• Forum
      /  
    Off Topic
      /  
    Anden computer snak
  • 02-03-2022 · 12:41 1686 visninger 20 svar
  • Denne tråd er over 6 måneder gammel

    Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

  • Returnering af testet CPU+MOBO mulig?

    Af jAMBAZZ gæst
Davs.
Jeg vil høre om der er nogen der har haft held med at købe et motherboard og en cpu, teste det, og så returnere det derefter hvis nu man var utilfreds med købet? I så fald, hvilke webshops/butikker?

Cheers!

Guru
02-03-2022 12:45
Det kan du sagtens, så længe du ikke ødelægger noget i processen. Det kan dog være der bliver trukket lidt af returbeløbet, hvis der er skader på emballage, eller hvis der mangler noget ved retur.

Jeg har dog ikke prøvet at købe både bundkort OG processor og returnere begge dele efter test. Men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem.

Forhandlerne skal tage det retur hvis du returnerer indenfor fortrydelsesrettens regler. Så det er ingen problem. Igen, så længe du ikke ødelægger noget.
Nørd Aspirant
02-03-2022 12:46

Jeg handler stort set kun hos Proshop.
Der er yderst sjældent problemer med returneringer og reklamationer i mit tilfælde.
Men når det er sagt; jeg render selv ud i butikken med hardwaren og får alt kigget på sammen med en medarbejder i RMA-afdelingen.

Og sådan noget som bundkort, skal du være ekstra opmærksom på.
Der er en håndfuld eksempler på bukkede pins, hvor det viser sig at der er ret stor usikkerhed om hvem synderen er, og jeg troede sådan set ikke rigtig på det, før det skete for en bekendt der har bygget et hav af maskiner og har fuldstændig styr på det.
Har du mistet et bundkort til over en tusse på den konto, begynder du at kigge nærmere på konkurrenterne, sådan er det.
Tjalfe

#3

Gæst
02-03-2022 13:07
Blot en lille forudgisgelse herfra. Jeg gætter på at om 2-3 uge så er der en tråd oprettet herinde hvor Proshop bliver svinet til fordi de har afvist retur af bundkort pga. bøjet pins i cpu socket. Og denne trådstarter vil formentlig ikke accepteret at vedkommende selv har gjort det. Blot en lille tanke her fra...
Nørd Aspirant
02-03-2022 13:18

3
Det er fint med kritisk sans.
Selvfølgelig er der folk der kludrer i det med skruetrækkeren.
Men når man så samtidig har set klokkeklare eksempler på et en butik videresælger returnerede varer uden at teste funktionaliteten inden varen rammer næste kunde, er det sådan set ubrugeligt med kritisk sans i den sammenhæng.
Tjalfe

#5

Gæst
02-03-2022 13:22
# 4 Folk glemmer som oftest at feje foran egen dør først...
Guru
02-03-2022 13:27
Hvis varen er forseglet, som det ofte er med feks. CPU'er, så vil varen ikke længere kunne sælges som ny, med derimod som en demo/outlet vare til reduceret pris. Det er den, der har brudt forseglingen, der også skal dække et sådant værditab.
Nørd Aspirant
02-03-2022 13:29

5
Så modtager du et defekt bundkort med smadrede pins og render ud i butikken og får afvist din reklamation - reagerer du ved at gå amok med kosten?
På sin vis tror jeg at man kan få nogle aggressioner ud gennem fejeriet, så det er måske ikke så dumt endda.
Tjalfe

#8

Gæst
02-03-2022 13:31
#7 Naturligvis er der nogle herinde som reelt har været uheldige - det er jeg sikker på. Men det antal som brokker sig herinde står slev ikke mål med det reelle tal - det er jeg mindst ligeså sikker på!
Nørd Aspirant
02-03-2022 13:40

8
Jeg tror du har ret.
Jeg har modtaget brugte varer købt via HOL, hvor man snildt kan se at der er foregået noget mishandling af en art, ridser på et board, bøjede pins på en AMD-CPU, en skærm der havde stået i en lade eller en stald osv.
Men fungerer det eller kan rettes op på, gider jeg ikke rode med hverken koste eller diskussioner.

Men et spritnyt bundkort fra en butik - der er jeg satme ikke tilfreds med en beskyldning om at jeg bruger skruetrækkeren i en brandert eller ikke har opdaget at jeg lider af Parkinsons og skulle have haft kosten ude inden jeg reklamerede.
Man står jo rigtig ringe i sådan en situation.

Tjalfe

#10

Gæst
02-03-2022 13:46
#9 Ingen tvivl om det er en træst situation hvis det skulle være tilfældet.
Men hold nu op hvor er det trættende at læse alle de brok opslag der er herinde, når man nu er overbesvist om at de fleste enten bevidst eller ubevidst selv har ødelagt varen. Folk er i min optik alt for forkælet i dette land - desværre.
Ny på siden
02-03-2022 14:48
#6 og alle andre
Har #6 ikke ret i at varen som returneres inden for 14 dage skal kunne sælges til ny kunde som en ny vare? Det kan man vel som udgangspunkt ikke, da plombering på både mobo og CPUs emballage er brudt.
Derfor spørger jeg til eksempler på konkrete butikker webshops, som alligevel tillader dette? Fx er elgiganten rimelig large med deres normale varer, men jeg har aldrig forsøgt at købe en cpu eller motherboard hos dem..
Tjalfe

#12

Gæst
02-03-2022 14:53
#11 - Du burde nok i stedet spørge dig selv om du kunne tænke dig at modtaget brugte varer, når du tror du køber nyt?
Nørd Aspirant
02-03-2022 14:53

11
Jeg kender ikke de specifikke regler på området.
Men selv hvis det pr. lov var et krav at en butik skulle kunne sælge en returneret vare som demo-model eller ny vare med eller uden nedslag i prisen, er det hip som hap, hvis ikke de har en afdeling der gennemgår returvarer for fejl og defekter, før de sender varen ud til ny kunde.
Ny på siden
02-03-2022 15:10
#12 Det vil jeg selv være utilfreds med, hvis jeg betalte fuld pris.

Men det ændrer nu ikke på mit spørgsmål. Jeg er meget interesseret i at testprøve nogle særlige varer, og det kan jeg bare ikke helt finde ud af om kan lade sig gøre. Jeg kan muuuuuligvis forestille mig at der findes en butik som alligevel tillader den slags, måske endda uofficielt, og det er så den jeg gerne vil finde.
Nørd Aspirant
02-03-2022 15:16

14
Altså du har ret til at montere hardware.
Det er hvad jeg fik af besked hos Proshop.
De har også taget varer retur jeg ikke gad at have, og de har i visse tilfælde pålagt gebyr for manglende emb, manglede paste eller hvad det nu end kan være af mindre detaljer der ikke påvirker funktionaliteten.
I min optik burde en shop have lovlig mulighed for at fratrække penge på enhver returvare - der ikke er en reklamation, altså.

Det kunne måske nedsætte antallet af returneringer blandt de kundetyper der udnytter muligheden af latterlige årsager, så som at finde den bedste OC-chip eller bare skal bruge en kjole at feste i og så videre.

Guru
02-03-2022 15:19
Hvis man bare kunne købe hardware i flæng, åbne og gennemteste det, for så at sende det retur og få alle pengene tilbage, kunne man jo starte en jutjube kanal på det grundlag. Er det rimeligt overfor dem, der efterfølgende skal have hardwaren?

Min personlige holdning er den, at har man taget en vare i brug, og haft gavn af den, så har man ikke længere returret, men må sælge den som brugt i privat handel i stedet for. Jeg er GRÆNSELØST træt af, at bruge timer på at læse anmeldelser om diverse produkter, for så til sidst at finde det helt rigtige og slå til. Går rundt og glæder mig til varen kommer, og så er den kraft i helvede BRUGT! GRRRR!!
JS

#17

Gæst
02-03-2022 18:58
#6+16
Forsegling på hardware, må godt brydes når vare skal testes.
At du har brugt timer og uger på at læse anmelderser gør ingen forskel.
Er varen i pæn stand og virker den, så kan du ikke se forskel alligevel.

Definer i øvrigt forskellen på "test" og "brugt" ?
Guru
02-03-2022 19:18
#17 Ja, men dette er ensbetydende med et værditab, da varen så ikke længere kan sælges som ny. Det står i de fleste butikkers handelsbetingelser, hvor ting som montering og brud på beskyttende folier og plomberinger er nævnt som værdiforringende.

Test: Hvis varen er taget ud og afprøvet, f.eks. hvis der er lavet benchmarks på en CPU / et grafikkort.
Brugt: Hvis varen har været i brug, f.eks. hvis du køber komponenter, og bruger dem til et weekend-LAN eller en anden opgave.
gæst

#19

Gæst
02-03-2022 19:20

Hvis jeg køber en "ny vare" og jeg kan se den er åbnet og har været i brug.

Så skal butikken sku fortælle det er et brugt produkt.... evt sælges som
demo varer. Og nedsat pris.

De kommer til at sende en ny vare påny, og en returlabel til det de sendte før som
havde været i brug.

Synes sku os det er lettere fesent at folk kan købe feks en cpu og bruge den i 14 dage og
så bare få pengene tilbage. Hvem fanden gider at betale fuld pris for et brugt produkt ?.
Ultra Nørd
02-03-2022 19:58
#15 Det har de såmænd allerede mulighed for, efter en ikke nærmere fastsat takst.. Men de må fratrække det de vurderer er en reel værdiforringelse af produktet.

Bruger påkrævet
En bruger er påkrævet for at oprette svar på Hardwareonline.dk
Du kan oprette en bruger her eller logge ind her

Log ind for at få flere funktioner