Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Wh1000-XM4 knækket efter et halvt års brugAf Bruger Aspirant marknielsen | 24-11-2022 16:18 | 2838 visninger | 29 svar, hop til seneste
Hej, vil høre hvad folk mener om min situation.
Købte et sony wh1000-xm4 i sommers (07.06.2022).
har altid haft dem i den beskyttende kasse når det ikke var i brug. Så det er altså ikke fordi det ikke har været passet på.
sagen er den, at den ene ørebøf er knækket.
Jeg fik det sent ind i en reklamations sag hos Elgiganten hvor det er købt.
Idag er jeg blivet opkrævet 1600kr for at fixe det. Reminder det står til 1775 lige nu…
1600kr for et headsæt der ikke fejler noget som helst. Det er jo helt absurd. Næsten ligeså ansurd som et 2000kr headsæt kan knække efter et halvt år med begrænset brug. --
#1 det er jo det. Er i chok over de kræver 1600 kr for det. -- Afklarende spørgsmål:
Er varen under eller over 6 mdr. gammel? -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
#4, så husk:
Formodningsreglen: 0-6 måneder
Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede, da varen blev leveret til forbrugeren.
Denne regel kaldes ”formodningsreglen”. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over.
https://www.forbrug.dk[...]
Og såfremt du har brugt høretelefonerne på normal vis og ikke forårsaget skade på dem: klag over det. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
Kan for input #5. Hvordan skal jeg formulere mail? er det bare at nævne formodningsreglen? håber da de ved hvad det er. Eller skal jeg bare sende link -- #6 Du beskriver bare sagen, som du har det gjort i #0, samt at du er utilfreds over, at reparationen ikke foretages over reklamationsretten, når nu produktet kun er under 6 mdr. gammel og de er gået i stykker ved alm. brug. Ligeledes skriver du øverst i mailen noget i stil med: "Att. ledelsen i Elgiganten, vedr. klage over manglende løsning på defekte hovedtelefoner". -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
--
Sidst redigeret 24-11-2022 18:20 #5 Formodningsreglen blev ændret til at være gældende i 12 mdr, pr. 1/1 - 2022. :) -- #8 Godt at høre - tak for info. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
Tusind tak for hjælpen #7 -- #10 Velbekomme. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
Nå…
Elgiganten mener det er selv forskyldt. Og der ikke har været defekt til stede ved køb. Og vil derfor ikke dække skade via reklamationsret.
med andre ord. Det er helt normalt et 2000kr headsæt knækker på under 6 måneder ved normalt brug. -- #12 Jeg synes du skal klage til Forbrugerklagenævnet, såfremt hovedtelefonerne ikke har været udsat for en udefrakommende skade. Her er klagevejledning:
https://taenk.dk[...]
Evt. kan du oplyse til Elgiganten, at såfremt de ikke imødekommer din klage, agter du at gå til Forbrugerklagenævnet og afvent så et sidste svar fra dem. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 08-12-2022 17:33 #12 - Der er desværre ikke andet for end at starte en sag.
Inden du starter en sag, kan det være en god ide at gøre det helt klart for Elgiganten hvad du forventer. Derudover kan du med fordel indsætte kilder til dine påstande, så de ikke kan bruge tvivl som argument. Altså, de skal ikke have mulighed for at trække sagen i langdrag ved at sige "jamen vi vidste ikke bedre". Så du skal spille bolden over til dem med en veldokumenteret påstand.
Men det kan være virkelig svært at navigere. De har sikkert heller ikke tid til det, da det som regel bare er "folk på gulvet" du har med at gøre. De agerer sandsynligvis bare som de får besked på og går videre til det næste problem. Så med en skrivelse, hvori du noterer dig hvad du kræver, hvorfor og hvor der kan hentes information om det, er du meget godt stillet i forhold til diverse undskyldninger.
Du kan bruge dette udkast hvis du vil, eller finde på noget selv:
Hej Elgiganten, jeg har nu modtaget jeres anden afvisning af min sag (sagsnummer). Jeg vil gerne minde jer om at bevisbyrden er jeres, da varen er under 12 måneder gammel og dermed dækket af formodningsreglen, som der kan læses mere om her: https://forbrug.dk[...]
Findes i købeloven her: https://www.retsinformation.dk[...] §77a stk. 3.
Inden jeg giver sagen videre til forbrugerklagenævnet, vil jeg gerne give jer en sidste mulighed for at løse vores tvist uden at lade sagen gå videre. Grundet defekten, ønsker jeg varen ombyttet til en ny eller tilsvarende vare. Såfremt ingen af delene er muligt, ønsker jeg at ophæve mit køb.
Hvis i har et forslag til en alternativ løsning hører jeg meget gerne fra jer. Men hvis i fortsat står ved at sagen afvises pga. selvforskyldt skade på varen, vil jeg lade forbrugerklagenævnet træffe en afgørelse i sagen. Hvis i fortsat afviser mit krav eller jeg ikke har fået svar indenfor 14 dage, lader jeg sagen gå videre.
Håber at høre fra jer.
Med venlig hilsen
marknielsen
Hvis ikke sådan et skriv sætter dem til vægs, så ved jeg fandme snart ikke hvad man skal stille op. Den skrivelse indeholder alt hvad de skal bruge. Der er både hvad, hvorfor og hvornår du kræver det.
Husk på at du skal sende forbrugerklagenævnet alt den dokumentation du har. Så det er super vigtigt du forholder dig saglig og professionel. Du skal ikke kalde dem diverse uvemsord for det kan de bruge imod dig. Men hvis du er helt nede på jorden og giver dem flere chancer for at rette ind efter lovens foreskrifter, har du ikke noget at have dårlig samvittighed over, når du ved, at alt hvad du har skrevet skal sendes videre til de højere magter.
Held og lykke og hold os endelig opdateret. Husk på at afgørelsen i din sag også kan få betydning for fremtidige sager. Så når du er færdig med din sag, kan dine opdateringer hjælpe andre der måske står i samme eller lignende situation :) -- Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 --
Tilføjelse til #14 - Jeg ved ikke hvorfor resten af mit indlæg blev skrevet med kursiv efter med venlig hilsen. Jeg prøvede at få det til at se normalt ud. Til sidst prøvede jeg at rette det til kursiv med vilje, for så at rette det tilbage. Men så lukkede vinduet for redigering af indlæg.
Jeg håber en mod vil rette det til så det ser pænt ud igen. -- Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 --
Sidst redigeret 08-12-2022 18:27 Købte WH-1000XM4'eren til en flytur og må ærligt indrømme de virkede lidt som noget billigt plastic bras, så de røg retur med det samme.
Ikke en fan.
Det virker lidt voldsomt at du skal betale nyprisen på et headset for en reparation uanset hvad. De har ikke haft dine interesser i mente, og burde have forhørt dig inden påbegyndelse af reparation. Det er ikke ordentlig process... og det er ikke fair. -- R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom! #14 Tusind tak for den fine detaileret response, betyder meget. Jeg skriver til dem imorgen engang og skal nok holde jer opdateret.
#13 endnu engang tak <3
#16 Yeah... Tror hellere ikke jeg kommer til at købe plastic igen; tror ikke nerverne kan holde til det. Har ellers været super glad for dem, men det har godt nok skræmt mig noget væk. Især med den behandling man får når man prøver, at få det fixet... --
Har haft WH1000-XM3 i over 3 år, været med i A330, A380, Hercules, A400M, C17 Globemaster og mange flere. Klart noget af det bedste ANC på market i den prisklasse.
Vil kun anbefale dem. Vil sige hvis man formår at knække det flexible plastic så er det sgu også fordi man gør noget forkert. Så kan godt forstå Elgiganten afviser det og konkluderer du har smadret dem selv. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. En har været klodset, med alt respekt har haft xm3 og xm4 siden de næsten kommet ud
1000 kr spørgsmålet hvordan har du kommet til at knække den. -- My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#18
Og det er jo 100% utænkeligt at der har været en produktionsfejl på sættet, fordi alle headsets jo er nøjagtigt ens producerede.
Har selv haft et næsten ubrugt sæt AKG høretelefoner, sjovt nok også købt i Elgiganten, som knækkede en dag jeg tog dem på. Intet hårdhændet brug, de havde ikke engang forladt hjemmet hvor de primært lå i et skab som reserve høretelefoner.
Dem byttede de uden meget rafleri. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#20
Nu er forskellen lige at han har brugt dem i 6 måneder inden fejlen skete, og ikke samme dag du tog dem på ikk os? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #21
Ved ikke hvor du læser de knækkede samme dag jeg købte dem.
Det var efter et par måneder at de knækkede, lige som for #0. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#19 - Det er bestemt ikke uhørt at det sker. Plastic kan blive skørt og det kan være svært at fange under en almindelig kvalitetskontrol. Jeg har været igennem rigtig mange Logitech G930 headsets fra back in the day.
De knækkede simpelthen hele tiden ved de "gafler" der holder ørekopperne på plads. Det skete ved rigtig, rigtig mange headsets. Både for mig privat men også ved kunder der sendte dem ind til den RMA afdeling jeg sad i. Logitech vidste det godt, de sagde bare vi skulle smide dem ud og sende nye hver gang de kom ind. Der var tale om et dårligt batch. De kunne se ud fra serienummeret om de var fra den dårlige sending. Så det var bare smid ud og byt.
Shit happens, man kan være uheldig. Det er også sjældent man modtager en vare, som er defekt ved ankomst. Men det sker. Bare fordi det kun sker for 1 ud af fx 100.000 enheder, betyder det jo ikke at det aldrig sker. Så må man jo være large nok til at sige, at når det sker SÅ sjældent, så bytter man bare. Fortjenesten på de 99.999 burde snildt dække den sidste :D -- Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 #22 der er vi så uenig, har haft logittech headset i gamle dage, de var plastik agtigt, men sony xm3 og xm4 virker langt billigt plastik, -- My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#24
Det er da fuldstændigt ligegyldigt hvor lidt billigt plastik agtigt de føles, hvis der er en fejl i konstruktionen så er der fejl. AKG er heller ikke et billigt mærke med billigt plastik, og de knækkede da uanset netop grundet fejl. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Til dem der er nysgerrige. Så knækket de efter jeg gik med dem rundt om halvsen i 5 minutters tid, da jeg tog dem på var de knækket. Så misbrugt dem vil jeg bestemt ikke mene jeg har gjort.
men selv hvis jeg havde, burde det ihvertifald som jeg læser det, være deres ansvare at bevise at de er blevet misbrugt og ikke omvendt.
desunden kan jeg finde massere af eksempler på nettet af folk der har haft præcis samme problem. -- Men er da glad for at høre der er så mange der har haft en god oplevelse med dem :) -- Sidst redigeret 09-12-2022 12:05 #26 Et par hovedtelefoner skal naturligvis kunne holde til at være rundt om halsen. Det er almen brug. Afsted med klagen. Men skriv evt. til Elgiganten først, hvad du har tænkt dig, og giv dem en sidste chance, før du klager til Forbrugerklagenævnet. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 09-12-2022 14:51 Hvis du ikke har sendt ovennævnte problem til dem, så gør det, men smid links til de steder h or folk hat samme oplevelse.
Alternativt tag kontakt til Sony Danmark. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|