• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Anden computer snak
  • 18-02-2021 · 10:10 1988 visninger 15 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • WiFi problemer efter skifte til Stofa

    Af Holl Supporter
Hej Hol.

Jeg skiftede for en måned siden fra Eniig fiber til Stofa fiber, da der er sket en fusion.

Jeg er sidenhen begyndt at opleve store problemer på mit WiFi. Den buffer hele tiden, og konstante afbrydelser. Mit udstyr er nøjagtigt det samme, som jeg havde hos Eniig, så det undrer mig en del. Hvis jeg rebooter routeren, så kører nettet godt i en times tid, før det bliver ustabilt igen.

Jeg vil høre eksperterne herinde, om i kender til en løsning? Kan jeg skifte bånd i mine routerindstillinger mm? Jeg ved, at et opkald til Stofa support ikke hjælper noget som helst (taler af bitter erfaring) Deres eneste løsning er som regel en reboot af routeren, hvilket jeg lige så nemt selv kan gøre.

Nogle løsningsforslag? Det skal igen understreges, at nettet kørte fremragende inden skiftet til Stofa. Det er samme kabler, Stofa kan åbenbart bare ikke levere et stabilt produkt.

På forhånd tak!

Coff

#1

Mega Supporter
18-02-2021 10:41
Er det ustabilt på kabel så skal du tage fat i supporten, de kan se hvis der er noget galt med forbindelsen.

Din wifi kan jo være ustabil fordi din linje er ustabil men igen det er også noget supporten kan se.
Holl

#2

Supporter
18-02-2021 10:59
#1 Med min linje, mener du så, at jeg har ting i hjemmet som forstyrrer forbindelsen? Problemet her er, at der INGEN problemer har været under Eniig. Det er opstået ved Stofa, så jeg tænker umiddelbart, at det er Stofa, som er problemet.
Holl

#3

Supporter
18-02-2021 11:02
Og det der undrer mig mest er, at det kører så hurtigt lige efter reboot. Efter en time er det så super dårligt igen. Det giver ingen mening...
Elite Nørd
18-02-2021 11:23
jeg skifte kablet fra boxen ud med et cat 6,og det var problemet,men det var hos waoo,har ikke fået sat de nye til fra stofa i nu

havde samme problem som du beskriver
Holl

#5

Supporter
18-02-2021 11:27
4# Altså det kabel som forbinder fiberboksen med modem?
supporter

#6

Gæst
18-02-2021 11:46
Hvis du har en icotera i4850 router fra eniig, kan du tilgå dine indstillinger via 192.168.0.1 og bruge username samt password som er "admin".

Eftersom udstyret er det samme, og vi antager at en kablet forbindelse vil være stabil, skal du nok skifte lidt i dine wifi indstillinger. Hvis der førhen er lavet nogle brugerdefinerede indstillinger på routeren, er de blevet nulstillet i forbindelse med overgangen.

Du kan evt. dele dit netværksnavn op i 2 bånd, 2.4 og 5ghz, sørge for at routeren er placeret på en kanal hvor der er mindst mulig støj på 2.4 ghz frekvensen.

Smid alt hvad der skal bruge hurtige svartider, muligvis også streamingenheder over på 5ghz (så længe du ikke er alt for langt væk fra routeren) og resten på 2.4 ghz.
Holl

#7

Supporter
18-02-2021 11:49
Jeg har allerede opdelt 2,4 og 5 GHz. Ved du hvilken kanal jeg bør vælge?
Monster Supporter
18-02-2021 12:34
#7 5GHZ, hvis du ikke har for lang afstand. Jeg har selv i et stykke tid oplevet ustabil wifi ved streaming af HBO, Viaplay, Netflix, TV2 Play, Youtube - kom i tanker om, at jeg på et tidspunkt indstillede til 2.4GHZ - skiftede igen til 5GHZ og ingen problemer siden.
Elite Nørd
18-02-2021 13:44
#5 ja
Guru
18-02-2021 16:31
Har oplevet noget tilsvarende ved skift fra en udbyder til en anden engang for laaang tid siden.

Her viste problemet sig at være at 2 naboer der skiftede omtrent samtidig havde 40 MHz kanalbredde på deres 2,4 gHz netværk.

Så det kan ske der er kommet en masse ny forstyrrelse samtidig med skiftet.
Junior Supporter
18-02-2021 17:30
Stofa har INTET med dit Wi-Fi at gøre.. Som i, det er sammenligneligt med at du aflevere din ødelagte sofa hos mekanikeren, og vil have den repareret.

Stofa leverer det signal der går gennem deres kabler fra CMTS og ud til dig, samt et modem der kan modtage signalet. At det modem så har router-funktion er sådan set bare en godbid. Det er ikke noget de nødvendigvis SKAL levere.

Har du udfordringer med dit Wi-Fi er problemet lokalt, det kan være en mikro-ovn der kvæler signalet, det kan være din telefon, det kan være mange ting, men det er spild af både din og Stofa's tid, at kontakte supporten vedr. dette.

Du kan evt. købe et Mesh system, eller køb din egen router og montér efter Stofa's modem, de vil oplyse dig det samme. Jeg har selv sat i supporten, og 90% af opkaldende var lige præcis dette emne. SÅ belastende og trættende at høre på.
Semi Nørd
18-02-2021 17:39
#11

Nu tror jeg vidst du blandet dit Coax og Fiber sammen, når du nævner CMTS :)

#1

Hvis du er overgået fra Eniig til Norlys burde intet have ændret sig hverken teknisk eller fysisk for dit setup.

Dog er wifi noget som fanden har skabt og er utrolig svært at få udbyderen til at gøre noget ved. De vil med 99% sikkerhed ændre på wifi kanal eller bede dig at sætte eksternt udstyr til.

Jeg har selv et mesh system til min Eniig, nu kviknet forbindelse.
Holl

#13

Supporter
18-02-2021 19:02
#11 Tak for det sure opstød. Jeg synes blot det er lidt tankevækkende, at jeg ALDRIG har haft problemer med Waoo/Eniig, og det sekund jeg skifter til Stofa begynder problemerne at rulle.

Jeg overvejer et nyt accesspoint. Er der en, der kan forklare det for dummies og evt anbefale et i den billige ende? Sætter jeg det blot til mit modem fra Stofa, eller erstatter mit accesspoint modemmet, således jeg sætter kabel fra fiberboks til access?

på forhånd tak!
Elite Nørd
18-02-2021 20:02
FACEBOOK ER FYLDT MED SIDER ER HAR SAMME PROBLEM SOM DIG EFTER DERS SKIFT,DU ER IKKE ENE OM SAMME PROBEM EFTER SKIFT
Giga Supporter
18-02-2021 21:34
#0 - Jeg kan ikke blive klar over om du har forsøgt dig med en kablet enhed? Altså med et ethernet kabel i din router, så man konstatere at forbindelsen virker, når wifi fejler. Hvis du har en forbindelse med en offentlig ip-adresse, kan du sætte overvågning på med eksempelvis Statuscake.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner