bruger selv steelseries artic pro 9
er vanvittigt glad for det, kom fra en senheisser g4me zero med tilhørende amplifier.
--
Signed by me
Hvad er et "rigtigt" 5.1 headset?
Et headset med 6 højtalere?
Et 5.1 headset giver kun mening til film, til spil er det lige meget.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1 Så du synes, at surround effekten er ok, selvom den er virtuel?
#2 Lige præcis. Den har 4 enheder i hver side. De spil jeg har prøvet, hvor det er understøttet, fungerede super fedt.
--
Det her er som du søger
https://www.av-cables.dk[...]
Jeg var ikke imporneret, og returnerede det, faktisk var det så godt at jeg blev mere forvirret end det hjalp
--
#4 Mange tak. Det var lige den type jeg søgte. Håbede dog, at jeg kunne finde et der havde multiple jack sticks og måske var en anelse billigere :)
--
# 4 Så ægte betød virtuelt? Eller et headset som emulere 5.1 / 7.1 lyd.
Mange af de her headset er et salgstrick hvis det er til gaming. Det giver kun mening til hvis du vil se film med surround lyd.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #6
Mange spil kan genere 5.1 surround. Så du kan høre at fjenden kommer bagfra istedet for front. Måske ikke så nemt at gøre i et headset. Med 5.1 er bestemt brugbart til i et højtaler setup til gaming.
--
#7 Ja det er lige præcis min pointe, men du behøver ikke noget specielt 5.1 headset for at kunne bruge det. Det virker ganske glimrende, og faktisk bedre med et almindeligt stereo headset.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #8 - jep. "positional audio" (hvor kommer ting fra) er oftest bedre i et stereoheadset. Alt det "gøgl" som producenterne lægger ind over for at efterligne surround (10mm fra dine 2.0-audio ører) giver ikke nogen mening, og gør på ingen måde lyden "bedre".
--
"ORK SATME!"
Jeg synes Creative gør det godt med deres virtual surround i deres lydkort. :)
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
Prøv lige at lytte til denne Youtube video med et par høretelefoner:
https://www.youtube.com[...]
Der skal ikke noget "virtuelt" surround til for at man kan retningsbestemme hvor lyden kommer fra. Vi har 2 øre, det er længe nok med stereo, så længe vi snakker headset...
--
De få milimeter enhederne sidder fra hinanden helt op ad dit øre gør meget lidt forskel. For 1800kr kan du gøre meget medre med en ægte musik hovedtelefon...
Desuden er der ikke noget 5.1 i headsets, for hvilket øre ville du sætte subwooferen? Det "x.1" betyder.
Synes at huske jeg testede noget Razer Surround software engang. Det var ... "OK".
--
Ryzen 7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX - Nom!
#10 - det gør de også, for de opkøbte Aureal-teknologien, som var en konkurrent til deres eget surround-produkt som blev brugt i SB Live osv. Og så lavede de Audigy (Au.. kom et sted fra, i det navn)
Aureal havde længe været et voldsomt overlegent - men meget lidt udbredt - alternativ. Folk købte alt der stod "Sound Blaster" på. Jeg importerede selv et par Turtle Beach Montego II lydkort fra USA - og holy shitballs det var bedre end det "fantastiske, markedsledende" gøgl som Creative leverede.
Aureal (A3D) stoppede de sjovt nok hurtigt med at nævne ret meget om da blækket var tørt - de kaldte det vist bare EAX 5 (deres eget hed EAX 3 på de tidligere produkter, og EAX 5 var deres "nyeste teknologiske gennembrud fra genierne hos Creative" *host*ikøbtekonkurrenten*host* :)
Det ændrer dog ikke rigtigt pointen. Teknologien er super nice, selvom den har mange år på bagen. Men den virker netop ved stereo-headsets. Creative kalder det så "virtuel surround" eller andre buzzwords.
Så ja - EAX 5.0 er nice. Og baseret på teknologi de købte midt i 90erne.
Fra Wikipedia :
On March 5, 1998 Creative Labs sued Aureal for patent infringement. Aureal countersued because they believed Creative was guilty of patent infringement. After numerous lawsuits Aureal won a favorable ruling in December 1999,[1] which vindicated Aureal from these patent infringement claims, but the legal costs were too high and Aureal filed for bankruptcy. On September 21, 2000, Creative acquired Aureal's assets from its bankruptcy trustee for US$32 million through the bankruptcy court, with the specific provision that Creative Labs would be released from all claims of past infringement by Creative Labs upon Aureal's A3D technology. The purchase included patents, trademarks, other property, as well as a release to Creative from any infringement by Creative of Aureal's intellectual property including A3D. The purchase effectively eliminated Creative's only competition in the gaming audio market. It also eliminated any requirements for Creative to pay past or future royalties as well as damages for products which incorporated Aureal's technology.
--
"ORK SATME!"