• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 26-10-2019 · 00:16 12332 visninger 29 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Jeg skal tune min 25/kmt cykel

    Af Huntsman gæst
Hej jeg er træt af en sløv El cykel som kun kører 25 km så nu skal jeg tune den
Der er bare det at jeg ikke ved hvordan man gør

Så er her en der kan hjælpe mig

Tak

Supporter Aspirant
26-10-2019 00:21
Mere strøm
Semi Nørd
26-10-2019 00:26
Du kunne begynde at bruge pedalerne når motoren slår fra :D køre selv ladcykel med singlespeed og på en god dag rammer jeg de 45 km/t. Så det skulle da være muligt at få lidt mere fart på.
Super Nørd
26-10-2019 00:35
Find en bakke :-) - det er lovligt!
Mega Supporter
26-10-2019 00:47
#0 hvad får dig til at tro det er en mulighed med din specifikke model?

Samtidig er der utallige forskellige elcykler som alle skal tunes på forskellige måder - jeg har f.eks. bare rykket rpm sensor på min ene.. men på mine 2 andre(den ene er konen's) har gjort det digitalt. Nogle er det nødvendigt at tilkøbe noget hardware der fjerner begrænsningen som koster 1000-2500, og kan være svært at finde en der gider at installere for dig..

Så hvis du forventer noget seriøst hjælp må du også lige oprette en seriøs tråd en anden gang(evt. navngiv din cykel, din motor, og din controller)..
Guru
26-10-2019 01:16
Google det..

Bruger selv elløbehjul til/fra arbejde nogle gange. Flashede firmwaren så den kører 35 kmt i stedet for 25 kmt. Det er meget bedre og man følger faktisk med cyklisterne nu - go for it!
Elite Supporter
26-10-2019 01:16
Tja der er mange måder, men lad antage du har et 250w 36v hub, så kunne du bruge et 48v batteri. men din controller brænder nok af, så den skal nok minimum også skiftes.
Elite Supporter
26-10-2019 01:24
Jeg vil lige sige, at 25 km/t i byen er rigeligt. Jeg ser mere at 45 km/t, kan bruges forsvarligt på lige åbne strækninger eller ude på landet. Det er svært at selv regulerer farten, mit tip er, at hvis du ikke selv kan cykle en given hastighed i mindst 2-3 minutter, så måske lad vær.
Gigabruger
26-10-2019 03:13
Kunne det ikke være fedt med en speed 3 film hvor keanu reeves skal køre rundt på en elcykel i manhantten, hvor han ikke måtte køre under 50km/t, ellers ville der detonere en mini atom bombe!!

Tror fandme jeg ville være klar i biffen med 3d briller og det hele!
Elitebruger
26-10-2019 07:37
Den bedste tuning af din elcykel - er dine benmuskler. Det er lovligt, og hjælper også på kroppens sundhed.
Nørd Aspirant
26-10-2019 07:52
#10 kommer an på hvad han spiser

#0 du skal finde ud af om din specifikke model kan modificeres, og i så fald hvordan. det er jo ikk sikkert den kan køre hurtigere...

alternativt kan du jo købe en elcykel som kan køre hurtigere - de må jo køre op til 45 km/t de der nyere nogen.

alternativt kan du købe en wolf warrior 2 elløbehjul ... så kommer du kvikt afsted med 90 km/t :D (Det er dog ulovligt)
bphhm

#12

Junior Supporter
26-10-2019 08:34
Fatter ikke elcykler og folk der bruger dem.

Var i Harzen på vandretur og så adskillige ganske selvtilfredse "motionister" der kørte op ad stejle grusstier og det eneste jeg tænkte på var hvilken fornøjelse de fik ud af det?

Det er ihvertfald ikke for motionens skyld. Det er ren fup og fidus efter min mening.
WlN

#13

Gæst
26-10-2019 09:32
#12

Lidt motion er bedre end ingen motion, jeg cykler kun fordi at jeg har har kunne købe el cykel.
Elitebruger
26-10-2019 09:37
Noget mange glemmer, når de fifler med deres elcykler, er at deres forsikring ikke længere dækker, hvis man kommer ud for et uheld og skader andre - forsikringsselskabet vil søge regres - det vil sige at de vil forsøge at kradse pengene ind fra skadevolder.

Og har du hakket nogen ned med 45 km/t og de kommer alvorligt til skade så kan det koste rigtig mange penge...

Forsikringsselskaberne ser på det på samme måde som med uheld på tunede knallerter.

Det er også derfor at Speed Pedelec's har helt andre krav forbundet med dem end med en 25 kmt cykel med el-assist, som det retteligt er. Elcykler har aldrig været bygget til at lave al arbejdet selv. De er kun en "assist". Se det som medvind på cykelstien.
Elitebruger
26-10-2019 09:43
#12 jeg kan godt se idéen med en elcykel. Den sætter folk som er mindre mobile i stand til at være mere mobile.

Personligt har jeg en elcykel, fordi jeg har et dårligt knæ pga styrt med 80 km/t på en racer tilbage i 90'erne. Jeg har brug for assist til at komme i gang fra stående start, samt hjælp op af stejle bakker. Hvis ikke jeg har el-assist så syrer knæet til og jeg føler det som 1000 nåle der bliver stukket ind i knæet.

Men jeg kører 60-80 km på en opladning (med ca 30% tilbage på batteriet), så jeg bruger ikke elassist på flade strækninger.

Men jeg forstår ikke behovet for at tune en elcykel - når man husker hvad den er lavet for. Assist. intet andet. Vil man trækkes frem, så køb en elscooter.
Michael

#16

Gæst
26-10-2019 10:12
#5

Det bliver fedt med sne, glatte veje og frost grader..........Not!
Hvordan kan vinteren glemmes, når man bor i Danmark

Hilsen bilisten & Cykellisten
Michael
bphhm

#17

Junior Supporter
26-10-2019 10:17
#15 Er helt med på der kan være personer med fysiske begrænsninger som kan have gavn af en elcykel. Men raske mennesker der sagtens kunne klare sig uden... rent "snyd" li'som epo monstrene i tour de france.
Ultra Nørd
26-10-2019 10:58
fart grænsen på cykel heder 30 km,alt der over kan give bøde,hvis de er i det rette humør :D
Thomas

#19

BOFH
26-10-2019 11:11
#18>>fartgrænsen på cykel er den samme som for biler. Men som biler skal man køre efter forholdene så i praksis er den nok lavere de fleste steder.
Ultra Nørd
26-10-2019 11:21
ja til dels,men efter som de flest køre i by på cykel og skal bruge cykel sti der hvor den forfindes,så gælder de 30km
Jintao

#21

Super Nørd
26-10-2019 11:51
#20 Nej.
Elitebruger
26-10-2019 12:49
#21 har ret.
https://www.cyklistforbundet.dk/Alt...

Der er ingen speciel grænse for hastighed på cykelsti. Den er underlagt færdselslovens almindelige bestemmelser, medmindre andet er skiltet.

Så kører du i Byzone og intet andet er skiltet er hastighedsgrænsen 50 km/t på cykelstien - men derfor må du ikke tune din elcykel til det - den er typegodkendt og begrænset til 25 km/t på motoren - kan du selv træde den (rugbrødsenergi) op til 50 km/t må du imidlertid gerne det.

Grunden til at knallerter ikke må køre mere end 30 (eller EU25) er typegodkendelsen for det enkelte køretøj - ligesom en EU45 knallert ikke må køre mere end 45 - selvom man skal køre på vejen mellem alle de andre biler/busser lastbiler.

gæsten

#23

Gæst
26-10-2019 13:55
Kør ordenligt, det er utroligt farligt at køre sygt hurtigt på elcykel
Mega Supporter
26-10-2019 15:27
#14 har fået stjålet 3 el-cykler på under 24 mdr(bor i et område der er tiltrækker mange tyve). På INTET tidspunkt hverken politi, eller forsikring spurgt ind til om hvor stærkt de kunne køre, eller om de er tunet. En forhandler kunne evt. finde på at sige at du havde mistet din garanti/reklamationsret hvis han var rigtig emsig - men svært for politi, eller forsikring at bevise en forsvunden cykel har været i strid med reglerne. Samtidig ville det også skabe unødvendig mistillid imellem kunde, og forsikring, eller borger & ordenhåndhæver hvis man skulle bevise at ens cykel var lovlig - inden en tyv brød reglerne, og stjal den fra en.. :p


#15 eneste man gør er jo at fjerne begrænsningen fra sin ejendel. Lidt ligesom du vel også kunne finde på hvis du fik et CPU, eller GPU der var begrænset til at yde mere end det kunne fra fabrikken(ved jeg godt det alt sammen er på en måde - men det er ikke op til 50% af poweren der er reduceret på computer hardwaren)

Syns at når man ligesom mig har en cykel som koster 16999 på tilbud, skal kunne køre så stærkt som cyklen er i stand til hvis behovet/lysten opstår. Min var begrænset til 25kmt, med kører næsten det dobbelte efter jeg har rykket sensoren der registrerer hvor stærkt hjulet drejer rundt.

Samtlige biler der kører på gaden i byerne kan jo også køre stærkere end hastighedsgrænsen tillader dem.. men det betyder jo ikke ens betydende med at folk bare kører rundt med speederen i bund/topfart konstant. Fordi de fleste bisidder en eller anden form for sund fornuft når det både er deres eget, og andres liv/helbred der er på spil..
Guru
26-10-2019 17:10
#16
Haha ja helt sikkert. Derfor pakker jeg også løbehjulet ned ligesom motorcyklen når det begynder at blive frostgrader om natten, og så må bilen lide lidt henover vinteren :)
Ultra Supporter
26-10-2019 17:37
Haha - husker da jeg var en hel bett` knægt for 50+ år siden!. Da kørte der stadigvæk nogle "skub i à røv cykler" rundt hvor (benzin) motoren sad på bagagebæreren, og de snildt ku` køre over 65km/ timen. Cykelstellet var bare et alm. cykelstel - men der var så langt mindre trafik end nu omstunder, så uheld ikke var noget, man næsten dagligt ku` læse om i Randers Amtsavis/andet, selvom der jo nok var uheld også dengang.

Med de påtænkte kommende tiltag for nedsættelse af hastigheden på elløbehjul, grundet de mange alvorlige tilskadekomster, ved jeg så ikke, om dette også i et endeligt beslutningsgrundlag vil indebære samme begrænsninger overfor andre mobile elsystemer som elcykler, boards - men hvis trafiksikkerheden der jo er - up in time - får magt som de muligvis har agt, vil en hel del af de mobile 2 hjulede elbrugere uanset køretøj ku` få sig en øv overraskelse inden længe. Måske også mht. hvor de må færdes/hvornår..
Elitebruger
26-10-2019 17:43
#24 - du kan ikke sammenligne om du får stjålet en cykel og skal have udbetalt forsikringen, eller om du hakker en fodgænger ned - og det kan bevises den var ulovlig på uheldstidspunktet. Kan selvfølgelig ikke svare for dit forsikringsselskab, men hvis du ellers har fulgt en smule med i medierne, har der faktisk været tilfælde af uheld med ulovlige elcykler, hvor forsikringen ikke dækkede skaderne på den det gik ud over.

Begrænsningerne er der - fordi loven siger de skal være der. I modsætning til en bil. Fjerner du dem, må du selv tage chancen - og ansvaret, hvis du f...er op og står med regningen bagefter. Ligesom på en knallert. Ulempen er vi har så lidt politi på de danske veje og stræder, at det praktisk taget er risikofrit at gøre som det passer en i trafikken.

"Du synes..." (dine ord) er ikke en undtagelse som findes i færdselsloven og diverse udstyrsbekendtgørelser.

Min holdning er - at man skal køre lovligt, og følge reglerne. Uanset om det er at holde fartgrænserne i sin bil eller bevare begræsninger på andre køretøjer.

Hvis du vil tage chancen - så gør du det - men forvent ikke den store sympati fra min side, hvis der skulle ske noget.

https://i.imgur.com/6gsyqAF.jpg

On that note - det bliver mit sidste indlæg i denne tråd - uanset reply's. Gider ikke deltage i mudderkastning eller anden "EB Nationen" type debat.
Ny på siden
25-01-2024 04:26
Skriv pb hjælper gerne
Nørd
25-01-2024 04:36
#28
Pænt af dig, men mon det er aktuelt 4-5 år efter. ;-)
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner