Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Overholder Apple/Power købeloven?

Af Gæst Hr. Jensen | 13-08-2018 20:32 | 2942 visninger | 31 svar, hop til seneste
Hej HO Min kæreste fik ombyttede sin Iphone igennem power, da hendes telefonen havde et defekt batteri. Power forsikret hende at den ombyttede telefon var fabriksny. Jeg har du fundet ud af via. modelnummeret på hendes nye telefon, at telefon er en replacement telefon (Modelnummeret starter med "N"). Er der nogle der kender reglerne ift. replacement telefoner når den er ombyttede via. reklamationsretten?. Så vidt jeg er informeret blev Apple sidste år dømt til at udskifte alle telefonener i samme situation til fabriksnye (David Lysgaard's sagen). https://taenk.dk[...] Har hun krav på en helt ny telefon (Modelnummer starter med "M") eller overholder Apple og Power loven ift. denne er en ombyttede telefon (Modelnummer starter med "N")? Mvh. Hr. Jensen
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
BabaMac
Giga Nørd
13-08-2018 20:41

Rapporter til Admin
Ikke så vidt jeg husker, efter den dom der blev afsagt i sin tid(hvor så vidt jeg husker 3 var involveret, blev det i al fald alment opfattet hos forhandlere som en ting man ikke kunne tillade sig længere, swap-telefoner er ikke en tilfredsstillende erstatning hvis det du har indsendt, oprindeligt er købt som nyt(uanset om du er første eller anden ejer af produktet), eneste ombytning der kan komme på tale, er en ny mobil fra lageret mod indlevering af defekt enhed til forhandler fra servicepartner. Mit ord er på ingen måde lov, jeg taler udelukkende ud fra tidligere oplevelser og situationer på arbejdet.. Du kan altid skrive til Forbrug.dk's chat, de plejer at være meget flinke til at svare helt generelt på en problemstilling.. Det er IKKE noget der nødvendigvis også forudser hvad der ender med at ske... Men det koster ikke noget enten at fange dem på chatten, eller ringe til deres hotline :)
--
Retter gerne pins hvis du har været uheldig. Betaling foregår i Coca-Cola Zero.
#2
Hr. Jensen
Gæst
13-08-2018 20:52

Rapporter til Admin
Hej BabaMac Mange tak for svaret, jeg vil skrive til dem i morgen! Min forståelse er nemlig også det ikke er i orden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Hr. Jensen
Gæst
13-08-2018 20:58

Rapporter til Admin
Hej Hest Problemet er lidt at vi har åbnet den nu, men det burde ikke være vores problem når de har forsikret os i butikken om den var fabriksny. Telefonen er omkring 1 år gammel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
Jim Night
Guru
13-08-2018 20:59

Rapporter til Admin
#3 Du har da ret til at have din holdning om emnet, men det ændrer intet ved reglerne. Hvis reglen er at man skal have en fabriksny vare, så skal man have en fabriksny vare. Husk også at man får 24 måneders reklamationsret på den nye vare gældende fra du får varen i hånden.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#7
Hr. Jensen
Gæst
13-08-2018 21:01

Rapporter til Admin
Hej Hest Den var i en hvid kasse. Vi kunne enlig godt accepterer den ikke var i original indpakning, men nu vi finder ud af det ikke er en fabriksny model bliver vi selvfølglig skeptisk.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#8
Hr. Jensen
Gæst
13-08-2018 21:03

Rapporter til Admin
Hej Jim Night Tak for svaret og jeg er enig, men tak for ift. ift. de nye 24 måneder!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
Xeorez
Elitebruger
13-08-2018 21:04

Rapporter til Admin
Nye ombytnings enheder kommer i tynde hvide kasser fra Apple.uden tilbehør mm
--
Asus Strix 1080 | Asus Rog z370i | i8700k | 32 GB ddr4 corsair | Samsung evo 960 x 2 | 2 x SanDisk 480gb | Asus PG279Q
#11
Jim Night
Guru
13-08-2018 21:23

Rapporter til Admin
#10 Det er muligt du synes det er rimeligt, men det betyder ikke at det er lovligt.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#12
Azakiel
Skribent
13-08-2018 21:29

Rapporter til Admin
#10 Nye telefoner kommer skam i tynde hvide æsker, direkte fra et lager i Holland. De andre swap telefoner kan komme i alt fra bobbelwrap til større æsker.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#13
Klump
Monsterbruger
14-08-2018 10:45

Rapporter til Admin
#12: Det er faktisk imponerende at de kommer som nye telefoner direkte fra et lager i Holland, når man tænker på hvor mange gange jeg har set dem med ridser i selve rammen. Arbejder et sted hvor vi ugentlig sender og modtager 5-10 iPhones til rep, og det hænder faktisk jævnligt at vi modtager nogen som næppe kan være nye, men refurbished.
--
#14
Azakiel
Skribent
14-08-2018 10:50

Rapporter til Admin
#13 Har arbejdet et sted hvor vi modtog op til 5-10 stykker om dagen fra RMA, de kom direkte fra deres lager i Holland med ny forsegling og uden ridser/skrammer. Om andre virksomheder uden for DS gør det anderledes er vel op til den enkelte virksomhed, men regelmæssigt skal det vel være helt nyt før de må ombytte det efter sidste sag der faldte i retten.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#15
ToFFo
Guru
14-08-2018 10:59

Rapporter til Admin
Når du køber varen som ny, skal den også ombyttes til en ny vare, såfremt sælger vælger ikke at reparere produktet. Når du indleverer et Apple produkt på reklamationsretten, og det er under 1 år gammelt (og uden udvidet garanti), vil sælger blot kontakte Apple og få en refurbished model tilbage som de kan give til dig. De bruger nemlig Apples garanti til at ombytte produktet, da sælger på den måde ikke selv skal til at betale for udbedring af fejlen. Apple får jævnligt defekte produkter og reservedele ind til deres hovedlager, hvor de så Frankensteiner et komplet produkt sammen. Altså, de tager en masse defekte produkter, og tager de reservedele der virker fra de defekte produkter, og sætter sammen til 1 funktionelt produkt, som de så spiser en eller anden kunde af med, et sted i verden, som sandsynligvis forventer et nyt produkt i erstatning. Hvis du har taget den refurbished vare med hjem, har du accepteret sælgerens udbedring af problemet, så du har nu erhvervet dig en brugt iPhone som erstatning for din nye vare. Det sucks. Man kan undre sig over Apple kun giver 1 års garanti på deres 20.000+kr produkter, hvor alle andre producenter giver 2 års garanti på deres 2.500kr produkter af tvivlsom kvalitet. Selv Acer gør det! Anyway, du kan prøve at vende tilbage til butikken og høre om der er noget at gøre. Har du på skrift at de har forsikret dig om at det er en fabriksny telefon, har du en sag. Det hjælper også hvis købet er under 6 måneder gammelt. Hvis ikke, så bliver det svært at køre en sag, da det bliver ord mod ord.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 14-08-2018 11:01
#16
wiesel
Supporter Aspirant
14-08-2018 16:56

Rapporter til Admin
#15 Tror du blander garanti og reklamation sammen. De første 6 måneder har butikken bevisbyrden, og de sidste 18 måneder er det kunden. I DK mener jeg at vi har 2 års reklamation hvor de første 6 måneder er garanti.
--
#17
Klump
Monsterbruger
14-08-2018 17:09

Rapporter til Admin
#14: Vi sendte dem ind via Telenor, til deres forhenværende værksted i Maribo.
--
#18
NasserAjine
Bruger Aspirant
14-08-2018 17:39

Rapporter til Admin
Ikke lovligt
--
#19
EQuiNoX
Nørd
14-08-2018 18:46

Rapporter til Admin
#16 Der mener du forkert. Vi har blot 24 måneders reklamationsret.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#21
Jj1
Juniorbruger
14-08-2018 20:05

Rapporter til Admin
Apple har et års garanti på alle deres produkter, dvs en service udover den almindelige reklamationsret. https://www.apple.com[...]
--
#22
Jim Night
Guru
14-08-2018 20:16

Rapporter til Admin
#15 Holder den i retten? Hvordan kan køber se på varen at det er en refurbished, hvis ingen fortæller det? Der er under alle omstændigheder en ny 24 måneders reklamationsret på ombyttede varer.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#23
aznbull
Semi Supporter
14-08-2018 21:49

Rapporter til Admin
#22 Hvis nu tager et eksempel i en bil, din nye 8 måneders bil har mange defekter, og kan til sidst ikke starte/køre mere. Du får af vide af forhandleren at du vil få en helt ny bil i bytte, men i stedet har du fået en refurbished bil i bytte, du kan ikke se at det er en refurbished bil som har været taget i brug, og som også har haft defekte dele som de nu har byttet ud med nye. Bilen ligner i første øjenkast en splinte nye bil, selv kilometertælleren står på 0 ( udskiftet motor). Vil du spise dig af med det ?
--
Punch first, ask while punching
#24
zipn
Maxi Supporter
15-08-2018 10:18

Rapporter til Admin
Der er vel en form for DOA periode? Hvor hvis der er problemer med telefonen i sine tidligere dage, så skal den skiftes til helt ny. Men efter en periode/hvis problemet bliver meldt ind et godt stykke tid efter køb, så er de vel på det rette ved endten at reparerer den nuværende telefon eller lave en unit exchange til en "refurbished" / Renoveret, telefon.
--
[email protected]@TC14PE- 16GB(2x8)LP CAS8@1600 - EVGA 980Ti Hybrid - z97 Ranger- 3x240GB FSeries3- 2x XL2411t - QF TK Red - EC2-A - G930
#25
Azakiel
Skribent
15-08-2018 10:54

Rapporter til Admin
#24 De få gange der er DOA er det sjældent mere end 7 dage på telefoner. Og btw, er det en refurbished og det kan bekræftes, så er dette værd at læse: https://taenk.dk[...]
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
--
Sidst redigeret 15-08-2018 10:55
#26
JanV
Ultrabruger
15-08-2018 11:33

Rapporter til Admin
#25 Syntes nu også artiklen der står i Tænk er meget klar - under INGEN omstændigheder må forhandleren udlevere en refurbished tlf til forbrugeren, når det er en tlf inden for reklamationsretten - dvs 2 år. Der skal ALTID udleveres en fabriksny tlf - punktum. Hvad Apple og forhandleren så har af mellemværende, er ikke forbrugerens problem.
--
#27
ToFFo
Guru
15-08-2018 14:42

Rapporter til Admin
#16 - Nej jeg har styr på forskellene. Den eneste grund til jeg nævner garanti er for at forklare hvad sælger gør med varen, såfremt den er defekt. Sælger er erhvervskunde, og har derfor ikke reklamationsret hos eksempelvis Apple. Så hvis sælger skal have repareret produktet på kundens 2års reklamationsret skal de selv punge ud for det. Med mindre der er garanti på produktet. I så fald dækker producenten. Jeg vil ikke kalde de første 6 måneder en garanti. Man 'kan' kalde det en garanti, da du pr. definition er bedre stillet end reklamationsretten de første 6 måneder efter købet, da det er sælger der skal bevise at fejlen ikke var der på købstidspunktet. Altså formodningsreglen. #22 - Det kan vi kun gisne om. Måske gør den, måske gør den ikke. Jeg mindes ikke der er faldet dom i lignende sager, så det kan ingen af os vide om det gør, det er rent gætværk. Jeg vil selvfølgelig mene at det bør holde i retten, da man som almindelig forbruger ikke nødvendigvis kan se forskel på et nyt produkt og et semi-nyt produkt med brugte dele indeni. #26 - Korrekt. Hvis varen bliver ombyttet, skal varen der ombyttes til være ny. Ikke en smule brugt, eller 99% ny. Den skal være brand spanking new. Men Apple reparerer meget sjældent produkterne, de tager bare den defekte ind, og sender en funktionel refurbished enhed ud til sælgeren, som de giver til kunden. Det er et problem både for sælger og for kunde. For hvis sælgeren følger gældende lovgivning, står de tilbage med en brugt telefon de måske ikke kan sælge. Det er Apple der bestemmer hvad de gør med defekte enheder under garanti. Dette har selvfølgelig ingen betydning for kundens rettigheder. Jeg kender ikke andre producenter der tager defekte enheder ind og bytter dem til refurbished enheder. Alle andre reparerer dem, og det må man gerne. Så får man det samme produkt tilbage, repareret, og ikke et "ombyttet produkt".
--
- Indsæt signatur -
#28
Jim Night
Guru
15-08-2018 15:10

Rapporter til Admin
#23 Hvis jeg senere finder ud af at bilen ikke var fabriksny da jeg fik den, ville jeg gå til forhandleren og forvente at få den byttet til en fabriksny. Reglerne er rimelig simple på området. Forresten så har jeg aldrig set en ny bil med km tæller på 0. Har du? Og nej, det skyldes ikke at jeg aldrig har set en ny bils tæller.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#29
Azakiel
Skribent
15-08-2018 15:25

Rapporter til Admin
#27 Offtopic sorry, men Garmin ved jeg har gjort det rigtig meget, og sikkert stadig gør det. Altså, bytter til refurbished. De får bare ikke så meget flak for det, da de ulig Apple rent faktisk returnerer et oftere pænt produkt som er identisk med en helt ny set udefra.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#30
ToFFo
Guru
15-08-2018 15:48

Rapporter til Admin
#29 - Du har helt ret, det gør de nemlig. Da jeg arbejdede i Komplett brugte vi meget Garmins service. De er faktisk super flinke og har god service. Vi fik altid nye salgsenheder hjem. Altså enheden var i original, forseglet emballage, så jeg tror faktisk vi på det tidspunkt fik fabriksnye enheder leveret. Det kan være de har ændret praksis siden da. Det er trods alt godt 5 år siden. Men deres service fejler sgu ikke noget :P
--
- Indsæt signatur -
#31
Azakiel
Skribent
15-08-2018 15:51

Rapporter til Admin
#30 Eneste ting jeg kan sige om Garmin, er at de burde teste hvad den egentlige fejl er. Holy fuck vi fik mange ind med en kort fejl hvor den ikke fik lov at opdatere, Garmin ombyttede uden brok (super service), og fejlen var der stadig. Skyldtes ganske enkelt at kortet var større end den interne hukommelse, og kunne kun fikses ved at montere et SD kort i maskinen til opdateringen. Men da Garmin ikke selv testede det, ombyttede de bare uden at stille spørgsmål så vi måtte selv hitte ud af det. Gode tider i Dansk Supermarked :D
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#32
ToFFo
Guru
15-08-2018 15:57

Rapporter til Admin
#31 - Det er så meget lettere bare at ombytte lortet. Så er problemet jo i de fleste tilfælde "løst" med minimum effort :DD
--
- Indsæt signatur -
#33
Activity
Mega Nørd
15-08-2018 16:16

Rapporter til Admin
Det må de godt. Har selv været i branchen engang og for 6 mdr siden fik jeg ombyttet min ipad mini hos Elmutanten. Det var også en replacement, men stod 100 som ny. Nyd telefonen og kom videre...!
--
LG 55" SJ850V 15ms Input Xbox One X Scorpio Edition 1TB + 512GB SSD
#34
ToFFo
Guru
15-08-2018 16:26

Rapporter til Admin
#33 - Det må de ikke jfr. retssagen i 2016. Når der er tale om en omlevering, skal man have en fabriksny vare. Den omleverede vare må ikke indeholde brugte dele. Så hvis telefonen kommer i weird eller ingen emballage, uden tilbehør, men er fabriksny, er det fint.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 15-08-2018 16:27
#35
wiesel
Supporter Aspirant
15-08-2018 16:40

Rapporter til Admin
https://www.business.dk[...] Der er 3 muligheder 1. Power tager telefonen ind til reparation og du får et nyt batteri 2. Power tager telefonen, og giver dig en fabriksny 3. Du får pengene tilbage fra købet. Det er selv op til forhandleren at vælge mellem de 3 muligheder.
--

Opret svar til indlægget: Overholder Apple/Power købeloven?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE