• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 15-12-2024 · 11:23 2079 visninger 43 svar
  • Elbil MG 5

    Af Cani83 Gigabruger

Jeg overvejer at købe en lettere brugt MG5

Den kan fåes fra 140.000 kr. For en model 2022 med et 50 kW batteri.

Økonomien er lige pt. Ikke til at ofre 300.000 + for en bil.

Er der nogen som har erfaringer med MG elbiler?

Mit kørselsbehov er blandet,  da jeg tog gange om ugen køre til og fra mit arbejde, hvor vi har ladestandere. 

Jeg har 80 km til arbejdet.

Flere gange om ugen kører vi 15 km til og fra vores kolonihavehus og ellers bor vi i Valby,  så kører af og til rundt i kbh.

Jeg regner med at ville køre i den i ca. 4 år og købe en ny og mere eksklusiv elbil til den tid.

Lige nu er budgettet lidt mere presset, da vihar to børn i institution. 

Hilsen 
Carsten.


Bruger Aspirant
15-12-2024 11:44

Elbiler og brugtværdi:
Forvent ikke at elbilerne holder brugtværdi så godt som fossil typerne. Den tekniske udvikling af batterier vil presse prisen. Så i dit regnestykke regn med en meget lav gensalgs pris, og usikkerheden gensalgsprisen på en mg vil være større en standard mærker. 
Ville nok købe en brugt med +100.000 til en lavere pris og så regne med at kører i den min 5 år og så regne med skrot præmien, som gensalgsværdi.

Junior Nørd
15-12-2024 12:53

TIl prisen er det en Ok bil ,, men hvad med at lease en VW ID3 til 3295kr om måneden, så skal du ikke tænke på det tab der vil være på en elbil, når man tænker på at udviklen går virkelig hurtigt. 

Ellers som #1 siger , køb en bil og kør til den dør 

Ultra Nørd
15-12-2024 13:44

#0 Vær obs på om service er overholdt, MG giver umiddelbart 7 års garanti HVIS service er overholdt (MG værksted).

BOFH
15-12-2024 14:06

Jeg har ikke selv kørt en MG5 men det er min opfattelse at det er en af de dårligere elbiler man kan få. Den har relativt lav rækkevide for dens batteri kapacitet og så lader den relativt langsomt på hurtigladere. Men den fylder et marked som virkeligt er overset blandt elbiler nemlig god plads til en rimelig pris. Hvis du googler anmeldelser så er der også mange der er rimeligt positive overfor den. 

Til dit behov, så ville jeg nok gå efter den med det større batteri. Sådan en 80 km tur vil tage en god del af batteriet på den lille og når man bor i byen kan det jo nogle gange være en udfordring at finde en lader. Så vil de ekstra 11 KWh tilgængeligt være en god backup, der er heller ikke ret meget forskel i prisen. 

Guru
15-12-2024 15:00

#2 - Med 80km om dagen på arbejde, bliver det den dyreste leasingbil nogensinde.

Jeg gætter på det leasingtilbud du har fundet er med 10.000km om året?
Prøv at se hvad det koster med 30.000km om året. Det er pissedyrt! :P
(jeg har ikke checket)

Gigabruger
15-12-2024 16:54

Jeg vil lige præcisere, at jeg kun kører til arbejde to gange om ugen og der er garanteret plads ved cleverladestander på arbejdet. 

Kan også sagtens overveje noget mere brugt og gerne SUV.

Elitebruger
15-12-2024 17:04

#6
kan du ikke få en Huyndai Kona eller Kia E-Niro til de penge?

Den er måske ikke helt så stor, men det er velkendte mærker som generelt laver noget ordentligt med gode garantier.

Guru
15-12-2024 18:28

Vælg en europæisk bil i stedet for. 

Kan simpelthen ikke forstå hvorfor folk bare vil putte penge i ulige konkurrence, ved at handle hos den kinesiske stat.

Semi Nørd
15-12-2024 18:50

så vil jeg heller købe en skoda Elrog med 50kwh batteri end den model https://www.skoda.dk/modeller/elroq...


Der kommer en facelift på Enyaq og de snakker om 5års garanti til næste år, så Elrog vil også få 5 års garanti 

Semi Nørd
15-12-2024 19:03

lige et godt råd hold dig fra stenllantis de løber lige pt fra deres garanti sager med combi relæ.. 

