Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Anmeldelse af Tesla på HOL?Af BOFH Thomas | 06-06-2020 16:50 | 8649 visninger | 116 svar, hop til seneste
Hej
Jeg har anskaffet mig en Tesla Model 3 LR og har i den forbindelse overvejet om jeg skulle skrive en artikel om den. Men på den ene side er det jo næsten så fjernt fra det vi laver her på siden, men omvendt er det også en af den biler på markeder der er mest computerstyret. Så inden jeg kaster mig ud i det vil jeg gerne høre hvad i har at sige om det.
Jeg tænker at fokus meget bliver på oplevelsen af at eje sådan en bil absolut også på den tekniske del i forhold til hardware og software krydret med lidt tests af forbrug, rækkevide og performance.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Ser ikke noget galt i at vi får en anmeldelse af den, selv det nok er begrænset hvor mange her inde der selv skal købe.
Måske skriver den på engelsk så den også kunne bruges udenfor Danmark -- Fint - men hold dig til dansk. Der findes masser af test på engelsk. -- Syndes det lyder som en god ide, det er jo en ret teknik nørdet bil -- Data is not information, information is not knowledge, knowledge is not understanding, understanding is not wisdom.
-Cliff Stoll Nu er du jo selv med til at beslutte hvilke emner der bliver skrevet om på siden. Hvis det var en almindelig bil eller cykel ville jeg personligt sige nej tak, men fordi det er høj teknologisk, der er indbygget hardware (computer) og software, vil jeg mene det passer fint ind i et hardware forum.
Go for it. -- DO IT! :-) -- Karl, schieß dem fenster! Hvis du laver en, vil jeg meget gerne se en stor fokus på den "nørdede" del i bilen, og UX oplevelsen fra den store touchskærm i teslaer, til de knapper man ellers er vandt til fra biler. Er det en gene? Er det en fordel? Hvor hurtigt vænner man sig til dem ? -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Hvordan er plastic kabinen. Amerikanerne er jo ikke ligefrem kendt for deres “høje” standard hehe. -- Smid den i hyggekrogen -- Intel I9 9900K Coffee Lake, MSI Z370A-Pro, 4x8Gb Corsair Vengeance, MSI GTX980ti 6Gb,
Søger: opgradering af GTX980Ti Super fed ide!
Er enig med #6, der skal være fokus på det nørdede! -- glæder mig til høre om karaoke anlægget:p -- jep jep Gør endelig det. Måske kommer du ind på noget, som de andre anmeldere ikke har tænkt over.
En Tesla er mere computer end bil efterhånden så jeg synes det ville passe fint ind. Genialt produkt. Jeg ville ønske jeg havde pengene til en! -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 06-06-2020 18:00 Tænker sagtens HOL kan rumme det :)
Jeg vil ihvertfald læse det! -- Jeg kunne helt sikkert godt tænke mig er review fra en rigtig computernørd. Mange anmeldelser kommer fra personer med biler som intersse og ikke direkte computere. -- Lyder meget interessant! Måske du kan dele dine tanker omkring LR modellen og Performance modellen. Vil nemlig snart skaffe mig min første bil, og vil gerne høre noget indsigt. Har ikke set så mange sammenligninger mellem de to.
Det er måske også svært at sige når din bil er helt ny, men kan du vurdere om systemet kommer til at føles langsomt over tid? Ved ikke hvordan man formulerer det, men føler du at der er nok hardware "til overs", så man kan vurdere om det vil føles langsomt om nogle år. -- Ja det kunne jo godt se ud til der var stemning for at jeg laver en test og der er ingen tvivl om at jeg vil prøve at fokusere på computer delen af bilen for det var faktisk en af de ting som jeg brugte meget tid på at overveje inden jeg købte den. Der er nemlig en del der afviger fra hvad man er vant til i biler og som kræver lidt tilvænning.
Men jeg går igang med den ved lejlighed. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #16>>Jeg har ikke prøvet performance og den var slet ikke inde i billedet da jeg købte. Det var der 2 årsager til og det drejede sig om penge og anhængertræk. Jeg ville egentligt helst have nøjes med en SR+ men rækkeviden var lige i underkanten. Træk er som husejer en nødvendighed, så derfor valgte jeg til en LR. Men hvis træk ikke er en bekymring og du alligevel ville vælge en bil i den prisklasse, så ville jeg uden tvivl gå efter Performance. 50.000 ekstra for den ekstra ydelse er fundet for de penge, og når man så samtidig tænker på at du får 20" fælge større bremser og trackmode så synes jeg det er et oplagt valg.
Jeg kan ikke vurdere hvad fremtiden byder men vi ved jo at Model S fra før 2016 har det med at få en død MCU pga så kunne godt frygte noget lignede med model 3. Men håber de er blevet lidt klogere. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Det vil da være mega fedt!
Jeg har selv overvejet en Model 3, men er ikke kommet så langt i mine overvejelser endnu ;)
Jeg leder nemlig efter ny primær-bil, og kommer til at pendle 150 km om dagen, så måske kunne en elbil være ideel her? ;) -- Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...] Som andre siger ku det være mega fedt at læse en test i nørd-perspektiv.
2 ting er dog et must IMO:
1. Find ud af om den kan køre Crysis
2. Arranger en give-away / rabatkode til en Cybertruck :D
Men mere seriøst:
Kan man tage den på en weekend-tur et vilkårligt sted i Danmark, uden at løbe tør for juice/skulle holde in i 2 timer ved en ladestander. (Tag fruen med, hvis du skriver en artikel om det er det jo arbejdsrelateret og udgifter kan trækkes fra :D)
Hvor lang tid vil der gå før den har tjent sig ind, i form af sparet benzin udgift
-- $('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide()
You're welcome! #19>>En Elbil er perfekt til den distance så længe man ikke køber en med for lille batteri. Jeg lejede en Model 3 SR+ i Februar for at få prøvet pendlingen med det lille batteri og fandt ud af at det var lige i underkanten i forhold til de 180 km jeg kører pr dag. Derfor valgte jeg en LR men jeg kunne også have klaret det med en Kia eNiro eller Hyundai Kona men så var Tesla bare lige numret sjovere.
Hvis du vil have en så husk at afgifterne stiger 1/1 - 2021 (medmindre det bliver udskudt igen) og fritagelsen for elafgift måske forsvinder 1/1 - 2022. Håber at begge dele bliver udskudt så der kan kome nogle elbiler på vejene.
endeligt så giver Tesla 1500 km fri superladning hvis du bruger en referal kode og ham hvis kode du bruger får også 1500 km (så sig bare til så får du min).
#20>>Det kan jeg hurtigt svare på.
1. Nej
2. Jeg kan godt give en rabatkode der giver lidt fri opladning :-)
Men for at svare, så afhænger det jo af flere ting, Min bil har en rækkevide på ca 350 km ved motorvejskørsel og det dækker heldigvis 95% af mit kørselsbehov. Men derudover så har Tesla et godt netværk af lade stationer hvor man hurtigt kan lade op. Jeg skal i sommerhus lige uden for Løkken med familien her til sommer. Det er en tur på 410 km fra Næstved og den tur burde jeg kunne klare med små 10 minutters ladning ved Haverslev syd for Aalborg. Men så ankommer jeg med ikke ret meget strøm på batteriet så skal jeg lave det til en retur i weekenden så skal jeg lade 23 minutter på vej ud og 28 på vej hjem. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Hvis du har tænkt dig at gå i meget tekniske detajler med komponenterne og softwaren eller enda hacke din Tesla - så helt sikkert - det vil jeg gerne læse.
Hvis det bare er et review af el biler og deres gadget funktioner, så jeg personligt ikke intresseret, men jeg giver dig helt ret i at moderne og fremtidens biler, som emne bestemt godt kunne passe ind, her på HOL - har du leget med tanke om det kunne være en forumkategori ? -- https://twitter.com[...]
https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage.
https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...] --
Sidst redigeret 07-06-2020 04:11 Hej Thomas
Stort ja herfra. Sæt igang -- Ja, for pokker!
Jeg får selv min M3LR om et par uger - fuck jeg er spændt :D
Jeg valgte også den model, netop pga. anhængertrækket.
Jeg overvejer meget kraftigt at købe Acc. boost fra dag 1 :) -- Sidst redigeret 07-06-2020 10:16 Jeg synes det er fint.
Jeg synes desuden, at vi skal have en ny sektion til El-biler på HOL.dk, da de kommer til at fylde mere og mere, især med software-opdateringer, nyt hardware etc. -- Jeg vil næsten påstå at os der køber en Tesla har gennemført alt på Youtube, der er div. danske versioner med Tesla Model 3 tests allerede, så jeg tror den helt grundlæggende forskel skal være i nørderiet, altså alle de små ekstra ting man kan lege med... eks. kode knapper i hjemmet til at arbejde sammen med bilen osv.
Jeg får selv en Tesla Model 3 Performance (hvid/hvid) her om 2 uger (Den er med London Express containerskibet, som rammer Holland d. 15/6 så vidt jeg kunne spore mig frem til :D) og jeg mindes ikke jeg har glædet mig så meget til en ting siden jeg var barn og det var juleaften.
Går selv og er ved at skrue loftplader ned i garagen og hen til eltavlen, da Clever kommer onsdag og smider ladestander op, det er mega hyggeligt og så har jeg bestilt en masse ting til den såsom auto. trunk og frunk kit, måtter mv. og så får jeg smidt stenslagsfolie på bilen + tonet bagruderne... -- Lyder som en god ide :-)
Sørg for at der kommer lidt billede og evt videomateriale.
Gå endelig i dybden med lydoplevelsen på bilens anlæg.
Jeg kører selv Mazda 6 med fabriksmonteret Bose højttalere, og det giver køreturen det ekstra pift.
Tristar
-- Smil koster mindre end elektrisk lys, men lyser mere op #0 Jeg forventer et overclock hvis det skal have det mindste saglighed, og en 1-10 vurdering af de forskellige standard accessories som f.eks ølholder og askebærger. -- !AMD HAS RYZEN
hvad med "gensalgsværdien" - og undersøge hvad software som du har "lejet" IKKE følger med til ny ejer ?? -- H270 Gigabyte,I7-6700k,16 gb ram,500 gb Samsung 950
Samsung 245B, Cambridge Soundworks DTT3500, Fractal ITX
450 W Silverstone SFX. GFX1060-6gb #22>>Jeg har helt klart ikke tænkt mig at bryde min garanti på bilen og information om komponenterne er ret svære at få fat i da Tesla laver rigtigt meget in house. Feks computeren, tidligere var det Nvidia der leverede hardware men fra det de kalder HW 3,0 har Tesla stået for udviklingen og selv folk der har haft fat i de fysiske komponenter har lidt svært ved at sige 100% hvad det er. Så den del må jeg springe over.
Jeg har som sådan ikke tænkt på en kategori til elbiler da der har været meget få spørgsmål om det. Men der er da noget der tyder på at der er andre end mig der er interesseret.
#24>>Du kan godt glæde dig. Jeg har dog ikke købt boost da jeg synes det er til den dyre side når bilen allerede er så hurtig som den er.
#25>>Jeg tænker vi ser hvad feedback er på artiklen.
#26>>Enig, men man må sige at mange af de ting der er lavet også er ret nørdede. Men jo jeg brugte lang tid på at læse, undersøge, se videoer osv før jeg købte. Men skal gøre mit bedste for at få lavet noget der ikke bare fokuserer på at den er hurtig.
Jeg har valgt min med sort interiør da jeg planlægger at beholde den i lang tid og så var jeg bange for at det hvide ville blive nusset at se på. Men jeg synes at det ser fedt ud. En ting jeg godt kan være misundelig på performance på er track mode hvor man kan stille på alt muligt. Bilen er lidt som en Iphone hvor man kun kan pille ved det som Tesla har besluttet.
#28>>He he det tror jeg ikke du skal forvente, men jeg ved at Rich Rebuilds skulle komme ud med en video om en tunet Model 3 LR hvilket vel er elbilernes overclocking.
#29>>Genslagsværdi er meget svær at vurdere. Lige nu er værdien ekstrem god og folk sælger 6-9 måneder gamle biler til næsten nypris. Men om 3-5 år vil det nok være meget mere som en normal bil. Opgraderinger der følger med afhænger af hvordan bilen sælges videre.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Synes i princippet alt indenfor elektronik kunne testes af her. Behøver ikke være hardware nødvendigvis. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H115i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms | Hej Thomas.
Det kunne være fedt.
Selve købsoplevelsen - ventetider og pris spec kunne være interessant at vide (hvad du købte af tilbehør til og hvad prisen samlet blev) -- Jeg stemmer også "JA TAK" :) -- Mvh. Emil Det koster jo ikke noget med ekstra indhold, men personligt ku' jeg ikke være mere ligeglad. Det skal jo selvfølgelig ikke stoppe nogen - men nu spørger du selv :)
Sikkert en fin måde at få flere besøg på siden - der er jo masser af technørder som slet ikke kan få nok af at høre om Tesla. -- "ORK SATME!" Ja, det lyder spændende. Især med fokus på de mere nørdede ting de kan ift. de fleste andre biler.
Jeg er også tilhænger af en sektion dedikeret til elbiler. De kommer jo til at eksplodere i popularitet inden længe.
#21 Jeg tror ikke, at du behøver være så bekymret for elafgift på elbiler eller stigende afgifter på elbiler. Med den nuværende klimalov om 70% reduktion i 2030, så vil det jo ikke være muligt at nå målet uden total dominans af elbiler fra 2030 og frem. Og selv hvis afgifterne på både el og selve elbilerne stiger, så tror jeg nok, at den relative stigning bliver mindre end på benzin og diesel - igen pga. klimaloven. Andet vil stride med målsætningen. Og samtidig bliver elbilerne jo konstant billigere og billigere pga. drastisk faldende priser på batterier - ca. 87% fra 2010 til 2019: https://arstechnica.com[...]
Jeg tror, at vi inden længe vil få en anden tilgang til strøm med afgift, der afhænger af udledning fra produktionen. Når du lader din elbil op om natten, så er det jo grøn vindenergi. Omvendt er produktionen langt mere sort under spidsbelastningen om aftenen 16-20. Elbiler kunne være en løsning her, hvor de lader op på grøn strøm om natten og aflader i tidsrummet 16-20. Alt andet ville være tåbeligt.
Der er ingen tvivl om, at elbiler er vejen frem, og som højteknologiske gadgets synes jeg, at de skal være en del af Hardware Online. -- Se setup i profil Hej
Altså for hvert bilmærke, som producere el-biler skal der være en platform her ?
Og Hybrid-biler skal de også have en platform her ?
Og .....Brintbiler ?
Og ........
Og
VH Michael -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #36 Næh, men en kategori for selvkørende biler og elbiler er og vil blive endnu mere relevant efter min mening. Det handler jo ikke om bilmærker men teknologien generelt, tænker jeg. OpenPilot fra https://comma.ai[...] kunne f.eks. være et fint diskussionsemne på et hardware forum. -- Sidst redigeret 08-06-2020 14:39 I næste uge, læs den spændende test af den sidste nye mikroovn fra Moulinex, hvor Thomas tester hvorledes det nye touch display virker efter hensigten, og hvor hurtigt en pose popcorn kan laves -- Intel I9 9900K Coffee Lake, MSI Z370A-Pro, 4x8Gb Corsair Vengeance, MSI GTX980ti 6Gb,
Søger: opgradering af GTX980Ti #30 Jeg planlægger også selv at have den i lang tid, og jeg fik tjekket en del tests af de hvide sæder... de skulle eftersigende holde bedre end de sorte.... Om ikke andet, så plejer Tesla at sørge for fremtidige sæder passer i gen 1, gen 2 (nuværende) holdere i gulvet, således man kan skifte sæderne ud.
#36 Glem alle de andre teknologier, det bliver elbilen der vinder det løb... årsagen er ladestanderne i hjemmet, det er det nye at man "tanker" på hjemmefra, istedet for at diverse lastbiler skal fylde tanke op allevegne.
-- #39
Ladestande alene vipper ikke løbet til elbilers fordel.
Min forståelse med batteri er de kun er forberedt mht energi tæthed. En egentlig nyt teknologi som forbedre batteri er på vej, men husk på forbrænding motoren tog tid at udvikle.
Jeg er 58 og regner helt ærligt ikke med muligheden for at anskaffe mig en El bil.
Nypris er for høj og Brugt El bil er bygget med for små batterier.
Emne med ét bilmærke burde vel være om selvkørende biler ...De kræver mega meget computer teknologi!
Noget som undre mig: Boliger med El opvarmning er for dyr i drift.... Hvorfor? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #40 Afgifterne på el blev til dengang, hvor el var meget "sort", og vi skulle begrænse el-forbruget så meget som overhovedet muligt. Det er helt, helt galt i dag, hvor en meget stor del af strømmen er grøn, og man kan køre langt længere på 1 kWh strøm end på tilsvarende mængde energi i diesel/benzin, eller vi kan bruge varmepumper og få X gange nytteeffekt ud af det.
Men... det vil jo kræve at politikerne sænker en afgift. Det sker jo så bare ikke rigtigt :-/
Tal: Afgift på diesel er 3,22 per liter plus moms, dvs 4 kr per liter. En liter diesel giver 10,7 kWh energi per liter, så man betaler altså omkring 40 øre per kWh i afgift.
For el er cirka 1/3 af prisen betaling for strømmen + transport, og de sidste 2/3 er afgift og moms. Vi betaler lige over 2 kr per kWh, så afgiften er altså omkring 1,32 kr per kWh.
Mega smart ikke? Lad os voldbeskatte den mest grønne energikilde.
/facepalm
Forresten: Husk nu alle på, at den siddende regering blev i høj grad stemt ind på, at det var en "grøn, grønnere, grønnest"-regering, hvor de kæmpede for alle sammen at være mere grøn end de andre partier. Bare husk det næste gang, der skal stemmes. -- Ignorér de største tågehorn på hol.dk: https://www.hardwareonline.dk[...] Well - jeg har intet imod idèen om tråde omkring elbiler, men i og med, at elbilerne delvist vil overtage bilmarkedet i "nærmeste" fremtid, bør ha` sin egen sektion, da hyggekrogen måske ikke lige bliver så hyggelig for den del af brugerne, der ikke lige er til elbiler. Der er jo allerede nu (og har været det i lang tid) en mængde brugere, der er utilfredse med det brede spectre vi har i hyggekrogen, og en masse snak om elbiler - uanset teknikken, forskellige former/formåen/mængde for el/ladeteknik samt forskellige ladestationer på hvilke steder, brug af bilen som fleksibelt batteri til eget strømnet på de dyre el tidspunkter og revers og meget mere, vil nok kun skabe større mental "øvhed" blandt disse :)
Men igen - den negative tilgang til dengangs hyggekrog, er jo efterhånden stilnet af, da tidens ændringer altid automatisk vil tiltræde, og gøre tingene mere normale over tid.
Hvis elbilerne kommer på hol, kan vi måske se noget som eltræf samt picnic på div. ladestationer rangeret efter hvem, der kan lade med de hurtigste ladere hehe..Lynladerne er der jo ikke så mange af i danmark endnu, og langt fra alle biler kan bruge dem. 350 KW er sku også ret meget at sluge, og nok ikke noget mange har i hjemmet, men det forkorter godt nok ladetiden en pæn del.
I Tyskland kræver "man" nu, at der kommer ladere op på alle ordinære tankstationer, og mon ikke dèt bliver et pres/krav også i danmark!
Måske jeg sku skifte benzindytten ud når/hvis, der kommer en ladestation ved min adresse. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #40 Læs mit indlæg i #35 - prisen pr. kWh i kapacit i batterier falder med 10-20% om året.
Nyprisen på en elbil er høj, men den samlede omkostning efter 5 år og 100 000 km er lavere: https://fdm.dk[...]
Pga. faldende priser på batterier og faldende priser vind- og solenergi, så vil den udvikling kun fortsætte. Samtidig må vi formode, at benzin og diesel nok bliver dyrere med tiden grundet øgede afgifter for at nå klimalovens 70% reduktion i 2030.
Udviklingen går langt hurtigere, end de fleste tror. Så hvis ikke du køber en elbil inden du dør, så må det være fordi du stopper med at køre i bil længe inden du bliver 70.
Grundene mod elbiler i dag er kun høj udbetalingspris og relativt lav rækkevidde, som gør dem uegnede til kør-selv ferie. Ellers er de allerede i dag klart overlegne ift. økonomi og nok også køreglæde pga. lavere vægtfordeling og bedre bundtræk.
#41 God pointe. Jeg håber, at regeringen ændrer deres beslutning om ikke at følge økonomernes råd om langt højere CO2-afgift og lavere elafgift. F.eks.: https://ing.dk[...]
Problemet med CO2-afgift er bare, at det jo rammer danskerne direkte, og derfor er nemmere at opdage end mere skjulte skatter og afgifter. Desværre :( -- Se setup i profil Hvorfor overhovedet spørge. Lav anmeldelsen, hvis du har lyst. Så kan folk jo læse den hvis de vil. -- Later equals never. Hvis nogen går og pønser på en El bil / Hybrid, og har lån og spar bank, så har de et vildt billån lige for tiden:
https://www.lsb.dk[...]
-- #47 Det virker ikke til at være billigere end andre billån - eller misser jeg en detalje? :) -- det kunne være fedt.
eventuelt undersøg muligheden for NFC tags på bilen, steder hvor det giver mening. -- #44 Det vil jeg faktisk tro! Hardwaren kan håndtere 144 billioner operationer i sekundet, og den kan håndtere 2.300 billeder i sekundet fra de 9 kameraer + forstå hvad der sker på hvert enkelt.
Det er derfor bilen kan opfange ting mennesker slet ikke har forstået er ved at ske endnu...
Ja og så kom jeg lige til at glæde mig igen til at sidde i den om et par uger :D de fleste i denne tråd som sidder og forventer deres bil lander i denne måned, der er den med garanti med dette skib:
https://www.marinetraffic.com[...] -- #47 Ja grønne billån er abnormt billige, faktisk så billige at selvom du havde pengene i hånden giver det mere mening at låne.
AL Finans tager eks. 1.25% i rente, og en bil til 1/2 million, koster de samlede kreditomkostninger 37.830 kr. på 96 mdr. og kun 10% udbetaling(!):
https://alfinans.dk[...]
Det er fordi de i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening har lavet et lån for at fremskynde udbredelsen af elbiler.
Og hvis du kører 30k+ om året, så kan man med fordel vælge et Clever abonnement, så kan man køre for en fastpris uanset km stort set for 799 kr./md... og får man strømmen billigere end 2.06 kr./kWh, så er det blot endnu billigere (eks. sæt den til at lade fra kl. 22 når det er vindenergi man aftager). -- #49>>Har du husket at bruge en referal kode da du bestilte din bil? Det giver nemlig 1500 gratis km på superchargers. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #51 Ohh yes! :-) + man får et lod hvert kvartal til at vinde en Model Y eller Roadster! -- #49 og 51
Hvor meget kostede jeres bil i alt? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #453>>Jeg gav 467.000 kr for min men dertil skal du lægge ca 10.000 for installation af ladestation hjemme i garagen og at jeg stadig mangler at bruge 12-15.000 på ekstra fælge og vinterdæk. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Kan se den helt billigste model af LR uden noget tilføjet koster 456.563
Hvad har du tilføjet da du købte den? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvorfor i alverden køber man en tesla uden autopilot? :D og anhængertræk! -- #55>>Jeg har træk på min det er sådanset eneste tilbehør jeg har købt.
#56>>Man kan ikke købe den uden autopilot. Men man kan tilkøbe Full self Drive for 50.000 kr. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #53 Jeg gav 515.000 kr. for en Model 3 Performance i hvid og med hvidt interiør og premium upgrade på anlæg mv., så er der vinterhjul (15-25.000 kr.), wrap (12.500 kr.), Clever ladestander (7.999 kr.), Samsung T5 SSD 1TB disk til sentry mode og dashcam + diverse ting fra nettet mv. oveni for mit vedkommende, og så skal jeg ud og købe et nyt sæt håndvaskesæt med spande og tilbehør.
#56 Autopilot følger også med, og anhængertræk kan man ikke få en Performance version da den river bagenden af :D
#57 Jeg mener ikke FSD er 50k værd endnu, Autopilot den kan holde vognbanen både på motorvej og landevej, og selv sørge for at køre pænt bag andre ved at bremse og speede op, og så læste jeg at FSD kommer på abonnementløsning måske senere hen, skal først se det i aktion før jeg smider 50k efter den feature :-) når bilen bliver gammel kan den sgu få lov at tjene penge til mig som selvkørende taxi hehe -- Sidst redigeret 09-06-2020 16:38 Hvad kommer sådan en fætter til at koste i reservedele fremover, nu når tesla'er er ved at falde? -- |vision midi, sf450 gold, I5-4590, shadow rock lp, 2x4 gb 1600 mhz hyperx, rtx 2070 super, 512 gb plextor ssd, x34, k70/dark core/mm1000| --
Sidst redigeret 09-06-2020 17:44 #59 Hvorfor det? Det er absolut den eneste grund til jeg ville køble en Tesla fremfor f.eks. en BMW 330e eller en Mercedes C350e.
(Hvis ikke det er self driving ser jeg ikke det store fordel frem for "bare" min nuværende adaptive fartpilot) -- Sidst redigeret 09-06-2020 19:14 #61: Hvis du kan nøjes med at bruge det på en motorvejsstrækning uden vejarbejder eller andre forhindringer og udenfor myldretiden så fungerer det rimeligt. Selv om det meste af min vej fra/til arbejde er på motorvej så er der stadig jævnlig vejarbejde eller f.eks. indsnævrede vognbaner. Jeg ved ikke om FSD selv må lave vognbaneskift i EU men ellers skal du konstant slå det til, så snart du drejer rattet så ryger du ud af AP/FSD. Med mindre du vil ligge bag en lastbil hele vejen på arbejde selvfølgelig :)
Hvis du overvejer at bruge det uden for motorvejen så bed til der ikke er cyklister eller fodgængere i nærheden, dem ser den ikke...
For ikke at tale om konstant at være nærvøs når den absolut vil ligge midt i en vognbane, gerne lidt til venstre. Alle andre ligger lidt til højre, så på smalle motorveje (eller landeveje for den sags skyld) så er man pænt tæt på andre bilers sidespejle - også modkørende.
Hvis Tesla fik rettet så den ikke er venstre-biased og ikke bremsede 150 meter før man nærmer sig en lastbil på motorvejen (den bremser også selv om man er ved at skifte vognbane for at overhale!) så var det en rigtig god start. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #62 I see - så er der ingen grund til at jeg overvejer mere om den næste bil skal være en Model 3 :-) Så er det jo bare en tech-fyldt bil uden fordele. -- Både en Golf 8 og en Ford Kuga kan da finde ud af at ligge midt i vejbanen - det er bare øv den vil have man skal røre ved rattet mere eller mindre hele tiden :-D -- #58>>Jeg er enig det er alt for dyrt, selv i USA hvor den kan mere. Men her i Danmark ville jeg ikke mene at det den kan er meget mere værd end 10.000 kr. Jeg tror forøvrigt ikke på den der selvkørende taxa ide. Dels ville jeg være tvivlsom omkring om de nuværende biler kan blive selvkørende nok i den tid hvor man kan bruge som som taxa. Men hvis de kan vil der blive et gigantisk overudbud så der pludseligt kommer tusindvis af taxaer på gaden.
#59>>Jeg er enig i at den kastrerede version vi har i EU ikke er meget værd. Men jeg tror faktisk ikek at selvkørende er så langt væk. Autopiloten klarer det faktisk meget godt allerede idag. Den reagerer faktisk rigtigt fornuftigt og når de får lært den at kende forskel på skygger og ligende så skal den nok blive god.
#60, det er der ingen der ved med sikkerhed da alle er under garanti endnu.
#61>>Jeg synes faktisk at Model 3 klarer sig rigtigt godt imod de 2 du nævner. Den mangler lige lidt på kvalitetsfølelsen, men den lammetæver da de 2 andre på pris og ydelse. Selv SR+ til 370.000 er hurtigere over et lyskryds end både C350e og 330e til noget der ligner 200.000 kr mindre. Hvis du dog mente C300e så er den 0,2 sekunder hurtigere til 100. Men hverken BMW eller Mercedes kan levere en der kan rykke fra en Model 3 performance.
Men som sagt på kvalitetsfølelsen halser den efter. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #65 Selvom jeg synes både GTI og GT biler generelt er sjove, så synes jeg den plastik-fornemmelsen jeg får i en Tesla oveskygger at man kan accelerere så det kilder de gode steder :-/
Jeg kan godt se den SR er på en god pris - men jeg er fra Nordjylland - og med familie spredt ud over Jylland så er rækkevidden simpelthen for lav (og/eller der er for få ladestationer i Midt-/Vestjylland :/ -- #62>>Jeg er sådanset enige i de mangler, jeg har sagt det før, den kører lidt som en der lige har fået kørekort. Den overreagerer og er ikke forudsigende. Men jeg tror faktisk ikke det handler om at den ikke kan men at den er programmeret mere efter amerikanske forhold. De har ikke de samme smalle og snoede veje som vi her herhjemme. Men skulle jeg tilføje en ting var det at den at den ikke skulle rykke så kraftigt til venstre når man slår AP til. Det kan være lidt skræmmende på landevejen.
Jeg er dog ret overbevist om at de ting relativt nemt kan rettes med en software opdatering og især ville jeg ønske at man faktisk selv kunne gå ind og tweake på hvordan den reagerer. Feks ved at kunne ændre center balancen i vejbanen. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #66>>Jeg synes det er helt fair hvis man har kørt tysk premium bil og går over i en amerikansk premium bil så er kvalitetsfølelsen udfordret. Amerikanerne har nogle andre værdier end os europæere. Der adskiller Tesla sig ikke fra andre amerikanske biler. For dem af os der har taget et skridt op i prisklasse har jeg svært ved at finde meget at klage over, jeg kom fra en Mondeo og der er Model 3 altså lige et niveau over.
Men det var også mere for at sige at det kommer an på hvad man vægter i en bil og at Model 3 objektivt set er super god value for pengene hvis man kan leve med begrænsningerne. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #65: Det er ikke fordi AP ikke kører godt, problemet er alle de småfejl den laver og ting den ikke ser.
Ja, den kan følge vejen. Men så er der phantom breaking, hvilket jeg også har oplevet på en vej uden skygger, cyklister og fodgængere den ikke tager højde for, indsnævring af vejbane hvor der er tegnet sådan nogle punkterede linjer i begge sider (hvilket får bilen til at gå helt amok), andre ændringer i vejbanen og alt muligt andet der gør at vi - i hvert fald i danmark - konstant skal være klar til at tage over.
Der er jo ikke meget selvkørende over en bil hvor man X gange over Y km skal undvige for så at slå AP/FSD til igen.
Derfor mener jeg der er mange år endnu til den bliver decideret selvkørende. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #
Har selv kørt Tesla Model S P85 de sidste +3år
Spørg hvis der er noget - Vi har pt. 3 Tesla'er i familie (2x Model S P85, 1x Model 3LR) -- IDGAF! #46+50 Hold da kæft. Det er sgu da et vildt godt lån! Fed løsning fra DN! Jeg har selv et lidt ambivalent forhold til DN. Deres generelle mål støtter jeg op om 100%, men deres tilgang er lidt hit and miss. Den der virker sgu som et pletskud, hvis det kan mindske presset ved den høje udbetaling til elbiler.
#59 FSD sælges ikke som et færdigt produkt, men med et løfte om, at du løbende vil få opgraderinger uden yderligere beregning, som vil være helt selvkørende, når det tillades. Eller det er da i al fald mit indtryk. Men gud ved om det kan lade sig gøre uden lidar, som Elon Musk jo nægter grundet de langt højere omkostninger.
Men jeg tror nok, at du vil blive overrasket over, hvor hurtigt selvkørende biler vil være helt klar. Teknologien findes jo langt hen ad vejen allerede, og den største forhindring er lovgivning. Jeg er overbevist om, at lastbiler kører helt selv inden 2030. -- Se setup i profil #71: Sidste år sagde Tesla FSD ville være klar i slutninge af 2019.
I år siger de det er klar i slutningen af 2020.
Jeg gætter på, med min begrænsede erfaring, at de skubber det yderligere. Eller de sender en lunken beta ud igen.
Jeg tør godt vædde penge på du ikke får selvkørende lastbiler inden 2030, skal satme ikke stå/holde/køre bag/være i nærheden af en lastbil der skal bakke ind med varer.
Held og lykke.
https://i.imgur.com[...] -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Her til morges var "en eller flere af mine kameraer" igen blokerede/tildækkede. Lige så snart der er dug om morgenen så er bilen sur. Ja, det forsvinder efter ~10 minutter når fugten er blæst væk, jeg har ikke tænkt mig at tørre alle kameraer af hver morgen. Og når jeg engang får mig en garage må man formode problemet forsvinder.
Og jeg skriver altså ikke alt dette fordi jeg ikke er glad for bilen, men folk der tror at selvkørende biler er lige om hjørnet - og måske bruger en halv eller hel million kroner for at få det nu - de bliver altså lidt skuffede. Ikke over køreegenskaberne, men alle de småting der gør at der stadig mangler rigtig meget arbejde.
På så godt som alle andre måder er det en fantastisk bil.
Noget andet jeg lige oplevede - da jeg var på vej til arbejde i dag tog jeg et opkald, hvorefter ALT lyd forsvandt. Musik, blinklys og selvfølgelig opkaldet. Var nødt til at genstarte det hele mens jeg kørte (hvilket er lidt sært de første par gange, da man ikke kan se hvor hurtigt man kører eller høre når/om man blinker). -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #73
Hvis du har det problem nu med kameraerne, så må det være uudholdeligt om vinteren? -- Er det ikke irriterende at skulle styre ting som:sæde varme og luftdyssers retning via skærmen, især mens man kører? -- Har man løst problemstillingen omkring ansvaret, når nu bilen kan håndtere kørelsen selv?
Hvem har ansvaret, når ens bil river en 7 årige dreng ned, der går i grøften, udklædt som et juletræ d. 2 December?
Bare fordi den modkørende kommer lidt tæt på midterstriben, i det glatte vej, som det jo er i December måned.
Hvem har så ansvaret for drengen, der får en gratis flyvetur, udklædt som et juletræ?
Dig bag rattet, som sad og sov, fordi bilen jo køre automatisk alligevel?
Producenten af bilen, som åbenbart ikke har udtænkt de 1 mio mia forskelige senarier som bilen kan ende op i?
Den modkørende, som bare gled lidt på vejen, grundet det glatte føre??
Tænk hvis man fik ansvaret for hvad der måtte ske, når bilen køre automatisk... Det kunne fanme ende grumt og dyrt.
Tænk hvis man ikke fik ansvaret for hvad der måtte ske, når bilen køre automatisk, men der er både rat og pedaler, så man kunne have reageret, hvis ikke man valgte at sidde og sove.
Føreløse biler / Kør selv biler er nok lige rundt hjørnet... Men så længe der er bilen derud, der ikke er styret af computere, hvor et menneske stadig har føringen over bilen.
Så er der nok noget ansvar fraskrivelse, som nogle lige skal aftalt, og et forsikrings selskab, som skal have beregnet på :-)
F. -- #75 Jeg tror det ikke, de biler vi har nu, der foregår alt også via touch skærme og knapper. Hvis man vender den om, hvis vi kun kendte til touch telefoner med skærme, og så vi gik over til knapper igen, så ville folk jo også gå amok og sige føj for satan.
Man skal bare lige lære hvor tingene er, så er det enormt fedt har jeg hørt.
#76 Føreren indtil videre har ansvaret for alt der sker. -- #75: Ikke rigtig, desuden kan du tænde sædevarme fra app'en sammen med kabinevarmen. Var det nemmere med en dedikeret knap - ja formentlig, men irriterende? Nej.
Luftdyserne stiller man vel pænt sjælent på? Det er vel noget man sætter og glemmer. Så vidt jeg ved gemmer den også dyserne i din profil, så de ændrer sig afhængig af hvem der kører den.
Det eneste kæmpe irritationsmoment jeg har er når man har PIN to drive slået til så går den ikke selv videre når man har trykket sin PIN. Man skal ned og trykke accepter hver gang. Selv min telefon har i flere år kunne finde ud af hvornår jeg har tastet sidste ciffer og selv trykket OK. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #72 Der er så sindssygt mange penge i skidtet, når lastbiler bliver selvkørende. Teknologien er der jo langt hen ad vejen mht. sensorerer, kameraer, radar og lidar, og det varer fandme ikke længe før der vil være en AI helt klar. Jeg kan slet ikke forestille mig, at det skulle tage mere end 10 år.
#76 Bilen kan ikke køre selv endnu. Nuværende teknologi er stadig "bare" driver assist, hvilket betyder, at du juridisk set skal sidde med hænderne på rattet og være opmærksom på alt, der foregår.
Når selvkørende biler kommer på gaden uden rat og pedaler, så kan jeg ikke se, hvordan du selv kan være ansvarlig overfor en eventuel fejl. Og trolley problemet ser jeg som opreklameret. I 99% af alle tilfælde vil løsningen bare være at bremse. Tænk på, hvor hurtigt den kan reagere, og at den vil kunne bremse fuldkommen optimalt. Bremselængden vil være meget kort ift. almindelige mennesker, som vil klodse bremsen og derved aktivere den suboptimale ABS.
Jo, bevares. Kommer der en modkørende mod dig, så bliver du nødt til at undvige. Men i så fald er det jo heller ikke din egen fejl, hvorfor den modkørende må sidde med ansvaret for at køre direkte mod dig. Sådan må det da være uanset, om du selv styrer bilen, eller om den kører selv. -- Se setup i profil Nu har jeg haft min Tesla Model 3 Performance i 5 uger.... hold kæft hvor er det bare en vanvittig bil :D
Hvis nogen derude bare overvejer det, så køb den nu!
Iøvrigt, Autopilot virker simpelthen bare perfekt... det er 90% af tiden af ens kørsel hvor bilen bare passer sig selv, det er sjovt at sidde og følge med at den faktisk ved hvad der sker omkring bilen, vil mene ud af de 5k+ jeg har kørt, så har autopiloten taget de 3.500-4.000 km, ingen fejl eller andet her.
Kommer aldrig retur til en brændstofs bil, det føles bare så forkert og gammeldags på samme tid :D -- Sidst redigeret 10-08-2020 11:34 Ved ikke om det er blevet nævnt, men jeg ville rigtig gerne se og høre lidt om bilens kvalitet, da jeg har hørt, at den varierer fra bil til bil - især med malingsarbejdet på den.
Mvh -- WHAT'S GOOD, NYAGGA? #81 Overordnet set så er jeg yderst tilfreds, jeg har gennemgået bilen overalt, især fordi lakken skulle pakkes ind i stenslagsfolie lige efter modtagelse.
De ting bilen skulle have fixet var:
- Nyt glastag på fordi det var fejlmonteret (buede lidt ned i den ene side), ingen problemer her - de lavede det på 1 dag med en låne Tesla.
- Dernæst skal den have fixet en lille bobbel i lakken (ikke luft under) inde i den ene dør et sted man normalt ikke ser, det er en fejl jeg har set på andre nye biler også, heller intet problem, det finder vi bare en dag senere i år hvor de fixer.
- Så var der lidt med højtaleren, havde jo valgt Premium interiør, så det var med det helt store anlæg, hvor den ene dørhøjtaler så skraldede med visse frekvenser - hvilket de også fixede i samme omgang med glastaget.
Ellers har jeg ikke fundet andet der er nævneværdigt, meget flot eksemplar jeg har, jeg har så fået pakket den ind i stenslagsfolie og den står indenfor, så den kommer til at få et godt liv :D
Hele bilen virker ganske fin og fast i alle dele, kvaliteten på delene er fine, jeg har hvidt interiør og det spiller ret godt, sæderne er faste og alt virker lækkert indvendigt. -- #82, spændende input - Tak!
Er lidt nysgerrig vedrørende dit stenslagsfolie. Er det bare noget der spiller max? Har selv en flot ny guldfarvet Golf og må sige jeg er noget ked af de stenslag den har fået på fronten. -- WHAT'S GOOD, NYAGGA? #80 har du købt "Fuldt selvkørende funktion" og hvis ikke hvilke overvejelser havde du i forhold til dette? Koster jo ligeså meget som en mindre ældre bil for en "software oplåsning" -- Sidst redigeret 10-08-2020 14:55 #84>>Jeg kan ikke svare for #80 men jeg har ikke tilkøbt det da jeg synes det er utroligt dyrt for meget lidt. Men min erfaring er at svaret afhænger meget af hvad man selv har valgt. Dem der har tilvalgt det virker generelt glade for det og synes det er alle pengene værd mens os der ikke har synes det er spild af penge for så lidt. Meget få af os har prøvet begge dele. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #83 Det er 100% usynligt når det er monteret korrekt som mit, jeg har taget Bodyfence X herfra:
https://www.bodyfence.net[...]
Fordelen udover man ikke får stenslag er at når der er fyldt med insekter kan man blot tage en karklud eller køre en tur i regnen så falder alle insekter af, det er skide genialt.
Jeg gav 8.000 kr. for hele front, hjelm, sider under dørene og så alle indgange samt sidespejle hos https://www.wrapshop.dk[...] jeg overvejer at få resten af bilen pakket ind, for det er helt genialt.
#84 Nej FSD er ikke muligt i DK eller EU, så der er ingen der har andet end Autopilot så vidt jeg kunne forstå, den bremser ikke ned ved lyskryds men ved om der er go / no go :D
Men alle andre steder gør den det skide godt, jeg kommer dog ikke til at skyde 60k for FSD når det frigives, medmindre jeg kan se en hel abnorm værdi udover Autopilot :-) måske som abonnement når man skal syd på men ellers ikke. -- #85 + 86
hvad har man af autopilot med og uden FSD? Jeg overvejer en model y som næste bil når min model s er “udtjent” om nogle år. Den er fra 2015 med autopilot V1. Altså kan den følge striberne, skifte bane og matche forankørendes fart. Desuden automatisk parallelparkering. Har man stadig disse funktioner som standard, eller kræver det at man lægger de 50k på autopilot? -- #86 Er "Autopilot" så bare en adaptiv fartpilot? En Polo til ~100.000 kan også selv følge farten på dem der kommer foran og holde passende afstand -- Ja, hvis man ikke tilkøber FSD så kan den følge striberne og bremse/accelere. Ikke skifte vognbane, automatisk parkering eller andet.
Bliver spændende om tesla stadig vil have ~60.000 kr for det når biler til 2-300.000 kommer med det i prisen. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #86 det Bodyfence X er det noget man selv skal montere, eller er det inkluderet i den pris på de 8000 kr ? -- Sidst redigeret 10-08-2020 18:34 90#
Tænker næsten at det på være med montering da montering på en hel bil med colorwrap koster ~15k -- IDGAF! #87 Ingen forskel i EU nu. Der er en del Youtube film der viser forskellen på Autopilot og FSD, den er minimal lige pt.
Hvis du overvejer en Model Y, så skal du passe på, for muligvis fra 2021 kommer der 65% afgift på fra første krone... dvs. du sidder med en bil der i dag står til 400k'ish, den vil næste år ramme op mod millionen.
#90 Nej det er alt inkl.montage... det er næsten umuligt at gøre det flot selv, kæmpe stykke arbejde. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #92 hvis den bliver så dyr, så finder jeg en anden løsning. Alternativt skulle jeg købe en model 3 nu. Men det ville være frås når vores nuværende fungerer upåklageligt. Desuden er m3 for lille når vi af og til skal have to barnevogne + oppakning med :( det er derfor jeg overvejer y’eren -- Jeg har en Model S fra slut 15, hvis der er nogle spørgsmål til den.
Det er en 85, med autopilot :) -- #94 Kan det virkelig passe at den ikke selv kan køre på motorvej og tage en afkørsel osv? -- #95 jeg kan ikke gennemskue om du forsøger at lave sjov.
Det er en bil fra 2015 med et enkelt kamera og en lidar. De nyere modeller har 360 graders kamera, og har derfor væsentligt mere data at handle ud fra.
Den kan holde en bane og følge sving, så længe der er striber på vejen og lave vognbaneskift hvis du Beder den om det. Derudover kan den “se” to biler frem og tilpasse sig hastigheden af de forankørende biler. Det var meget banebrydende i 2015, og er først kommet på andre biler flere år senere. -- #92 Ok tak. Kunne være jeg skulle overveje sådan en behandling når og hvis jeg engang får bestilt Model 3.
Synes dog ikke de har nogen forhandler i Danmark ?
#9 Det bliver ikke tæt på 1 mill :) Men jo dyre bliver den da. Mit gæt er omkring de 450-500k for den billigste Model 3 efter nytåret. -- #97 Jeg brugte https://www.wrapshop.dk[...] (De er placeret på sydsjælland, så måtte køre lidt). Det er klart det fedeste man kan give bilen på, for når man slippet for stenslag og man kan rense insekter af uden at skulle bekymre sig om forvask, skylninger mv. for at undgå ridser i lakken så går det hurtigt med at holde den pæn. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #97 Hvis den billigste koster 379.000 kr. og man tager 65% af en afgift på 150%, så bliver det horrible priser, og flotter man sig med en LR eller Performance version så stikker det helt af for en familie bil.....
Nogle gange hader jeg DK. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #99 Den billigste til 379.000 er jo allerede med 20% afgift.
Fjerner man de 20% afgifter, så bliver det ca 300.000 kr
Så tager jeg 65% på de 300.000 kr som så bliver ca 500.000 kr
Jeg ved godt man ikke "bare" kan regne det sådan ud. Der er en MASSE der spiller ind.
Og så fjernes bundfradraget jo også.
Reelt skal vi jo vide hvad indkøbsprisen er for forhandlerne (nogen der ved det med 100% sikkerhed?).
Først derefter kan det jo regnes ud hvad det nogenlunde kommer til at koste. -- #96 det var skam helt seriøst, men jeg kan godt se nu jeg ikke lige havde tænkt mig om ang. at det var i 2015 :-) Jeg tror bare jeg havde tænkt at den var væsentlig mere high-tech på fartpilot-fronten end min Polo fra ultimo 2016... -- #94 Du når du selv tilbyder man må spørge dig :D
1) Folk snakker om battery degradation.
Hvordan har du mærket det i din bil når den nu er 5 år gammel?
2) Hvor meget ca har du brugt på service, og hvad skal der typisk laves ?
3) Har du fået folie / coating og den slags monteret udenfor/indenfor i din bil? (Hvorfor, eller hvorfor ikke).
4) Skulle du købe en ny Model 3 i dag, skulle det så være SR+ eller LR? (hvorfor) -- Sidst redigeret 11-08-2020 16:43 #102 jeg er klar over at det ikke er mig du spørger, men du kan da lige få mit input fra min p85d fra 2015
1) jeg har ikke tænkt over eller lagt mærke til at rækkevidden er blevet værre, men det er den helt sikkert. Det har som sagt bare ikke været mærkbart. Dog tager langture noget længere tid nu en de plejede gøre. Sidste sommer kom der en opdatering, som throttlede supercharginghastighed med ca 30%. Dette for 70, 85 og nogle 90 modeller. De har intet meldt ud om hvorfor, eller om de vil gøre noget ved det. På teslaforum er der snak om et muligt søgsmål. Man kan altså ikke regne med at de ladetider der er i salgsmaterialet holder hele bilens levetid (noget slid på batteriet må dog selvfølgelig forventes).
2) nærmest al service har været på garantien. Jeg har brugt måske 6000 kr. 1200 for skift af tryksensor i et dæk, 1200 for reparation af dørhåndtag, og bremsernes nogle gange. Af større reparationer på garanti kan nævnes nyt batteri, og skift af “drivetrain”. Dertil kommer selvfølgelig også nye dæk til ca 10000 for et sæt.
3) jeg har intet folie på bilen. Den blev købt brugt, og folie var slet ikke noget jeg overvejede på det tidspunkt.
4) jeg har ikke rigtig kigget på model 3ere, da jeg som sagt nok er mere lun på model y. Dog har jeg syntes rækkevidden på min nuværende har været fin til daglig pendling. Samme rækkevidde som denne med hurtigere supercharging ville dække mit behov fint, da jeg sjældent kører på langture. Jeg ville nok vælge Dual motor igen, men Har også haft en fin køreoplevelse i single motor, når man har haft dem som lånebil. -- Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om det er meget billigere end en benzinbil, samt hvor praktisk det er at oplade på supercharger stationer i danmark.
Kan man tage den på en længere tur på 4-500 km uden at skulle være bekymret for ikke at kunne lade den op? -- Plz no lag
#104 det er praktisk når du er på tur. Det er upraktisk at have supercharger som din primære lademåde. Det slider på batteriet, og de ligger ikke i boligkvarterer. De er jævnt fordelt langs de danske motorveje, med afstande der gør at dem praktiske at bruge. Bilen fortæller dig selv hvornår du har strøm nok til at køre videre, og hvor længe du skal lade på den næste for at nå din destination. -- For ikke at tale om at de mest populære superchargere (knudepunkter, som middelfart) er overbelastede i myldretiden - altså du kommer til at holde i kø eller dele ladehastighed med sidemanden.
Jeg ville aldrig bruge superchargere som primær ladere, som nævnt slider det og du ved ikke om du kommer til at holde i kø. Og så kan det gøres billigere derhjemme hvis man har muligheden for det.
På langfart er de dog geniale. Og når man skal have brændt de gratis 1500 km af man får med (hvis man brugert referral) :) -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 11-08-2020 19:27 Som supplement til #106 skal også nævnes at man ikke kan efterlade sin bil natten over på en supercharger, da der påløber “idle fee” på ca 5kr/min når bilen er færdigladet.
angående at dele strømmen med sidemakkeren, så gælder det kun på V1 og v2 laderene. De nye v3 (som kun er ved Herning) har 250kw dedikeret pr udtag.
model s og x kommer desuden med ubegrænset supercharging -- #109 det kan jeg da godt se. De havde ellers genindført det Igen sidste sommer. De kan åbenbart ikke blive enige med sig selv om det skal være inkluderet eller ikke. -- Er Tesla ejer ikke i samme gruppe som Piloter, Veganer og Jehovas vidner?
"Ja vi ved godt at du er veganer.... men behøver du hele tiden at gøre os opmærksom på det?" -- "Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore" Jeg har aldrig oplevet at hverken piloter, tesla ejere eller jehovas vidner går og skilter med det. Som bilejer kan folk selvfølgelig se en i bilen når man kommer kørende, men det samme gælder jo for alle andre mærker. Det er vel på et niveau der er sammenligneligt med BMW, Mercedes eller Audi ejere. Der er nogen der bare har bilen, og så er der nogen som deltager i et fællesskab omkring en fælles interesse. -- #95 den kan godt selv køre på motorvej. Men Autopilot er virkelig at oversælge det. Se det som en adaptiv fartpilot der virker fra 0 til 200 der selv holder vejbanen. Den skifter selv vognbane når man aktiverer blinkeren. Udover det kan den selv parkere, og du har mulighed for "Summon", som er at bilen selv kører lige ind eller ud af en p-plads.
#102
1: ca 5% vil jeg sige. Den har kørt lige over 120.000 km. Det er slet ikke noget jeg spekulerer over, jeg har 4 års garanti på batteriet endnu. :)
2: bremserne bør blive renset engang om året, da man ikke bruger dem så tit. Koster 1.000 kr. Så lider alle Model S og X til år 2018 mener jeg, af en dårlig hukommelses chip i skærmen som dør efter X antal read/writes - plejer at være mellem 5-7 år. Den har jeg fået skiftet præventivt så jeg ikke står med en død skærm en eller anden dag. Det koster fra 3.000 hvis du selv gider rode med det, op til ca. 15.000 hvis du får Tesla til det. Det er IKKE noget Tesla mener de skal betale :)
3: ingen folie, den er Obsidian Black metallak, det er nu meget pænt - god kontrast til den lyse læderkabine.
4: jeg skal slet ikke be' om at have en Model 3. Den er for lille og for grim :) men ville nok vælge en SR. Jeg er af den opfattelse at rækkevidde ikke er vigtigst, men lademulighederne og ladetiden. Og den er jo ens for LR og SR :) -- #113: SR+ kan lade med op til 170 kW og LR/P med op til 250 kW
Ved ikke om ladetiden fra 0-100% er ens, i og med at batteriet i SR+ er mindre, men du får længere rækkevidde på samme tid på LR/P hvis ellers ladestanderen kan følge med. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] 170kw er også rigeligt når man er “vokset op” med 110 Max. Det er det for mit vedkomne i hvertfald, da jeg supercharger måske 10 gange på et år. Det er klart at hvis man bruger det ofte kan den ekstra hastighed have noget at sige.
Det er begrænset hvor mange 250kw ladere der eksisterer, men der bliver selvfølgelig flere og flere. De fleste Makser ud på 150. -- #114 der kan man bare se - det anede jeg ikke :) --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|