• Forum
      /  
    Internet
      /  
    Netværk
  • 13-07-2023 · 19:55 1681 visninger 21 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Hvorfor er wifi hurtigere end kabel ?

    Af Squnkz Ultra Supporter
Hej holler.

Jeg har idag været i krybe kælderen og trukket et kat5e fra min router til min pc.

dog oplever jeg nu at mit arbejde er spildt.

Min kablet forbindelse har sølle 92mbps. Hvor imod min wifi trækker 500 mbps.

Hvad kan årsagen være til dette?

Giga Supporter
13-07-2023 19:57
Det kan være et dårligt eller beskadiget kable eller kan være et problem med port i PC eller driver problem
Ultra Supporter
13-07-2023 19:58
#1 kablet er sprit nyt, hvis jeg skal se om det bliver bedre hvad forslår du så jeg gør :) ?
Giga Supporter
13-07-2023 19:58
100 Mbit netkort eller port et sted?
(Evt hurtigere med forkert indstilling/driver?)

Har du selv påsat stik i enderne af kablet, er det sikkert der du skal søge først.
Megabruger
13-07-2023 19:58
Hvilken router?

Har du sat kablet i en 100 Mb port?
Ultrabruger
13-07-2023 19:58
du har samlet dit kable forkert så det kun køre 100mbps og ikke 1Gbps
Ultra Supporter
13-07-2023 20:00
#4 det er en : TG3442S
Aner ikke om der er en 100mb port :S

#3 hvordan kontrollerer jeg det ? og burde min wifi så ikke være langsommere?
Ultra Supporter
13-07-2023 20:01
#3 kablet er købt færdigt ved Solar :) !
Giga Supporter
13-07-2023 20:01
#5
Lige min tanke, du skrev det mens jeg i #3 lavede edit om det samme. :-)

#7
Fair nok, ellers den typiske fejl.
Giga Supporter
13-07-2023 20:09
Jeg har engang haft en fejl der var hen af det samme og det viste sig at det var fordi at jeg have to netkort i mit bundkort så blokerede de hinanden så hastighed styrtdykkede

Efter jeg fik slukket nummer 2 i BIOS så blev hastighed normal igen så sluk alt netkort og driver du ikke bruger og se om det hjælper
Guru
13-07-2023 20:41
Hvis det er et færdiglavet patchkabel kan det jo sagtens være defekt. Det er kun de dyrere mærkevarer der verificeres fra fabriakken af.

Så du kan vælge at reterminere det elelr trække et nyt installationskabel med solidere ledere og sætte dataudtag på.

Hvis det er udbyderens router du bruger og den er nyere har den gigabit. Så er det enten netkortet i din pc elelr kablet den er galt med.

Hvad for pc/bundkort/netkort har du?

Og hvad er mærke/model/varenr på det kabel du har købt hos Solar?
Giga Supporter
13-07-2023 20:45
#10
Der kan også i softwaren til/opsætningen af TG3442S vælges hastighed, så det bør tjekkes.
Squnkz

#12

Ultra Supporter
13-07-2023 20:48
#11

Hvordan kommer jeg ind i softwaren ?
Kan huske man bare skrev en IP i gamle dage.
Giga Supporter
13-07-2023 20:49
Brugsanvisning her...
https://eltrona.lu/wp-content/uploa...

Se side 18.
Megabruger
13-07-2023 20:58
#6 Alle portene er gigabit, så det er ikke der den ligger.

I manualen #13 linker til kan du også se, hvordan du kan tjekke om portenes hastighed er nedsat.

Og ellers prøv et nyt kabel, som andre siger. Så dyre er de jo ikke - heller ikke i højere specs end cat5e. Kan lige så godt købe cat6
Junior Supporter
13-07-2023 21:04
Hvor i verden bor du ?
Squnkz

#16

Ultra Supporter
13-07-2023 21:15
#15 Odense .

#13 Tak.
Den står bare som 100mbps speed i settings. og kan simpelthen ikke finde en menu i dens software som vises på side 33.

under users skriver den min hastighed er 100mpbs. Men på routeren står der 2.5gbs .
Megabruger
13-07-2023 22:06
"under users skriver den min hastighed er 100mpbs. Men på routeren står der 2.5gbs"

Du hjælper ikke dig selv meget, når du ikke inkluderer billeder eller noget. "Under users" hvor?

Din router har en 2,5 Gbps port, men det hjælper ikke stort hvis software har begrænset hastigheden til 100 Mbps.

Der står i manualen på side 13 at du skal ind i LAN configuration - har du startet der?
Squnkz

#18

Ultra Supporter
14-07-2023 09:23
#17, jeg fandt ud af det fordi det kun er S modellen som har den funktion...

Jeg har booket en tekniker fra antenneforeningen, så må de fikse møget.

Vi lukker den her, jeg aner for lidt om skidtet til at kunne hjælpes.

Dog tak til #alle for jeres gode inputs.
Megabruger
14-07-2023 12:14
Du skriver selv i #6 at det er en S-model.

Så er det jo klart, vi forsøger at hjælpe ud fra det udgangspunkt.
Squnkz

#20

Ultra Supporter
14-07-2023 12:37
#19 Det stod der også på kassen fra min udbyder, og i bunden af modem står den uden S...

Det er en fejl og jeg ligger mig fladt ned.
Giga Supporter
14-07-2023 14:04
Held og lykke med løsning.
Husk at poste løsningen, så andre der møder tråden kan drage nytte af den. :-)
Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner