• Forum
      /  
    Hardware
      /  
    Generel hardware
  • 20-07-2020 · 13:25 3721 visninger 25 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Er elgiganten blevet en markedsplads?

    Af mindbuster Giga Supporter
Jeg syntes der for nyligt er begyndt at dukke tekster op under elgigantens priser hvor de skriver...

"Sælges af Play.dk" eller..
"Sælges af 24hshop.dk"

Nogen der ved hvad det er for noget, og hvordan man er stillet med hensyn til retur/rma hvis man køber et af de produkter hvor det står ?

Nørd
20-07-2020 13:33
Har du et eksempel?
Giga Nørd
20-07-2020 13:40
#0 Tror det giver bedre mening at spørge via Elgigantens chat funktion.

Men jeg bestilte for et par uger siden en USB hub via elgigantens side og det var så en anden butik jeg reelt handlede med.
Varen kom ikke frem så hurtigt som planlagt så jeg skrev frem og tilbage inde på elgigantens side - dog var det en gut fra "INF" der svarede.
Han tilbød dog at sende en ny efter en uge hvis den ikke var kommet frem, hvilket den dog heldigvis gjorde - i dette tilfælde sendt med Post Nord som brev (dvs. ingen tracking)

Et eks. kunne være den jeg købte:

https://www.elgiganten.dk/product/f...
Giga Supporter
20-07-2020 13:47
#1, f.eks. på den side her, scroll lidt ned og kig under priserne...
https://www.elgiganten.dk/product/p...
Elitebruger
20-07-2020 14:10
Tidligere har elgiganten været et godt sted at handle, men det seneste er deres service gået helt i bund. De nægtede at tage sig af en reklamation på et køle-/fryseskab der var under et år gammel, og henviste til at vi selv skulle klare det med Samsung.

De er selvfølgelig meldt til Forbrugerklagenævnet på baggrund af ovenstående.
CV

#5

Guru
20-07-2020 15:48
#4 Sjovt, lidt samme oplevelse her. En Samsung "smart" vaskemaskine der har et defekt wifi modul. Fik bare besked på at tage den direkte med Samsung, hvilket jeg endte med at opgive. Nærmest umuligt at finde den rette vej ind i deres system, og svar er sjældent noget man får.
Elitebruger
20-07-2020 15:57
#5
Der ville jeg nok holde fast i, at man købte gennem dem, så må de tage den op. Det trods alt dem der tager ansvaret at sælge tingene igennem dem.
Giga Nørd
20-07-2020 15:58
Årh nej, det gør Wupti også. Så er det slut med at handle hos Elgiganten.dk...
Guru
20-07-2020 16:02
Måske de gør det når de ikke selv har varen på lager og så for procenter som når nogen anmelder et produkt eller bare nogen på twitch har et samarbejde med et firma og ved at købe via linket for man procenter.
Elitebruger
20-07-2020 16:04
Kan læse på deres hjemmeside omkring markedspladsen, at man faktisk skal henvende sig til producenten, hvis man køber noget derigennem. Så må man lige holde øje med, hvem der sælger det
zipn

#11

Mega Supporter
20-07-2020 16:13
Er købeloven ikke sådan at du bare forlanger at stedet du har købt det hos, tager sig af garanti? De kan vel ikke forlange at du skal gå direkte til producent?

Ellers er det vel bare at lave en RMA sag? Så er det vel butikken der skal gå videre med det?

Alle store butikker har normalt en kontakt person for de mærker de sælger
Guru
20-07-2020 16:20
#11

Kan også være pga af dovenskab og penge at de skriver,siger man skal henvende sig til producenten, for så det producenten der har udgiften til f.eks en ny vaskemaskine istedet for elgiganten og alt besværet når en kunde rma'er et produkt
Junior Supporter
20-07-2020 16:28
"Køber du et produkt fra en af vores Partnere, udføres transaktionen gennem Elgigantens sikre forbindelse. Når Partneren har modtaget din bestilling, bliver produktet sendt til den angivne leveringsadresse. Hvis du har bestilt produkter fra flere Partnere, vil du modtage en leverance fra hver Partner.
Har du spørgsmål omkring bestillingen, eller du ønsker at returnere en vare, skal du kontakte Partneren, der er ansvarlig for bestillingen. Information om ansvarlig Partner finder du ved siden af varen på produktsiden, i indkøbskurven og på Min Side på www.elgiganten.dk.";
Guru
20-07-2020 17:46
#11
Nej. Forhandler tager sig af reklamationer(købeloven). Anvendelse af garanti skal ske igennem den der står beskrevet i garantibetingelserne.

reklamationret og garanti er to vidt forskellige ting. "RMA" er blot et industribegreb der omhandler at "sende noget tilbage" og har som sådan ikke oget med hverken garanti elelr reklamationsret at gøre
Giga Supporter
20-07-2020 23:10
Vildt nok, ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til det, hvis jeg skulle købe der ville jeg nok begrænse det til EG's egne varer, og ikke "partner" varer :/

Nu har jeg været så glad for dem siden PNY RTX2060S prisfejlen men ved ikke om jeg bryder mig om det her :p
Elite Nørd
20-07-2020 23:26
#14 Efter min ærindring kan de ikke fratage sig pligten til at stå til ansvar for en reklamation. I B2C handel har forbrugeren ret til at henvende sig til hvert led i salget.

https://www.retsinformation.dk/eli/...
§84-85.
Gigabruger
20-07-2020 23:30
Der har altså været varer fra eksterne sælgere i lang tid, og det er ikke sådan at man bliver snydt ind i at købe fra en ekstern sælger. Det står ret tydeligt på varerne.

Ingen bryder sig om at eksterne sælgere er på hjemmesiden, heller ikke folk i Elgiganten. Koncernen er bare for stor til at selv Elgiganten Danmark har noget at sige. Det er ihvertfald min opfattelse. Flere af de eksterne sælgere derinde er fra Sverige.

Alle produkter derinde fra eksterne ligner direkte dropshipping varer i lav kvalitet.
Monster Supporter
20-07-2020 23:33
Konkurrencen bliver til stadighed større, hvorfor f.eks. Elgiganten plus andre som også er nævnt, går andre veje for, at opveje/overgå evt. fordele en eller flere konkurrenter måtte ha`.

Desværre betyder disse omveje altid, at det på den ene eller anden måde går ud over kunderne - og her tænker jeg ikke på priserne, der jo er blikfanget - men efterfølgende rma/kundeservice der via mere salg/samarbejde med øvrige leverandører - kører folk over i tvivlsomme situationer, hvor netop rma sager skal køres gennem nærmest ugennemsigtige/umulige opgaver, og ikke mindst en gevaldig omgang irritation/tidsspilde, der i mange tilfælde helt får folk til at opgive sagen.

Det er så op til folk om de vil tage chancen for en dum sag. Hvis det er hw i småtingsafdelingen er det vel hip som hap, men de klassiske rma sager på gfx, mb, ram, pgu er jo mere i søgelyset..
Elite Supporter
20-07-2020 23:42
Grunden til at Elgiganten og andre beder jer kunder om at kontakte producenten direkte er, at de i 99 % af tilfældene vil fejlsøge via tlf. ydemere er det også et spørgsmål om hvornår kunden er tilgændelig for evt teknikker besøg.

Det er lidt svær for at personale - på vegne af kunden- at ringe ind og sige "vaskemaskinen duer ikke, den vil ikke på nettet" "ahhh okay hvis du lige prøver at ......" den er svær ... derfor står kd selv for de ting.
NKjaer

#20

Nørd
21-07-2020 10:07
#19 Du glemte at nævne at i 100% af tilfældene er det også billigere for Elgiganten.
Elitebruger
21-07-2020 10:37
#16 §§84 og 85 er blot de sædvanelige betingelser, og dækker ikke eksplicit EG's funktion som mellemmand.

Med det sagt, så tror jeg heller ikke at de bare kan "give lorten videre" på den måde de påstår. Man handler på deres side, og derfor er det dem der står med ansvaret. Det vil på samme måde heller ikke give mening at man handler i Bilka, og så de påstår at nogle af deres varer sælges af Føtex og man skal smutte derhen og reklamere.


#19 Der er forskel på at foreslå kunden selv at snakke med producenten, og så direkte nægte at tage imod en reklamation - som vi netop har oplevet. De må ikke nægte at tage imod reklamationen, hvilket er grunden til at jeg kører sag mod dem nu.
Elite Nørd
21-07-2020 12:35
#21 I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.
- telefonen lader mig ikke ændre formateringen til kursiv. Men det står i §84.
Jeg tager fat i delen, hvor der står formidlet aftalen. Har Elgiganten ikke den rolle i denne sammenhæng? :S
Elitebruger
21-07-2020 13:51
#22 § 4 a, stk. 2 dækker tilfældet hvor f.eks. en privat sælger formidles via en erhvervsdrivende. Eksempelvis en bil der "sælges for kunde".

"Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende."
Megabruger
21-07-2020 14:29
Må jeg foreslå at man får forbrugerombudsmanden til at kigge på det?

Ahh i see en havde allerede skrevet om det... nvm
AVALON

#25

Semibruger
21-07-2020 15:04
# Elgiganten markedsplads

- såvidt jeg forstod dengang det blev annonceret, så er det et forsøg på at skabe en konkurrent til Amazon når de kommer buldrende til Danmark. Det er dog indtil videre kun enkelte og godkendte “sælgere” som har fået lov til at sælge via Elgigantens side.

Kender ikke til den omfattende strategi, men har haft mange direkte oplevelser med kunder der ikke helt kunne forstå konceptet og differencen mellem Elgiganten og en af sælgerne på siden. Oftest har det været fordi folk ikke selv har været opmærksomme på skiltningen med “sælges af” og omvendt er det jo også et argument for at skiltningen ikke er tilstrækkelig.

# Reklamation ift. hårde hvidevarer

Det meste indenfor reklamation har jeg selv skulle researche, da oplæringen på ingen måde var fyldestgørende. Dertil betød det, at de medarbejdere, som ikke gjorde deres hjemmearbejde, ofte kunne stå og fortælle om købelovs”regler”, som aldrig har eksisteret eller er usande. Nu kender jeg ikke til resten af branchens oplæring men hvad jeg selv har hørt og set så minder det meget om.

havde en personlig oplevelse på et produkt jeg havde købt hos POWER med en ekspedient og butikschef, hvor de måtte bukke under da jeg tydeligvis havde mere styr på købeloven end dem.

nå, men det leder så frem til at man oftest tvinger kunder til at tage hjem og kontakte producenten i stedet for at indlevere det hos ELgiganten, har endda hørt nogle af mine kolleger direkte nægte at modtage en hård hvidevare. Men da Elgiganten er sælger, er det Elgigantens opgave at løse fejl/mangler.

Jeg vil dog stadig forslå at man kontakter leverandøren når det er en hård hvidevare, da reparationstiden er markant bedre. (Vi snakker typisk 1 uge i stedet for 1 måned og det er nemmere for dem at teste dem hos kunden. De kan ikke kobles til i Elgiganten, så de bliver fragtet til værksted, og bliver sat i “kø” der indtil der er tid til den.)

husk dog at gemme alle servicerapporter, da de Typisk ikke bliver sendt videre til Elgiganten af f.eks Samsung, i tilfælde af at der er tale om flergangs reparationer.

som det desværre oftest er, når man handler, så har det stor betydning hvem man handler med, selvom det ikke burde være sådan i en stor virksomhed så er det altså tilfældet. (Blev tilbudt en attraktiv stilling , men det gjorde mig glad at hjælpe folk, som ikke forstår sig så meget på at det her og elektronik, så blev, men er stoppet nu pga studie.)

OBS
Elgiganten har for nyligt fået nyt system (efter min tid), så der kan være ændringer til noget af det jeg har sagt

(Kilde: jeg var tidligere Servicemedarbejder i Elgiganten 2016-2020, hovedsageligt lager og reklamationafdeling)
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner