Forum
Køb & Salg
Forum
Køb & Salg
- Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Passat 2017 el. Golf 2019?
Af Mig gæst
skal være en stationcar med automatgear og maks 250.000 kr.
Passat: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/v...
Golf: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/v...
#3
Hvad med en Superb? Kan de ikke fås i det budget.
Jeg har godt nok en 2.0 TDI DSG men kan ikke lige se om 1.4 TSI måske er en anelse for lille til sådan en tung bil, men det må jo prøves inden i køber den. Jeg tænker mere i forhold til de lange turer i skal ud på med fyldt baggagerum.
#0 hvad med at prøve dem begge to. Så kan du hurtigt mærke comforten i dem. Golf ligner ikke en 2019 model indeni.
Min far har en Passat fra 2015, og den er en glimrende bil, og jeg sidder fantastisk i den, men min kone kan ikke fordrage sæderne (støtter forkert, for hårde, kan ikke indstilles så hun kan sidde behageligt med benene), så prøv dem, især når du skal køre langt i den!
Personligt kan jeg varmt anbefale Skoda Superb, som #6 er inde på. Der er mere plads, og både min kone og jeg kan lide sæderne. Dog er det værd at huske at det er en fysisk større bil, så den bruger mere brændstof, og er sværere at finde en parkeringsplads til, hvis man ofte skal holde i en større by.
(eksempelvis: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/s... )
Vi havde inden da i kort tid en Audi A3 men den blev alt for klein når man har unger som går til sport, skal have venner med hjem og alt hvad der ellers følger med, og nåh ja, en tur på genbrugen bliver også lidt nemmere når pladsen er der. :)
Tag ud og prøv alle dem du har i tankerne, det vil du med garanti ikke fortryde.
Mvh Kim
Personligt kan jeg godt lide biler med god plads og når det er til en børnefamilie så vil passaten uden tvivl være et rigtigt godt bud. Den vil uden tvivl give god komfort på langture og så kan den rumme alt det i smider efter den. Jeg har ikke haft en Passet men kørte i 10 år i En Ford Mondeo som har samme størrelse. Det var en glæde da børnene var små at den bare kunne rumme alt det vi havde brug for.
Men jeg synes også at #4 har en rigtig god pointe en ny Skoda Octavia til samme pris lyder ikke som en dårlig ide. Den kører på samme platform som Golf og deler også motorer og alt andet teknik med VW. Indvendigt er den omtrent lige så stor som passat men ikke helt så luksuriøs.
Men sidst men ikke mindst, så ville jeg gå ud og faktisk kigge og prøve så mange biler i prisklassen som muligt. Biler handler om følelser og er du tilfreds med den vil du formentligt beholde den længere og det er billigere i længden.
Det er samme "bil" (motor,undervogn og gearkasse) som Passaten bare med Skodas mærke på..
Det ville jeg have valgt.. og så købt 3 års forsikring/garanti mere med så er der 5 år uden de stor udgifter udover service
#15
Vi må ud og kigge på Passat. Dog kan jeg se at 2018 modellen er mere lækker, men også over budget. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/v...
Der er også Opel Insignia, men den er bare ikke sat til at køre langt på literen: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/o...
Superb er vidst for dyr
#16
Hvis du på en eller anden måde kan forhandle dig til en service og rep aftale (Det koster nok lidt penge til at starte med, da bilen allerede er 3 år), så overvej dette, hvis det giver noget garanti i 3-4 år.
#21
#23
Ville personligt passe på med at købe et af de dyre mærker i det prisleje for umiddelbart vil det betyde at du finder en med mange km eller meget lidt udstyr eller en model som er ældre end dem du har kig på.
Godt udstyret bil > dyrt mærke med 200.000 km på tælleren ingen udstyr og ældre årgang.
Det er bare mere lækkert med noget spritnyt, og Skoda er fine biler, som desuden også er en del af Volkswagen Group.
Desuden aner du ikke hvordan tidligere ejer har behandlet den Passat. Jeg er typen der aldrig køber brugt, da jeg ikke kan holde tanken ud, om nu tidligere ejer også har passet på og plejet bilen, lige så godt som jeg selv ville.
#0 Her er en søgning der viser alle BMW 320'ere (både benzin og diesel) som er stationcars, og med automatgear, af årgang 2015 eller nyere, til under 250.000.-: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/B...
Deres 2.0 motor - uden turbo - kører FANTASTISK.
Selv kører jeg en CX5 Optimum fra ´19.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/m...
#31
Bare at du kan sige at en 2.0 uden turbo er fantastisk udelukker dig fra debatten :-D
prøv at gå ind og læs om Mazda's 2,0 motorer.
og en Polo GTI 2019 så begge VW´er... jeg vil seriøst holde mig fra Passaten, du får meget størrelse, og bil for pengene. den er dejlig stor, men hvis du ikke selv er 100kg+ så vil jeg vælge noget andet..
f.eks. den helt nye LEON har samme størrelse baggagerum hvis du køber den i stationcar.
det jeg virkelig har et problem med er nok VW Kvalitet, som er absymal ringe. og ikke blevet bedre under krisen.
DSG7 gearkassen er en farce, derfor har Polo´en også manual 6 trins, 1.4´eren har cyilnder frakobling, som man på en prøvetur ikke tænker over, men når man ligger og kører motorvej, og den lige giver et lille hak hver gang den slår til og fra, plus lige 0.5sek tøven når man skal accelerere, og rammer du lige den rigtige bakke med 50km/t hvor den går på 2 cylindre, for at holde 50 så ryster bilen.. eller vibrere. så er der kabine raslen det er et problem i både polo´en og Passaten, og hjælper ikke dynaudio anlægget nok ryster det pænt meget løs.
men vil du have VW gruppe biler, så vil jeg råde dig til en 2.0TDI med 6 trins DSG, eller den nyere MK7.5+ golf med den nyere DSG7 som ikke er tørkobling.
eller en helt nye Leon Stcar FR med den HELT nye DSG drive by wire gearkasse..
personligt venter jeg selv på at se om Cupra 300 af den nye LEON bliver billig nok til at den kan byttes lige over med passaten her i år.
ellers køber jeg nok en 508 GT da den personligt har overrasket mig, og som firmabil så kan jeg reelt være ligeglad med garanti rep.. men træls i VW´en da det er HELE tiden, den er på værksted.
#34
#36
Kører fantastisk. https://www.allcar.dk/vare/skoda-su.../
Hehe - den er ret omdrejningsvillig, og jeg er nu rigtig godt tilfreds - plus endnu en del, som ikke bare lige går til :)
Da produktionen stort set er stoppet, det forventes først at man genoptager produktionen af bestilte biler i Q2 2021, hvor man så skal vente 2+ måneder + hvad der nu ellers er foran ens bestilling.
Var hos VW så sent som igår for at forhøre mig på en ny Polo GTI 2020, den kan de slet ikke levere mere hvis du har specielle ønsker til ekstraudstyr.
#40
#41
#42
Jeg stod i præcis samme situation i November sidste år hvor valget stod mellem:
Passat variant 2016-2018 model - lettere brugt pris niveau 240.000-300.000
Seat Leon St 2016-2019 model - ny eller lettere brugt pris niveau 200.000-285.000
Skoda octavia ny model (som jeg ville have købt kunne jeg vente til august i år - se den eventuelt på skoda.de - pris niveau 270.000-350.000
- vi valgte en Passat 1,4 TSI DSG med 55.000km fra 2017 pga. prisen og størrelsen - seat st. er bare for lille hvis man skal have to store autostole på bagsædet. Du vil føle du bliver presset op i rattet hvis du har en autostol bag dig, og det nægtede jeg simpelthen (jeg er kun 1,80cm høj).
Skoda octavia den nye model har mere benplads og er større indeni end seat leon - hvilket talte for at købe den da prisen samtidig er rimelig.
Vi købte passaten til 265.000kr - bilen ville have kostet 430.000kr med det udstyr den har.
Det er virkelig en lækker bil, motoren er rigtig stærk på trods af det kun er en 1,4.
Fordelene ved passaten er naturligvis størrelsen på bilen, udstyret samt den følelse du får når du kører i den. Det er en stor og rummelig bil som er perfekt for børnefamilier (har selv to små stiklinger).
p.s.
Lad værd med at lytte til alle de "kloge" autodidakte mekanikker typer som via et par google søgning pludselig er selv-udnævnt gearkasse eksperter - som afskriver en af danmarks mest populære firma bil - med argumentet DSG er bare dårlig kvalitet og har alt for mange problemer.
Så mange firmaer ville aldrig vælge en bil med DSG hvis det konstant gik i stykker, da pålidelig hed er noget nær det vigtigste for firma biler.
Generelt set kan man sige (med få undtagelser):
Til og med 250 nn = DSG med tørkoblinger
Over 251 nn = DSG med vådkoblinger
#42
De skal nok holde, men jeg har endnu til gode at prøve en DSG med tørkoblinger, som hverken glider i koblingen, rusker, laver underlige lyde etc., og jeg har prøvet ca. 15 biler indtil videre (inkl. en Golf 1,5 med DSG som jeg havde i et år, og solgte igen pga. problemer med DSG'en.)
I dag kører jeg en Leon 2,0 TDI med DSG (DQ381 - vådkobling), og den kører som smurt. Ingen problemer overhovedet. :)
#44
Alle bilerne jeg kigger på har 150 hk...
Offtopic: Jeg bliver helt nervøs for om vores Polo BlueGT falder fra hinanden efter alt den snak om DSG - men jeg synes virker den kører godt
- inklusive det der 2 cylider gøgl. Man kan jo slå det fra hvis man
ikke kan lide det.
Prøv at kigge på motorens maksimale moment. Som sagt, hvis den er op til 250 nm, så er det med al sandsynlighed tørkobling. Over 251 nm, så er det nok med vådkoblinger.
På en Leon er alt mellem 1,0 - 1,5 TSi, og nok også 2,0 TDi med 115 HK (er dog ikke helt sikker med denne) med tørkobling.
2,0 TDi med 150 HK eller 2,0 TSi 190 HK er med DQ381 = vådkoblinger. :)
#45
Jeg tror ikke at du skal frygte at den falder fra hinanden. Den skal nok såmænd holde. Og det er jo heller ikke sikkert, at din har problemer, så hvis jeg var dig, og jeg ikke har bemærket noget, så vil jeg bare køre videre i den uden at tænke mere over det. :)
#47
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/v...
Du kan se specs på den nye Leon her:
https://www.seat.dk/modeller/ny-leo.../
Bare klik på svensknøglen ved den variant du ønsker at se :)
#49
Maks. moment (Nm/omdr.) 0/0
Den har hellere ikke nogen cylindre osv.
Snup en af de "face-liftede" fra 2016 og op. Snup TSI hvis du kører kort, ellers en TDI. DSG er et must have, garanterer du bliver glad for det.
Passat og Golf kan ikke sammenlignes. Passat kører bare det bedre. Faktum. Jeg har haft begge biler. Ja faktisk alt fra Golf 4 til Golf 7,5. :)
#52
Skulle jeg købe en anden LIGE NU OG HER ville det nok blive den nye Ford Kuga Hybrid, holy moly man får meget for pengene der.
#55
En Passat kører som en båd, hvor Golf er mere køreglad.
Hilsen en der har en af dem nu og har haft den anden tidligere. (Golf 7½ og Passat b8)
Men du fik da spredt dit link...
RTAet.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/o...
her er den så med automatgear, godt nok til 264k, men synes godt nok man får meget for pengene.
Kommer med 130HK neddroslet fra 150HK. Super dejlig bil.
Vil dog sige at du ikke skal dvale for meget i, hvilken det skal være. Bilerne minder rigtig meget om hinanden i stationcar - Passaten er måske lidt mere "sporty" i dens baglygter, men selvfølgelig er Golfen nyere :-)
Hvis du har nogle spørgsmål vedr. Golf, så stil dem endelig.
Jeg har selv kørt Audi de sidste 6 år(Faktisk fra jeg blev 19), men en ting er ihvertfald sikkert. Hvis du skal have plads til børnene, så skal du afgøre med dig selv, hvad der er vigtigst - Kvalitet eller blot rummelighed. Der er ingen tvivl om, at du kan få mere for pengene i en Skoda, end en VW, men du er nødt til at tage en tur i begge biler, for at finde ud af hvad der er dig.
Selv gik jeg oprindeligt fra en A1, til en A3, begge 1.6TDI. Den her gang, skulle jeg så have noget større igen, ikke fordi jeg har børn, men blot for sjov. Jeg var dog en del i tvivl om jeg var ude efter e A4 Avant eller en A5 Sportback (Altså en Passat eller Arteon i VW-verden). Valget endte dog med en A5 af to simple grunde.
- Den er enormt rummelig, grundt sportback udformningen
- Den var bare sjovere at køre.
Du kunne måske overveje også, om det er noget lignende en Arteon, som kan løse dit problem, såfremt du selvfølgelig kan få en til den pris. Og samtidig være opmærksom på, hvilken gearkasse du få. Mine tidligere biler har jeg valgt som manuel, da DSG tørkobling er det mest forarveligt lort der findes, men min nye har jeg fået med S-tronic DQ381, som er vådkobling. Dette kører virkelig bare som en drøm og kan slet ikke sammenlignes med det lort de for eksempel smider i en Polo eller A3.
Hvis dit kørselsbehov er til det, vil jeg også klart anbefale Diesel motoren, de er altså bare mere afslappede og behageligt sammenlignet med TSI/TFSI motoren.