Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Internet “kun” 100mbitAf Ultra Supporter Erik_A | 26-07-2020 19:12 | 1498 visninger | 21 svar, hop til seneste
Hej hol’er
Jeg har 200/200, og det kan jeg fra min Ubiquiti router teste at det har jeg.
men tester jeg fra en af mine maskiner, så kommer jeg kun på 100/100
Jeg har 1000 switche, men et eller andet må støje og trække hastigheden ned.
Jeg kan sagtens leve med 100/100, men i ved, men vil jo gerne maxe ud, når man nu kan.
Hvordan fejlsøger i på jeres net?
udover min Ubiquiti ER Pro 4 router har jeg en 16port PoE også fra Ubiquiti, og koblet direkte på denne, så måler jeg kun 100.
Der er masser af andet udstyr også, er der kun at pille alt fra, og gradvist sætte udstyr til for at finde synderen?
På forhånd tak ;-) --
/Erik_A
Lyder som et defekt netkabel, eller et 100mbit kabel hvis de da stadig eksistere.. Check om kablerne er cat5e eller over, samt skifte dem ud et efter et for at se om et af dem er defekte.. -- 9600K, 2070RTX, 16GB, PG279Q, AE-5, HD800
2600K, 970gtx, 8gb, BenQ XL2730 Hah, det har jeg sgu slet ikke tænkt over :-D
Det må jeg lige få set efter, tak for input ;-)
har lige testet fra en server til en anden, over den omtalte switch, der kan jeg overføre mellem 60 og 100 MB/s, så mellem de to enheder, der er jo ok throughput... -- /Erik_A --
Sidst redigeret 26-07-2020 19:25 Start med at sætte en PC til så langt ude i dit netværk som du kan (evt direkte til dit modem hvis det har en indbygget router), hvis din hastighed er som forventet (altså over 100 Mbit) så flytter du den nu et led længere ind, tester igen, og så videre.
Du kan evt også teste hvad din router siger din WAN speed er.
Jeg har lidt problemer herhjemme med at ca hver 14. dag, så skal jeg ud og trække mit kabel mellem Modem og router ud, og sætte det i igen så den skal genforhandle hastighed mellem de to devices, og så er der fuldknald på igen. Kablet er semi defekt, men lortet løber under gulvet, så det er lidt belastende at lave det om....
Se "Ports" -> "Wan" lige nu står den til 1Gbps, (jeg har dog "kun" 500/500) men nogle gange falder den til 100Mbit, og så er det tid til at trække kabel ud :)
https://imgur.com[...] -- Sidst redigeret 26-07-2020 19:51 Sikker på at dit netværkskort er 1gbit? -- #4
Rimlig sikker, da han kører fuld bål mellem 2 servere.. Så skal det var fordi de 100mbit er port baseret fejl. Enten en defekt port, eller så kræver den bare en genstart. Den fejl er set før.
Men hvis det ikke er det, så der vel kun 1 kabel som mangler at blive skiftet ud eller testet. -- 9600K, 2070RTX, 16GB, PG279Q, AE-5, HD800
2600K, 970gtx, 8gb, BenQ XL2730 --
Sidst redigeret 26-07-2020 22:22 Lige en Update. Jeg må på loftet og checke kabler.
fra Router kan jeg teste 210/210 ca, og mellem de to servere er der fin hastighed, men efter en genstart er der ikke kommet mere skrald på.
Må håbe det er kablet den er gal med ;-)
-- /Erik_A #4 Jamen tester han ikke imellem modemmet og hans router der? Og så får han 100mbit så snart han kabler til en pc? -- lyder ret klart som enten et cat 5 eller over kabel hvor der ikke er kontakt i alle ledere eller en port i noget gardware der erstuck på fast ethernet (100 mbit/s)
-- Jeg har før haft cat 5e og cat 6 kabler er var defekte og har måtte skifte dem ud. Måske...? -- Status på B/W-listen: 2+/0- #7
Jeg har testet fra min router og ud, Ubiquiti Routeren har in funktion der kan teste WAN, og der får jeg en smule over 200/200.
lige efter router har jeg en switch, og en server koblet den kan jeg kun teste 100/100 ud på nettet, men 700-800 over denne switch til en anden server på samme switch.
Jeg har ikke pillet i kabler endnu, har haft genstartet mit udstyr, uden ændring.
Mine første tanker var noget udstyr der stod og støjede, men jeres forslag omkring kabelfejl virker mere plausibelt.
Må på loftet i morgen og se om det kan blive bedre ;-) -- /Erik_A #10
DER skal sindsygt meget til over meget lange afstande for at et 1Gb/s link ryger ned på 100 mbit på ethernet. hvis du har udstyr i hjemmet der kan foråsage den støj det så ville jeg blive sktæmt ;-)
Så det ville jeg mene var det mest usandsynlige ;-)
men kabler er ofte en synder fordi kvaliteten kan være lav og kabler er cay5e, cat 6 osv mærkede uden at overholde kravene til mærkningen
du kan købe et billigt tool og tjekkie forbindelses i dine udtag. altså om alle ledere er korrekt forbundet
har selv sparet mig for en del bøvl for en elektriker-bøv havde rykket lidt for hårdt i nogleethernetkabler -- Sidst redigeret 27-07-2020 00:32 #10 Hvilken switch har du? I mange tilfælde kan du se linkspeed på portene, enten ved hjælp af lyset ved porten eller igennem webinterfacet (sidstnævnte kræver den er managed). Dette er ikke så relevant mere, da du jo har fundet fejlen mellem router og switch, men ellers havde det gjort din fejlsøgning hurtigere/nemmere. -- Træls opdatering...
har lige haft koblet min bærbare direkte på routeren, 110/110...
har prøvet med to forskellige kabler, cat5e og cat6 :-(
tænker nu det er throughput på min Unifi Secure Gateway. Men hvem fanden har kun 100 på en router i dag?? -- /Erik_A https://da.wikipedia.org[...]
Start ved lag 1 og arbejd dig op. -- Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps! Og endnu en opdatering...
Jeg disabled intrusion prevention, slam, 230/230....
Så, men det satans sikkerhed, så når man altså max på routeren...
Nu må jeg så vurdere om jeg vil det ene eller andet... -- /Erik_A super med en opdatering :-) men ja så har du flere muligheder hvis intrusion prevention er vigtigt for dig.
hvis du ikke bruger åbne porte med angang udefra er det helt unødvendigt vil jeg mene -- #16, ja det er en mulighed, fravalgte modellen større da jeg købte min router pga støj.
dream machine, er der indbygget controller?
#17, jeg har åbne porte, ikke mange, lidt HTTP og https samt lidt til videoovervågning.
orker næsten ikke at skulle skifte router igen igen. -- /Erik_A #18 Jep det er indbygget. Router, switch og controller i en enhed. -- #19 Kan godt se det er vejen at gå, især når engang jeg skal have deres kameraer.
indtil videre, så lever jeg med det setup jeg har :-) -- /Erik_A --
Sidst redigeret 27-07-2020 13:02 #15 godt at hoerre
Lyder som om din processor i routeren er for svag til at koere med IDS/IPS -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 200 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 10%
|