• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 16-12-2013 · 13:36 982 visninger 25 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Fotomand sur over nethandel

    Af Fidusen Super Supporter
Ok, jeg havde en lidt undelig oplevelse i en fotoforretning forleden, som jeg lige vil dele med jer.

Vi var ude og købe julegaver, og jeg tramper ind i en fotoforretning for at købe et fotostativ. Da jeg så skal betale, så spørger jeg til prisen på et Canon 50 mm EF 1.8 II. Det koster så 950,-.

Det samme objektiv kan fås til 770,- inkl porto på nettet, så jeg siger til fotomanden, at jeg egentlig helst vil købe lokalt i stedet for at købe ting på nettet. Det er synd, at specialbutikkerne lukker og slukker, så jeg vil gerne give lidt ekstra, hvis butikkerne så kan overleve. Men jeg vil egentlig ikke betale 180 kr i overpris, så hvis han kan finde en fornuftig pris til mig, så tager jeg objektivet med med det samme.

Jeg betalte fuld pris for stativet, men synes godt jeg kan tillade mig at bede om en god pris på objektivet, fordi jeg ingen vejledning fik til det overhovedet. Fotomanden skulle bare tage det ned fra hylden.

Fotomanden kan ikke forstå, at jeg kan få det til 770,- på nettet og bliver i øvrigt temmeligt mopset over, at jeg kunne tillade mig at bede om rabat. Han siger, at 770,- er under hans listepris. (Det er jo så lidt underligt, at han ikke selv handler på nettet så?)

Jeg får objektivet for 900,- men kun med et noget surt ansigt på fra fotomanden.

Det forstår jeg så overhovedet ikke. Altså, jeg kunne jo bare have gået hjem og have fået det til 770,- på nettet. Jeg synes egentlig, at det er mig der gør ham en tjeneste. Men sur blev han!

Jeg kan da godt forstå, at han er sur over, at nethandlen spiser hans avance. Men nu er jo en af de få, der rent faktisk gerne vil handle med ham, og gerne vil betale "overpris" for at støtte hans butik. Og så får man den der sure attitude.

Næste gang, så handler jeg på nettet. Jeg gider da ikke betale overpris og så blive surmulet på samtidig ;)

Guru
16-12-2013 13:39
Du skulle have taget et billede af det! Nu var du jo i en foto forretning.
Ultra Supporter
16-12-2013 13:42
Jeg ville da bare levere objektivet tilbage og købe det på nettet i stedet :)
Semibruger
16-12-2013 13:43
Da også utrolig dårlig kundeservice at blive sur, han kunne jo bare ha valgt ikke at give rabat, men stadig en service. Sådanne steder overlever jo også blandt andet på servicen. Nettet fremover.. :)
Guru
16-12-2013 13:43
#2 - Købt som beset. Tror ikke fotomanden har interesse i at lade handlen gå tilbage. Med mindre han skilter med at han har returret.
Zpk

#5

Superbruger
16-12-2013 13:48
jeg har arbejdet med kunder i lang tid og i butiker på landet
man kan alt tid finde ud af det hvis der er en der kommer som du siger og siger du kan få det 180 kr billiger på nettet
ville jeg undersøge min leverandør og se om han kan gøre noget.

og tor ik på at han betaler 900.- og kun sekv tjener 50,- på det.

og hved der er mange leverandør hvis man ringer til dem er de friske på at fixe en god pris så både dig og kunden bliver glad handler bar om hvor maget sælger går om i kunde service .
JRM

#6

Monsterbruger
16-12-2013 13:50
Jeg oplever desværre selv nogle af de samme ting.

Jeg ledte efter en lille flimmer til børneværelset, og var i den lokale Radio/TV butik. Jeg lavede en pricerunner på en model jeg havde kigget på i butikken, og fandt det godt 450kr billigere i elgiganten.

Da jeg fremlagde dette, og spurgte om hun måske var villig til at gå en smule ned i pris. (et par hundrede ish') Så kom det sure fjæs også frem, og beskeden om "at jeg da så bare kunne handle der!."

Jeg sagde pænt undskyld for ingenting og fulgte hendes opfordring.

Jeg har kun handlet 1 ting der siden (F-stik til kabel TV). Siden har jeg ikke sat mine ben der.

Min holdning er at de lokale småforretninger i forvejen ikke er så konkurrence dygtige på prisen, Så man man jo enten servicere sig ud af det, eller i det mindste afvise et prisnedslag på en pæn og venlig måde.
I det mindste give mig en eller anden grund/fordel til at handle der.

Når hun ovenikøbet skal være for dyr, og en sur kæl****, så er jeg sgu smuttet.
Semi Supporter
16-12-2013 13:57
Det må egentlig også være frustrerende at bruge en masse tid og ressourcer på kunder der så siger tak for hjælpen og smutter hjem på nettet og køber ind.

Altså det er fair game, intet forkert i det kunderne gør. Men jeg kan godt forstå der efterhånden er længere mellem de små butikker.. Jeg gad fandeme ikke stå sådan et sted hvor det kun er hver 10. der køber noget :P

Nogle kunder er dog så flinke at de siger "tak for hjælpen" andre siger "tak for hjælpen, jeg går hjem og køber det på nettet hvor det er meget billigere" eller "naaah, det er for dyrt her" ... Sågar en kunde der kom i butikken og spurgte efter hjælp til et kamera hun havde købt på nettet (hun havde også været inde og spørge om vejledning inden købet).. What the?? :D
Redaktør
16-12-2013 14:02
Hvis du vil se røveri ved højlys dag, så se hvad fotohandleren i Rødovre Centrum tager for eks. kamerahuse og objektiver.

Han vil pt. have 28.000,- for et EOS 5D Mk. III og mener det er 34.000,- for samme inkl. et 24-105 mm objektiv. Listepriserne er hhv. 22.495,- og 26.995,-

Jeg oplevede det samme da jeg var ude for at finde et Sigma 50 mm f/1.4 objektiv. Han ville have 4.500-5.000,- for det, men både Goecker og Kamerahuset havde det til 3.495,-
Da jeg så konfronterede ham med det, og netop også sagde at jeg ville foretrække at handle lokalt, så fik jeg også bare pænt at vide, at så måtte jeg jo betale hvad det kostede... Så sagde jeg også bare pænt farvel og tog ind til Kamerahuset og hentede objektivet derinde...
Næste gang jeg skal have kameragrej bliver det dog nok fra Goecker i stedet for, da de bare ved *så* meget mere om produkterne, og der handler jeg så også professionelt i stedet for.
Elite Nørd
16-12-2013 14:11
Oplever alt for tit ubehaglig kundeservice, især i kamerabutikker.
Photocare i Holbæk er både MEGET dyre og "travle".
Ekspedienterne er ikke interesseret i at snakke med dig medmindre du allerede har basket pengene over bordet, og bliver irriteret hvis de ikke har ret.
Så jeg er stoppet med at købe lokalt, og handler for det meste kun over nettet. Billigere, nemmere, god support, returret osv.
Mega Supporter
16-12-2013 14:15
#9 Ja, for det meste får du mange flere bonusser/godter, når man køber online end lokalt. Dog sidst jeg var nede og tage billeder med min bror, fik vi god service, billige billeder til ca. 350kr (dobbelt så billigt som da i fx. skolen, da kostede billederne 800kr, og var ikke nær så gode!). Så jeg gætter på, at nogle af jer har været lidt uheldige.
Kaasje

#11

Elite Nørd
16-12-2013 14:29
#10 Hvad sker der også for at det koster så meget??
Vi havde et år hvor at der blev sendt et brev hjem til os omkring manglende betaling, selvom vi ikke havde bedt om noget billede. Vi skulle betale 500kr for klassebilledet alene, + 100kr for at han ikke havde modtaget sin betaling i tide..

Det løste sig selvfølgelig i sidste ende, men tænk på at der er folk der rent faktisk betaler det, da det virker så truende.
Bundy

#12

Super Supporter
16-12-2013 14:29
Jeg var selv ude for det med en lokal biks i odense, som havde en mindre udgave af det TV jeg kiggede på, men kunne godt nøjes med at prøve det for at se om menuer laggede. Han lå så på 6k, mod elgigatens 5,5k, og jeg sagde til ham at jeg havde ikke noget i mod at betale den ekstra plov for at slippe for at handle hos elgiganten, men om han så ikke ville give en uges returret mod de 14 i elgiganten. Men der var intet at gøre :)

Han var dog ikke sur eller noget, og ville heller ikke være med til at jeg betale ham for hans tid med at vise mig den lille udgave. Men stadig sært, synes jeg.
Mega Supporter
16-12-2013 14:34
#11 Det helt vildt hvor meget det koster. I den lokale fotoshop, fik vi taget ca. 7-10 billeder på forskellige vinkler/positioner, små billeder, store billeder osv osv. Men hvor i skolen kostede det ca. 900kr for et par billeder, og klassebilledet :O
ToFFo

#14

Guru
16-12-2013 14:42
Folk har det med at glemme hvad det koster at drive en forretning.

Jeg kan godt se at det kan være svært at overskue hvorfor det koster ekstra at købe noget i en fysisk butik.

I en butik får man:
0 dages leveringstid. Instant levering! :O
Mulighed for at bese produktet inden køb.
Mulighed for bedre rådgivning end uerfaren kundeservice der bare vil sælge.
Mulighed for at komme ind med produktet hvis der er problemer med det. Måske endda få det løst med det samme.

Det er jo ikke gratis at tilbyde den service.
Det koster penge i husleje. Penge for ansatte, hvis man har nogen. Det koster penge at have ting stående til udstilling, pakket ud, da det jo så ikke kan sælges som nyt. Man skal bruge tid på kunderne, holde alting rent og pænt. Husleje er jo heller ikke helt billigt. Ja man betaler muligvis også husleje for at have et lager, men næppe det samme.

Og så er der indkøbets størrelse fra leverandør.
En butikskæde som er enorm og spænder over flere lande, kan jo købe og sælge mange flere produkter, end en lille butik. Selvfølgelig får man tingene billigere, når man køber 1000 af en ting, fremfor kun at købe 100 af en ting.

Lad nu være med at være så naive og tro, at butikkerne betaler det samme hos leverandørerne som webshops gør. Det handler om hvor store partier man køber samt lukrative aftaler.

Jeg ville nok også blive godt knotten, hvis en knægt kom ind i min biks og svinede mine priser til, fordi jeg ikke kan få samme priser i hus, som en webshop, som har en brøkdel af mine udgifter.

Og mht. returret så er det absolut ingen undskyldning. Ja man får returret ved handel over nettet. Men den er altså ikke en lifesaver hver gang. Gud forbyde at en pakke skulle blive væk for posten. Er det dig der er afsender er det dit problem. Har butikken ikke fået din vare retur indenfor returrets perioden, er du (måske) fucked. Returret er ikke en saving grace. Visse ting er bare bedst at købe i fysiske butikker, så man ved præcis hvad man får. I stedet for at bestille noget på nettet, som skulle være hvidt, men er mere ovre i en grå farve. Og webshoppens undskyldning? "Billedet kan variere fra det egentlige produkt". Så ingen problemer der.

Jeg handler da selv på nettet 99% af tiden. Men hvis jeg skal ud og have en deo eller noget til mig selv eller damen, så tager jeg sgu også i en butik og lugter til lortet først.


Sorry for det sure opstød. Men det irriterer mig at folk nu til dags forventer at få i hoved og røv hver eneste dag. Kunder har aldrig været så krævende som de er i dag. Og de bliver mere og mere krævende. For hvis en webshop kan give en service, som en anden webshop ikke kan. Så er den anden webshop jo til grin.
Kaasje

#15

Elite Nørd
16-12-2013 14:55
#14 Det eneste jeg ikke er helt enig med dig i, er at butikkerne nu til dags, næsten ikke engang har instant levering. Har flere gange oplevet at man skal vente i flere dage på at de får leveret produktet hjem, fordi at de hellere vil have det på et fjernlager, end i selve butikken.
Da jeg ville købe nyt kamera i ovenfornævnte butik, kunne han kun give mig et nedslag på 500kr på huset, selvom det i forvejen var 2500kr dyrere end alle andre steder.
Og det var kun hvis jeg gik med til at huset var brugt.
Ellers kan jeg kun give dig ret i resten.
JRM

#16

Monsterbruger
16-12-2013 14:56
Jeg forstår ganske vist at en butik har højere priser ifb. med drift osv.

Men det kan ikke forsvare at fare i flæsket på mig når jeg venligt spørger om forretningen er villige til at forhandle.

Jeg bad ikke om prisgaranti, eller på anden måde at matche prisen, men om det var muligt at forhandle en smule ned.

Det forsvarer ikke en direkte grov afvisning, og at jeg bare kunne fise af. Man kan da venligt afvise, og forsvare med at tabet på et nedslag ville være for stort/dyrt. Det koster ingenting, og jeg havde naturligvis forstået dette. Og måske have købt varen alligevel.

Jeg er sikker på #0 tænker det samme. Hellere at sælger venligt havde sagt nej til et prisnedslag, end den surmulede betjening han fik.
ToFFo

#17

Guru
16-12-2013 15:01
#15 - Der findes jo flere butikker. Så må du opsøge en butik der har det ønskede produkt på lager :)
Super Supporter
16-12-2013 15:10
#14
Jeg ville nok også blive godt knotten, hvis en knægt kom ind i min biks og svinede mine priser til, fordi jeg ikke kan få samme priser i hus, som en webshop, som har en brøkdel af mine udgifter.

Jeg ved ikke helt, om det er mig, du taler om her. Men sagen er, at jeg køber en vare til fuld pris i butikken. Herefter beder jeg om en god pris på et standardprodukt, som han ikke skal gøre andet end at række bagover og tage på hylden. Jeg kunne lige så let have købt produktet på nettet og have sparet yderligere penge. Jeg fik ingen hjælp til produktet, lige som det heller ikke skulle pakkes ind eller noget som helst andet end en webshop (som jo faktisk skal bøvle med at pakke varen om og sende det til mig). Fotomanden skulle bare give mig det i hånden. Ja, hans udgifter er da større, men hellere et salg til lavere indtjening end intet salg vel?

Jeg sviner ikke hans priser, men foreslår ham pænt, at jeg gerne vil handle lokalt, men at jeg ikke kan gå op på 950 kr. Det er 180 kr for den "service", at jeg får produktet i dag i stedet for om et par dage. Når det er en julegave, så er det mig ligemeget om den kommer idag eller på onsdag.

Hvis han ikke vil give mig rabat, så er det 100% i orden med mig. Jeg synes bare ikke, det er i orden at blive sur på MIG fordi de fleste mennesker efterhånden handler på nettet.

Nu siger du, at det handler om antal produkter, man køber ind samlet. Det er rigtigt. Men hvorfor kan PhotoCare ikke købe objektiver ind i samme antal og dele mellem sig som diverse netbutikker kan? Eller har PhotoCare fået manøvret sig ud i et hjørne, hvor de har så lidt salg, at selv ikke engang hvis de alle sammen slår sig sammen, vil de kunne købe nok ind ad gangen? Ja, det er jo så deres eget problem, når deres forretningsmodel er at sælge standardprodukter til højere pris end net-priserne, og samtidig blive sure på kunderne.

Jeg går ikke i PhotoCare igen. Det er jo så resultatet af det. Jeg har lige fået en henvendelse af en gut i fotoklubben, som siger, at klubben og flere andre klubber simpelthen har opgivet at handle med PhotoCare. PhotoCare vil ikke gå på kompromis med deres priser - ej heller til klubbens medlemmer, som køber stort ind og ved hvad de går efter. Så der bliver bestilt enten på nettet eller ved Vefa i Vejle, som åbenbart godt kan finde objektiver til konkurrencedygtige priser.

Så kan han stå og være sur i PhotoCare. Jeg føler mig ikke forpligtet til at støtte de lokale, når man bliver løjet for, surmulet af og til slut overtakseret i pris for ingen service.

Edit: I øvrigt har Elgiganten (lige rundt om hjørnet) samme objektiv til 799. Så kan jeg da slet ikke forstå, at han bliver sur på mig over, at jeg tilbyder ham 900 for det. Han burde da være lykkelig for, at jeg stopper 101 kr ekstra i hans kasse fremfor at gå over gaden til Elgiganten.
ToFFo

#19

Guru
16-12-2013 15:17
#18 - Det var ikke dig jeg hentydede til. Jeg satte bare en situation op helt random, hvor jeg siger hvordan jeg ville reagere. Det var ikke møntet på dig :)

Photocare er en fysisk butikskæde, som specialiserer sig i foto udstyr. Det er svært at drive en butikskæde, som kun sælger kamera tilbehør. Det er jo ikke noget folk køber ret ofte. De skal leve af det. Fremfor Elgiganten eller hvem det nu måtte være, som kan sælge meget større partier, fordelt over flere lande, i flere byer, men udover det, også sælger meget meget andet, så de tiltrækker langt flere kunder.

Det er ikke let at have en butikskæde som specialiserer sig i en type produkter i dag.
Kaasje

#20

Elite Nørd
16-12-2013 15:52
#17 Desværre ikke altid så nemt i en fesen lille by som min ;)
Men som du selv siger, der er undskyldninger for alt.
ToFFo

#21

Guru
16-12-2013 16:04
#17 - Det er der nemlig! :D

Men seriøst. Har lidt ondt af butikkerne. Men sådan er det. It's business.
Ronson

#22

HOL Moderator
16-12-2013 16:14
Blev han sur eller var han bare ikke enig?

Det lyder umiddelbart som en overdrivelse at han blev sur med det samme. Han var sikkert irriteret over du var den 20. kunde der skulle kommentere hans priser vs. netpriser den dag (og hver eneste dag), men hvis han var blevet sur så var du vel gået.
lizzy

#23

Mega Supporter
16-12-2013 16:24
Har prøvet det selv engang i Ekspert, dog var det en forretning på den anden side af gaden der solgte en switch 200 kr billigere i forhold til dem. Nøjagtigt samme produkt. Da jeg gjorde dem opmærksomme på det, blev de så sure at de smed mig ud. Det var en sjov dag :D
bo-l

#24

Elite Supporter
16-12-2013 16:33
vil sige de fysiske butikker er selv uden om at gå konkurs.

de kan jo selvfølgelig ikke hamle op med net butikker.

der hvor de kan hamle op er rådgivning og service..

og en flabet sælger får jo ikke mange kunder.

havde det været mig havde jeg valgt at lægge fotostativet også også bare bestille det på nettet istedet for.
Guru
16-12-2013 16:35
Det er en hård verden, og der kommer nye boller på suppen for alle branchefolk, før eller senere i livet...
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner