• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Hyggekrogen
  • 15-06-2024 · 16:45 2188 visninger 20 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • It supporter uddannelse

    Af kimjensen81 Gigabruger
Hejsa.

Jeg tænker at påbegynde en It supporter uddannelse, men jeg er blevet lidt usikker på det hele, da jeg er i tvivl om fremtiden som it supporter?
Og om der overhovet er arbejde at finde efter end uddannelse?
Jeg skiver her da jeg har haft flere samtaler med forskellige skoler, de mener at det er nemt at finde arbejde som it supporter efter endt uddannelse.
Jeg kunne rigtig godt bruge råd fra nogen som evt. Er uddannet IT supporter, eller er i gang med uddannelsen.


Guru
15-06-2024 16:50
Der er masser af jobs som IT supporter, spørgsmålet er mere om du gider de jobs du kan få. Der er rigtig mange tag-telefonen jobs, hvor man bare sidder i en support og beder folk genstarte deres udstyr. Men det er en start, et springbræt til noget med mere kød på.

Erfaring er en kæmpe fordel, uanset hvilken type job det så er man har erfaringen fra.
Gigabruger
15-06-2024 16:55
Jeg er uddannet Automekaniker samt autoteknolog, jeg har ingen erfaring med it jobs på den måde.
Guru
15-06-2024 16:56
#2 - Det jeg mente var at du får erfaring når du har et job indenfor IT området. Uanset om det er et callcenter job, eller hvad det er. Alt tæller :)
Elite Supporter
15-06-2024 17:01
Find en lærerplads inden du starter. Uden lærerplads er uddannelsen imo ubrugelig. Med en lærerplads kan man forhåbentlig snuse lidt til det der normalt ligger ud over en IT-supporter.
Superbruger
15-06-2024 17:36
IT-supporter bliver typisk et springbræt til et mere specialiseret arbejde inden for IT-området. Du kommer til at få ret god mulighed for at snuse til flere discipliner, og der er god mulighed for at udvide dine færdigheder løbende, hvilket også giver forholdsvis nem adgang til at skifte karrierespor på relativ kort tid.

Som #4 skriver, så er det godt med en læreplads inden du starter. Skolepraktikken får du bare ikke meget ud af.
Gigabruger
15-06-2024 19:55
4#5# Jeg er i gang med at søge læreplads, men tror desværre tendensen hos de fleste virksomheder er at de helst ser man har afsluttet 2GF. og som jeg kan forstå det så er det hvis svært at komme på 2GF uden læreplads. men søger på fuld gas:) jeg vel heller vente til næste optagelse periode end at gå i skolepraktik.

Grunden til at jeg tænker It supporter er Bl.a. Længden på uddannelsen, da jeg er 43, Og så min viden omkring it er pt også begrænset. Hvilket godt kan bekymre mig lidt, men jeg ser positiv på det da jeg godt kan lide at erhverve mig ny viden.
Monster Nørd
15-06-2024 20:11
Overvej, hvad du vil specialisere dig til efterfølgende - fx gå cybersecurity-vejen: https://www.ug.dk/uddannelser/profe...

Det er nok - nærmest - umuligt at tænke sig, at der ikke kommer ret heftig efterspørgsel på det område også i fremtiden.
Gigabruger
16-06-2024 11:51
Ved noget evt. Hvilke bøger der bruges til undervisning,? hvilke som kunne være en fordel at have?
Giga Supporter
16-06-2024 14:23
Er selv datalog med 25 års erfaring.

Må indrømme, at jeg ikke har mødt mange it supportere, der har haft spændende stillinger. Det er alt sammen noget med at sidde i support-stillinger og svare på bruger-spørgsmål. Man kan vel sige, man er niveauet højere end superbrugere.

Hvis man vil arbejde inden for it - er en datamatiker et godt afsæt.

Min fornemmelse, er også at dramatikere er noget bedre lønnet.
Razier

#10

Junior Nørd
16-06-2024 14:28
#6

#8


uddannet it-supporter (og bagefter datatekniker) her

Du kan sagtens starte GF2 uden læreplads.

Det er lidt forskelligt hvad der bruges af materiale på de forskellige skoler. Og nu er det også vigtigt at huske at it-supporteren er en "ungdomsuddannelse" Det vil sige at de starter helt basalt ud, og det er absolut ikke et krav at vide meget om IT inden du starter.

Er du dog stadig nysgerrig, er det starten af CCNA du skal igennem netværksmæssigt. Primært på grundforløbet er det så vidt jeg husker noget om hvordan binær talsystem fungere. Hvordan en IP adresse virker sammen med subnet maske. Og hvordan man subnetter.

Derudover skal i pille lidt ved noget windows server. Hvordan man laver et active directory domæne, hvad et domæne selfølgelig er. Hvordan du opretter delte mapper og ruller forskellige brugerrettigheder ud via domæne gpoér

Det en masse fagudtryk, men det giver dig da ldit at google rundt i.

jeg startede selv på supporteren som 28 årigt. Og selv der var jeg den ældste i klassen, og det kan godt lidt føles som en børnehave nogengange. De fleste dropper ud når de får smidt netværks-teori i hovedet, og så bliver der lidt mere "fred" efter grundforløb, men det skal man alligevel lige ha med.
Razier

#11

Junior Nørd
16-06-2024 14:36
#9

synes det er et lidt elitist svar du kommer med

" Det er alt sammen noget med at sidde i support-stillinger og svare på bruger-spørgsmål. "

Ja. det hedder trods alt it-supporter. Det ligger i navnet. Alt efter hvor man bliver ansat, kan man også sagten arbejde med mere avanceret teknologi, hvis det er det man vil gå efter. Og det er også vigtigt at hvad du ikke føler er spændene, er måske spændene for dem.

Og vil du netop gerne mere ind i "backend" delen af IT. kan du jo netop fortsætte med datatekniker inden for infrakstruktur, hvor du så roder med virtualisering, backups, netværksdrift og lignende.

Datamatiker er hvad jeg ved af, mere softwares-udvikling fokuseret.
Bruger Aspirant
16-06-2024 15:00
#11
For folk der vil arbejde med netværk er det så det værd at fortsætte som datatekniker?
Er det ikke bare at tage it supporter og læse flere Cisco certs ved siden af?
Mega Supporter
16-06-2024 15:55
Jeg er selv skiftet til IT supporter fra tidligere erhverv og du har mange muligheder inden for IT med supporter uddanelsen. Jeg arbeder i dag som operations engineer i et firma med 12 afdelinger rundt i verden og er firmaest endste cyber security og netværksadministrator og får i dag mere end 15.000 Kr. i løn pr. måned i forhold til IT supporterne i firmaet.
Så jeg vil mene som ToFFo også er inde på at det er erfaring du kan skrive på CV der tælder i forbindelse med fremtidige IT jobs. Husk på der er rigtig mange udfaglærte IT mederbajder/supporter derude fra vores fars generation så du er fint stillet med IT supporter uddanelsen.
Så jeg vil sige spring ud i det og der findes job som IT supporter hvor man kun skal tage hotline en dag om ugen og uanset hvad folk siger så er der trivielle opgaver inden for jobs.
Mega Supporter
16-06-2024 16:14
Hov, der skulle stå
Uanset hvad folk siger så er der trivielle opgaver inden for alle jobs.
oak

#15

Ultra Supporter
16-06-2024 16:38
Tror meget it support snart vil blive erstattet som det første af AI
Mega Supporter
16-06-2024 17:14
Det kræver at de ikke særlig it kyndige slutbruger kan finde ud af at bruge det og der skal jo altid være nogle til at klargøre og geninstallere computerne så tror aldrig de bliver helt erstattet.
Razier

#17

Junior Nørd
17-06-2024 04:03
#12


Altså joh det kan du måske godt. Men det kan du jo sige om de fleste teoretiske uddannelser. Men du skal så også ud og investere i et homelab hvis du vil have noget praktisk erfaring. Packet tracker duer ikke til ccnp, som er efterfølgeren til ccna, og den man kommer igennem som datatekniker.

Derudover er det jo også en kæmpe bonus med praktisk erfaring fra en eventuel læreplads, og noget en eventuel arbejdsgiver kigger efter.
Giga Supporter
17-06-2024 08:06
#15:
Kommer Terminator T-1000, så forbi fru Hansen og sætter hendes nye computer med skærme og dock op for hende så?

Nej, IT supporter er mere fremtidssikret end højere IT stillinger, det er sgu 100% sikkert.
Superbruger
17-06-2024 08:27
#15 Nu er det generelt sådan at AI ikke kan bruges til så forfærdeligt meget praktisk, medmindre du allerede ved noget om hvad det er du spørger den om så du også kan forstå det svar den giver dig.

Og med 10 år som IT-supporter bag mig vil jeg godt fortælle dig at det er ikke en beskrivelse der passer på den almindelige bruger. En AI kan sikkert godt identificere mange mulige problemer ud fra brugerens beskrivelse, men oftere end ikke så handler det om IT-supporterens intuition og erfaring når problemer løses hurtigt og gnidningsfrit for brugeren.

Alle kan genstarte en computer, men lige så snart der skal identificeres en mulig software konflikt, driver problemer, defekt hardware, geninstallering af programmer eller windows... Det får en AI aldrig forklaret en bruger igennem, og meget af det kræver fysisk kontakt med maskinen.

Næh, #18 har ret. IT-supporteren forsvinder ikke lige foreløbig, men til gængæld, så kan en IT-supporter drage stor nytte af AI som endnu et værktøj i skuffen, præcis som det er tiltænkt.
Elitebruger
26-09-2024 09:16
Har du fundet en plads?
Fik du dine svar?
Sendte dig en PB dengang.
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner