cat 5e er fint op til 5gbit så vil jeg sige cat6 vis du skal have 10gbit osv. så vis den køre den hastighed er det fiberbox eller router der har gjort noget vis det er den forbindelse den sider max 100mbit på , for kablet kan sagtens klar det
men vis det nu er et gammelt kabel , og den har fået nogle knæk/bøj f.eks i en dør så kan det også gå ud over kablet , så er det bare og hoppe på av-cables og købe en ny i den længde du skal bruge :)
--
Game Computer:|X2 3800+|2gb ram|7900GT +VF700|Samsung 940BF 2ms|3dmark03 19751|3dmark05 9620|
Hvis det er et CCA kabel (aluminiumsledere) kan kablet let få nogle knæk og forbindelsen ryge i stikket. Så køb nogle med CU(kobber) ledere.
Menb vær obs på at langt de fleste netværkskabler avcables, avexperten etc fører er hverken godkendt eller testet efter cat standarderne (på trods af at de skrive på siden at de overholder danske standarder)
De 100 og 10 mbit betyder at der enten max er 7 eller 2 ud af de 8 ledere der får forbindelse. Så falder standarden "tilbage" på 10 (for 2 ledere) eller 100 (for 4 ledere)
Du kan nok se på info routeren at porten kan køre 10/100/1000 Mbit/s.
--
Det er kobber ledere i kablerne. De er som sagt under et år gamle, og det fra router til computer ligger "bare" på gulvet, så i hvert fald ingen knæk på det.
Både router og pc er 2,5G porte.
Kan der være noget software/firmware, som får routeren til at tro kablerne er dårlige?
--
Efter at have googlet, har jeg fundet flere med samme problem.
Fælles for alle er, at systemet har kørt med fuld 1 gbit speed, men på et tidspunkt automatisk gået ned til max 100 mbit. De fleste kan fikse det ved en af følgende;
- koble netkabler fra og til på routeren, så den bestemmer hastigheden for porten på ny
- genstarte router
- gendan fabriksindstillinger
Men for de fleste ændrer det sig så også retur til max 100 mbit igen, på et tilfældigt tidspunkt og én af ovenstående ting skal gøres igen.
Så det er sikkert noget firmware bæ på de her routere..
--
Du kan vel sætte din router op til at genstarte automatisk X antal dage om ugen på X klokkeslæt , har sat min egen router op til at genstarte hver mandag morgen som et eksempel.
Lidt mere for peace n mind at alt så kører flydende gennem netværket.
--
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum
#5 Godt tip, det havde jeg sgu ikke overvejet. Giver det et skud og ser om det kan løse udfordringen.
--
#3
Avexperten har kun kobber-Cat6 kabler som ruller med solide ledere. Så har du tjekket forbindelserne i keystones? De skal være klikket ordentligt sammen for at få korrekt forbindelse. Har du sat 8P8C(rj45) stik direkte på kablerne så kontrollr og de er lavet til kabler med solidere ledere.
Alternativt har de sådan nogle slim cat6 kabler med kobber. Men de er meget tynde de ledere der er indeni og der skal ikke meget til før forbindelsen ryger. De overholder ej heller standarderne.
Du kan risikere at der er forbindelse. Men forbindelse er så dårlig at routeren falder tilbage til 100 eller 10 mbit. Hvis kablerne er meget lange eller udstyret er følsomt.
--
Sidst redigeret 10-01-2023 18:17
#6 Så lidt :) , teoretisk set kan man jo sætte sin router til at genstarte hver morgen kl 4 eller 5 , før man vågner og skal på arbejde, personligt er min router sat til at genstarte kl 3 mandag morgen, havde den til at genstarte mandag onsdag og fredag men tænkte det var måske lige i overkanten, så bliver bare til mandag morgen.
--
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum
proev at slaa green ethernet fra samt auto-negotiate-down (heder noget I den still)
disse to funktioner juster signal paa kablet for at spare stroem og kan maaske paavirker at routeren vaelger en laver hastighed
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury Det kan du jo lynhurtigt teste ved at bytte lidt rundt på de kabler du allerede har. Eller, hvis du vil ofre lidt penge på det, købe et nyt kabel. Man kan sagtens være uheldig og få et helt nyt kabel som bare er defekt.
Men simpel fejlsøgning som det første. Prøv at skifte kabler hvis muligt. Hvis du ikke har andre kabler, så prøv at bytte rundt på dem du allerede har og se om du får bedre/dårligere hastigheder forskellige steder. Så kan du se om dårlig hastighed følger med et af kablerne.
--
Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022
#9 Det vil jeg prøve at kigge efter i indstillingerne.
Jeg kom i går i tanke om, at der var kommet en firmware opdatering for nyligt, hvorefter det virkelig har været skod. Fik dropouts sporadisk, hvor internettet helt forsvandt i 3 min af gangen, ikke kun på WiFi men også kabel. Nogle gange 5 gange i streg i løbet af 30 min.
Så efter mere søgen viser det sig, at en hel del har udfordringer med routeren efter firmware updates. Fælles for alle er at de kan få stable forbindelse, med en ca. 1,5 år gammel firmware. Så den smed jeg på i går aftes, og der har ingen problemer været med dropouts lige siden.
Dog har jeg stadigvæk udfordring med max WAN på 100 mbit og max LAN på 10 mbit..
Diverse anbefalinger på nettet er gendan fabriksindstillinger flere gange. Prøv at byt rundt på hvilken enhed, som er router/mesh osv. Stort set ingen har oplevet nogen forskel, ved at bruge andre kabler.
Men jeg prøver at teste med andre kabler i aften også.
--
Hej
Jeg har samme problem, og har også 3 Asus Zenwifi XT8. Kan se i appen at jeg ofte kan få bedre forbindelse, selvom at alle er kablet sammen. Inden jeg fik de nye Asus routere havde jeg også problem, bare fra den router som kom med mit internet fra fastspeed/norlys.
Jeg har fundet ud af, at problemet opstår i forbinddelsen mellem kabel og router. Alle mine kabler er nye cat6a eller cat7. Men når jeg sætter dem i mine routere, så kan de faktisk sidde en smule løst.
Hvis de sidder løst, så får jeg kun 100 mbit igennem dem, og hvis jeg skubber dem helt ind, så får jeg 1.000 mbit.
Mit problem er bare at de falder ud af sig selv, efter noget tid. Eller hvis man bare lige rør ved en router.
Er der andre som har prøvet det problem, at internet kabelt simpelthen kan sidde en lille bitte smule løst, og derved kun får 100 mbit output?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. det lyder godt nok underligt at kablerne skulle falde ud, eller sidde løse??
Et RJ45 stik er designet med en dut i toppen der holder kablet korrekt fast i et stik, hvis du har brækket det af eller det mangler.. så skift dit kabel. Den skal sige click når du sætter den i stikket.
Det kan ikke sidde forkert på nogen måder hvis stikket er komplet..
Hvis i har problemer med den router, så sæt PC/udstyr til fast hastighed 1000mbit så den ikke skal negotiate hastighed.
--
#12 Jeg købte en tester og kunne konstatere, at alle mine kabler virkede som forventet.Downgradede firmware til 42095 og satte automatisk restart op en gang om ugen.Det har kørt som en drøm lige siden!
--
#13 Ja, synes også det er mærkeligt. Men kan bare konstatere at man kan rykke et kabel 1mm ud af routeren fiber boksen og switch, og derved gå fra 1.000 til 100 mbit.
Jeg kan gøre det med alle mine enheder. Har både prøvet på fiberboksen, mine nye asus routere samt 3 billige switchs. Kan gøre det både med mine cat5e (som var med mine routere samt med til min nas), 6a og 7 er helt nye.
Kabelerne sidder fint fast i rounteren, og har sagt klik. Men de kan stage lige hives ca. 1 mm ud, og det går altså ud over hastigheden
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15 ehh nej det skal de ikke kunne, prøv evt. at løfte tab'en lidt så den gir et godt click når du sætter den i ..
--
#15
Så er stikkene i kablerne sikkert ikke af en ordentlig kvalitet. De kabler der følger med mange router og udstyr er ret dårlige. Det kan også være jack i enhederne er dårlige eller slidt af at bruge kabler med dårlige stik
--