Cani83

#11

Gigabruger
15-12-2024 19:53

Der er ingen tvivl om, at hvis jeg i skrivende stund havde budgettet til det, var jeg fået en sodavand, eller større Kia eller Hyundai, som jeg selvfølgelig hellere vil støtte end Kina. Nissan Ariya er også en virkelig fed elbil. 

Mega Nørd
15-12-2024 19:56

#10 snakker du om den EL Fiat der er købt brugt og hvor det er forhandleren der sejler i sagen?
Har du overhold service, så får du skiftet obc uden problemer. Problemet er bare at mange med en el bil IKKE overholder service.

Semi Nørd
15-12-2024 20:12

#12 der mange som ikke kan få skiftet deres combo relæ på garantien, det ikke kun den fiat 500e, den sætter i mange af stenllantis modeller 

Monsterbruger
15-12-2024 22:08

#12 Hvor stor en rolle tror du manglende service spiller i, at deres onboard charger brænder af?

"Hov, vi kan se at du ikke fik skiftet din vinduesvisker som foreskrevet i servicemanualen, så batterigarantien er desværre bortfaldet."
"ja, du kan desværre kun købe reservedele gennem os, da de er kodet til bilens stelnummer"

Virksomheder der udviser den slags anti-consumer-adfærd vil jeg opfordre til man ikke støtter. Problemet ser desuden ud til at stikke dybere end den manglende kulance vi ser i de danske sager på youtube. 

https://evclinic.eu/2024/10/30/if-y...

Thomas

#15

BOFH
16-12-2024 11:42

#10>>Derudover så er Stellantis produkterne generelt håbløst bagefter, selv når de ikke går i stykker. Langt de fleste af deres modeller bygger på platforme der er lavet til Benzin biler og det betyder at de er ineffektive, udstyret med for små batterier og lader langsomt. Derudover så er de for dyre. 

Jeg følger nogle amerikanse youtubere og der er Stellantis også ved at gå helt fra hinanden. Jeg kunne seriøst godt tvivle på at den virksomhed findes om 10 år. 

Semi Nørd
16-12-2024 12:08

#15 enig 


#14  tak :-( den vokser med fejl, selv Vestergaard går væk fra dem de er umulig at snakke med siger de, det er meget anti kunde service, jeg håber folk holder sig væk fra deres produkt 

Bruger
16-12-2024 15:21

Halløjtaler

Jeg kender ikke til MG bilerne men vil komme med en anbefaling i din situation.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/h...

Vi har selv to børn og to biler. Vores barnevogn med 1meter liggemål kan være i bagagerummet og bagsædepladsen er mere end godkendt. Hyundai har en fornuftig garanti hvis service er overholdt - bedre en europæiske biler. 

Jeg kører selv 90km om dagen og vi endte med at købe sådan en bil som vores bil nr 2 fordi det ikke kunne gøres meget billigere hvis det ikke skulle være en gennemkneppet citroenC1.
Den bliver ofte overset pga. rækkevide osv. men jeg syntes virkelig der er meget bil for pengene når det bare er bil nr 2. 
Kører du motorvej med 140-150 bliver den størstig men er det ren landevej er den meget økonomisk. 

Hvis udstyr ikke er vigtigt kan du med fordel se på en trend og ikke en premium :) 

Mega Nørd
16-12-2024 15:37

#15 Jamen lad og se om VW er her om 5 år som det går for dem pt.

Semi Nørd
16-12-2024 15:45

#18 først kommer de nok til at lukke nogen af deres bilmærker før de går konkurs 

Super Supporter
17-12-2024 07:01

Vent med at købe elbil til foråret - der kommer helt sikkert vilde nedsættelser i prisen brugt som nyt. Jeg har selv været ude og købe en billig midlertidig benzin til 15k for at afvente nye priser :) 

Der skal mødes kvoter mht antal solgte elbiler
Nye elbiler på markedet
Nye batterityper
Rentenedsættelser (hvis man skal låne) 

vent, vent, vent :)

Cani83

#21

Gigabruger
17-12-2024 11:14

#20 
Den tanke har også strejfet mig 

Har tænkt på at finde en lidt mindre og nyere benzinbil, hvor min nuværende dieselbil kan indgå i handlen 1 til 1 eller med en lille merbetaling på maks 10 til 15 k

Seneste bud på min bil var ca. 60k i byttepris.

Skribent
17-12-2024 11:38

Hvis behovet er en stationcar er det en fin bil mig bekendt, det er ikke en jeg ser megen kritik omkring. 
Men vil umiddelbart også pege på en Ioniq som et fint alternativ, hvis størrelsen ikke gør så meget. 

Thomas

#23

BOFH
17-12-2024 12:05

#20>>Der er ikke nogen generel snak om at der skulle komme vilde prisreduktioner i foråret når man browser forskellige elbils grupper. Der er heller ikke nogle nye batterityper som skulle ramme markedet sådan her på kort sigt. 

Skribent
17-12-2024 13:20

#23
Anden generations LFP batterier fra BYD lander her til det nye år (med Sealion 7 som frontløber), men tror ikke det giver billigere elbiler. Det skulle da i så fald være biler med mindre batterier (fysisk) i så fald. 

Giga Supporter
17-12-2024 13:22

#9 Hvor har du hørt det henne?

anox

#26

Elitebruger
17-12-2024 14:04

Det kan være det er nævnt før, men bilen er opgivet til 380 km på en opladning. Du kan trække 10-15% fra det og endnu mere når der er dårligt vejr. Hvis du køre 160km om dagen, vil du skulle oplade hver dag for at være sikker. Vil det ikke blive træls i længden? En benzin/diesel skal du fylde op en gang i ugen.
Tanken er også når det er for en midlertidig periode på kun 4 år og du ikke har mulighed for at lave den store invistering :)

Cani83

#27

Gigabruger
17-12-2024 14:31

#26 jeg arbejder dog hjemmefra 3 ud af 5 dage, så i princippet skal jeg kun oplade én til to gange om dagen, da jeg de. Andre dage kun har et yderst begrænset kørselsbehov. Jeg arbejder for et energiselskab, som derfor har rigeligt med ladestandere på arbejdet. Der er derfor intet problem i, at oplade bilen, når jeg  er ude på arbejdet. 

Men jeg kan sagtens se det logiske i, at jeg eventuelt kunne overveje en nyere billig benzinbil og om 4 år, hvor vi har et langt højere rådighedsbeløb, køber en ny elbil med større batteri og af højere kvalitet, end en forholdvis billig elbil i dag. 

Semi Nørd
17-12-2024 14:41

se lige denne video og der har han en pointe i med garanti, jeg vil heller ikke købe en elbil uden at have 5 års garanti https://www.youtube.com/watch?v=cca...

Super Supporter
17-12-2024 15:12

23# samtlige mærker er allerede ved at sænke priser , tror ikke der kommer nogen generel udmelding om pris-dump men jeg kan allerede se nu at de 5 biler vi har kigget på har smidt 10% af prisen. 

anox

#30

Elitebruger
17-12-2024 18:06

#27, så er det måske fornuftig nok en løsning med el-bil. Der var lige lidt flere parameter der taler for det. 
Jeg kender ikke MG elbilen, men ved du kan få en brugt ID3 til omkring samme pris. Det er nok bare ikke så stor, men har længere rækkevidde. Så det er hvad du er til. 
Jeg vil nok vente til næste år med at købe. Så skal de af med sidste års model :)

Semi Nørd
17-12-2024 18:29

#30 MG motor er kina biler, og service ja det er kia forhandler døm selv 

anox

#32

Elitebruger
17-12-2024 19:18

VW ID3
385L og med bagsædet slået ned, ryger kapaciteten op på 1.267L

MG M5
479L og med bagsædet slået ned, ryger kapaciteten op på  1.367

Jeg trode MG var noget større, men kun 20% forskel. Hvis du skal rundt i KBH er en lille bil en fordel. Det er min erfaring, efter at have kørt rundt i en mikrobil :) 

#31, jeg tænker det er fornuftigt. Kia fejler ikke noget og har typisk lang garanti :)

Semi Nørd
17-12-2024 19:39

#32 det hvertfald mere sikkert nu end stenllantis 

Cani83

#34

Gigabruger
18-12-2024 11:05

Nu har jeg kigget lidt på Hyundai Kona og de er faktisk meget pæne og et ok batteri på 64 kW 

Indenfor budgettet med min egen bil i bytte. Kan jeg finde nogle 2019 - 2021 modeller, som har gået 70.00 til 120.000 km. 

Skal jeg være påpasselig med "så gamle" elbiler og få efter noget dyrere, eller kan der stadig være nogle gode år tilbage i dem ?

Semi Nørd
18-12-2024 12:34

#34 ja Hyundai Kona kom med 1 fase hjemme ladning, og der skal du sikre dig det er 3 fase og ikke bare tag deres ord for det, og hyundai ioniq 5 har en meget dyr kølevæske udskiftning, og den nye 2024 har rettet det... ved KIA vil jeg nok ikke købe andet end EV3 som den nye 

Semi Nørd
18-12-2024 12:50

men have lige dette i hovedet når i købe elbil de går i stykker og det gælder alle elbiler 

Her spoler vi direkte frem til konklusionen: Prisen for reservedelen er absurd høj, og både forhandler og importør anstrenger sig tilsyneladende for ikke at leve op til deres forpligtelser og hjælpe kunden. Dermed ender kunden i en situation, som vedkommende ikke kunne forudse, men som er fuldstændig uacceptabel.

Problemet er, at sagen ikke er enestående. Elbiler er ny teknologi, der både byder på børnesygdomme og ubehagelige overraskelser. Særligt europæiske bilproducenter, der har nølet med skiftet til elbiler, befinder sig i en situation, hvor de både halter efter konkurrenterne og taber enorme summer på at sælge elbiler. Derfor er der kun ét sted at hente nogle af pengene hjem – på eftermarkedet i form af service og reservedele.

https://hvilkenbil.dk/nu-maa-det-va.../

Bruger
18-12-2024 13:35

#35
Vores elbil har et-faset ladning og det er fint fordi vi kun lader hjemme men det kan være en dealbreaker for nogle og derfor mindre attraktivt = Prisen skal naturligvis bare være sat derefter.

Thomas

#38

BOFH
18-12-2024 16:16

#35>>Ja det er stadig muligt at bruge en etfaset bil, men når man som trådstarter skal leve med offentlig ladning så er det ikke så praktisk. Feks ville 8 timer på arbejde ikke være nok til at lade bilen nok op til at han kunne komme på arbejde dagen after.  (hvis man antager den var helt nede når han kom på arbejde. 

Men jeg ville sagtens kunne bruge den til min kone som kun bruger bilen til bykørsel. Så det handler om at kende sit behov. 

Cani83

#39

Gigabruger
18-12-2024 22:00

Nu har jeg i stedet fået øjnene op for en MG ZS 
Har fundet en en del næsten nye (model 2023) som er registreret første gang i 2024 til under 190K 
MG giver 7 års garanti.

Det eneste som taler imod, er det moralske i et støtte et kinesisk mærke.
Det er modellen med et batteri på 69,9 kW 

anox

#40

Elitebruger
18-12-2024 22:12

#34, et af de ting jeg vil være mest obs på ved køb af brugt elbil er standen på batteriet. Det er muligt at få lavet en test af batteriets helbred. Eksempelvis kan jeg henvise til en video, hvor en Skoda der har kørt knap 100.000 over 3 år, har mistet 7% af sin kapacitet. Det må siges at være ok og penge givet godt ud for testen:

https://www.youtube.com/watch?v=FqN...

#39, vil tjekke op på hvor tit den skal til service og hvad det koster. Kia har eksempelvis 7 år, men skal ind hvert år og koster ca. 4k. Så du betaler ikke under 20k for din garanti. Bare så du har det tankerne :)

Cani83

#41

Gigabruger
19-12-2024 07:57

#40

Tak for rådet.

Jeg kan se, at MG også kræver service hvert år eller senest for hver 24.000 km

Det er ikke et krav, at service bliver foretaget på et autoriseret MG værksted. Min svigerfar arbejder på et Bosch Carservice værksted, så jeg kan heldigvis få lidt familierabat, så det nok ikke er så galt igen.  




Semi Nørd
19-12-2024 08:57

Toyota er det samme med 1 år eller 15.000km, men Subaru solterra køre tilbud lige nu https://www.subaru.dk/models/solter... det samme bil som toyota bare en anden kofanger og rat og kun 4x4

anox

#43

Elitebruger
19-12-2024 17:48

#40, det er jo altid dejligt med familierabat. Desværre har jeg ikke sådan en i familien. Jeg ved dog ikke om det stiller dig ringere ved en garanti sag. Det burde ikke, hvis det er lavet efter forskrifterne, men producenten kan altid bruge det som en undskyldning for at tage ansvar. 

MG ZS er også ud til at være elbilens svar på en Dacia. Du får meget værdi for pengene. Så jeg tænker du skal ud og prøve den. Man kan blive overrasket både positivt og negativ. Jeg valgte en anden bil, end den jeg først havde i tankerne (har benzin bil). Har ikke tålmodighed til 20-30 min 'optankning'. 

NCAP ligger den kun på 3 stjerner. Måske det skal med i overvejelserne:
https://www.euroncap.com/en/results...

Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner