Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Apple watch "Liquid damage"Af Ny på siden Carwen | 31-10-2022 18:35 | 1528 visninger | 9 svar, hop til seneste
Hej Hol,
Mit næsten 2 år gamle Apple Watch Serie 6, løb tør for batteri under en løbetur i skoven. Jeg lod det bevidst blive med at tracke min løbetur, da jeg håbede på at nå tilbage inden batteriet løb tør.
Da jeg kom hjem satte jeg det til opladning i et par timer. Der kom liv i uret igen, dog kun grønne tal og et opladningslyn der skiftevis var rødt uden for opladeren og grønt i laderen. Jeg lod det ligge over natten, men stadig det samme. Jeg prøvede derefter en anden lader uden held.
Jeg gik derefter i gang med diverse googlede knap kombinationer samt prøvede at nulstille via iPhone, men uden held.
Jeg ringede derfor til Apple support, der efter lidt troubleshooting bad mig sende det ind via en godkendt forhandler (Green i Roskilde).
Nu har jeg så fået svar fra Apple - Der er konstateret "Liquid damage" i uret og de vil ikke reparere/ombytte det.
Jeg er meget uforstående overfor, hvor det "liquid" skulle være kommet fra, da jeg hverken har haft det på i bad/svømning eller lignende. Det burde derudover være vandafvisende ned til 50 meter (ISO-standard 22810:2010.).
Jeg ringede derfor til dansk Apple Support.
Den første jeg fik fat i sendte mig videre til en "Senior tekniker". Han var generelt ikke særlig serviceminded samt nævnte "knapper under bordet der kunne trykkes på" - jeg ved ærlig talt ikke, om han reelt tilbød mig at betale for, at han fik sendt det videre i systemet, men det endte med at opkaldet blev afbrudt.
Jeg ringede tilbage og snakkede med en noget mere serviceminded person, men som stadig ikke kunne hjælpe mig, da der jo var "liquid damage" i uret - jeg mente at, hvis dette skulle være sket måtte der har været en fabriksfejl fra starten, men kom ingen vegne.
Jeg står derfor tilbage med tilbud på 3800kr for ombytning af uret - hvilket er næsten 500kr over dagens markedspris, eller modtage mit ur tilbage i samme stand. Jeg tvivler lidt på, at det kan sendes tilbage i samme stand, da det har været åbnet af en tekniker.
Har i nogle ideér til mit næste træk? Jeg er af den holdning, at vandafvisningen som minimum burde holde i reklamationsperioden ellers må der være tale om en fabriksfejl, men det kan jeg nok ikke bevise. --
Sidst redigeret 31-10-2022 18:37
Træls situation. Har du kontaktet købsstedet om de kan gøre noget? Eller er det måske købt direkte ved Apple.
Dog har Apple været grundige vedr. fraskrivelse af ansvar ved væskeskade. Se blandt andet punkt tre: https://support.apple.com[...] -- åben det op
se hvad der er gået i stykker
køb reservedel og se om du kan få lortet til at virke selv?
kræver muligvis en loddekolbe
jeg ville nok personligt IKKE rode med det, og bare være ærgelig over at lortet er dødt.
De ure er IKKE nemme at fikse -- #1 Det er købt direkte fra Apple.
Jeg læste godt dit link, og ja de har været meget grundige. Jeg lagde vægt på følgende "Vandafvisning er ikke en permanent egenskab og kan svækkes over tid. Apple Watch kan ikke tjekkes eller forsegles på ny for vandafvisning"
Hvis det svækkes over tid må det som minimum holde i reklamationsperioden efter min mening.
#2 jeg tror også bare, at jeg springer bare over med at åbne det :) -- Sidst redigeret 31-10-2022 18:49 Uden at google det tror jeg der er mange der har haft lignende oplevelse. Det er ikke noget nyt at der pludselig er vandskade i Apple produkter, som aldrig har været i nærheden af vand. Eller i nærheden af vand er så meget sagt for fugt i luften og svingende temperaturer kan også få de der liquid damage indicators til at slå ud.
Hvis du oplevede at teknikeren du talte med var meget arrogant, er det (min erfaring) også meget klassisk Apple service.
Man kan godt forvente at det holder sig helt vandafvisende/vandtæt i hele reklamationsperioden. Men det er det ikke nødvendigvis indrettet efter. Nok nærmere 1 år som urets garanti løber. Men jeg tænker de kalder forseglingen en slid-del. Ligesom dæk på en bil. Ja de skal virke i 2 år, men man kan ikke reklamere over dæk der er slidt ned pga. de er brugt rigtig meget, eller man har lavet en masse hjulspin eller whatever.
At du har fået en reparationspris der er dyrere end at købe en ny vare... Ja, det er jo også bare (igen, min erfaring) klassisk Apple. De vil jo helst du køber nyt fremfor at få det repareret.
Det er måske en lillebitte ting der udgør problemet, som kan fikses for håndører hvis man selv har mulighed for det. Men det er der bare ikke ret mange der har og det ved de jo godt. Selv hvis du kunne udskifte delen selv, ville dit ur nok være ubrugeligt, da du kun må bruge overpriced komponenter som er velsignet af Apple og har den helt rigtige firmware og så videre. De gør alt for at du ikke selv kan reparere dit produkt. Så du køber nyt.
Ja, jeg er ikke fan af det firma. De laver gode produkter, men så snart der er noget galt med dem, er man bare fucked. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 #2 Fedt råd! Giver du samme råd, hvis jeg stiller et spørgsmål om biler, rumraketter eller vaskemaskiner?
#3 Både og ikke? De skriver jo netop følgende: if your Apple Watch comes in contact accidentally with soaps, shampoos, conditioners, lotions, perfumes, solvents, detergent, acids or acidic foods, insect repellent, sunscreen, oil, hair dye, or any substance other than water, it should be cleaned with fresh warm water and dried with a lint-free cloth. Chemicals found in these items could negatively affect water seals and acoustic membranes.
Kort sagt: Dit ur må ikke komme i kontakt med andre former for væske end vand. Sker det alligevel, kan du risikere det ødelægger den vandafvisende effekt. Prøv med fordel at skylle uret med lunkent vand i forsøg på at mindske skaden.
Jeg er bange for at der ikke er meget at komme efter, desværre :-(
-- #5 - Jeg forestiller mig, i tillæg til det du har indsat, at det bare må være vand. Men skal være specifikt vand. Som fx. helt rent postevand fra hanen. Så ingen klorvand, saltvand, søvand, regnvand og så videre. Man ved jo ikke hvad der findes af diverse kemikalier i vand fra...diverse... -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 Du er hermed blevet offer for Apples salgstaktik. Når lortet går i stykker, gør de det tilpas dyrt at reparere, til at folk hellere køber et helt nyt produkt og smider det gamle ud.
Er det under to år gammelt, kan du køre sag via Forbrugerombudsmanden. Skulle være ret let, da de lover at det er vandtæt og der derfor ikke burde være vandskade indeni. Er det derimod over to år, så er det desværre nok dyre lærepenge. -- 5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB | EKWB 2x360mm #7 - Den tror jeg bliver rigtig svær, for det er kunden der skal bevise at produktet på intet tidspunkt overhovedet har været i kontakt med [se #5]. Det kan godt blive problematisk og hvis Apple går all-in på defensiven, bliver der nok bare kørt på at brugeren ikke kan bevise at det ikke har været i kontakt med ovennævnte nogensinde :P -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 #7+#8
Enig og uenig. Man kan forsøge at tæve den igennem. Uretfærdighed skal bekæmpes (ref. Karma!).
Generelt Apple:
For det første, er det korrekt at Apple har elendig kundeservice og hvor sagerne har stået i kø på avisernes forsider: Nægte at reparere jf. garanti, vandsensorer, der slår ud tilfældigt og så måske ikke har noget med problemet at gøre, reworked enheder solgt som nye.
Eksempel 1: En kunde klager over, at han har fået en reworked. Apple benægter og kunden viser den tidligere brugers profil - fordi de da de lavede svindlen glemte at slette harddisken!
Eksempel 2: En kollega til migs barns konfirmations laptop virker ikke med Webcam. Sendes ind og fås tilbage med svar at deres fortolkning er, at dette barn har købt en hexagon skruetrækker, afmonteret køleløsningen og genmonteret den så kablet blev beskadiget..... Med andre ord: Dårligt rework fra Apples side, hvor skærmen er blevet skiftet (det er den eneste situation, du arbejder her). Jeg fik den fikset næsten gratis.
Eksempel 3: Humac nægter at reparere fordi fugtsensorer slår ud (den vil ikke lade). Tilbyder barnet en ny identisk mobil til 6 kkr. Faderen tager den ned i en kælder butik i Istedgade, ekspedienten ser med det samme at ladestikket er stoppet til, renser det og nægter at tage betaling. Dvs. der var ingen sammenhæng mellem afvisning og faktisk problem.
Prøv at se deres Trustpilot score og bemærk, at de ikke svarer på kritik - useriøst!
Dit problem:
En fugt sensor, der slår ud, kan være indikation på fugt indvendigt. Men disse fugtsensorer er notorisk upålidelige og iøvrigt skal de redegøre for at skaden skyldes fugt. Hvis du endda er indenfor det først ½ år, står du endnu stærkere, da formodningsreglen så er, at problemet var tilstede ved salg.
Dvs. de kan ikke afvise pga. fugtsensorer, som er deres yndlingstrick. Der skal være en sikker årsagssammenhæng!
Strategi:
Lad være med at snakke fornuft med såkaldte "service teknikkere" fra Apple - Lidt som at stole på en provisionslønnet ekspedient i Elgiganten - Lad være.
Ring til dem igen og sig, at du beklager deres afvisning af reklamationen, men at du ikke accepterer den, da uret ikke har været udsat for fugt og da gentagne sager viser at fugtsensorerne er upålidelige. Du informerer, at du optager samtalen (som du gør) og spørger om de accepterer afgørelser fra Forbrugerrådet klagenævn, ligesom du overvejer henvendelse til forbrugerprogrammer såsom Kontant. Hvis de afviser igen sender du dette skriftligt via mail og går videre:
Hvis han ikke bøjer af, sender du det til netop Forbrugerklagenævnet - det koster svjh 160 kr - af to grunde:
1. Du kan faktisk få medhold
2. Du kan presse et svinsk firma på renommeet
Du bør også bare for princippets skyld skrive til https://www.dr.dk[...]
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|