Webshop annullerer ordre - tilladt?Af Gigabruger GeneralStripes | 19-07-2024 14:09 | 2659 visninger | 26 svar, hop til seneste
Hej,
Jeg bestilte i morges en støvsuger hos Dyson, via deres egen hjemmeside. Støvsugeren var sat ned fra 6.000 kr. til 3.000 kr., men beskeden om begrænset parti.
Jeg har modtaget både ordrebekræftelse samt en yderligere mail (uden indhold) med emnetekst "Din Dyson ordre er bekræftet".
Nu har jeg så modtaget en ny mail fra dem, hvori de annullerer min ordre med følgende begrundelse:
"Vi beklager, men på grund af omstændigheder, som vi ikke har indflydelse på, er din ordre er blevet annulleret."
Har de på nogen måde lov til at annullere den? Der er ikke tale om en åbenlys prisfejl fra deres side. Forbrugerombudsmanden har tidligere bestemt at køb er bindende.
Dyson skriver selv i deres betingelser at følgende omstændigheder uden for deres kontrol er gældende:
15.2 Med Omstændigheder uden for vores kontrol menes ethvert forhold eller omstændighed, der med rimelighed må betragtes som liggende uden for vores kontrolområde. Det inkluderer uden begrænsninger strejker, lockouts og andre industrielle tiltag fra tredjeparter, civile optøjer, uroligheder, invasion, terrorisme eller trusler om terrorangreb, krig (deklareret eller ej) eller trusler om forberedelse af krig, brand, eksplosioner, storme, stormfloder, jordskred, kollaps, epidemier, andre naturkatastrofer, fejl på et offentligt eller privat telefonnetværk eller manglende mulighed for brug af shipping, luftfartøjer, motortransport samt andre former for offentlig eller privat transport.
Dog står der også følgende i deres betingelser:
7.3 Vi vil bekræfte vores accept af ordren ved at sende en e-mail til dig, der informerer dig om, at levering af Produktet er sat i proces (Leveringsbekræftelse). Aftalen mellem os er først indgået, når vi sender leveringsbekræftelsen.
Har jeg ret på at få produktet til prisen de annoncerede og solgte varen til i morges? --
Signatur (valgfri)
Umiddelbart er en ordrebekræftelse bindende.
Men var din Dyson annonceret som tilbud?
For jeg tror sgu nok godt man kan sige at 50% er en åbenlys prisfejl ellers.
I alle de andre tråde er der bred uenighed om ordrebekræftelse kontra bestillingsbekræftelse - at Dyson så smider "leveringsbekræftelse" ind i ligningen, gør bare forvirringen total.
Men umiddelbart; de hænger på den, så er spørgsmålet bare hvor meget du gider slås med en biks der kører den dårlige stil og som du sikkert ikke gider handle hos fremover. (hvis det er med dén på)
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 19-07-2024 14:21 Kan de have været ramt af det IT-nedbrud i disse dage?? For så har de desværre lov til det, hvis det er en fejl pga. dette -- Puls er en bonus! Jeg tog heldigvis screenshot af annoncen ved køb, har mail fra pricerunner og har taget billede af deres betingelser. Det bliver annonceret som et tilbud. Fuldpris er gennemstreget, ny pris er highlighted nedenfor, besparelse er fremhævet og der er sågar en pop-up der skriver "**ikon af et lyn** Fås i et begrænset antal".
Det er også noteret, at den er på lager.
Jeg vil også mene at de hænger på den. At begrunde med omstændigheder uden for deres kontrol, men ikke beskrive hvilke (Crowdstrike nedbrud måske? I så fald står dette ikke som gyldig årsag i deres betingelser) omstændigheder der er tale om. -- Signatur (valgfri) Jeg er enig, jeg havde selvfølgelig accepteret, hvis der var tale om 80% eller mere. Men 50% er da ikke urimeligt. Den er desuden på tilbud nu her, dog kun med 25% besparelse. -- Signatur (valgfri) Jeg vil heller ikke mene at 50% er ond tro, det er det eneste argument de kan komme med. Selv om man ved der bliver en masse flueknepperi så ville jeg køre en info mail med billeder og ordrebekræftigelse. Men det er kun fordi det er et stort firma der har så vilde overpriser i forhold til produktet. De taber absolut ikke en ski på at sælge den til 50% men så tjener de kun 1450 kr.
https://www.emaerket.dk[...] -- Ellers stik dem en mail og gør dem opmærksom på at du ikke har noget imod at trække nævnenes hus ind i den historie.
Måske kan Dyson se idéen i at få den lukket med dig i en fart til de 50% -- Goats are better people #0 Lignende sager har været mange gange oppe på HOL før. Der kom tidligere ret mange anekdotiske svar og subjektive holdninger, der ikke hjalp, fordi de ikke henviste til juridiske kilder eller paragraffer. En ting er personlige holdninger, en anden ting er, hvordan loven er skruet sammen.
Jeg er ikke jurist, men har studeret emnet en del gange (Forbrugerombudsmandens udtalelser, cases hos Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet), da jeg alt for ofte har oplevet, at webshops markedsfører sig med gode tilbud, men løber fra aftalen med (åbenlyst dårlige) argumenter, selvom ordrebekræftelse er modtaget.
Det er efter min mening et stort problem, at x webshop først får kunder ind i folden (=markedsfører sig), og således får en fordel overfor deres konkurrenter. Det er en glidebane, som jeg synes er vildledende markedsføring (undtagen når det er åbenlyse prisfejl, naturligvis).
Din sag:
Juridisk bør aftalen være bindende, når du har fået en ordrebekræftelse.
Der er flere cases hos Forbrugerombudsmanden med eksempler på åbenlyse prisfejl, hvor det er vurderet, at køber handler i ond tro - de cases er du ikke i nærheden af.
At webshoppen påstår, at aftalen ikke er bindende, før de har sendt en leveringsbekræftelse, er ikke tilstrækkeligt for at frasige sig den bindende aftale.
Kilder:
Forbrugerombudsmanden: https://forbrugerombudsmanden.dk[...] (se bl.a. side 12, PDF'en er lang, men jeg anbefaler at læse den, den er rigtig god)
Statsrevisionen: https://stadsrevisionen.dk[...]
Forbrugerombudsmanden: https://forbrugerombudsmanden.dk[...]
Dansk Erhverv: https://www.danskerhverv.dk[...] -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 19-07-2024 15:02 #8 Virkelig et brugbart svar - tak for stor viden og support!
Den har nemlig været oppe og vende før, men synes ofte det har været andre typer sager eller lign. forskelligheder. Og jeg mener stadig ikke at det er "ond tro" med den besparelse.
Tak! Jeg tror de får et maildump og et opkald på mandag (i deres 3 timers åbningstid..) -- Signatur (valgfri) De har ofte så store rabatter... vi har altid købt vores Dyson ting til halv pris cirka.
Bare lige for at slå fast det ikke er en fejl :) -- Eftersom du har modtaget en ordrebekræftelse, vil jeg mene de hænger på den. Men ikke "bare" fordi du har fået en ordrebekræftelse.
Eftersom du bestiller hos producenten, kan de ikke bare smide lorten videre til deres leverandør. De er producenten, så en leverandør burde ikke som sådan kunne holde dem fra at levere, som det kan være tilfældet hos andre forhandlere.
Det er fair nok der er begrænset parti, men så skal de ikke sende en ordrebekræftelse efter bestilling, men i stedet en bestillingsbekræftelse. Jeg tror deres system er sat op på en måde hvor de bare sender ordrebekræftelse med det samme. De har åbenbart ikke lært af alt den misære der har været omkring ordrebekræftelse vs leveringsbekræftelse... Det er sgu ikke dit problem at de ikke har styr på procedurerne.
Men... Og der er jo altid et men...
Hvis de skriver tydeligt at der er tale om et begrænset antal, kan du ikke tvinge dem til at levere produktet til dig. Hvis produktet ikke findes, er der jo ikke så meget at gøre. I så fald skal de tilbyde dig en tilsvarende vare til samme pris. Eller en anden vare, hvor du får en rabat der tilsvarer besparelsen i det mindste. Et eller andet som du kan acceptere. For jeg synes ikke du skal acceptere deres årsag til annullering, efter ud har modtaget ordrebekræftelse.
Nu er du jo fornuftig, så du tager selvfølgelig fat i Dyson, og giver dem en chance for at løse problemet, før du går til de højere magter. Selvsagt uden at gå bananas på en eller anden stakkels kundeservicemedarbejder som bare prøver at passe sit arbejde :) -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 #9 Velbekomme, håber du kan få dem vendt. Som regel ved de godt, at aftalen er bindende, hvis man går dem lidt på klingen med de rigtige argumenter og kildehenvisninger.
Rettelse til #8, kilde nr. 2: det er selvfølgelig ikke statsrevisionen, men stadsrevisionen (trykfejl). -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Jeg har også bestilt hos Dyson og fået min ordre annuleret. Måske vi kan slå pjalterne sammen og begge få en støvsuger ud af dem. -- #0 du skriver til sidst i din post:
Dog står der også følgende i deres betingelser:7.3 Vi vil bekræfte vores accept af ordren ved at sende en e-mail til dig, der informerer dig om, at levering af Produktet er sat i proces (Leveringsbekræftelse). Aftalen mellem os er først indgået, når vi sender leveringsbekræftelsen.
her lægger jeg mærke til at de til sidst skriver at Aftalen mellem os er først indgået, når vi sender leveringsbekræftelsen
men jeg er dog usikker på om dette er godt nok fra deres side af til at kunne annulere ordren. -- Rogues and Noobs have one thing in common. They both pick locks. #13 I kan starte med at dele advokat regningen, indtil i vinder sagen. -- #14 læs de tidligere grundlæggende e-handels regler. At de selv laver regler holder ikke i retten nogen steder, slet ikke i danmark. Alle deres hjemmelavede paragraffer kan de stikke op. De kunne lige ledes skrive "hvis varen er populær og udsolgt hurtigt, anullere vi alle ordrer og sælger den dyrere i morgen" her kaldt paragraf 44223 -- Hvis vi skal fluekneppe, så skriver de i deres annullering “din ordre er blevet annulleret”. Så må det jo betyde at de ikke anfægter at ordren er indgået, men blot at de har ret til at annullere ordren pga udefra kommende årsager så de ikke har indflydelse på.
Synes det er underligt at de ikke skriver den specifikke årsag? Så havde du jo noget at forholde dig til!
Hvis du gider, så tag den op med forbrugerrådet, selvom det vil tage tid for at få en afgørelse. Men uanset hvad så vil det munde ud i endnu en afgørelse som kan bruges i fremtidige sager! Plus det er interessant hvordan vi som forbrugere er stillet i sager hvor webshops siger at annulleringen skyldes ting udenfor deres kontrol.
En aftale er bindende fra ordrebekræftelsen er modtaget, sådan er praksis. Så kan der være åbenlyse prisfejl eller lignende som kan påvirke det i anden retning. Den går ikke at lave alle mulige andre krumspring, som fx at skrive at aftalen først er indgået, når der er sende en leveringsbekræftelse. Ellers ville det jo blive et vilde vesten af egenbestemte regler fra webshops. Fx “Aftalen er første bindende når du har modtaget varen og vi har endelig bekræftet at prisen er korrekt. Vi forbeholder os ret til at annullere ordren eller opkræve prisdifferencen” Det var så det skrevet med småt som vi skulle kigge efter hver gang vi handlede på nettet! -- #16 det er jo ikke noget med at de selv laver deres regler.
pointen er at de gør opmærksom på at selve aftalen men du må da undskylde at jeg overhovedet skrev noget. -- Rogues and Noobs have one thing in common. They both pick locks. --
Sidst redigeret 20-07-2024 14:31 #18 Det er netop deres egne regler når de skriver "Leveringsbekræftelse" - det er ordrebekræftelsen der er afgørende for, om en aftale er bindende! -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK Har de den på lager nu, til 25% altså samme model ?
Kunne forstå hvis det var fordi det var en udgået model, og de så havde over solgt den. Så er det jo svært, så kan de jo ikke bare trylle en ny frem, men hvis de stadig har dem på lager. Men bare til lavere rabat, så vil jeg også mene du har en god sag. Og ja, 50% er ikke usædvanligt mere.. især ikke på elektronik
Skriv til dem at du vil gå videre, mon ikke de giver dig en til aftalte pris så ? --
Opdatering 23/7:
jeg har fået en mail, hvori de beklager at de annullerede min ordre og har givet mig en discount code på 1500 kr. som skal bruges sammen med tilbuddet nu her, så jeg altså får den til de 3000 kr. som jeg originalt købte den til. -- Signatur (valgfri) #21 super godt, dejligt med opdateringer af tråde og problemstillinger, især når det går den rigtige vej. -- #21 jeg elsker når folk står fast på deres ret og vinder - godt klaret op!
-- Super at de gav sig, og godt for dig samt for Holfolket, at der bliver oprettet denne slags tråde!
Imidlertid må vi ikke glemme, at div. HW salgssteder holder et åbent øje på netop disse tråde, og derfor vurderer individuelt, hvor slemt det står til for dem selv - således de gør, det bedst økonomiske for dem selv!
De ændrer jo ikke praksis fremover for nogle få tråde med eftergivenhed, så derfor er det vigtigt, at vi vedbliver, at skrive/holde hårdt mod hårdt :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
37 + på B&W listen..
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 404 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|