Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Grøn afgift - køb den før din nabo

Af Super Nørd Comicsdk | 24-05-2023 14:38 | 4479 visninger | 63 svar, hop til seneste
Jeg kom ved et uheld til at læse Finans i JP. Det er ingen hemmelighed at jeg støtter op om grøn omstilling, men endnu engang ser det ud til at kun borgere med lommerne fulde af guld, får råd til at køre projektet til dørs så at sige: https://finans.dk[...] I andre tråde der handler om alt fra topskat til kast med brosten, har jeg været fortaler for at de mest forgyldte borgere burde trække en større del af læsset ifht at holde blandt andet det sociale sikkerhedsnet og sundhedsvæsenet kørende. Men i ny og næ forstår jeg hvorfor borgere med halve eller hele millioner kroner i årsindtægt ser en smule trætte ud. Jeg begriber ikke at man pålægger (relativt) grønne køretøjer så høj en afgift. Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er den rigtige vej at gå; jeg mener - vi er en flok tabere der gerne tager hvad vi kan få i sociale ydelser - jo mere indtægt der er på skatter og afgifter, jo mere er der råd til at finansiere folk udenfor arbejdsmarkedet eller folk der er gået i stykker - men set i et større perspektiv er en forøgelse af grønne afgifter et skridt frem og to tilbage. Umiddelbart ser jeg det som en ekstra-skat på de højeste indtægter, forstået på den måde at de færreste personer på offentlige ydelser eller i lavtlønnede jobs render rundt og køber Tesla'er eller andre plastik-biler i den prisklasse. Umiddelbart gætter jeg på at flere vil overveje benzin-biler i den kontekst. Jeg er all in på høj skat på høj indtægt som den ræverøde landsforræder jeg nu engang er, men det her giver jo ingen mening. Eller gør det? Hvad mener du?
--
#1
ToFFo
Guru
24-05-2023 14:40

Rapporter til Admin
Danmark: Alle skal køre grønne biler og i elbiler! Også Danmark: Grønne biler og elbiler skal være dyrere!!
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#2
ph0ton
Monsterbruger
24-05-2023 14:53

Rapporter til Admin
Registreringsafgiften døde reelt med Elbilerne. De er simpelthen for dyre i køb med bare minimale afgifter. Det er de færreste der har råd til at give 500.000 for en mellemstor familiebil.
--
lorem ipsum et dolores
#3
NitroBlast
Guru
24-05-2023 15:08

Rapporter til Admin
Det store problem med elbiler lige pt. er, at de kræver et kæmpe batteri, for at have en rækkevidde, der er spiselig for forbrugerne, og jo større batteri, jo mindre grøn er bilen. Mange af de enorme elbiler, der pt. skovles på vejene, er ikke grønnere end en mini-bil med benzinmotor - snarere tværtimod. Omkring 2028 skulle de første elbiler med såkaldte faststof-batterier rulle ud på vejene. Denne type batterier kan rumme mere energi per kilo, de kan lades hurtigere og så holder de til væsentligt flere opladninger end de nuværende polymer-batterier. Det vil betyde, at man kan bygge mindre elbiler med en længere rækkevidde, end der er mulighed for nu. Derfor giver det god mening, at man begynder at hæve afgiften på særligt de store elbiler, så mindre elbiler bliver mere attraktive - dette er på sigt en god ting for miljøet. Man er sideløbende i gang med at hæve den grønne ejerafgift på biler med forbrændingsmotor, for gradvist at gøre dem mindre attraktive - så det hele hænger på den måde sammen. P.S: Hvem gider egentligt også at have en Model Y? Den er så knaldhård i affjedringen, at et hestekærre er mere komfortabelt!
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 24-05-2023 15:12
#4
puma99dk|
Junior Supporter
24-05-2023 15:12

Rapporter til Admin
Problemet på den lorte borg er de eneste grønne biler der findes er elbiler det holder bare ikke. Fordi rækkevidden i en Dacia Spring el. BMW i3 er ikke nok til Hr og Fru Danmark det meste er tiden og en elbil som kan køre lige så langt som den nuværende benzin el. diesel bil koster 300.000+ og det er ikke alle og specielt ikke singler som har dette til en ny bil. Så enten skal de skrue deres forventninger lidt ned og smide Greta Tunrøv tilbage i skolen el. gi "normale" mennesker en god deal på en række elbiler som kan køre 400+ km pr på ladning uden man skal sætte sig i gæld for over 150.000kr.... Beholder bare min C1 1.2 82hk en del år endnu vil helt vildt gerne ha en anden bil men det er pengene ikke til så den må blive.
--
Sidst redigeret 24-05-2023 15:13
#5
Demo
Nørd
24-05-2023 15:24

Rapporter til Admin
#2 De er måske ikke grønnere end mikro biler i en 1-1 sammenligning af CO2 udledning over hele bilens levetid. Tilgengæld er de sikrere, og så udleder elbiler ingen partikler når de kører, og deres støj niveau er langt lavere, noget som tæller enormt i bybilledet i de større byer.
--
Hvorfor skal GIN smage af Gran?!?!
#6
RoadRunnah
Supporter
24-05-2023 15:37

Rapporter til Admin
#1 Du kan også sætte dig ud i den 100% grønne bybus, som kører i en radius a 250 meter. Det er både med luftaffjedring og strømstik til alle dine devices.
--
#7
Ð Xargo
Junior Nørd
24-05-2023 15:56

Rapporter til Admin
Rækkevidden på de biler er latterlige og hvor fanden skal folket forestille at lade dem henne af? 70% bor i etageejendomme. Jeg synes da bare vi skal kaste regningen efter dem som er dumme nok til at købe plastikkassen til de penge de nu engang koster. Vognmændene har lige haft strejke, de vil i fremtiden blive opkrævet 1kr pr kørt kilometer i deres lastbiler, hvor Eldrevne lastbiler kun vil blive opkrævet 0,2kr/km. DER FINDES BARE KUN ÉN LADESTANDER I JYLLAND TIL LASTBILER.. Det bliver så os forbrugere der betaler regningen, fordi forsendelser i Danmark er jo billigt nok i forvejen. Samfundet er slet ikke klar til alle politikkernes smarte målsætninger, men det bliver jo så heldigvis deres egen hovedpine i sidste ende. Heldigvis får de kun selv et par millioner om året i lønninger og ministerbiler sat til rådighed, så er det muligt at de også bor i cykelafstand til jobbet, men hey i det mindste kører de på El.....
--
NR200P, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#8
Martin.v.r
Guru
24-05-2023 17:01

Rapporter til Admin
el er ikke vejen frem ,og det har toyota,hyundai og flere opdaget https://www.youtube.com[...] https://www.youtube.com[...]
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 24-05-2023 17:02
#9
Business
Giga Supporter
24-05-2023 17:05

Rapporter til Admin
Nej, brint er ikke vejen frem. Det er, desværre, alt for ineffektivt, i forhold til elbilen. Jeg forventer, at producenterne sænker priserne når afgiften stiger. Ligesom jeg også tror, at priserne pt. holdes kunstigt højt, da producenterne ved, at mange lande har sænket afgift eller tilskudsordninger. Hvorfor skulle de dog sænke priserne.
--
#10
Martin.v.r
Guru
24-05-2023 17:10

Rapporter til Admin
man har lavet flere el værker syd på der laver el på Hydrogen,så bilerne skal nok finde vej også og de er en god kamp mod el bilerne,langt mere rent
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 24-05-2023 17:11
#11
Jesper Gæst
Maxi Supporter
24-05-2023 17:12

Rapporter til Admin
#0 Glæd dig til den grønne omstilling på EL her til Oktober, der vil de fleste skulle betale 1.60 pr KW alene i transport klokken 17-21 (det er 1 krone mere end de fleste betaler nu). Der er den nedsatte ELafgift (lige nu kun 1 øre) nok også faldet bort pr 1 Juli, så afgift og transport ender over 2,30 kroner pr KW... Inden man skal til at betale for selve strømmen og abonnement (samt moms af begge dele). Den fornøjelse får du helt uden at skulle lade en dyr elbil. :-)
--
Sidst redigeret 24-05-2023 17:15
#12
Business
Giga Supporter
24-05-2023 17:16

Rapporter til Admin
#10 Nej, for med den energi der bruges på at lave brint, kan en elbiler kører dobbelt, endda mere, så langt. Så det giver ikke mening, kun til lastbiler/busser/andet stort. https://www.youtube.com[...]
--
#13
Comicsdk
Super Nørd
24-05-2023 17:51

Rapporter til Admin
11 Man bliver så træt. Jeg får lyst til at sige at man kunne rydde afgiftsjunglen, nedsætte prisen på grøn energi, grønne køretøjer et cetera - belønne industri og produktion for grønne tiltag og kompensere for afgifter med en højere og mere ensartet beskatning på indtægt og så måske se den grønne udvikling rykke frem i en hastighed der kan iagttages med det blotte øje. Men det er sgu nok for ræverødt, nu jeg tænker over det.
--
#14
Jesper Gæst
Maxi Supporter
24-05-2023 18:01

Rapporter til Admin
#13 Mere ensartet skat på indtægt er på ingen måde ræve rødt, det er ultra blåt. Det vil klart komme dem tilgode der tjener mest. Du vil, ved at gøre skatten mere lige i procent, skulle betale mere (højere procent) sammen med lavtlønsslaverne, mens direktørerne vil skulle betale mindre (lavere procent). Det er jo derfor dem der tjener mest ofte går ind for en flad og ens skatteprocent.
--
#15
Fuller 8900
Monster Supporter
24-05-2023 18:44

Rapporter til Admin
Prisen på elbilers produktion vil jo falde, især med nye og billigere battier, samt prisen på lithium var skyhøj men er faldet igen :) https://tradingeconomics.com[...] Der er mange andre metaller som sikkert også er faldet lidt siden corona krisen osv som helt sikkert også har gjort at elbilerne er blevet dyrere :) Tænker de regner med produktionen vil falde som flere og flere bliver produceret. Så passer det jo godt nok med mere afgift derpå, hvor skulle danmark ellers få de penge ind henne, som de fik førhen på bilsalg?? Kun på moms :P?
--
#16
Ð Xargo
Junior Nørd
24-05-2023 18:46

Rapporter til Admin
#14 Hvis alle betaler ens i procent, så yder alle lige meget ik? At nogle tjener mere end andre er vel kun ens egen skyld, ingen stopper dig fra at tage godt betalte jobs og høje uddannelser udover dig selv. I sidste ende vil pengene alligevel komme hele vejen rundt, for du betaler moms af de penge du ikke har betalt skat af og det samlede moms beløb vil så være højere for dem med størst købekraft. Jeg tror generelt et mere simpelt system ville gavne alle undtagen de rigeste.
--
NR200P, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#17
Comicsdk
Super Nørd
24-05-2023 18:46

Rapporter til Admin
14 Jow-jow. Det er klart. Men jeg har ikke noget imod at man piller ved fradrag i samme omgang. Jeg forestiller mig at højere fradrag på lavere indkomst og højere beskatning på indtægter der kommer fra eksempelvis aktie-gambling og andre af de riges sportsgrene, hurtigt ville skubbe mig fra højre mod venstre i papkassen hvis man i første omgang troede at man havde fanget en blå smølf. Jeg tænker det er heldigt nok at jeg ikke sidder i en position hvor jeg kunne pille i de riges kister. Men jeg har jo ikke rigtig belæg for at kunne kloge mig på økonomi og skat. Jeg tror bare ikke på at vi rigtig rykker på det grønne felt ved at drukne danskerne i flere og højere afgifter.
--
#18
ToFFo
Guru
24-05-2023 18:57

Rapporter til Admin
#16 - Hvis alle betaler den samme procent i skat, er det stadig dem der tjener mest, som bidrager mest. Fordelingen bliver bare mere fair. Men det skal ikke være fair i Danmark. Dem der arbejder 60+ timer i ugen som ikke har tid til familie og venner skal jo også forsørge dem der ikke kan/vil. Hvis der ingen kapitalister var, ville der ikke være et velfærdssamfund. Jagten på rigdom skaber jobs.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 24-05-2023 19:00
#19
Comicsdk
Super Nørd
24-05-2023 19:14

Rapporter til Admin
18 Nu har hele den snak om skat og rige kontra fattige, kapitalisme osv jo ikke så meget med grøn omstilling at gøre. Men nu vi snakker om det.. Når jeg ser en direktør tjene fyrre gange mere end sin lagerslave ved samlebåndet, finder jeg det vanskeligt ikke at kaste en smule op i munden. Er den stodder fyrre gange mere værd - næppe. Men umiddelbart er det at være ved muffen og eje en masse skrammel vejen til lykken, og set i det lys, bliver der nok ikke ligefrem kø ved skranken når nogen en dag tager sig sammen til at banke et alternativt system sammen der gør samfundets borgere mere lige stillede.
--
Sidst redigeret 24-05-2023 19:17
#20
ToFFo
Guru
24-05-2023 19:19

Rapporter til Admin
#19 - Du har ret, det kom ud på et sidespor. Men ikke desto mindre har lagerslaven ved samlebåndet jo også muligheden for at starte sit eget, i sådan et velfærdssamfund. Det kan være direktøren har slidt og slæbt 50 år for at nå dertil, hvorimod manden ved samlebåndet er rullet lige ud af 8. klasse. Som nævnt kommer alle rige ikke sovende til det. Jeg er med på nogen arver deres formuer, men hvis der var et større incitament til at jage succes og rigdom, tror jeg på det ville gavne statskassen. Det er ikke fedt at arbejde 80 timer om ugen, men du kan være sikker på dem der gør det, gør det for pengenes skyld. Det jeg ville frem til var sådan set også at meget rige mennesker, køber meget dyre biler, som putter meget store beløb i statskassen. Så de der tjener mest, bidrager mest på flere måder end bare over skatten. Hatten af for dem der har skabt en formue af ingenting.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#21
Comicsdk
Super Nørd
24-05-2023 19:31

Rapporter til Admin
20 Ja, det er lidt den omvendte udgave af samme problematik. Men et samfund løber jo ikke rundt med fem millioner direktører og nul arbejdere. Enhver er sin egen lykkes smed, men hvad nu hvis lykken IKKE er at arbejde sig halvt ihjel for at eje en større bil end naboen. Fred være med de, der ligesom jeg, er opflasket med troen på at det er et sundt system, ønsker at blive i det. Når jeg kigger over søen og ser hvilken indflydelse superkapitalisme kan have på et demokrati, priser jeg mig da lykkelig for at leve i Danmark. Måske trækker vi den aldrig så langt ud her i landet, men ren fiktion er en sådan fremtid ikke. Anyway, lad os starte med at få ryddet op i den rodebutik af en administration vi har nu.
--
#22
Jesper Gæst
Maxi Supporter
24-05-2023 19:39

Rapporter til Admin
Comicsdk hvis du vil forenkle skattesystemet, så fjern fradraget for renter. Men så skal du se dem der tjener meget skrige, jo mere de tjener jo højere vil de typisk skrige. For dem der tjener mest, skylder også typisk flest penge væk. (Store lån til dyre huse og biler etc) Der er faktisk ingen fornuftig årsag til dem uden gæld, skal financier gælden i million villaer og dyre teslaer. PS. Aktiebeskatningen holder du snitterne fra!! (Jeg lever jo af at daytrade aktier he he) Men vi må heller back on topic. (Selvom jeg fik nævnt en "grøn" tesla)
--
Sidst redigeret 24-05-2023 19:41
#23
Comicsdk
Super Nørd
24-05-2023 20:01

Rapporter til Admin
22 Ja, nu kan vi snart heller ikke komme længere væk, men jeg går med. Jeg har aldrig ment at det skulle være meningen at borgeren skal gældsætte sig for at have tag over hovedet eller transportere sig på arbejde. Vi nærmer os et punkt, eller er vi der ikke allerede, hvor to indtægter er tvingende nødvendigt for en familie, for at de kan bo i ege... bankens hus og rulle til Legoland i weekenden. Da jeg var dreng, gik mine moders skiftende voldspsykopatdranker-mænd på arbejde, mens hun gik hjemme. Vi boede i en murstensvilla , havde hund og have - på én regulær indtægt. Det er ikke mit billede af optimal systemudvikling jeg ser her fyrre år senere, jeg kan vitterligt ikke se hvordan rå kapitalisme og/eller afgrundsdybe lønforskelle maler det billede lyserødt. Men jeg er wayyy too stupid til at pege på hvor der skal skrues. Jeg er ikke overbevist om at større og større ulighed er da shizzle. Heller ikke afgifter på grøn transport, hvis det er grøn transport man vil ha'.
--
#24
NitroBlast
Guru
24-05-2023 20:25

Rapporter til Admin
#23 A propos: https://nyheder.tv2.dk[...]
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#25
Ronson
HOL Moderator
24-05-2023 23:04

Rapporter til Admin
#3: Hvor har du det fra? Tjek f.eks. side 8 her: https://klimaraadet.dk[...] "Figur 2 viser CO2-udledningerne pr. kørt kilometer fra forskellige, men størrelsesmæssigtsammenlignelige biltyper" Tjek side 12 her: https://www.energi2020.dk[...] "Figur 5: Grafisk illustration af den samlede globale CO2-udledning afhængigt af kørselsomfang over bilens levetid " Med mindre du skrotter en elbil efter 50.000 km (og ikke genanvender batterierne) så har jeg svært ved at se hvordan biler med forbrændingsmotorer nogensinde er mindre forurenende?
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#26
Master-Benz
Bruger
24-05-2023 23:09

Rapporter til Admin
En avis skal jo lave en kæmpe overskrift på noget der har været kendt i 3 år. Aftalen blev jo lavet i 2020. Man forventer, at priserne på elbiler vil falde - altså kostprisen på dem. Derfor har man lavet systemet sådan der. I dag er der jo ingen afgifter på dem overhovedet, og det betyder at benzin og især dieselbillisterne skal betale for gildet via forhøjede ejerafgifter. I dag er det sådan, at biler under 450.000 er uden afgift. Det var bla. derfor at Tesla kunne lave et nedslag i prisen på op mod 130.000 for nogle biler, for den del var der nemlig afgift på. Havde grænsen nu været 550.000 havde Tesla med garanti ikke lavet de vil nedsættelser her i landet - ikke på de modeller. Så der er mere i det, end det øjet ser. Det er ret komplekst. Bla. har vi i DK importeret el biler fra Tyskland, fordi de havde endnu lavere afgifter, og de fik endda penge fra staten til at købe en elbil. Det betød, at der var ganske god forretning for Danmark, men ikke for Tyskland.
--
#27
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 07:19

Rapporter til Admin
Jeg sagde det jo, og der kun en vej, Tesla kan sænke priserne, men så dør mange af de andre bilmærker
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#28
Mion
Maxi Nørd
25-05-2023 08:41

Rapporter til Admin
det sagde jeg også tilbage da vi startede den her rejse, med elbiler, at man reelt har slået billismen ihjel. det man først slog ihjel, det var bunden af samfundet, du finder ikke en bil til 70.000kr mere, og brugt priserne er steget, så vi fjerner muligheden for enten den lavere del af samfundet, har muligheden for transport. til fra et arbejde, eller for den sags skyld, bil nummer 2 hvis begge har brug for at pendle. Og nu begynder vi at skubbe bilen væk fra middel klassen, og vi har ikke et alternativ, det lyder meget fint med at cykle, og at bruge offentlig transport, men vi har reelt kun en by der understøtter det her. og de ressourcer vi har puttet i at få det til at fungere "nogenlunde" her .. løser ikke andre problemer .. Bilen er et nødvendig onde, især hvis vi gerne vil have at alle folk skal arbejde. ISÆR med den infrastruktur vi har. og den dagligdag vi har.. vi kunne simpelthen ikke leve uden 2 biler, vi vil ende i situationer hvor vi reelt enten ikke har noget tid tilbage i hverdagen, eller det faktisk ville give værdi at en af os reelt droppede arbejdet, og tog sig af alle de hjemlige pligter, men samfundet har ændret sig til, at man ikke som for 30 år siden kunne være hjemmegående, da ressourcerne ikke er til det. Jeg kører heldigvis firmabil, og konens benzin, holder vi kørende så lang tid den kan (den er da 4 år nu)... så må vi se hvad der sker. betyder jeg har personligt mere stabilitet i hvordan jeg kan blive straffet, jeg vil selvf. få en dyrere bil, men bliver ikke ramt af en usælgelig bil, da det ikke er mit problem Jeg frygter også at vi kommer til foruden afgiftsbilledet, at flytte den her KM afgift over på brugerne... jeg er måske mere åben for det, men staten skal ud af det her med "at de skal tjene penge på det" skal KM delen fungere, så skal bilen være AFGIFTS fri, og pendling være gratis.. så kan de smække KM afgift på kørsel..
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#29
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 09:41

Rapporter til Admin
28 Umiddelbart har jeg ikke indtryk af at bilismen er død, men nu bor jeg også tæt på den jyske hovedstad - aldrig har i livet har jeg oplevet så massiv og tæt trafik. Min tese var og er delvist at vi burde kunne løse mange problemer med kollektiv trafik, men besøger man så en kammerat der bor uden for lands lov og ret, er det åbenlyst at kollektiv trafik ikke rækker. Ham duden.. hvad var det han hed.. en eller anden dansker kom i 80'erne eller 90'erne på et koncept med biler der kunne kobles sammen på hovedstrækninger og så ellers trække af fra knudepunkter og ramme destinationen solo.. var det RUF han kaldte det.. Den idé var ikke så tovlig, i hvert fald ikke i teorien. Senere har personer foreslået centrale parkeringspladser uden for byerne kombineret med offentlig transport til bymidten. Men i bund og grund tror jeg ikke at danskerne er med på et koncept der fratager dem muligheden for at køre deres egne veje. Jeg kender mange mennesker der reelt ikke har behov for biler, idet de bor temmelig centralt i forhold til arbejdspladser, institutioner, indkøb - you name it. Jeg kender endda arbejdsløse der insisterer på at have en bil stående på parkeringspladsen. Jeg tror i store træk ikke at danskerne ønsker at se på hinanden i trafikken. Hver morgen er der lange køer på Grenåvej ind mod byen, én person i hvert køretøj, og de ser alle sammen vrede ud mens de glemmer at ruderne i bilerne er gennemsigtige og enhver der gider glo ind, kan se dem pille bussemænd mens de holder i kø.. Anyway - skal vi have en grøn bilpark, skal prisen være til at betale - men igen; jeg har basalt set ikke megen tiltro til at hele den grønne udvikling i trafikken i realiteten er meget andet end en hensigtserklæring.
--
#30
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 09:51

Rapporter til Admin
Der kommer nok mere af sådan nogen biler her, de bliver registers som L7 som gør elbiler bliver mega billig i forhold til normale biler.. Xbus kommer til DK og starter fra 142.000 til 262.000kr som camper https://www.electricdriving.dk[...] Xbus er ikke færdig udviklet på ladning og batteri delen, men den vil starte med 15Kwh og kan opgraderes nemt til max 45kwh LFP batterier og ladning snakker tyskerne om det bliver 50kw DC og 11 kw AC Evetta prisen står i Euro, den kan i selv omregne husk moms 25% https://evetta.com[...] begge køretøj kommer til DK næste år i 2024
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 25-05-2023 09:55
#31
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 09:56

Rapporter til Admin
Der mere om Xbus her https://www.youtube.com[...] tysk video her https://www.youtube.com[...]
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 25-05-2023 09:59
#32
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 09:57

Rapporter til Admin
Edit. Aldrig tidligere i livet har jeg oplevet så massiv og tæt trafik* Så skulle dén være fikset.
--
#33
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 09:58

Rapporter til Admin
#32 der kommer mere, fordi vi samlet mere og mere i centrum af byerne, det ikke fordi verden bliver mindre..
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#34
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 10:05

Rapporter til Admin
33 Ja, det er også derfor at mængden af biler smidt overalt på gader og stræder giver mindre og mindre mening. Køretøjer ligger drysset ud over hele byen som det affald folk smider fra sig når de har været i McDonalds drive-through og opdager at de skal stige ud af bilerne for at nå en skraldespand.
--
#35
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 10:06

Rapporter til Admin
#34 jep det derfor jeg tror hele den private transport ændre sig til L7 køretøjer, de billigere end normale elbiler
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#36
puma99dk|
Junior Supporter
25-05-2023 10:09

Rapporter til Admin
#32 Enig der er kommet mange flere biler på de danske veje flere hustande har 1-2 privat biler og nogen har så gar firmabil hjemme os hvilket har gjort at der ikke er p-pladser nok i det område jeg bor fordi folk som har 2 biler plus firmabil hjemme helst skal holde lige ved siden af hinanden og nogle af dem som har garage ikke bruger dem selv om de skal. #33 Det passer godt fordi der er næsten biler over alt i byerne. #34 yep det er set eller dem som nærmste køre deres side spejl af for ikke og skal ud for at komme af med skraldet i skraldespanden xD
--
#37
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 10:09

Rapporter til Admin
alle priser er klar til Xbus på den tyske side her, man kan bygge sin egen model her https://electricbrands.de[...] jeg syntes konceptet er ret smart, for det jo ikke alle der har brug for en stor bil :-)
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#38
puma99dk|
Junior Supporter
25-05-2023 10:13

Rapporter til Admin
#37 Evette som der vises ligner en kopi af BMW's isetta sjov lille bil tror dog ikke jeg kan sidde i den er over 192 høj xD
--
#39
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 10:16

Rapporter til Admin
#38 ja :-) og nej det tror jeg ikke du kan, men Xbus kan du godt
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#40
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 10:16

Rapporter til Admin
Lad os få nogle billige elektriske motorcykler med lang rækkevidde og skabe mere plads på vejene, nu de fleste alligevel kører solo til og fra arbejde. Vi har jo godt vejr (i øjeblikket)
--
Sidst redigeret 25-05-2023 10:17
#41
BoreBissen
Guru
25-05-2023 10:31

Rapporter til Admin
Lad os kigge ud i fremtiden, laaangt ud i fremtiden. Så kommer vi sikkert til at se fusionsenergikøretøjer. Efter vi forhåbentlig kommer til at se dem, så er der ikke mere udvikling at forske i, da fusionsenergi er det ultimative brændstof. Et kg fusionbrændstof (Tritium & Deuterium) har fire millioner gange mere brændværdi sammenlignet med fx benzin. Så hvis et kg benzin brænder i en dag, så vil 1 kg fusionbrændstof brænde i fire millioner dage.
--
Ryzen 5700x | 2 x 8 GB Corsair 3400 MHz ASUS ROG STRIX B550-F | 2 x PNY 480 GB SATA SSD Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | NZXT C850 | Corsair H115i
#42
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 10:40

Rapporter til Admin
Jeg har været deprimeret siden det gik op for mig at Back To The Future ikke var en dokumentar. Jeg havde glædet mig til hoverboardet. Men det er jo totalt OT (næsten)
--
#43
puma99dk|
Junior Supporter
25-05-2023 10:45

Rapporter til Admin
#40 kommer aldrig til at gå i DK da det os kræver motorcykel kørekort ellers skal folk bruge en 30-45 el knallert ellers et fint alternativt men mange kan bare ikke finde ud af at køre på 2hjul. #42 sådan er livet lidt fra til anden desværre.
--
#44
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 10:45

Rapporter til Admin
Så lade vær med at stemme på rødblok, de er mester i afgifter og ekstra skatter
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#45
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 11:15

Rapporter til Admin
43 Jeg tror du tager fejl, jeg tror det kommer. Men Danmark er sjældent i front på logik. Kravet til trafikkundskaben er ikke meget anderledes for bilist kontra motorcyklist - man kunne måske forlange et køreteknisk kursus i den kontekst. Men i mange andre europæiske lande kan man køre f.eks 125 CC på bilkørekort. Prisen på et 2-hjulet køretøj er også attraktiv, hvis ikke det altså druknede i afgifter. Lige nu er du tvunget til at købe en tricykel for at slippe afsted med MC på bilkørekort, men også den bliver druknet i afgifter.
--
#46
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 11:31

Rapporter til Admin
44 Måske.. Jeg har ikke bemærket de helt gennemgribende forskelle på en rød kontra en blå regering i min levetid. Jeg er på offentlig ydelse, og den tænker jeg måske ville være ikke-eksisterende med et blåt regime siden tidernes morgen. Polariseringensprocessen er effektiv nu om dage, men hvad har de blå på samvittigheden der har gavnet befolkningen i lige så stor grad som eksempelvis det sociale sikkerhedsnet de røde som hovedaktører kan prale med når det kommer til konstruktiv samfundsudvikling. Men jeg tænker ikke man behøver være alt for nervøs som blå vælger; de røde rykker mod højre som aldrig før. I krisetider skal der findes noget at pege kritisk på, det er som regel minoriteter, socialt eller mentalt udfordrede, "forkerte" trosretninger eller etniciteter. Den blå storhedstid er undervejs, der er duft af ost i luften, som man siger.
--
#47
puma99dk|
Junior Supporter
25-05-2023 11:52

Rapporter til Admin
#45 tænker du på en hoss boss? XD Jeg skal ikke ha 2hjul og slet ikke motorcykel dog er jeg vil med Kawasaki Ninja cyklen men ved os at det kommer aldrig til at gå for mig da jeg ikke vil kunne styre mig så heller 4 hjul tak. Behøver heller ikke 500hk i bilen, kunne godt drømme om at udskifte C1eren med den lille 1.2liters motor og 82hk ud med en Daihatsu el. Toyota Copen den har så kun en 0.6liters motor og ca. 63hk behøver ikke være en vild og voldsom bil jeg heller en bil som ser flot ud og køre godt.
--
#48
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 12:01

Rapporter til Admin
47 Næ, jeg tænker bare at små cykler eller lidt større trehjulere sagtens ville kunne opfylde transportbehovet for mange. Men det giver ikke meget mening at skulle kaste 100K efter en Yamaha Tricity 300 eksempelvis. BMW lavede også noget trehjuler-halløj med kabine-agtigt hejs for nogle år siden, men det hittede ikke rigtig - selv om idéen var fin imo.
--
Sidst redigeret 25-05-2023 12:02
#49
NitroBlast
Guru
25-05-2023 12:25

Rapporter til Admin
#25 FDM's medlemsmagasin "Motor" udgave 5/2022 side 29. En lille dieselbil er bedre for klimaet end en stor elbil. Samtidig har det en stor betydning, hvor strømmen til opladning kommer fra - kommer den fra eks. kulkraft, så bliver en elbil aldrig "grøn". Hvis og såfremt der kommer styr på teknologien til faststofbatterier, vil det gøre en kæmpe forskel! Produktionen af denne type batterier forurener mindre, er billigere, de kan holde til at bliver ladet rundt tre gange hurtigere, de har dobbelt op på kapacitet per kilo og så kan de holde til flere opladninger: https://insideevs.com[...]
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#50
Thomas
BOFH
25-05-2023 14:40

Rapporter til Admin
Al den der dommedags snak om elbiler køber jeg slet ikke. Det her er bare en sensations artikel skabt for at få folk til at klikke. Der er nemlig ikke sket noget nyt siden denne aftale blev vedtaget for omkring 4 år siden. Så vi har hele tiden vidst at reduktionen i afgift til falde. Det er faktisk allerede sket flere gange at grænsen for hvornår der betales afgift er blevet ændret som følge af den aftale. Den aftale er udformet på den måde fordi man dels har en forventning til at elbiler over tid bliver billigere at producere og at udvalget bliver bedre. Hvis ikke den forudsigelse holder stik, så har jeg al mulig forventing til at reglerne bliver justeret, lige som jeg også forventer at hvis elbiler pludseligt blev meget billigere, så ville infasningen af afgiften blive ændret. Så lad være med at bekymre jer over noget som måske sker om små 4 år. Og så lige et par kommenterer til specifikke indlæg. #28>>Når elbilproduktionen er blevet helt strømlignet, så forventer alle der ved noget om det at en elbil bliver billigere at producere end en Benzin bil. Når det lige nu ser ud til at alle elbiler er ret dyre, så skyldes det at især batterierne stadig er ret dyre og derfor giver det ikke mening at lave små biler som så er alt for dyre. Derfor lader man dem af os der er villige til at betale 300.000+ for en bil drive udviklingen. Så de billigere biler skal nok komme med også. #30>>Tror ikke på at den slags biler får sucess. Tror ikke der er en reel efterspørgsel efter den type. #49>>EN lille bil har alle dage været bedre for klimaet end en stor bil. Men jeg tænker ikke der er mange der ser en Peugoet 107 som et alternativ til en BMW iX
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#51
Azakiel
Skribent
25-05-2023 14:50

Rapporter til Admin
#50 De små billige elbiler er her vel sådan set allerede. Dacia Spring til 160k er jo ikke just meget anderledes i pris end en Kia Picanto til 120k for den skrabede model. Opel Corsa-E koster ca. 30k mere end den tilsvarende Benzin model, med samme udstyrsklasse (ellers koster den små 60k mere end den mindste model Opel Corsa F).
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#52
Comicsdk
Super Nørd
25-05-2023 14:54

Rapporter til Admin
Jeg synes ikke det er dumt at bekymre sig om udsigter af enhver art. Artiklens lødighed kan debatteres, men det er jo ikke grebet ud af det blå. Blind tillid til forandring har aldrig været min business, men viser det sig at udsigten til højere afgifter motiverer folk til at købe flere elektriske biler, lægger jeg mig fladt ned. Hvad der sker om fire år vil tiden vise, men mon ikke man nedjusterer afgifterne såfremt salget daler. Det handler jo om vækst, grønt stempel eller ej.
--
#53
puma99dk|
Junior Supporter
25-05-2023 14:57

Rapporter til Admin
#51 Problemer er rækkeviden på den Spring til Hr & Fru Pensionist de kan ikke lave med 160kmt og ikke kan køre campingvogn osv. det er der den går galt for Danmark. Personligt vil jeg heller ikke ned i en Dacia Spring pga. rækkeviden og oplade tiden desværre kan godt li Honda E men ikke langsomme ladning og den dyre pris. Igen skulle man lave mikrobilerne om i DK til el så blev det os fordi det er en skrue uden ende.
--
#54
Azakiel
Skribent
25-05-2023 15:07

Rapporter til Admin
#53 Mikrobilerne kan allerede fås i nogle El varianter, primært E-Up'en. Og selvfølgelig er rækkevidden et problem, men personligt havde jeg nok heller ikke snuppet en 120k Picanto for at køre flere tusinde kilometer om dagen, så der er noget forventningsafstemning hvor man ofte lægger nogle besynderlige krav på elbilen i mine øjne.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#55
Thomas
BOFH
25-05-2023 17:07

Rapporter til Admin
#51>>Jeg er med på at man kan en Dacia Spring for en pris der nærmer sig en billig bil. Men jeg synes faktisk det er synd at kalde den for en rigtig bil. Det er vel nærmere en forvokset kabineskooter. Okay nu er jeg måske lidt hård, men det er den europæiske version af Renault City K-ZE som sælges i Kina. Batteriet er på 25 KWh brugbart og den lader så langsomt at en tur fra københavn til aalborg ville blive en heldags tur. Selv en dag som idag ville det være en udfordring at køre fra Ringsted til København og retur igen (130 km). Jeg er med på at den bil ikke nødvendigvis bliver købt for at pendle langt, men der er altså også et minimum man bør kunne forvente af en elbil og det lever en Spring bare ikke op til (og det samme gælder ældre versioner af UP, Egolf, Leaf mv bare ikke op til. En god tommelfinder regel er at biler bør mindst have 50 KWh batteri og 100 KW hurtigopladning før de er anvendelige til andet end en bil nr 2. #52>>Men det handler jo ikke om at man ikke skal bekymre sig om fremtiden. Det handler mere om at denne artikel faktisk ikke bringer noget som ikke var offentligt kendt i forvejen. Samtidig er det ikke noget der påvirker nogen før om flere år. Så det er faktisk ikke særlig relevant.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#56
Ronson
HOL Moderator
25-05-2023 17:59

Rapporter til Admin
#49: Men den artikel tager jo ikke højde for dansk elmix. Og de skriver endda at Green NCAP "medgiver, at fremskrivningen af CO2-tallet fra europæisk strøm nok er for pessimistisk". Så jeg er ikke sikker på det er så sort som du gør det til. Alle de der nyheder om nye, fantastiske batterier der er klar lige om lidt giver jeg ikke meget for. Prøv at google batterier og newz.dk og slå dig løs i nyheder om batterier der for længst burde have overtaget markedet..
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#57
Bender82
Monster Supporter
25-05-2023 18:17

Rapporter til Admin
#50 det da ikke sikkert, hvis folk ikke har råd til at købe normale elbiler efter 2025, hvor afgiften stiger... Så tror jeg bestemt det har en kunde gruppe..
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#58
Jintao
Maxi Nørd
25-05-2023 18:57

Rapporter til Admin
#25 Snævert perspektiv at tænke i "dansk elmiks" og "100% VE dansk elproduktion i 2030“. At forholde sig udelukkende til yderst generøse antagelser om fremtiden er at skyde os alle i foden. Det kunne være rart, at grønne aktivister forholdte sig realistisk til verden frem for at tude vores ører fulde om at vi skal stoppe med at bruge plastiksugerør...
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
#59
Master-Benz
Bruger
26-05-2023 00:07

Rapporter til Admin
#55 De fleste forstår ikke rigtigt, at en Dacia eller Opel Corsa i langt de fleste tilfælde vil blive brugt som bil nummer 2. Sådan var det også med mikrobilerne før i tiden. En del unge mennesker, og en hel masse familier, der havde brug for en billig bil nummer 2. Derved så er der et behov for sådan en bil, der måske kun kører 15-30 km om dagen - så er opladning intet problem. Ikke alle biler på markedet er ment som en bil nummer 1.
--
#60
Napi
Megabruger
26-05-2023 08:46

Rapporter til Admin
Hvor er det rart at læse din kommentar #5. De færreste snakker om, at elbiler ingen partikeludledning har i byerne. Jeg tror det har kæmpe effekt på folkesundheden, med reduceret støj og nul udstødningspartikler.
--
#61
Comicsdk
Super Nørd
26-05-2023 09:10

Rapporter til Admin
60 Manden har også en glimrende pointe. Men der er stadig alt for mange der ikke gider kollektiv transport, de vil som sagt hellere sidde og glo i en bilkø, men jeg suser forbi i Letbanen. Og flere og billigere biler løser heller ikke problemet med at de større byer ligner en spastikers forsøg på at parallel-parkere sine 250 legetøjsbiler på to kvadratcentimeter.
--
Sidst redigeret 26-05-2023 09:11
#62
atuz
Monsterbruger
26-05-2023 10:16

Rapporter til Admin
#61 Problemet med den kollektive transport er, at det er blevet absurd dyrt. Jeg skal, uden rejsekort, betale i omegnen af 45kr for at komme ind til Århus. En tur der med toget tager 13 minutter. Tager jeg bilen, er transporttiden lidt længere, men jeg kan parkere gratis nogle steder, fordi jeg har en elbil. Jeg er som udgangspunkt tilhænger af kollektiv transport, men når det pludselig er dyrere end at tage bilen, så giver det ikke meget mening.
--
#63
Comicsdk
Super Nørd
26-05-2023 10:24

Rapporter til Admin
62 Prisen kan vi godt diskutere. Jeg synes også det er halvpebret at give 32 kroner for at komme på værtshus, til gengæld tager det 12 minutter med letbanen, hvor den gode gamle gule er over en halv time om samme job. Alle siger at kollektiv transport er dyr, men var vi flere der benyttede den, kunne prisen måske skrues ned. Og i tråd med dit (berettigede) brok med pris; jeg ville være totalt tilhænger af billetter der ikke er gyldige i flere timer - det er da praktisk hvis man bare skal ind og hente et grafikkort og hjem igen med det samme - men lad os nu få et billetsystem hvor man betaler for de zoner man rejser i den tid det tager.
--

Opret svar til indlægget: Grøn afgift - køb den før din nabo

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning