Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Endnu højere afgifter på benzin og diesel.Af Guru BoreBissen | 06-12-2023 11:21 | 3242 visninger | 50 svar, hop til seneste
Der går snart ikke én eneste dag hvor skatter eller afgifter ikke stiger. Nu forhøjes benzin- og dieselafgiften med over en hel krone.
https://www.msn.com[...]
Dog er der massive skattelettelser på vej til dem som har mest. Det er bare med til at gøre uligheden endnu større her i landet. --
Ryzen 5700x | 16 GB RAM 3200 MHz
ASUS STRIX B550-F | PNY 480 GB SSD | Kingston NV2 NVMe - 1TB
ASRock Rx 6800 XT 16 GB | NZXT C850 | Corsair H115i
Hvor er jeg glad for jeg lige har hentet min ny el bil forrige uge.
#BedsteSkatErDenManIkkeSelvBetaler -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite der skal jo noget i statskassen så der er penge til og sende ud af landet.. og så skidt med dem der sidder på plejehjemmene og har skabt det samfund vi lever i idag. -- En forlader ikke en synkende skude der ved hvad bundproppen har slået :-P "og så skidt med dem der sidder på plejehjemmene og har skabt det samfund vi lever i idag."
Så er de vel også implicit skyld i hvordan det er nu?
... men nederen at brændstof stiger så meget, hurra for de 4 øre ekstra vi fik pr. km i kørselsfradrag... -- Mvh
Fc Junkies --
Sidst redigeret 06-12-2023 11:46 de skal jo nok komme efter el biler,nogle skal jo betale for de vej i bruger -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
"Endelig bliver brændstof dyrere!" - citat: Ingen nogensinde overhovedet.
Men altså, det er jo ved at være alment kendt, at hvis man gør alting dyrere, så redder man automatisk klimaet! -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 06-12-2023 11:48 Det bliver meget værre. Danmark er et fantastisk land... -- fra 2027, så kan jeg da nå at skifte bilen inden :) -- Kan du ikke lave et mere Ekstra-Bladet-agtig indlæg?! :D
Lovforslaget er ikke vedtaget, og hvis det bliver det, snakker vi i 2027... -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK #8 skal jo passe til de kommentarer der kommer herinde primært, som tydeligvis ikke læser andet end overskriften. -- Do You Know The Score ? We Do http://www.FmFreaks.dk[...] Elsker folk som føler sig hævet over andre og ydermere ikke forholder sig til emnet. I er vel journalister, eller? :D -- Ryzen 5700x | 16 GB RAM 3200 MHz
ASUS STRIX B550-F | PNY 480 GB SSD | Kingston NV2 NVMe - 1TB
ASRock Rx 6800 XT 16 GB | NZXT C850 | Corsair H115i --
Sidst redigeret 06-12-2023 12:38 de næste 2 år stiger benzin og diesel med 13,8% til sammen, det som du deler er et lovforslag i 2027, og ja det bliver sikkert vedtaget, men prøv at tænk på hvor dyrt fødevare bliver
denne video beskriver hvad der galt med socialime og vores regering
https://www.facebook.com[...] -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 06-12-2023 13:01 Hvad tror i registreringsafgiften bliver, når de fleste er faldet til patten mht elbiler, mange vejer over 50 % mere end konventionelle biler.
Når de mini lastbiler først har smadret alt asfalt her i landet, kan i edermame tro den får et kæmpe hak opad.
Og inden nogen skulle få den idé at lade deres biler gratis ved hjælp af lidt private solceller og en inverter, så vil de komme efter en, fordi bilen registrere kørte km, uden at der er brugt penge på strøm.
Vi sidder alle med en vis legemsdel i skruestikken, hvis man er mand, alt privatliv er slut, kontanterne er det sidste strå. ?? -- AMD R9 5900x, Asus 570x Crosshair VIII, 2x16GB G.skill 3200 MHz cl 16, Fractal R5, RX6900XT, Samsung 980 pro 1 TB,960 Evo 0.5 TB, AOC Agon 27" m.m. Klassisk socialdemokratisk politik. Her er 180kr ekstra i skattelettelser, desværre sætter vi prisen op på benzin/diesel så det koster endnu mere at komme på job.
Desværre smadre vi folkeskolen, hospitaler og plejehjem. Alt er efterhånden kassetænkning, hvor “de varme hænder” bruger op imod 3 timer om dagen på kontrol og dokumentation.
Men desværre så lider mange af landets offentlige ansatte af korttidshukommelse, så nu her hvor de er købt af med højere løn, så glemmer de nok alt det andet næste gang de står i stemme boksen. -- #1 - Vores el-bil bliver nok beskattet i 2030, når afgiftreduceringen på el udløber :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #14
Man kan jo undre sig over hvor litium kommer fra. Når vi når dertil vil de helt sikkert også have et problem med hvordan vi udvinder materialerne til at lave batterier. Og så kommer skatterne på elbilen.
Du må faktisk helst ikke eje noget, alt skal leases. Og vi bør alle leve i skal over "global opvarmning" mens vores guddommelige 0.00001% flyver alene rundt i deres privat fly til "hemmelige" møder hvor de diskutere hvordan de skal håndtere masserne og deres "global opvarmning".
I mine øjne er der så mange uoverensstemmelser med hvad de siger og lover og hvad der ender med at ske. Som jeg ser det, er vi i et accelererende globalt "power grab".
Lige nu er vi i den fase hvor mange ikke er i stand til at købe deres eget hjem og bil. -- Sidst redigeret 06-12-2023 14:13 #14
helt sikkert. I mellemtiden kommer der sikkert 8 andre afgifter/skatter eller andre fingre ned i lommen på os fra de socialdemokratiske midter partier i Danmark. Jeg forventer på ingen måde at det hele forbliver som det er, det skal nok blive dyre. I mellemtiden nyder jeg at jeg sparer 2200kr i måneden på brændstof og 400kr i måneden på vægtafgift. Så må vi se hvor stor besparelsen er om et par år, men helt væk er den nok ikke ;) -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite Arbejd lokalt, flyv på ferie eller tag toget. Op i røven med bilisterne. Besparelse på 40-50000 om året ved at arbejde tæt på bolig. 12*2300 afskrivning (lavt sat), 6000 forsikring, min 1 kr pr km, inkl slidtage. Dæk 1500 om året. Mein got im himmel :-) -- #13 Der kom det klassiske parti-fanatiske kort, MEN kan du ikke lige fortælle mig hvem der stemmer det igennem sammen med dem?!
Husk det til næste valg; at der var flere der nikkede OG STEMTE FOR.
Når det er sagt, brændstofpriser er som så meget andet en del af vores prissstruktur, flere afgifter mv, medfører ultimativt blot mere inflation.
-- #18
Ligegyldigt hvilket parti jeg ville nævne vil du (måske) bare kaste tilbage igen med noget mudder, hvilket jeg ingen interesse har i. Men kig omkring i samfundet, hvis du har børn, eller ældre bedsteforældre. Er det velfungerende at blive ved med at stemme for mere af det samme? Den store klase af socialdemokratiske partier vil alle sammen det samme. I sidste ende ender de med at pisse på de svageste endnu engang. -- Hvor meget giver man for 1 liter benzin nu om dage :) ? -- Tager man i betragtning, at en liter benzin har kostet lige omkring 19 kroner, og at den nu koster lige omkring 13 kroner, så er en krone i afgift ikke det vilde. Det skulle slet ikke undre mig, om prisen på råolie kan falde som følge af mindre efterspørgsel, og så kan den afgift vise sig at være økonomisk ligegyldig for ejere af fossile biler - hvis den overhovedet bliver til noget.
Ejere af fossile biler er i øvrigt allerede "straffet", da den halvårlige ejerafgift har været stigende de sidste par år, og vil stige i nogle år endnu. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #21
En lille bid hist, en lille bid pist og til sidst går de bare til roden og voldtager vores pengepung, hvis vi er så flabet at ville kunne bevæge os mere end 15 km. fra vores bopæl.
Death by a thousand cuts. -- Jeg synes, at en signatur er unødvendig. Ligeglad hvad benzin koster , kommer ikke til at kører i en El bil de næste 5 år ..
Der sker så meget på elbil siden at den er forældet så snart den triller over kantstenen , se bare VW med deres ID 3,4,5 der er allerede opgradere med bedre og mere effektive motorer og batterier , så jeg venter bare og mellem tidne udleder jeg det Co2 som i andre spare ved at købe elbil alt for dyrt .
-- Nægter at skifte til El bil før de får lavet nogle ordentlige batterier i stedet for det svineri som er i alle El biler nu. Jeg kan ikke klarer at høre på folk der siger de vil miljøet godt og så køber de noget som skader miljøet så meget mere en en diesel/benz bil at producere... verden er ved at gå af helvede til med de folk vi sætter til at lede den. -- #21 jeg mener stadig at en el bil på mindst 2ton pga batterier og andet skal op i højere grønejer afgift end de er nu omkring 1-2000kr hver 6måned da de slider mere på vej nettet end mikro og mellem store biler men det er igen dansk politik i en nøddeskal. -- #24
Som LFP batterierne der ikke indeholder nikkel eller kobalt? -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#24 Som cyklist sætter jeg pris på at holde ved siden af en elbil ved et lyskryds. Tak til elbil-ejerne! -- Sidst redigeret 07-12-2023 11:29 Vi skal bare sige til bilforhandleren, at vi ikke købe en elbil før LFP batterierne kommer i det ønsket bilmærke, og lige nu er det kun de små batteri pakker der kommer med LFP, lige set bort fra BYD seal..
men jo flere som siger det, jo hurtigere kommer det -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #28
Diverse Teslaer ruller da også rundt med LFP i forskellige størrelse batteripakker nu -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#29 ja stadig kun som standard model ;-) -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #24 - Det er der selvfølgelig mange holdninger om - Men helt ærlig - Så kender jeg ingen elbils ejere der har købt en elbil på grund af miljøet, eller som tror at den er total grøn, og ikke sviner miljøet. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #19 - et spændende entanglement: tror du virkelig at der er NOGEN partier der både vil give dig billigere benzin OG bedre børne pasning/uddannelse? - I så fald vil jeg klart overveje det.... Men nok mest på dit emne. Benzinen kan jeg betale mig fra, det er væsentligt mere kompliceret at løfte uddannelsesniveauet individuelt, specielt udenfor eget hus.
Men hvad der er også RIGELIGT kinesere, indere der gerne vil uddanne sig og klare vidensjobene for os. Så kan vi gå tilbage til industri-arbejde eller bondegårdene.
#Fox - den sidste slutning er ingen anklage - jeg kan høre du også har tanke for noget af det. Det jeg anfægtede var den stereotype calling.
Afslutning on topic:
Når det kommer til brændstof tror jeg kun at det kommer til at gå den vej -at det bliver dyrere, også dyrere end inflationen generelt.
Dog tegner udviklingen til at gå for langsom til at imødekomme klimamål -- Det lader ikke rigtigt til at folk har læst selve artiklen, for det er jo ikke noget regeringen har fundet på, men et EU-direktiv som de udmønter i lovgivning. Det gælder for øvrigt også olie og naturgas der bruges til opvarmning, det får også et hak opad.
Det er naturligvis aldrig sjovt når prisen stiger på ting, men er der anden vej udenom hvis vi skal have folk til at skifte til grønnere løsninger. Rigtigt mange af os tager beslutninger på baggrund af økonomien og derfor er afgifter en god måde at påvirke folk i den rigtige retning. Det er gjort mange gange før og det vil ske mange gange i fremtiden.
#4>>Det er jo allerede vedtaget at ebiler skal betale afgift og den bliver løbende indfaset. Stigningen er dog lige blevet sat på pause i 24 og 25, men den skal nok kommer.
#14>>Lithium og andre råvarer er naturligvis et problem hvis alt skal køre på batterier. Men ifølge google så er de kendte reserver af Lithum omkring 14 millioner ton og det er mere end nok til 1 milliard biler. Men heldigvis udvikler man jo løbende på batterierne, så jeg er sikker på at det med tiden vil være muligt at skifte alle vores biler til el.
#19>>Jeg tænker det afhænger af øjnene der ser. Jeg er da helt enig i at det godt kunne stå bedre til på mange områder. Men hvis man kigger på vores samfund over en bred kam, så går det rigtigt godt. Vores børn kan stadig gå gratis i skole, vi kan stadig komme gratis på hospitalerne, vores arbejdsløshed er stadig rigtig lav og folk kan generelt leve af et fuldtidsjob. Der er rigtigt mange andre steder i verden hvor det er meget værre at leve.
#23>>er rigtigt mange som mener at dagens elbiler hurtigt bliver forældet, men det mener jeg faktisk ikke er helt rigtigt. Elmotorer er en ret gennemtest teknologi så selv en ineffektiv elmotor har en ret høj effektivitets grad. Batterierne er lidt det samme, litium batterier er også en ret moden teknologi og da der ikke er en revolutionerende afløser der står og banker på, så vil det være mindre forbedringer der kommer. Når det alligevel virker somom der sker meget, så skyldes det især at prisen er faldet, så man nu kan fylde bilen helt op med batterier. Derudover er der nogle fysiske grænser der betyder at selve batteri størrelsen ikke bliver meget større end nu.
Men du skal naturligvis gøre som du finder bedst, der er alligevel ikke stor nok produktion af elbiler til at alle kan få lige nu om så de ønskede det.
#24>>Du har ret i at produktionen af elbiler sviner mere end konventionelle biler. Man vurderer at der er tale om en udledning på ca 80-110 kg CO2 pr Kwh batteri afhængigt af hvor den produceres. Men til gengæld, så er der ikke behov for tusindvis af liter Benzin/Diesel. For at sætte tingene i perspektiv, så min elbil lige rundet 100.000 km. Havde jeg kørt samme distance i min Ford Mondeo så havde den forbrugt 6000 liter diesel hvilket ville give 16 ton CO2. Min elbil har derimod kun forbrugt udledning på omkring 3,5 ton til driften.
#26>>Der skal i hvert fald gøres noget på et tidspunkt, for når elbiler er den dominerende giver det ikke mening at have en afhift der er ens for en effektiv elbil og så et monster som en hongqi e-hs9
#28>>Der er en årsag til at LFP batterier kun findes i de mindre modeller. Energitætheden er simpelthen lavere i LFP batterier (90-120 Wh/kg) end i NMC (150-220 Wh/kg). Så der er simpelthen tale om ar der ikke er plads til dem i bilerne hvis de skal have højere kapacitet.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #33 energitætheden kommer op i 2024, så de kommer op på LFP -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 07-12-2023 17:39 Jeg glæder mig virkelig til disse batteri kommer ud
https://www.catl.com[...] -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #35 endnu en ligegyldig reklame for noget de ikke kan holde. De kunne lige så godt reklamere for induktions-motorveje hvor bilen lader mens den kører. Batteri producenter og elbil sælgere er som lystfiskere, massere af animationer og ingen beviser ;-) Men altid sjov læsning. -- Jeg bruger ikke så meget benzin i min Ford Kuga Phev men noget skal jeg selvfølgelig bruge. -- I9 13900KF
32 ddr5 ram
rtx 4090
#17
Nok lettere sagt end gjort for de fleste.
Jeg arbejder i Kbh og bor ca. 30 km. ude og kunne aldrig drømme om at droppe bilen og da slet ikke for småpenge. -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. #33 Uanset hvordan du venter og drejer det så slider elbilerne mere på vejene end en mikro/mellem stor vil om den er benzin el. diesel er underordnet den vejer mere, større tryk, dækslid og asfalt slid men for at køre det bedre fra klovnene på borgen så skal de af med mindre grøn ejerafgift end næsten alle andre hvilket ikke får regne stykket til at gå op.
Der er lavet test som viser nogle elbiler trykker næsten lige så hårdt som en lastbil så utroligt mange elbiler kan slippe med mindre end 1000kr om året men til gengæld har du en benzin el. diesel bil som ikke køre over 30km/l så koster den alt fra 6xx til flere 1000kr om året selv om de slider mindre på vejene.
Blot der jeg vil hen, fordi det er ikke et EU tiltag at det kun er elbilen som er den eneste grønne bil, det er borgen i danmark som mener dette selv om som køre på hydrogen er ligeså grønt alternativ bare ikke på Lykke og hans skatte lettelser fordi den vil skulle heller ikke koste mere end 2-300k men ender på næsten 610k det er så latterligt ved godt i Tyskland er det ikke meget bedre den koster ca. 492k.
Men mener stadig at hydrogen er intrasandt pga. den tager ikke så meget længere end en normal bil at tanke, stationen kan lave det lokalt samt skal man køre mange kilo kan være en sælger så de 5min det tager at tanke os hydrogen bilen er fint i stedet fro 30-60min på en hurtig lader. -- Som #12 skriver - når vi alle ligger og kører ellert.....så vil strøm generelt blive dyrere (for alle) - da de mia. der mangler i kassen skal komme et sted fra. Jeg ser ikke andre steder end at El bliver endnu mere dyrt end det er i dag.
I må gerne kalde det konspirations-teori - men hvor tror i pengene skal komme fra ? For staten kan ikke bare sige ærligt sonnyboy til det beløb som fossil-afgifter ligger i kassen. -- #38 det er jo humor, ingen skal jo tage danskerens bil :-)
Men ser ikke DK som den store synder, vi skal bare huske at der er 5-6 milliarder mennesker der gerne idag vil leve som vi har gjort siden 70´erne, svine, spise og forbruge som vi har gjort i velfærden de sidste 50 år.. Så vi skal bare læne os tilbage og vente.
https://www.bloomberg.com[...] -- Det næster er jo efter 3/5år skal batterine skifte ud,hvad er prisen på et nyt+ det gammel skal jo også et sted hen ??
Dette problem er der flere bilprodusenter der har set,og derfor en kampen sat ind et andet sted
motoren kommer igen,men med nyt tiltag
https://www.youtube.com[...] -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
#42
Hvorfor skal det skiftes efter 3-5 år? -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#43 i grove træk siges der 8 år eller 160.000 km på garantien, en anden er så hvor meget kapaciteten falder med årene, også med kulden osv. Så man skal lige ind og læse det med småt.
https://mobilsiden.dk[...] -- Tja denne mekaniker kan fortælle jer det kan blive en dyr fornøjelse med elbil, og Tesla siger de ikke kræver service, men det skal de for din egen sikkerheds skyld. Tesla har ikke en service lampe og derfor bliver det dyrt for dem..
https://www.facebook.com[...] -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 08-12-2023 10:34 #45 Alle biler kan blive en dyr fornøjelse, ligegyldigt videoklip. Det kan du finde om alle slags biler. Nu siges der at batteriet er klappet, hvis han har styr på det så kan cellerne skiftes. -- #46 jeg synes ikke det lige gyldigt, de siger faktisk noget folk ikke tænker på, der ikke er en service lampe på en tesla, det vigtigt at holde en bil som den så hedder tesla eller andet -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #47 Alle med lidt hjerne ved da biler skal ses efter engang imellem, så ja det er helt fint det siges hvis man er så blank. At man så ikke behøver følge en service bog er så noget andet. Men der findes selvfølgelig ikke tænkende individer på vejene. Der er også folk der ikke skifter olie pga olielampen ikke lyser, bilen trækker til højre og knirker i bagophængh, men den var jo til service sidste år og skal først om 1 år igen så vi venter, det er den slags der tjenes penge på, samt dem der er farlige i trafikken. -- #34>>Ja ingen tvivl om at den stiger over tid, men LFP burde aldrig kunne komme i nærheden af NMC, eller en god LFP kan måske lige nå en dårlig NMC.
#39>>Uanset hvordan man vender og drejer det så har man ikke betalt vægtafgift af biler de sidste 20 år. Man betaler grøn afgift og derfor kan tunge elbiler slippe. Men en tungere bil vil naturligvis slide mere end en let bil, men en bil på 2 ton kan aldrig komme til at slide mere end en lastbil på 10 ton hvis de kører på det samme antal akser. Derudover så er elbiler ikke så meget tungere som nogen vil have det til at lyde, vi taler typisk 3-500 kg tungere end tilsvarende benzin biler.
Derudover så er der også afgift fritagelser til brint biler, der er bare ikke noget marked for dem da de er alt for syre og da ingen køber dem er der ingen der gider tabe penge på at sælge brint. Derudover så vil jeg godt stille spørgsmålstegn ved om brint er så grønt. En Brint bil skal bruge ca 3 gange så meget energi som en elbil pr km pga de mange energi konverteringer. Så hvis en elbil kører 5 km pr KWh på det danske elnet som udledte 132 gram CO2 pr kwh sidste år. Så udleder elbilen 26,4 gram CO2 pr km. Brint bilen vil så udlede 79,2 og så er vi næsten i effektiv diesel niveau.
#42>>Hvorfor ti alverden tror du at batterier skal skiftes efter 3-5 år? De fleste producenter giver 8 års garanti. Så der er nok en forventning om at de holder en hel del længere end det. Til sammenligning giver de fleste 2 års garanti på benzin og diesel biler.
#45>>Det kan benzin biler også. Jeg købte en 8 år gammel Peugeot 208 til konen. Den fik lavet for mere end den kostede, heldigvis på garanti fra brugtbil forhandler.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #49 Lastbiler fordeler vægten på flere hjul, så man skal nok have fat i noget info om, hvor meget vægt hvert hjul trykker med, for at regne den rigtigt ud. Helt sikkert er det dog, at en elbil trykker mere på hvert hjul end en tilsvarende fossilbil.
Hvad angår garanti på batteri, så udløses den kun, hvis batteriet har mindre en 70% restkapacitet ved garantiperiodens udløb. Man skal ikke regne med at få et nyt batteri, men derimod får man udskiftet et par celler, så restkapaciteten kommer over 70%, hvis garantien udløses. Har elbilen en rækkevidde på 400km ved køb, så er det ikke et problem med garantien, hvis rækkevidden er faldet til 280km efter 8 år. IMO er det et ret stort tab af rækkevidde og evt. gensalgsværdi, man må finde sig i.
P.S: Jeg har intet imod elbiler. Mit problem er, at de bliver kaldt "grønne" og anskaffelsen betragtes som "grøn omstilling". IMO burde de kaldes forureningseksport eller greenwashing. Godt for cyklisten der holder ved siden af en elbil i DK, men nitte for de kinesere, der ikke kan trække vejret pga. smok. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 08-12-2023 15:59
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|