• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Anden computer snak
  • 27-08-2013 · 23:59 2619 visninger 25 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Erfaringer med RMA hos Komplett

    Af Splint Super Supporter
Jeg har nogle problemer med at min maskine engang imellem, udelukkende i forbindelse med at jeg bruger scrollhjulet på min mus.

Jeg har nu udskiftet musen og troede egentlig problemet var løst, men maskinen er lige frosset igen. Jeg mistænker mit bundkort for at være skyld i problemet. Bundkortet er et Asus P8Z68V Pro/GEN3

Det kan selvfølgelig være et driverproblem, men jeg har for et par uger siden ominstalleret maskinen, uden at det afhjalp problemet.

Er der nogen af jer der har erfaring med Komplett's RMA service ved denne type periodiske fejl? Er de tunge at danse med, så jeg ligeså godt kan spare mig at sende bundkortet til RMA? Jeg tænker selvfølgelig på risikoen for at jeg spilder penge på både porto og undersøgelsesgebyr hvis Komplett's teknikere ikke er i stand til at genskabe fejlen.

Guru
28-08-2013 00:04
Har du prøvet at lave memtest?
Super Supporter
28-08-2013 00:10
Ja, jeg lod den stå og køre omkring 5 kvarter, uden den fandt fejl. Den blev dog ikke helt færdig med gennemsøgningen, så jeg lader den stå og køre Memtest i nat, så jeg kan udelukke RAM fejl.

Min erfaring er dog, at hvis der er fejl på RAM, så viser de sig ret hurtigt, men det kan være anderledes denne gang.
Guru
28-08-2013 00:17
Lyder som en god ide' med memtest natten over.
Din cpu er ikke for varm?
Super Supporter
28-08-2013 00:23
Nej, det har jeg svært ved at forestille mig, sidst jeg tjekkede lå temperaturen på 28 grader.
Guru
28-08-2013 00:29
Står ram på rigtig strøm, mhz og timing?
Monsterbruger
28-08-2013 00:47
Lyder som en underlig fejl. Umiddelbart har jeg ingen problemer haft med Komplett RMA, dog har det været ved enkeltdele.
Guru
28-08-2013 01:04
Porto? Undersøgelsesgebyr? Okay du har ikke haft RMA hos Komplett før.

Anyway, er det en Komplett PC eller er det en du selv har samlet? Jeg tror ikke det er dit bundkort. Jeg tror mere på RAM eller lagerdisk der er skyld i fejlen. Måske driverproblemer. Jeg har aldrig hørt om den fejl før. Så tror ikke det er noget der er gængs på det bundkort.

Chancen for at kunne genskabe den fejl du oplever, er nok minimal, da det er noget du kun oplever, når du bruger scroll hjulet. Det lyder umiddelbart som en softwarefejl. Så få testet det grundigt i stedet for at spilde teknikernes tid :)
Super Supporter
28-08-2013 07:27
Så har testen kørt natten over uden at finde tegn på RAM fejl. RAM er testet igennem 2 gange.

Jeg har tjekket logbogen og kan se at det er et fast mønster at disse errors og warnings kommer i forbindelse med hver boot:

WININIT Custom dynamic link libraries are being loaded for every application. The system administrator should review the list of libraries to ensure they are related to trusted applications.

SERVICE CONTROL MANAGER The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: cdrom

HCMON Detected unrecognized USB driver (\Driver\pci).
HCMON Detected unrecognized USB driver (\Driver\ACPI).
HCMON Detected unrecognized USB driver (\Driver\asmtxhci)
HCMON Detected unrecognized USB driver (\Driver\pci)
HCMON Detected unrecognized USB driver (\Driver\ACPI)
HCMON Detected unrecognized USB driver (\Driver\asmtxhci)

Jeg begynder at hælde til den teori at det er mine USB3 drivere der driller mig, og vil gerne opdatere til de nyeste, men desværre er Asus ikke særligt god til at opdatere drivere til deres ældre produkter (mit bundkort er købt i januar 2012)og angiver ikke præcis hvilke komponenter der sidder på deres bundkort så kunden kan gå til producenten og hente en nyere driver.

Maskinen får en tur i møllen igen hvis ikke det her problem snart bliver løst, for det er skide irriterende. Jeg har dog på fornemmelsen at det ikke løser problemet, for det var der også før jeg geninstallerede sidste gang.
Nørd
28-08-2013 07:39
"Jeg har nogle problemer med at min maskine engang imellem, udelukkende i forbindelse med at jeg bruger scrollhjulet på min mus. "

Hvad er det helt præcist maskinen gør? Der mangler et ord eller to i den ovenstående sætning, eller er det bare mig? :)
Nørd
28-08-2013 07:42
Og jeg vil anbefale dig at lade den køre minimum 10 passes i Memtest, endnu bedre 20. 2 passes er ikke nok til at konstatere dem fejlfrie imho.

Hvis problemet(hvad det så end er)kun opstår ved brug af scrollhjulet på din mus, har du så prøvet en anden mus på maskinen?
Splint

#11

Super Supporter
28-08-2013 08:12
Maskinen fryser nogle gange når jeg bruger scrollhjulet på musen. Som jeg skriver tidligere, så har jeg skiftet til en anden mus for at se om det løser problemet, men det gør det ikke.
php

#12

Monsterbruger
28-08-2013 08:50
Du har vel også prøvet andre USB indgange ?
Ultrabruger
28-08-2013 09:08
tjek SSD for fejl

afinstallere usb 3.0 drivere

prøv og kør på usb 2.0
Elitebruger
28-08-2013 09:15
Mht RMA hos Komplett har mine sager altid forløbet smertefrit og hurtigt.

Held og lykke.
Semi Supporter
28-08-2013 09:58
Det må være en USB-ting

Har du flashet den nyeste BIOS på dit motherboard?
Har du de nyeste USB-drivere?
Bruger du USB3-portene? Kunne du evt bruge nogle andre?

Jeg kan fortælle, at mit motherboard (GIGABYTE z68x-ud3h-b3) har problemer med sine USB3-porte, da USB-controlleren åbenbart er en af de "tidlige" modeller.

Det betyder, at musemarkøren "sidder fast" med jævne mellemrum. Det kan ikke fikses hverken med USB-drivere eller BIOS desværre. Så jeg bruger bare USB2-portene til mus+keyboard.
Maxibruger
28-08-2013 10:07
Jeg har ingen ide om hvad der kan have foresaget fejlen hos dig, dog har jeg noget input mht RMA hos komplett.

Jeg sendte mit sidste bundkort ind hos komplett, det var to uger gammelt og gjorde at computeren genstartede på meget random tidspunkter. Jeg skrev bare i deres kommentarfelt at den havde en periodisk fejl hvor den genstartede. Jeg modtog fragtlabel, sendte det ind og modtog et nyt bundkort 3 dage efter.

Jeg kan næsten ikke forestille mig at de kan have checket det efter i sømmene før de havde sendt mig et nyt kort...

Så super RMA erfaring med Komplett herfra.

Dog tror jeg ikke det er dit bundkort der er defekt ;)
ToFFo

#17

Guru
28-08-2013 10:28
#16 - Periodiske fejl på bundkort kan være umulige at finde, og fejlsøgningen kan tage en krig.

Ofte er Arbejdstid + slåskamp med sur kunde langt dyrere end et nyt bundkort ;)
Maxibruger
28-08-2013 10:55
#17. I know, også derfor jeg skrev det! :-D
Monsterbruger
28-08-2013 12:11
#17 Og i får tilfredse kunder :-)
Splint

#20

Super Supporter
28-08-2013 17:26
#10: Jeg prøver at lade den køre i morgen mens jeg er på arbejde, så må vi se hvad der sker. Jeg er dog ret sikker på nu at det ikke er et RAM problem, men det koster jo kun en sjat strøm at blive helt sikker :)

#13 Det vil jeg prøve i forbindelse med en geninstallation.

#14: Godt at høre. Det er også det indtryk jeg får når jeg læser om Komplett rundt omkring.

#15: Bundkortet kører med BIOS 3603 som er den nyeste. Jeg har også mistanke om at det er et USB problem, da det forekommer mig at jeg tidligere har oplevet underlige ting når jeg tilslutter USB enheder.

# 16: Godt at vide, i tilfælde at det bliver nødvendigt med RMA.
Mega Supporter
28-08-2013 17:45
Har os haft noget RMA på cpu køler og der var herligt og god service så intet herfra. Periodiske fejl er altid svære at finde..
Monsterbruger
28-08-2013 18:18
God service! Sendte en SSD 830 ind til dem, da jeg ikke kunne få den til at virke. Fik en 840 Pro tilbage!
Ultra Supporter
28-08-2013 18:19
Jeg kan anbefale at bruge søgefunktionen her inde. Der er nok cirka en hundrede tråde, der fortæller om Kompletts RMA :)
Splint

#24

Super Supporter
28-09-2013 19:32
Lige en update. Det ser ud til at det var en driverfejl. Efter geninstallation har jeg nu ikke oplevet problemet i 5 dage.
Ultra Nørd
28-09-2013 20:38
#22

har prøvet noget alla det samme, ældre ssd, fik en ny lang hurtigere :p
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner