• Forum
      /  
    Internet
      /  
    Internetudbydere
  • 24-06-2015 · 21:59 2863 visninger 29 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Stofa mister IP

    Af Chucara Junior Nørd
Jeg har for nyligt opgraderet til Stofa's 300/40 kabellinje, og har haft en del udfald. Mit lokalnetværk virker fint, men jeg kan se, at mit modem ikke får nogen IP.

Jeg snakkede med support, som snakkede om at jeg skal registrere MAC adressen på min router et sted, men det tråd tabte vi lidt igen. Nogen, der ved om der er noget om snakken?

Det endte lettere utilfredsstillende med en restart af deres modem og en 'vi kan ikke supportere dit eget udstyr'.

Jeg gad ikke skændes med ham, men er der noget på mit LAN, der kan gøre at:

- Min router ikke får IP
- Stofa ikke kan kontakte deres modem/router udefra.
- At alt fungerer fint i et par dage efter jeg har genstartet deres router.

Jeg har slået alt, jeg kan slå fra, fra i deres router.

Super Nørd
24-06-2015 22:07
kan du fortælle hvordan dit lan er sat op, altså kører du med egen router og brigdemode på stofa-boksen eller hvordan?

Havde selv samme problem for et års tid siden og det skyldtes at stofarouteren var koblet op på min tablets mac-adresse i stedet for min routers.
Mega Supporter
24-06-2015 22:09
Det lyder sgu mystisk. Generelt er supporten hos ISP'erne elendig. Jeg tvivler på det er en lokal fejl hos dig, men hos Stofa. Du skriver netop at det virker i et par dage - ergo må der være hul igennem til dig.

Har du flere routere på?
Ultra Supporter
24-06-2015 22:15
#2
Nu er der også mennesker som forventer mærkelige ting. Såfremt et modem er online og kører HVORFOR mener du så en isp skal sørge for kundens eget udstyr fungerer?
Ved du NOGET som helst og #0 interne installation? Jeg tænker antenne forstærker og lignende?


Desuden aner han jo ikke om stofa modemet trækker en ip?
Han kunne jo prøve og køre med stofa modemet og se om det samme sker.
Junior Nørd
24-06-2015 22:18
#1+2: Jeg kører ren bridging mode med en ældre RT-N56U som router (wifi slukket) i kælderen, og en RT-AC66U i access point mode i stueetagen.

Det virker fint i flere dage ad gangen, men så dør det bare. I dag midt i et spil evolve.

Et tillægsspørgsmål: Kan en defekt switch forsage problemet? Jeg har en TP-Link switch under mistanke, men det er igen et spørgsmål om at den kan køre flere dage uden problemer, og så pludseligt dø (kun WAN, ikke switchen eller LAN).
Mega Supporter
24-06-2015 22:21
Har du prøvet at pille alt dit ejet netværksudstyr fra og så kun kører med Stofa's router?
Ultra Supporter
24-06-2015 22:23
#4 hvorfor forsøger du ikke selv inden??

Kør igennem stofa routeren. . Så finder du ud af det med det samme jo?
Junior Nørd
24-06-2015 22:24
#3: Modem er IKKE online. De kan ikke få kontakt til det før jeg genstarter.

#5: Jeg hoster vores TS3 server, så har brug for port forwards. Det skal siges at problemet er opstået efter opgraderingen og dermed en ombytter fra Cisco -> Technicolor model fra Stofa. Ellers har det kørt stabilt i 4 år med samme udstyr.

Min plan er, at hvis det sker igen, så piller jeg alt fra og sætter en laptop i routeren inden jeg ringer. Så slipper jeg for 'eget udstyr' parolen.
Junior Nørd
24-06-2015 22:25
#6: Det er en periodisk fejl.. Det har kørt i 6 dage i træk nu uden problemer.
Mega Supporter
24-06-2015 22:33
#3

Du læser vist ikke ordentlig hvad han skriver. Han skriver jo netop at den er online i flere dage, og så mister han _WAN_ IP'en til routeren. Det må i dette tilfælde være Stofa routeren.

Ja, det kan være hans installation, men så skal han stadigvæk have fat i en tekniker til at undersøge det.
Ultra Supporter
24-06-2015 22:36
#9
Han skriver han kan se det ikke får wan ip.
Hvor ser han det?
Junior Nørd
24-06-2015 22:39
#9/10: Det er mig, der fik kaget i det i #0 (jeg kan ikke rette det).

Min egen router (RT-N56U) får ingen IP fra stofa modemet (router i bridging mode).

Der er heller ikke lys i 'Online' LED'en, og Stofa kan ikke kontakte mit modem.

Så mit spørgsmål er i bund og grund:

Kan noget på mit netværk forsage at modemmet dropper offline når mit eget LAN virker fint?
Mega Supporter
24-06-2015 22:55
#11

Men hvis ikke engang Stofa kan kontakte deres/dit modem er der jo noget galt.
Junior Nørd
24-06-2015 23:01
#11: Det var også min tanke, men supporteren mente, at det var mit udstyr. Om det bare var for at slippe af med mig, ved jeg ikke. En genstart løste som altid problemet, men vil helst undgå at det går ned ugenligt eller oftere.

Jeg vil bare gerne være 100% sikker i min sag, før jeg hidser mig op næste gang det går ned. Jeg er ikke totalt blank når det kommer til netværk, men må antage at Stofa ved mere om det end mig selv. Derfor ville jeg ikke overfor supporten være alt for skarp mht. om noget af mit udstyr kunne forsage det - det virker bare ekstremt usandsynligt at mit udstyr, der har kørt i 4 år pludselig stopper med at virke og tilmed skabe så meget støj på WAN siden, at deres modem går ned. Og så på samme dag som jeg får nyt stofa modem.
Ultra Supporter
25-06-2015 15:32
#13

smid mig en e-mail så skal jeg nok få set på tingene for dig :)
Elite Supporter
25-06-2015 15:39
Wait, what? Udfald på Stofanet?! Det er uhørt! /s
Elitebruger
25-06-2015 15:54
#0

Hej min ven - jeg er ikke så skrap til de tekniske detaljer, men jeg ved langt mere om problemstillinger mennesker imellem samt mennesker/firmaer imellem end de fleste :)

Når du skriver: Jeg snakkede med support, som fortalte, at jeg skal registrere MAC adressen på min router et sted, men det tråd tabte vi lidt igen. Nogen,
der ved om der er noget om snakken?

Hermed har du allerede skrevet at enten du selv, eller firmaet ikke forstår problemet!. Herefter er det firmaets problem/opgave at løse dit problem evt. ved personlig fremmøde ved installatør (eller hvad de kalder det) :)

Som forbruger har du altid krav på hjælp fra et evt. firmas lovmæssige samt egenregelmæssige tilgang/godkendelse af samme!.

Er det som nævt fra udbyder et problem, at du skal registrere en adresse til routeren, og du ikke ved hvordan - er det op til dem, at få tingene løst - også ved personlig henvendelse!.
Mvh. - Kim
Junior Nørd
25-06-2015 16:22
#14: Tak for tilbuddet. Nu ser jeg lige hvordan det går fremover. Hvis supporteren tilføjede min MAC adresse kan det være, at det er løst.

#15: Jeg kan kun ros tilovers for Stofa.. Hastigheden er som lovet og det har kørt upåklageligt med 150/15.

#16: Tak. Jeg ved godt hvor deres ansvar går, men jeg vil gerne have styr på min ende inden jeg brokker mig over deres udstyr :D

Tror som sådan ikke der er noget problem, hvis jeg ringer igen en anden gang.
Ny på siden
25-06-2015 17:21
vedr det du skriver med mac adr kan jeg oplyse dig om at jeg fik besked på når modem var tilsluttet skulle kontakte kundeservice
de fik modem mac og alt kørte straks som det i øvrigt har gjort i mange år
Stofa har bekræftet at det er et dårligt modem det technicolor du og andre sikkert har fået
der kommer helt ny firmware snarest iflg teknisk afd
Jeg har sat mit til kun at køre som modem og har en asus AC68u bagved og det spiller
håber du får styr på det
NB har altid hvis der var spørgsmål fået super service hos stofa
mvh
palle

#19

Gæst
25-06-2015 17:50
#17

Det med mac-adressen giver ingen mening, hverken på dine symptomer eller noget andet. Enten har du adgang med din mac-adresse eller også har du ikke.
inckie

#20

Mega Nørd
25-06-2015 18:14
#0 Er der ikke nogle dioder på den der Technicolor kasse der indikere forbindelses tilstanden ligesom på DSL modemer ?

Og i fremtiden tegn dit netværk fremfor at beskriv det med ord, så går de først 15 indlæg ikke med at forstå dit netværk.

Du kan evt. bruge Drawing værktøj i Google Docs til det, så det nemt at lave diagrammer og dele dem med et link.
Junior Nørd
25-06-2015 19:23
#17: Stofa har (i hvert fald tidligere) låst forbindelsen til en bestemt MAC adresse fra deres side. Om de stadig gør det, kan jeg ikke finde ud af. Uanset hvad, vil jeg mene, at det ikke er noget, der kommer efter 1 uge og er løst ved at genstarte. Det var det, supporteren mente.

#20: Jeg troede ikke det var specielt relevant, når LAN virker og det udelukkende er min egen router, der ikke får IP. Men det er noteret til en anden gang :D
inckie

#22

Mega Nørd
25-06-2015 21:44
#21 Hvad med mit første spørgsmål i #20 ?
palle

#23

Gæst
25-06-2015 21:46
#22 se #11
Junior Nørd
25-06-2015 22:23
#22: Ja, der er en online LED, som er slukket mens det ikke virker. (Hvorfor min konklusion er, at det er overvejende sandsynligt, at det er Stofa's udstyr, der er problemet)
inckie

#25

Mega Nørd
25-06-2015 23:49
#24 Og det har du gjort supporteren opmærksom på ? Prøv evt. at konsulter manualen og find ud af præcis hvad indikationen helt præcist betyder og fremlæg det for supporten.

Hvis du tilslutter en PC direkte til den der Technicolor kasse, så de er i bridge har du så udfald på internet forbindelsen ?

Du skal muligvis klone din egen routers MAC på din PC, for at få lov at trække IP fra netværket.
palle

#26

Gæst
26-06-2015 00:19
Stofa ikke kan kontakte deres modem/router udefra.

Hvis modemmet ikke reagerer, når de kontakter det, så kan han næppe gøre noget.
palle

#27

Gæst
26-06-2015 01:07
... såfremt hans installation jo er i orden. Hvis der er indstråling/dårlig forbindelse, kan modemmet jo miste forbindelsen til omverdenen. Ved udskiftning af modem, er der rodet med kabler. Det var et men.
inckie

#28

Mega Nørd
26-06-2015 02:39
#26 det handler om et give ham noget "kød" til supporten.

Så han kan sige: "Jeg har forsøgt at koble andet udstyr til jeres bæ og der var stadigvæk problemer" og "I følge manualen betyder når diode X ikke lyser er der ingen forbindelse"

#27 Korrekt, men det lader ikke til at supporteren kom dertil i sin "fejlsøgning".

#0 Du har som som #27 er inde på tjekket kablingen ikke ?
palle

#29

Gæst
26-06-2015 02:47
Det handler mere om at få fat i en supporter med teknisk indsigt, ellers kommer man ingen steder. Det hjælper ikke at fortælle kunden, at hans mac-adresse ikke er registreret, når de ikke kan få kontakt til modemmet. Det giver faktisk ingen mening.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner