Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hjemmebiograf \ TV / Fladskærme
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Samsung LED TV - Grøn plet

Af Supporter Aspirant Krelle1911 | 11-04-2020 03:48 | 3426 visninger | 16 svar, hop til seneste
Hej HOL Jeg har dette TV: Samsung 46" UA-46ES8000 LED Smart TV jeg har købt for noget tid siden, men som jeg nu har fået sat i brug. Efter at have testet TV'et, kan jeg konkludere at når jeg viser en hvid/grå skærm, så ser jeg denne "grønne" plet. Jeg har skruet kontrasten op på billedet for at gøre den mere tydelig. ?https://imgur.com[...] Hvad kan dette være, kan det løses og evt hvordan? Pletten er der kun ved grå/gråhvide farver. Ved RØD er der intet, ved BLÅ er der intet, og ved GRØN ligner det umiddelbart at der heller ikke er fejl. Jeg har googlet lidt, men det ligner umiddelbart ikke at det er et common issue. Folk taler lidt om at det kan være et magnetisk felt som generer skærmen. Dog hænger skærmen på en betonvæg uden noget ledningsværk i, ej heller står der noget der kan genere den på den anden side. Er det noget i har hørt om, eller kan fortælle hvad der kan gøres ved? På forhånd tak, Kristian :-)
--
NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO

--
Sidst redigeret 11-04-2020 03:52
#1
Krelle1911
Junior Supporter
11-04-2020 04:06

Rapporter til Admin
Jeg fik skrevet forkert modelnummer på. Modellen er: UE46H7005
--
NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO
#2
Krelle1911
Junior Supporter
11-04-2020 11:13

Rapporter til Admin
Har haft fjernsynet slukket i nogle timer g testet igen, og problemet er der stadig.
--
NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO
#3
ToFFo
Guru
11-04-2020 11:23

Rapporter til Admin
Det ligner det der kaldes LCD Bruising eller magenta noise du har dig der. Du kan prøve at google det, for at se eksempler på det, og se, om det er det dit TV lider af. Har du flyttet på TV'et for nylig? Eller indenfor et par måneder, hvor det måske har fået et lille bump eller slag bare på rammen? Desværre er der ikke rigtig noget du kan gøre, og det lader til at være et kendt problem på Samsung TV. Som de vist ikke vil gøre noget ved. Er dit TV indenfor garanti/reklamationsret kan du køre en sag på det. Men ud fra modelnavnet, gætter jeg på det er 5-7 år gammelt? Jeg tror desværre dit TV har nået enden af sin levetid. Samsung er rigtig slemme med planned obsolescence. Altså de gør hvad de kan for at TV'et når enden af sin levetid indenfor kortest mulig tid, uden det dør indenfor garantiperioden. Du kan måske fikse problemet med et nyt mainboard, eller nogle nye kondensatorer. Men det er ikke sikkert du kan skifte dem, fordi de er så specielle, eller måske endda limet fast for at undgå du kan reparere på det. Jeg er bange for at hvis du vil dette problem til livs, skal TV'et skiftes ud.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 11-04-2020 11:24
#4
Krelle1911
Junior Supporter
11-04-2020 12:10

Rapporter til Admin
#3 TV`er har lige været flyttet i går, fredag, men hvor alle forbehold blev taget. - ja TV`et er desværre uden for garantien. Dog kunne jeg jo ringe til Samsung og udtrykke min utilfredshed, da det jo er noget der er kommet af sig selv.
--
NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO
#5
ToFFo
Guru
11-04-2020 14:41

Rapporter til Admin
#4 - Er det kommet efter det blev flyttet? Det bliver mere skrøbeligt med alderen, og kondensatorerne holder bare ikke ret længe. Især ikke hvis de placeres i nærheden af varmelegmer, som er en god idé når man designer TV'et til ikke at holde ret længe. Det du har ligner, for mig, et problem som stammer fra bagbelysningen som ikke er tilstrækkelig i det område. Det kunne sagens være en eller flere kondensatorer der har givet op. Så selve panelet fejler sandsynligvis intet. Ikke at det hjælper dig noget. Det nytter ikke at kontakte Samsung og ventilere. Du får fat i en stakkels underbetalt kundeservice medarbejder, som sikkert har det elendigt nok. Og hvis de siger de nok skal give din klage videre, gør de intet. Det får de heller ikke noget ud af, andet end mere arbejde for ingenting :P
--
- Indsæt signatur -
#6
Krelle1911
Junior Supporter
11-04-2020 18:47

Rapporter til Admin
#5 Umiddelbart hører jeg fra min bror, som havde TV'et før at han tror det har været der dengang også. Men han er ikke sikker. Umiddelbart tror jeg du har fuldstændig ret i at selve panelet intet fejler, og at det "bare" er nogle LED'er bagpå som ikke lyser det op. Her er et billede hvor jeg har sat lysstyrken på selve TV'et op på 100%. Der er det væsentlig "bedre", trods det stadig er det. https://imgur.com[...] Kunne være fedt hvis man kunne skaffe et LED panel og selv skifte det. Tror du det kan lade sig give sig?
--
NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO
#7
Dragonheart
Guru
11-04-2020 19:01

Rapporter til Admin
#3 Citat: Jeg tror desværre dit TV har nået enden af sin levetid. Samsung er rigtig slemme med planned obsolescence. Altså de gør hvad de kan for at TV'et når enden af sin levetid indenfor kortest mulig tid, uden det dør indenfor garantiperioden. Citat slut A hva' ba`?. Det er da noget helt nyt for de ingeniører jeg kender der har arbejdet med/hos samsung. Mon der findes evidens for dette? :-). Altså at Samsung skulle kvalitetsteste komponenter, materialer, assemblies mm. efter lavere krav end Philips, Sony, LG osv. i samme prisklasser/segmenter? (hvilket er hvad mediebetegnelsen "planned obsolescence" dækker over. Da reelt planlagt obsoleesnce selvfølgelig er ulovligt)
--
#8
ToFFo
Guru
11-04-2020 23:42

Rapporter til Admin
#7 - Jada. Eksempel 1: https://arstechnica.com[...] På billedet kan du se at dette board har fået monteret kondensatorer lige op af en heatsink. Hvilket selvfølgelig er virkelig dumt. Eller smart hvis målet er at nedsætte deres levetid. Eksempel 2: https://www.businessinsider.com[...] Fra en dokumentar jeg lige vil se om jeg kan finde, hvor de også nævner det med Samsung TV og heatsinks/capacitors er tæt sammen hvilket ikke er nødvendigt overhovedet. Eksempel 3: Video her: https://www.youtube.com[...] Hvor basically alle caps er placeret tæt på varmekilder. Eksempel 4: Lidt mere fra et forum hvor folk er pænt trætte af deres lim: https://forums.anandtech.com[...] Eksempel 5: http://www.youngkoh.com[...] The problem is caused by ‘blown’ capacitors on the power board. Samsung apparently wanted to save 5 cents or so on each capacitor by not using proper ones with ample amount of capacity to handle the load. Faldt lige over en artikel på dansk også, men ved ikke om man kan stole på dette medie: https://www.zetland.dk[...] Og lidt fra Samvirke: https://samvirke.dk[...] Hvor de skriver: Vagn Jelsøe, der er konstitueret direktør og vicedirektør for Forbrugerrådet, vil ikke afvise, at planlagt forældelse er et fænomen, der eksisterer, men han kan på den anden side heller ikke se præcis, om det er forbrugeren eller producenten, der har ansvaret. Jah, jeg kunne blive ved. Måske har dine ingeniørvenner bare ikke været klar over det? Det ville være så meget lettere hvis jeg bare kunne finde den skide video hvor en reparations biks i den Franske version af Kontant giver et interview, hvor han forklarer at alle de store producenter gør det. Og de gør det meget svært for reparatører som ham at fikse, fordi de limer kapacitorer fast til boardet, samt bruger i visse tilfælde specielt formede kapacitorer som kun kan købes rigtig rigtig mange af gangen. Altså for at forhindre ham i at reparere dem. Jeg ved ikke om planned obsolescence er ulovligt. Det er overalt, bruges flittigt og har eksisteret LÆNGE. Se mere her: https://en.wikipedia.org[...] Og evt se denne dokumentar: https://www.youtube.com[...] Think about it. Hvis alt elektronik holdt i 10+ år, ville der være meget meget mindre udskiftning. Forestil dig hvor mange penge der ville gå tabt hos de store firmaer, hvis fx Apple eller Samsung inkluderede diagrammer og manualer for at reparere deres produkter. Producenterne gør alt for at folk IKKE skal reparere deres produkter. De skal købe nyt! Ikke reparere det gamle, det tjener de jo ikke penge på. Hvis du følger Louis Rossman på Youtube kan du også lære rigtig meget. Han er ikke-autoriseret Apple reparatør, og han bliver nødt til at købe diagrammer over Apple produkter fra shady sider, for at kunne reparere dem.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 11-04-2020 23:48
#9
ToFFo
Guru
11-04-2020 23:52

Rapporter til Admin
#7 - Fandt noget der minder om den episode af fransk kontant her: https://www.youtube.com[...] Hvis jeg finder den video jeg snakker om poster jeg den selvfølgelig også :) Og dokumentaren fra #8 fandt jeg med danske undertekster her: https://www.youtube.com[...] Og så fandt jeg lige et billede mere hvor et Samsung TV har fået smurt tonsvis af lim ud over, så det er mere besværligt at skifte end det behøver at være. Det holder selvfølgelig også på varmen så de ikke holder så længe: https://electronics.stackexchange.com[...] Ja... Som sagt er eksemplerne mange :D Jeg prøvede engang at skille et Logitech Z906 højttaler sæt ad. Fuck mand... Jeg siger dig det var smurt så fucking meget ind i lim det var ikke til at reparere. Jeg opgav bare right then and there. Og fordi jeg keder mig herhjemme så vil jeg prøve at tage min defekte Z906 ned fra loftet, pille mainboardet ud af subben, og tage et billede HVIS den er fyldt med lim. Bare for at cementere min pointe. Jeg skal nok tage et billede med et lille stykke papir med dit navn og dato på så du ikke tror jeg snyder :P
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 11-04-2020 23:57
#10
Dragonheart
Guru
12-04-2020 00:49

Rapporter til Admin
#8 Nedenstående er et udtryk for: 1. Tidligere kollegaers erfaring (inkl kinesiske og amerikanske). Egen erfaring fra flere år i elektronikudviklingsbranchen for tyske, kinesiske og danske virksomheder med fingerene helt nede i hvordan den enkelte kineser sprøjter lim på PCBAer og hvad der helt eksakt ende ri hver eneste kasse slutbruger for i hånden - ned til samtlige dekterbare grundstoffer. 2. Mangel på kausal evidens eller stærke saglige korellationer. Så er i advaret ;-) Dine Eksempler: 1: Det er over 8 år siden. Mere eller mindre alle PCBA designere placere komponenter hvor det er mest hensigtsmæssigt. Af flere årsager. Mange kapaciteter sidder meget tæt op af varmegenererende komponenter på fx bundkort til pcer da det er nødvendigt. Det er ikke noget Samsung unikt. Desuden er der ingen evidens. Blot et billede af et PCBA. 2: Heller ikke evidens. En "repairman" udtaler sig om noget han ikke kan have den fjerneste anelse om. 3: Se om du kan finde en eneste udvikler og producent af elektronik der ikke placerer kapaciteter der hvor de skal bruges. Nemlig tæt ved transistorne. Prøv at kig ind i en Coarsair PSU og se hvor de er ;-) 4: Ingen er glade for hot-melt glue nogle som helst steder. Det er vidst ikke noget nyt. Det bruges for at reducere produktionsomkostningerne og fordi alternative ikek kan betale sig. 5: En UX designer er vidst ikke ligefrem en elektronikingeniør. Samvirke: Ikke skyggen af evidens. En professionel ville nærmere kalde det en "mild mistanke" baseret på et svag korrelation. Alle producenter/udviklere vælger komponenter baseret på nogle kvalitetskrav. Kvalitetskravene har jeg erfaret er mere eller mindre de samme (for samme prisklasser, segmenter mm). Om det er Sennheiser, Jabra, Samsung, Philips, Nokia, Apple mm: Samsung er ikke værre end andre. De gør det IKKE for at gøre reparation sværere (limen). Det er simpelthen det mest tågede jeg nogensinde har hørt. Sorry :-). Men enhver ingeniør der har hørt nogenlunde efter på universitetet ved godt det er noget vrøvl. Det gøres fordi manuelt arbejde i bla. Kina er så meget billigere end at sætte et system op der automatisk dispenserer forbrugsmidler (som fx lim, maling, smørelse, skum, mm). Det er lidt som når folk siger "øøh man hvis apple abre havde lagt et 10 kr's kabel med ne di kassen såå og skide 10 kr mand". Mange aner end ikek hvordan en businesscase i sådan et firma styres ned til 0.01 cent for at gå op. Dokumentarer er underholdning. Betragt det helst som sådan. Ellers kan man komme galt afsted ;-) Ligesom hvis man tror vi "ikke er bygget til at spise kød" fordi man har set en dokumentar på netflix. Planned obsolescence er et uheldigt udtryk at bruge. For det kan give indtrykket at der i udvikling og design at et product bliver af nogle individer/systemer bevidst valgt løsninger der gør at produktet ophører med at virke på et bestemt tidspunkt eller når noget bestemt sker. Det er ulovligt medmindre man på forhånd oplyse slutbruger om det. Det gør intel fx med deres SSDer (eller ved nogle af dem) Virkeligheden er at produkter designes efter at holde til bestemte ting. Selvfølgelig kan det ikke betale sig at reparere consumer-produkter (så længe de kan produceres til ingen penge i Kina). Kan man lave TV der kan holde til a tvære tændt i 20+ år ? Ja sagtens - tvet vil koste kassen af flere årsager. Kan det betale sig som firma at gøre? Nej. Så undergraver man sin egen forretning og sætter teknologiudviklingen i stå. Er det planlagt ? Nej. Det er skrøne. Der sidder ikke ingeniører, marketingsfolk eller chefer og planlægger at noget skal ophøre med at virke på et bestemt tidpunkt. Og det er ingeniørerne(design og produktion) der bestemmer hvad der skal sidde på boardet. Men har af egen erfaring oplevet fabrikker sætte forkerte eller uoriginale komponenter på boards. Hvor det var nær umuligt at se forskel på ægte og fake komponenter. Og i et design man udliciterer til fabriksteam i Kina (typisk low og mid end) vælges komponenter i den lave ende. Og der er stor forskel om man kvalitetstester efter 10.000 on/off cycles ved 40 grader. Eller 40.000 on/of cycles ved 40 grader. Om samsung så er værre med deres kvalitetskrav end andre inden for de samme segmenter? Måske. er deres produkter billigere? Måske. Hænger de to ting sammen? Højest sandsynligt. Er der forskel på et 20000 kr tv og et 5000 kr tv hos samsung? mht kvalitetstest og specificering af komponenter ? - You bet. :-).
--
#11
Krelle1911
Junior Supporter
12-04-2020 00:56

Rapporter til Admin
#9 Hvis jeg nu køber en ny printplade til strømmen, som for mig ser ud til at være der transistorerne sidder, tror du så ikke det er den bedste chance at tage for at se om TV’et går i orden? Eller vil du tro det er mainboarded?
--
NZXT H700i | i7 8700k @ 5 GHz | Asus Z370-E | 16GB Vengeance 3000 MHz RGB | NZXT x62 | Corsair H850W | Strix 1080 Ti | 960 EVO
#12
Dragonheart
Guru
12-04-2020 00:58

Rapporter til Admin
#9 Dit logitech z-906 er et godt eksempel. Hvis det var designet mere reparationsvenligt ville prisen formegentligt være 30-100% højere. (egen erfaring mht højtaler/headset design i større dansk/tysk virksomhed). Det fungerer ca. sådan her: DK: Hey factory. We want something with this nice design. Class-D amp .. so many watts bla bla. CN: Ok.. Do you provide design or do you want ud to supply a standard solution we also use for xxx and xxx brand? (ODM design) DK: What is quotedifference ? CN: Your own design (OEM) would be approx 300 USB FOB and our platform would be 187,44 USB FOB. Product manager in DK: Hmmm ok for 300 USD we will have a really nice product but no businescase whatsoever.. and since this is a company that needs to make a revenue - we will select your platform. (in house engineers shake head but accepts) End of case
--
#13
ToFFo
Guru
12-04-2020 01:16

Rapporter til Admin
#11 - Jeg vil ikke råde dig til at prøve at reparere på det. Det er et gammelt produkt efterhånden, men hvis du vil have det løst så kontakt en reparatør. Så kan reparatøren måske måle sig ud af hvilken komponent der fejler. Hvis det vare er en kondensator, og det er en som kan købes stykvis, kan det fikse billigt. #12 - Det er (må være) mere besværligt for dem under produktionen at smaske lim ud over alle komponenterne end ikke at gøre det. Det er jo ikke en absolut nødvendighed. Så det bliver faktisk i det tilfælde dyrere af gøre det sværere at reparere. Det tilføjer jo både materiel og arbejdstid. Hvad med alle de andre eksempler jeg har postet som svar til det du gerne ville have evidens for? Planlagt forældelse eksisterer og er ikke ulovligt så vidt jeg kan læse mig til. Jeg tænker det til dels også er derfor reklamationsret eksisterer. Jeg er klar over at det koster ekstra at designe noget så det er lettere at reparere for forbrugerne. Mit problem opstår når vi (indirekte) betaler ekstra for at der lægges kræfter i at det skal være så svært som muligt at reparere. De behøver jo ikke smøre tingene ind i lim. Komponenter som ikke kan tåle varme behøver ikke placeres klods op af varmelegemer. Og så videre.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 12-04-2020 01:21
#14
ToFFo
Guru
12-04-2020 01:31

Rapporter til Admin
#10 - Sorry havde slet ikke set det indlæg der. Er på mobilen og fik swipet forbi det. Det er et lækkert detaljeret indlæg du har lavet. Men du har ikke inkluderet en eneste kilde. Så nu må jeg, som dig, bede om evidens for det du skriver. Det er kun fair synes jeg :) Selvfølgelig vi kan nok også komme til enighed om at det nok er en blanding. At produkterne både skal være billige at producere, samtidig med de ikke skal holde evigt eller være lette at fikse for så bliver der jo ikke købt nyt så ofte. Og i forhold til Apple... De gør alt hvad de kan for at forhindre "independent repair shops" I at hjælpe deres kunder med at reparere deres produkter. I sådan en grad at de prøver at gøre det ulovligt for folk at reparere deres egne produkter. Måske ikke planlagt forældelse men nærmere planlagt forhindring af reparation. Her er vi ude i at Apple mener de forhindrer folk i at reparere deres produkter fordi de kan komme til skade ved forsøget på eksempelvis at skifte en skærm på en mobiltelefon eller hvad ved jeg. Prøv at Google Apple right to repair. Det er ret fucked. Men alt det her er vist til en anden tråd :)
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 12-04-2020 01:35
#15
Dragonheart
Guru
14-04-2020 23:00

Rapporter til Admin
#14 Jeg starter med at skrive i starten af indlægget i #10 hvad indlægget er et udtryk for. Det jeg skriver er netop evidens (da den eneste der ved noget om mine erfaringer - er mig). Men nu skal vi heller ikke gå i akademisk hårknude :-). Udtrykket "planlagt forældelse" betyder jo ikke nødvendigvis det samme for mediernes som det gør ifm med diverse EU regulativer. SKulel måske også have uddybet at planlagt forældelse "kan" være ulovligt. Men hovedpointet for mit indlæg var nok også at jeg som ingeniør + de kollegaer fra næsten alle hjørner af branchen + det man underviser i fx på DTU - aldrig har oplevet PCBA design der bevidst placerede komponenter så funktionalitet blev begrænset under en "større plan" for produktets levetid. Der er andre mere væsentlige årsager og beslutninger ifm. med udvikling af forbruger-elektronik - der begrænser levetid. Modsat har jeg tidligere kollegaer der laver proudstyr til andres landes forsvar. Her bliver der specifkt brugt energi på at placere komponenter og assemblies så de er let udskiftelige - med en markant prisstigning til følge. Bare dokumentationen for at trace og logge alle trin og serienumre samt udtage løbende kvalitetstest på akkrediterede institutter/laboratorier er en pænt stor del af den endelige produktpris. Apple er en lidt speciel situation da de er en virksomhed fra USA. Hvor du kan sagsøg virksomheder hvis du er kommet til skade ved at prøve at reparere noget. Sådan er de ikke i EU hvor virksomheder såvel som borger er beskyttet af væsentligt flere direktiver. Derfor er Apple ikke særligt populære i EUs diskutioner om monopoler og forbrugerbeskyttelse. APple kan tillade sig at gøe det de gør i USA fordi de har den størrelse de har. Heldivis har vi EU for at undgå sådan noget ville ske i DK Mn er i det store hele enig mht apple og deres forretningsmetoder. Men det er ikke ingeniører, designer og PCBA udviklere. Det er mappedyrene der er problemet (IMO). Det er jo derfor apple are så skide gode til at tjene penge :-)
--
#16
ToFFo
Guru
12-11-2020 19:07

Rapporter til Admin
Ja jeg har noget relevant at tilføje, store banner der spørger. Der er lige kommet denne video om planned obsolescence som jeg synes var rigtig spændende. En glimrende, og velfortalt historietime: https://www.youtube.com[...] Det er som sagt et udbredt fænomen. Men her bliver der set på både fordele. For ja, det er selvfølgelig noget skidt at producenterne bruger penge på at få tingene til at gå i stykker, men det holder økonomien i gang :)
--
- Indsæt signatur -

Opret svar til indlægget: Samsung LED TV - Grøn plet

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE