Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V2
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Netværk

Internet smutter næsten 1 gang i timen

Af Ny på siden mikk931j | 19-01-2021 15:45 | 660 visninger | 10 svar, hop til seneste
Titlen siger sgu næsten det hele :) Jeg er ikk' lige den bedste til netværk, da jeg er programmør, og har kun haft det på grundforløbet. Det jeg har gjort: Jeg har mens netter været ned, pinget mit mesh (Det der air4920 fra waoo), hvor jeg fik svar, men da jeg pingede selv routeren, kom der ikke svar, men en "timeout", grundet for lang tid om at svare. Jeg har prøvet at nulstille det der mesh system, men virkede ikke :( Jeg har downloadet waoo's app, og når dem endelig har fundet de der mesh enheder, så har den kommet med en "advarsel" med at jeg var ikke forbundet til mesh systemet, men selve routeren. Men den er ellers på "Waoo4920_393S_5GHZ", hvilket er selve meshen, og routerens wifi er fra. Det eneste jeg har på netværket udover en tlf og pc. er en smartlampe... Kan det være den der skaber problemer/overbelaster mesh systemet? Det er ihvertfald lidt efter jeg satte den op, at internettet begyndte at drille. De forskellige ip'er Router (ICOTEA i5800): 192.168.0.1 Mesh 1: 192.168.0.79 Mesh 2: 192.168.0.25 PC's ipconfig: Default gateaway: 192.168.0.1 Primær DNS 192.168.0.1 IP: 192.168.0.34 Telefon: Samme som overstående, pånær ip, som er 192.168.0.69 Håber der er en der kan hjælpe, da jeg ikke gider og vente 1-2 uger på at der kommer en og kigger på det, for at sige "der er ikke noget problem", når der tydeligvis er :D Mvh.
--
#1
the688
Guru
19-01-2021 15:56

Rapporter til Admin
Sikkert et dumt spørgsmål - men det står ikke klart for mig om det kun er på dit trådløse "efter routeren" at du mister forbindelsen. Eller er det alt ind og ud af huset (også kablet) - tænker måske noget DHCP-konflikt når en lease-time udløber, eller noget i den stil (ikke pisse sandsynligt, men hvis det var enkelt.... ;)
--
"ORK SATME!"
#2
bjoeg
Ultrabruger
19-01-2021 15:58

Rapporter til Admin
Når du fra PC kan pinge Mesh1 og Mesh2 men ikke routeren, kunne det tyde på at dine Mesh enheder mister forbindelse til routeren hver time, eller at routeren laver fejl hver time. Kan du midlertidigt kable PC til router og se om fejlen opstår her? Kan Mesh enhederne tilgåes via webinterface, app m.m. og se om de logger hvad der sker hver time, eller se forbindelsen til routeren. Hvordan er dit Mesh sat op, har dine Mesh enheder kablet forbindelse til routeren, eller laver de trådløs forbindelse til routeren, på samme frekvens som de også bruger til videreformidling af signal. Mesh er en fin måde at skabe dækning på, men det er stadig underlagt de samme begrænsninger med Wi-Fi at for mange elementer på samme frekvens skaber forstyrrelse.
--
#3
mikk931j
Ny på siden
19-01-2021 16:18

Rapporter til Admin
#2 Hvis jeg er kablet direkte i routeren, ser det ud til at virke. Har en arbejds pc med hjemme som jeg koblede på routeren direkte via kabel, og det virkede, efter at den tabte forbindelsen på min private. Meshen's web interface kan begge tilgås. Side Note: På selve routeren, kan jeg se de forbindelser der er koblet på meshen, er lige nysgerrig om det er meningen. Mesh er sat op trådløst, hvor den ene er kablet til routeren. Kan næsten regne ud at det er routeren nu... Har dog ikke nulstillet den, da jeg ikke lige ved hvad der går tabt af forskellige ting. Har lige prøvet at slukke den mesh der er tættest på, så jeg er på den der er direkte i routeren, og det ser ikke ud til den har samme problem. er ikke blevet smidt af endnu. Ved ikke hvor der er logs i mesh systemet, så har ikke kunne læse den
--
#4
bjoeg
Ultrabruger
19-01-2021 16:32

Rapporter til Admin
#3 jeg kender ikke specfikt dit produkt, og dermed kan jeg ikke guide dig direkte. Dermed var jeg nysgerring om du selv kunne søge frem i Mesh enhedens webinterface om den loggede informationer eller live kunne vise dens forbindelse til omverdenen. Der er blandt andet en menu som hedder Tools og Reports i mesh enheden (ud fra google søgninger) Dog kan jeg også google mig frem til andre personer, der har testet AirTies 4920 og ikke er begejstret netop fordi den smider forbindelsen ofte. Noget tyder på at problem opstår på den mesh enhed der er forbundet nettet trådløst, at den mister forbindelsen til routeren, men bevarer forbindelsen til klienterne?
--
#5
Martin.v.r
Elite Nørd
19-01-2021 16:51

Rapporter til Admin
har har dem ude 2 gange hvor der var problemer air4920 det kom og gik mit net, lige meget hjalp det med ders besøg ug udskiftning ,så fik jeg den ide at sætte cat 6 i ,igen problemer mere køre 1år uden problemer,men nu skulle vi vælge ny udbyder,så nu må jeg se om stofa kan gøre det lige så godt
--
Vandkølet I7 [email protected]+GHZ asus p67 maximus iv extreme 4x4GB ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 19-01-2021 16:52
#6
Langi
Nørd
19-01-2021 18:57

Rapporter til Admin
Hvis du lige har skiftet fra Eniig til Stofa, er det vigtigt at Smart WiFi / Airties 4920 fremover kun har 1 kabel til fiberboksen. I Eniig tid skulle den have 2 grundet der var multicast og management på port 2, 3 og 4, imens den ved Stofa leverer internet på alle 4 porte. Dette resultere derfor i loop hvis Airties enheden sidder med 2 kabler efter skift.
--
~Man skal ikke kaste med tændstikker når man selv bor i et gashus~
#7
mikk931j
Ny på siden
21-01-2021 18:41

Rapporter til Admin
Hej igen, efter at bruge lidt tid på google, fandt jeg ud af hvordan jeg fandt dens log. Jeg fandt også ud af, at jeg tog fejl med at jeg kunne få forbindelse til den anden mesh(den der sidder i routeren, 192.168.0.25). Jeg har lige fundet ud af, at når jeg mister nettet, er det fordi den der sidder i routeren, er genstartet. Når den så starter op igen, smide den denne log: >>> Jan 21 18:28:10:ASP_MANAGER dhcps-0 (local5)crit :cannot del default route! Og den kommer hver 10 sek, i loggen. Jeg har somsagt, prøvet at nulstille den, med og knap, og igennem software, men uden held :( Jeg sad i går og pingede meshen konstant(den der sidder i routeren), og et par minutter før den genstarter, kommer den med "Destination host unreachable". Min tanke er at det er noget dhcp der driller, fra routerens side af, eller er jeg helt ved siden af? Den mister i hvertfal ip'en ser det ud til, siden den ikke kan finde den, og kort efter går nettet, og kan ikke gemme loggen på enheden, så når den genstarter, er loggen væk. Jeg har tænkt mig at gøre den statisk fra routerens side af, og ser om det ville hjælpe. Forslag er stadig meget velkomne
--
#8
bjoeg
Monsterbruger
21-01-2021 19:47

Rapporter til Admin
#7 Kan du se hvor lang DHCP lease tid routeren er sat til at give dine klienter. DHCP fornyer den lease når halvdelen af tiden er gået, hvis det fejler forsøger den igen efter yderligere halv tid. Med andre hvis routeren giver lease tid på 24 timer, forsøger klienterne at forny leasen efter 12 timer, hvis det fejler at forny leasen forsøger de igen efter yderligere 6 timer, hvis det også fejler så efter 3 timer osv osv indtil leasen udløber. Hvis enheden ikke får fornyet sin lease kan det gå galt således Mesh enheden ikke kan kommunikere (og måske deraf selv forsøger genstart). Hvis det er DHCP som er årsagen til fejlen, kan det være klient delen i Meshen som er fejlbehæftet, men egentlig også DHCP server delen i routeren. Den fejl som står i loggen tyder på problemer med at slette default route. Og hurtig google søgning finder andre artikler fra udenlandske udbydere der bruger samme Mesh enheder, og at løsningen var udskiftning af hele systemet. Overvej evt. indkøb af egne mesh enheder, og ellers god work-around som du selv skriver med at forsøge med statisk IP til Mesh enhederne.
--
#9
Kowak
Ny på siden
21-01-2021 20:14

Rapporter til Admin
Er hastigheden langsommere efter at forbindelsen har været væk?
--
#10
mikk931j
Ny på siden
21-01-2021 20:23

Rapporter til Admin
#8 Jeg skiftede fra dhcp til statisk på selve meshen, og det så umiddelbart ud til at have hjulpet. Har ikke mistet internettet siden, og den "Spammer" heller ikke samme fejl hvert 10-30 sek. længere. Den har ikke været der siden. Men opdatere lige igen i morgen/om 2 dage, for hvis det er "fixet" på problemet, kan andre nok få gavn af det :) #9 Nej, det har den ikke været :)
--

Opret svar til indlægget: Internet smutter næsten 1 gang i timen

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login