• Forum
      /  
    Software
      /  
    Generel software
  • 10-02-2020 · 14:15 1169 visninger 1 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Excel hjælp - Belastning sum

    Af Fonne Nørd
Hej

Sidder med et excel ark hvor jeg har 10 medarbejdere der hvor har tildelt XX antal timer de kan arbejde i en uge.

Over dem har jeg et belastnings skema, hvor at jeg skriver X projekt tager X timer i Uge XX.

Hvis jeg skriver 25 under belastningen, skal jeg selv ned og trække de 25 fra Karl manuelt, således at han ikke længere har disse timer tilrådighed.

Gad dog godt at hvis jeg skrev K25, så vidste excel at den skulle trække de 25 timer fra under Karl - Er dette muligt ?

Altså at min felt ved medarbejdere ved at står der "K" foran tallet så skal det trækker fra dette fejl.

Superbruger
10-02-2020 14:31
Tanken er god og kan ret nemt løses:

Lav en liste over alle medarbejder, med en kolonne der angiver total arbejdstid og en beregnings kolonne der angiver "tilgængelig" arbejdstid.

For projekterne tilføjer du en kolonne der hedder projekt ansvarlig. (hvor du angiver navnet, eller medarbejder nr. på den som bruger tiden på projektet)

Så kan du lave en belastnings beregning ved at lave en sumif funktion der summere den totale projekttid, hvis navnet stemmer overens med medarbejderen. Dette trække du fra total arbejdstid og tilbage er "tilgængelig" arbejdstid.

Ikke helt det du søger, men funktionen vil virke efter hensigten :D
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner