Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Tlf. nummer svindel. Ansvar?

Af Guru ToFFo | 08-06-2017 18:55 | 5801 visninger | 39 svar, hop til seneste
Hej med jer, I håbet om at en mobilkyndig, eller en kendt på området for mobiltelefoni kan hjælpe håber jeg at få løst en frustrerende situation. Folk ringer til mig konstant og siger jeg har ringet til dem. Det er ikke tilfældet. Jeg har også fået bekræftet det af min udbyder, CBB, at der er blevet ringet til folk fra mit nummer, men de opkald ikke er foretaget fra den mobiltelefon mit SIM kort tilhører. Altså det IMEI nummer min Galaxy S7 har. CBB har fået screenshots af opkaldshistorik samt de numre der har ringet mig op og dato/klokkeslæt for disse. CBB frasiger sig ansvar og skriver til følgende til mig: Jeg kontaktede vores tekniske afdeling med dine eksempler, og de kunne se, at det ser ud til at være en, der ringer ud med et falsk nummer, som desværre for dig bruger dit nummer. Deres erfaring er, at det normalt stopper ret hurtigt igen, men hvis det ikke gør det, er der desværre ingen anden løsning end at skifte nummer. Kan det virkelig passe at de bare kan fraskrive sig ansvar på den måde? Nogen må jo have fået fat i et SIM kort med mit nummer på. Man kan vel ikke bare tage et telefonnummer ud af den blå luft, smide det på et SIM kort og så bruge det på det netværk, som CBB bruger. Jeg ville være vældig ked af at skifte nummer, da jeg har haft samme mobilnummer siden 1999. Er der nogen der har viden på området som kan hjælpe mig i sagen, om hvorvidt jeg står? Jeg aner ikke hvem der har ret. Om man bare kan "spoofe" både netværk og nummer? Eller kan man få udbyderent il at spærre alle IMEI numre der bruger mit nummer som ikke er min? Man må da kunne gøre noget. Det er temmelig ubehagelige opkald jeg får, fordi folk tror jeg tager pis på dem hele tiden. De kan jo se det er mit nummer de er blevet ringet op fra. Håber nogen kan hjælpe!
--
Nu uden signatur :O
#1
Azakiel
Skribent
08-06-2017 19:02

Rapporter til Admin
CBB kan godt fralægge sig alt ansvar, da de intet har med det at gøre. Det er et caller ID spoof, noget læner sig meget op af de falske emails man modtager der ser ud til at komme fra legitime adresser. Det er en del oppe at vende for tiden, men har været ude i længere tid: https://www.computerworld.dk[...] http://nyheder.tv2.dk[...]
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#2
ToFFo
Guru
08-06-2017 19:07

Rapporter til Admin
#1 - Motherfuck! Hvordan kan det være så nemt!! :( Men der er et par ting som jeg tror kan debunke det scenarie: 1: Når der bliver ringet op, bliver der instantly lagt på igen. Ingen siger noget når mit nummer ringer. 2: Hvis det er spoof, hvordan kan CBB så se, at kaldet har fundet sted på deres netværk? Jeg tænker det er usandsynligt evt. spoofer bruger Telenors netværk. Dem der ringer tilbage til mig, siger bare at de kan se der er ringet, men da de tog den blev kaldet afbrudt. Der bliver ikke lagt på som sådan, for der er ingen lyde der indikerer at der er en person i den anden ende, samt det bliver instant-disconnected så snart opkaldet besvares.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 08-06-2017 19:08
#3
Slettetbruger21
Guru
08-06-2017 19:21

Rapporter til Admin
Trist situation! Ved ikke hvor lang tid dette vil stå på. Men måske det var en idé at få et nyt nr. nu og så vende tilbage til dit gamle nr. når stormen er reddet af?
--
Slettet jfr GDPR
#4
syncmarster
Junior Supporter
08-06-2017 19:24

Rapporter til Admin
Du må have et nyt nummer. Så en i tv som er udsat for det samme, personens teleselskab sagde også der ikke var noget at gøre.
--
To stk. En stationær og en bærbar.
#5
Gæsten
Gæst
08-06-2017 19:36

Rapporter til Admin
"Man kan vel ikke bare tage et telefonnummer ud af den blå luft, smide det på et SIM kort og så bruge det på det netværk, som CBB bruger" Det er desværre alt for nemt at spoofe et kald ligesom med e-mails. CBB kan intet gøre udover at give dig et nyt telefonnummer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
ToFFo
Guru
08-06-2017 19:50

Rapporter til Admin
#3 - Jeg ringer nærmest aldrig, og når jeg gør, så er det over skype eller messenger. Så at have et telefonnummer er mindre vigtigt for mig. Så det er da en mulighed. Det er mere princippet i at jeg snart har haft samme nummer i 20 år, og det så skal ske. Jeg har sågar skjult nummer, så det ikke dukker op i diverse søgetjenester, samt er meget forsigtig med hvor jeg indtaster mine info. Så hvis ikke CBB har lækket mit nummer ved jeg sgu snart ikke hvad der så er sket. #5 - Men hvis man kan spoofe et nummer på deres netværk, så kan de vel også se hvilket IMEI nummer de kald bliver foretaget fra. Jeg tvivler meget på at det skulle være spoofet, hvis svindlerne ikke har i sinde at bruge det til noget som helst. Man spoofer vel for økonomisk gevinst, snarere end at ringe til random folk og smide røret på. Hvis der pludselig bliver lavet opkald fra mit nummer, til udlandet eller indholdstaksterede numre, bliver det forhåbentlig heller ikke mig der får regningen, idet det ikke er mig der har gjort noget forkert. Oh well... et telefonnummer hører fortiden til. Jeg må rykke ind i en ny æra.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 08-06-2017 19:54
#7
7430
Elite Supporter
08-06-2017 19:50

Rapporter til Admin
skift nr.
--
jep jep
#8
ToFFo
Guru
08-06-2017 19:54

Rapporter til Admin
#7 - Mange tak for dit indholdsrige og informative bidrag.
--
Nu uden signatur :O
#9
Kristina
Korrekturlæser
09-06-2017 07:30

Rapporter til Admin
Altså hvis det virkelig er rigtigt, at de kan se, at nogen spoofer dit nr. (og det ikke bare er en latterlig søforklaring), og at de fraskriver sig ansvaret, så er der ikke så meget at gøre end at melde det til Politiet. Politiet kan så tage kontakt til Teleselskabet og som oftest har de flere knapper at dreje på den vej igennem.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
#10
utyske
Megabruger
09-06-2017 07:35

Rapporter til Admin
#6 - Så hvis ikke CBB har lækket mit nummer ved jeg sgu snart ikke hvad der så er sket. Det er ikke ligefrem svært at regne ud hvilke numre der ligger i en nummerserie og med mindre det er en eller anden som specifikt har et horn i siden på dig, er det sandsynligvis en ren tilfældighed.
--
#11
ToFFo
Guru
09-06-2017 09:08

Rapporter til Admin
#9 - Ja jeg tænker også det er det der skal til. Spørgsmålet er bare om det kan betale sig. Mit nummer er på ingen måde et guldnummer, eller et godt nummer som er let at huske. Der er intet unikt ved det. Kunne godt forestille mig panserne har bedre muligheder for at undersøge det, så jeg må lige få det meldt til politiet. Det havde jeg slet ikke tænkt over, så tak for tippet. #10 - Det er muligt det er ren tilfældighed, men ligesom jeg skriver ovenfor, synes jeg det virker besynderligt at spoofe et nummer der er så damn random. Jeg vil starte med at skifte abonnement, så jeg kan komme over på et andet netværk end Telenors. Det kunne jo være det hjalp. Hvis ikke, må jeg jo melde det til politiet som kan undersøge sagen. Hvis man endelig vil spoofe et nummer og bruge det til svindel så tænker jeg man tager et nummer som 5050 5050 eller 88888888 eller andet, som folk tænker "hey det nummer kender jeg godt". Men jeg forstår bare ikke hvorfor nogen skulle gå gennem alt det besvær bare for at ringe op og afbryde opkaldet så snart det blev besvaret. Så det må næsten være spøgelses-opkald. Vi må se hvad der sker. Jeg er ikke klar til at opgive mit 18 år gamle nummer! :P
--
Nu uden signatur :O
#12
krbyr
Elitebruger
09-06-2017 09:13

Rapporter til Admin
#0 Det er korrekt, at der er tale om spoofing og du er simpelthen bare uheldigt, at de har ramt dit nummer. Det disse svindlere prøver på at opnå kaldes også for 'Wangiri" og du kan læse mere om dette her: https://da.wikipedia.org[...] CBB har et ansvar, men når nummeret er spoofet, så vil de have svært ved at gøre noget ved det desværre.
--
i5 4790K @ 3.5Ghz | MSi z97s SLI Krait Edition ATX | 8 GB Ram | 2TB HD + 250GB SSD | MSI GeForce GTX 980TI |
--
Sidst redigeret 09-06-2017 09:14
#13
|Smash|
Forumansvarlig
09-06-2017 09:14

Rapporter til Admin
"Man kan vel ikke bare tage et telefonnummer ud af den blå luft, smide det på et SIM kort og så bruge det på det netværk, som CBB bruger" Jo. Det er sket flere gange at et teleselskab har uddelt det samme nummer til flere kunder. Når det kan gøres legalt/ved et uheld, så kan det også misbruges. I firmaer får man i dag en stak simkort og når der starter en ny medarbejder (eller en eksisterende har smidt sit simkort væk), så tildeler man blot telefonnummeret til det nye simkort og så virker det efter 10-15 minutter.
--
Bazinga! Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede. FFHAU!
#14
FlyingHippo
Monsterbruger
09-06-2017 09:21

Rapporter til Admin
Den sidste uge har jeg faktisk oplevet det samme; at folk ringer og spørger hvorfor jeg ringer til dem. Jeg har også CBB. Jeg vil være meget ked af at skulle skifte mit nummer, da jeg har ventet 10 år(yep 10 år) på at det blev ledigt :-(
--
#15
ToFFo
Guru
09-06-2017 09:49

Rapporter til Admin
#13 - Ja det kan jeg godt se. Det er temmelig nemt. Jeg har også forhørt mig om de kan se, om der er uddelt SIM kort med mit nummer på, siden det første SIM kort blev lavet. Jeg har nemlig kun fået 1 fra dem og har aldrig bedt om ekstra. Det siger de at de ikke har. Men fejl kan jo ske. Bare ærgerligt de ikke er lidt mere hjælpsomme. Jeg kan forstå de måske ikke kan gøre noget, men det virker bare som om de er ligeglade. Selvom kundeservice medarbejderen udtrykkeligt forklarede hvor enormt ked af det han var over ikke at være i stand til at hjælpe. Klassisk kundeservice. Ice cold. #14 - Spøjst at det lige er CBB du oplever det med også! Jeg har aldrig oplevet det fra andre udbydere og overvejer at hoppe på et abonnement på TDC's netværk. Telenor har nemlig meget dårlig dækning i mit område, og når jeg kører. Har omkring 50km på arbejde, og plejer at høre netradio men der er en del udfald undervejs på motorvejen. Prøv at ringe til dem og forklar situationen. Mens jeg var på hold fik medarbejderen fat i noget next-level support som sagtens kunne se at der var foretaget kald fra mit nummer uden indhold og uden det kom fra mig.
--
Nu uden signatur :O
#16
Erik
Gæst
09-06-2017 11:50

Rapporter til Admin
Hej Min kæreste oplever det samme med opkald fra folk der er blevet ringet op. Der er ikke tegn på at der ringes op fra hendes telefon, og det er tilfældige personer rundt omkring i landet. Jeg har fået et hint til hvad det kan skyldes. Hvis man har en iphone kan man vælge hvilket nummer der ringes ud fra, og hvis man der har tastet forkert og rammer en andens telefonnummer, ja så ringer man fra det nummer. Det er max træls, men ikke så meget man kan gøre ved det. Mvh. Erik
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Edris
Mega Supporter
09-06-2017 12:02

Rapporter til Admin
#16 - Tror ikke det er så nemt, men ret mig, hvis jeg tager fejl. #0 - Der er tale om spoofing, og det samme sker med SMS'er. Der er ikke så meget, man kan gøre ved det, desværre. En anden sag er, at der kan være flere personer med det samme nummer på forskellige sim-kort, men det ser ikke ud til at være tilfældet.
--
#18
ToFFo
Guru
09-06-2017 12:19

Rapporter til Admin
#17 - Det lader også til der er meget enighed om det er spoofing. Men jeg tror bare ikke det er spoofing med vilje. Jeg mener, hvis folk virkelig vil bruge mit nummer, ville de så ikke bruge det med onde hensigter? Som fx marketing scams osv., i stedet for bare at afbryde kaldet instantly. Det virker bare så plat. Jeg giver det lige et par uger. Hvis ikke det forsvinder af sig selv, skifter jeg abonnement. Fortsætter det stadig, efter det, bliver jeg så nødt til at skifte nummer.
--
Nu uden signatur :O
#19
Edris
Mega Supporter
09-06-2017 12:44

Rapporter til Admin
#19 - Evt. behold dit nummer på et hvilende abonnement eller taletidskort eller lignende.
--
#20
ToFFo
Guru
09-06-2017 13:24

Rapporter til Admin
#19 - Det er også en mulighed, men det er bare irriterende at skulle "parkere" nummeret mens jeg bruger et andet på ubestemt tid :(
--
Nu uden signatur :O
#21
Edris
Mega Supporter
09-06-2017 13:35

Rapporter til Admin
#20 - Det er vel også mega irriterende, hvis man har 2FA på 100 forskellige sider og sit nummer som mulighed for password reset.
--
#22
ToFFo
Guru
09-06-2017 14:46

Rapporter til Admin
#21 - Godt du siger det. Håber ikke jeg glemmer mit password. Men skulle der blive lavet hacking angreb, eller hvis der er mistænkelig adfærd, da jeg rejser en del, så kunne det være rart med min mobil med mit gode gamle nummer som verificering for kontoen. Det er jo flettet sammen med en helt masse efterhånden!
--
Nu uden signatur :O
#23
|Smash|
Forumansvarlig
09-06-2017 16:27

Rapporter til Admin
Eller bruge Authy: https://authy.com[...]
--
Bazinga! Problemer med en Admin/Moderator? Spørgsmål vedr. en tråd/et indlæg? - Send en mail til undertegnede. FFHAU!
#24
rasmusH
Monsterbruger
09-06-2017 16:54

Rapporter til Admin
Min kæreste har lige været ude for det samme, på TDCs netværk. Yousee ville heller ikke tage ansvar for det og da flere af dem der var blevet ringet op, var direkte ubehagelige over for hende var hun nødsaget til at skifte nummer. Det stod på i 2 måneder inden hun skiftede, og intet tydede på at det ville stoppe. Det er en skod situation at stå i.
--
#25
mikaelmonrad
Ultrabruger
09-06-2017 17:27

Rapporter til Admin
Jeg har haft samme problem med Telia. De siger, at de er klar over problemet, og allerede samarbejder med TDC og andre, for at finde en løsning på det.
--
Dreams are never stupid!
#26
Kristina
Korrekturlæser
09-06-2017 18:50

Rapporter til Admin
#11 Det var så lidt. I øvrigt. Tror du, at du på nogen måde kan finde ud af, hvem det er, der spoofer dit nr.? Altså jeg tænker på, om nogen måske er blevet ringet op af vedkommende/firmaet, hvor navn er blevet præsenteret? Hvis du på nogen måde kunne få fat i noget navn, firmanavn eller mailadresse så kan du måske finde frem til nogen kontaktoplysninger, som du kan træffe dem på. Og hvis det er et uheld, det de har gang i, formoder jeg de vil stoppe med det. Hvis det er med vilje, kunne man evt. true dem med Politiet og deslige. Skræmmeeffekten kan måske få dem til at stoppe.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
--
Sidst redigeret 09-06-2017 18:50
#27
ToFFo
Guru
09-06-2017 20:05

Rapporter til Admin
#26 - Det er problemet. Der er ingen der siger noget. Ligeså snart opkaldet besvares afbrydes kaldet. Man har ingen chance for at høre hvad der foregår. Det er det der får mig til at tro, det er en fejl i CBBs system. Det er instant disconnect så snart man trykker besvar fik jeg at vide. Dem som har ringet til mig har jeg spurgt ind til det. Ingen har oplevet at der er blevet talt. Det er bare som om det er et ghost-call som forsvinder så snart man accepterer kaldet.
--
Nu uden signatur :O
#28
Kristina
Korrekturlæser
09-06-2017 20:45

Rapporter til Admin
#27 Superirriterende. Jeg kom egentlig til at tænke på, at CBB's mobilsupport bør kunne se, hvem der spoofer dit nr. Den information vil jeg tro du kan få fat i via oprettelse af sag hos Politiet.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...]
--
Sidst redigeret 09-06-2017 20:46
#29
Gæsten
Gæst
09-06-2017 20:56

Rapporter til Admin
#6 Der behøver ikke at være et IMEI bag et telefon opkald. #28 Hverken CBB's support eller tekniske afdeling kan se det, de skal have fat i Telenor, men ikke engang der er det sikkert de kan se det. Opkaldet kan komme hvor som helst fra, og det er slet ikke sikkert det rammer Telenors netværk.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#30
ToFFo
Guru
10-06-2017 10:08

Rapporter til Admin
#29 - Hm, jeg tror bare jeg venter på det forhåbentlig går i sig selv igen :P
--
Nu uden signatur :O
#31
vest-aalb-dk
Maxi Nørd
10-06-2017 11:52

Rapporter til Admin
Jeg har faktisk en fra djævleøen der tit og ofte ringer mig op på min arbejdsmobil, når jeg tager lyder det som om det har været et gammelt modem eller andet som ringer.. Hmmm men når jeg så ringer ham op for at høre hvaaaa? Så har han ikke ringet mig op og jeg står ikke på hans opkaldsliste eller andet, så har været nødt til at blokere nummeret, men det har sjovt nok altid været mens jeg var ude og køre at nummeret havde ringet.
--
!AMD HAS RYZEN
#32
Gant
Monsterbruger
10-06-2017 14:25

Rapporter til Admin
Nu har jeg læste jeres tråd igennem og der er noget der går igen ved mange af jer. I nævner at i "bliver nød til" at skifte nr. Kan det være hele fidusen? At en anden udbyder end jeres prøver at få jer til at skifte til et nyt abonnement? Det er et skud i tågen, det er jeg godt klar over, men jeg kan ikke se profitten i det hele, hvis det ikke bare er for at genere en masser af folk. :)
--
MSI Global Z87-GD65 Gaming | i7 4770k @4GHz | ASUS ROG Strix GTX 1080 | Samsung 840 Pro 240GB | 2 WD 1TB | Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3-1800
#33
ToFFo
Guru
10-06-2017 14:28

Rapporter til Admin
#32 - Det tror jeg nu ikke. Der er så mange forskellige udbydere det er helt vildt. Eftersom man ikke ved hvilken udbyder der prøver at "lokke" en over, er det jo rent held hvis man lander hos den rigtige :P
--
Nu uden signatur :O
#34
php
Supporter Aspirant
11-06-2017 00:52

Rapporter til Admin
i kan måske skifte teleudbyder og beholde nummeret som et forsøg ved ikke om det vil fungere men man kan håbe
--
#35
ToFFo
Guru
11-06-2017 10:54

Rapporter til Admin
#34 - Det er et forsøg værd. Det er i hvert fald planen, hvis det fortsætter. Jeg er endnu ikke parat til at ofre mit nummer :P
--
Nu uden signatur :O
#36
RasmusO
Gæst
06-12-2017 18:33

Rapporter til Admin
Hej med jer vil bare fortælle jeg også har CBB, og modtager næsten dagligt flere opkald som beskrevet overfor! Har talt/skrevet med CBB, de kan se der IKKE er ringet fra mit nummer! Deres løsning er "at vente et par dage", og se om problemet så forsvinder!?!? ØV!!!
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#37
ToFFo
Guru
06-12-2017 21:42

Rapporter til Admin
#36 - Well, jeg fandt en løsning! Beklager jeg ikke har opdateret tråden :P Løsning: Jeg har skiftet abonnement. Jeg har IKKE skiftet nummer. Det er ikke sket siden! Jeg skiftede abonenment tilbage i august. Har kørt på 3's net og kører nu på TDC's net. Mit nummer er stadig det samme, men det er ikke sket siden jeg skiftede. Så jeg har kunne beholde mit gamle nummer, yay! Så Rasmus.... Skift abonnement og netværk. Behold dit nummer. Fuck CBB/Telenor. Jeg ved ikke om problemet ligger hos Telenor eller CBB men ingen ville tage ansvar, og problemet opstår ikke når jeg ikke har noget med dem at gøre.
--
Nu uden signatur :O
--
Sidst redigeret 06-12-2017 21:43
#38
RasmusO
Gæst
07-12-2017 21:47

Rapporter til Admin
Hej ToFFo TAK for info! hvor lang tid har du været fri for "tilbagekald"?? Jeg prøver Oister - måske bare et stykke tid...
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
ToFFo
Guru
08-12-2017 10:42

Rapporter til Admin
#38 - Jeg har været fri for det siden jeg skiftede abonnement i august. Jeg ved selvfølgelig ikke om folk får ghost-calls fra mit nummer, men bare ikke ringer tilbage. Jeg tvivler dog på det, da jeg fik både opkald og SMS beskeder HVER dag fra sure folk jeg ikke kender. Så over 4 måneder nu. Jeg vil råde dig til at skifte til et andet abonnement OMGÅENDE! Jeg ved ikke om det er nok at skifte abonnement, måske skal det nye abonnement også køre på det andet netværk. Jeg skiftede både abonnement og netværk for at være sikker og det virkede. Måske er det nok at skifte abonnement, jeg ved det ikke.
--
Nu uden signatur :O

Opret svar til indlægget: Tlf. nummer svindel. Ansvar?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning