Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Elgiganten returret ved beskyttelsesfolie pillet a...Af Monsterbruger akrobet | 20-11-2022 17:07 | 3060 visninger | 31 svar, hop til seneste
Hej HOL, har lige købt et LG C2 42" i Elgiganten, som jeg gerne vil teste et par dage til brug sammen med PC.
Mit spørgsmål er om man stadig får fuld fortrydelsesret hvis jeg piller folien af? Den sidder nemlig og dækker i de to nederste hjørner.. --
De siger man har lov at prøve produktet så skulle ikke være et problem.
-- 5800x+H115i+P500 DRGB+AX860i
6800XT Alphacool H2O 420mm+MSI B550 UNIFY-X
2x16Gb DR 3800cl14+Mi 34" Curved
#0 du siger bare det sagde de på HOL ... det korrekte svar får du nok hvis du spørger elgiganten
:D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis det ikke er muligt at prøve varen mens filmen er på, så må du godt fjerne den for at prøve varen.
Hvis det ikke er nødvendigt at fjerne filmen for at prøve varen, men du alligevel fjerner den, kan du risikere du ikke får hele købesummen retur. Men de burde ikke kunne nægte retur af den grund. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022 Enig med #3.
https://www.forbrugerombudsmanden.dk[...]
Forbrugerombudsmanden:
"Hvis du vil undgå at betale for en værdiforringelse, er det en god tommelfingerregel, at det er tilladt at undersøge og prøve varen derhjemme på samme måde, som det er muligt i en fysisk butik."
-- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
--
Sidst redigeret 20-11-2022 18:24
#4 gælder det også hvis det er købt i butikken og ikke over nettet ?? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5
Nej. Du har som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, når du handler i en fysisk butik.
Den enkelte butik kan selv vælge, om den vil tilbyde forbrugerne fortrydelsesret som en særlig service. Butikken bestemmer også som udgangspunkt selv, hvordan fortrydelsesretten fungerer – fx hvor længe kunden kan fortryde, hvilke krav der er til varens stand, om kunden skal kunne fremvise en kvittering for købet osv. -- Med venlig hilsen Fatter
Det skulle du nok have aftalt, og fået på skrift... -- #5 - Mig bekendt så tilbyder Elgiganten samme returret uanset om man køber i deres butik eller på deres webshop. Det kan være de har lavet det om, men synes de har gjort sådan længe. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +37/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/08-2022
hvis jeg købte et tv fra elgiganten og kom hjem og så filmen manglede på tv'et...
ville de få det lige i nakken igen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #6 Elgiganten har 30 dages returret i butik, 50 dage hvis man er kundeklub medlem:
https://www.elgiganten.dk[...]
#9 Ja, men det er derfor, at de sælger varen som demo, og ikke som en fuldstændig ny vare, hvis en kunde kommer ind og returnerer en åbnet vare. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
Kan sige så meget Elgiganten er fuldstændig ligeglade du må endda smide emballagen væk og bare komme med fjernsyn, fjernbetjening pg alle kabler løst og de giver dig stadig fuld beløb retur
med køb og prøv finder du ingen bedre så længe produktet bare ikke er beskadiget så de ligeglad med hvad ellers der er med af emballering og folie -- #10 Hvis de sælger som demo er det vel ikke til fuld pris, og så er det vel kunden som åbnede pakken som skal bøde for det og ikke butikken?
Jeg vil godt nok også have helt ny, hvis jeg køber til normal pris, og så kan jeg godt forstå, hvis jeg ikke får den fulde pris retur. -- Hmm - ud fra div. indlæg kan man vel notere sig, at man absolut ikke kan generalisere omkring de forskellige firmaers individuelle procedurer omkring returret/andet!!!
Så hvis ikke man i forvejen er sikker på, hvorledes et aktuelt firma håndterer disse ting, må det være et MUST DO, at læse deres handelsbetingelser igennem - før køb!..
Og ja ja ved det godt! Det er røvsygt og tager tid. Men sådan er det jo med tingene nu om dage :( -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 20-11-2022 20:19 Som andre har sagt: hvis du har købt tv’et i en butik - så fanger bordet, hvis butikken ikke har en udvidet returret.
hvis du havde købt online ville du have 14 dages returret, incl. afprøvning af produktet. -- #12 Nej. Demo'er sælges til nedsat pris. Kunden, der returnerer en åbnet vare, bøder ikke for det, såfremt varen blot er i væsentlig samme stand som ved købet og at varen returneres i original emballage. At Elgiganten har valgt at tage det tab, er jo deres valg som forretning. Om de har skattemæssige fordele i at afskrive eller lignende, ved jeg ikke.
Læs om returretten hos Elgiganten:
https://www.elgiganten.dk[...] -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du vil prøve Lunar Bank, kan vi begge få 150 kr. hver, hvis du bruger min promokode: "gglb34" - se min profil
Det er godt nok blevet en forkælet kultur der har bredt sig. Prøve et tv af et par dage, for så at returnere det? Det er sgu sygt.
Med den mangel på respekt for andre, så er jeg i hvert fald den sidste til at låne ting ud til dig. -- #17 "Det kan være vanskeligt at vælge rigtigt. Derfor har vi udvidet returret i 30 dage på køb hos Elgiganten. Som klubmedlem får du 50 dage. Dermed kan du frit prøve produkterne derhjemme og få rig lejlighed til at se, om de passer til dig. Og ellers kan du levere dit produkt tilbage og få pengene igen."
- https://www.elgiganten.dk[...]
De er helt cool med det, prøv og slap af og sluk din computer lidt ;) -- Nostalgi var bedre i gamle dage. #18 Du har en underlig holdning til andre mennesker. Du ser det naturligvis ikke selv, eftersom du er evig optaget af dit eget ego.
Når man bevidst køber et tv, med den hensigt at levere det tilbage igen, så tror jeg rent faktisk ikke lige det er målgruppen man søger efter hos Elgiganten.
Sådan går det, når ens forældre har curlet om en hele livet. Så er man ret så ligeglad med sine omgivelser.
For en god ordens skyld, så prøv at gå ned i Elgiganten og sig, at du gerne vil låne et helt nyt TV, for så at levere det tilbage om 2 dage - se om de "cool" med det, som du selv udtrykker det.
Jeg går ud fra, at det er de samme mennesker, som går ned og "låner" knapper fra tastaturer i Elgiganten, Bilka og Power. Men hvad ved jeg? -- Sidst redigeret 20-11-2022 23:40 Tak for svarene, de forskellige indlæg bekræfter min tvivl om at selvom Elgiganten skriver "varerne leveres retur i væsentlig samme stand som ved købet og at varen returneres i original emballage" - kan det opfattes lidt forskelligt afhæning af scenarie og detaljer.
Jeg vælger ikke at fjerne folien indtil jeg har hørt fra Elgiganten, da i min optik er det en del af "original emballagen" som ikke kan sættes på igen.
Til info: jeg har købt det online, med "Klik & Hent" metoden.
Edit: bare for at slå det fast, jeg har IKKE købt fjernsynet bevidst med hensigt til at levere det tilbage, vil selfølgelig gerne beholde det, hvis det lever op til mine forventninger. -- Sidst redigeret 20-11-2022 23:45 Hvis en kunde returnerer en vare efter at have afprøvet den bliver den blot solgt som outlet-vare med typisk et sted mellem 5-20% rabat.
Taber Elgiganten på dette? Næh egentlig ikke, da de fleste af deres varer jævnligt er på tilbud med 10-30% rabat.
Så at de efterfølgende skal sælge en returvare med et nedslag i prisen på 10-20%, svarer blot til at de havde solgt den som værende på tilbud. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #20 Det ser ud til ud fra svarene, at det er ret almindeligt.
#21 Jeg behøver vel ikke at fortælle det mest indlysende til dig vel? Hvad nu hvis varen var på tilbud i forvejen? Avancen er ikke lige stor på alle varer, kan jeg så fortælle dig og slet ikke 30%. -- Jeg har returneret et LG C2 42” i Elgiganten hvor folien var pillet af. Det var ikke et problem. -- #24
Ret svært at spå om deres leverandør betingelser. Men det er ikke unormalt at sælge med minus avance. Samt leverandør cashback og lignende.
Tvivler på man kan skære 30% af en pris og stadig tjene på det, særligt i et marked hvor konkurrencen er så hård. -- RTX, or not to RTX: that is the question. --
Sidst redigeret 21-11-2022 09:56 #25
Det er muligt at de taber på det, men Elgiganten har da af og til varer på tilbud med 30% rabat.
Specielt deres kaffemaskiner og fjernsyn, kan man ofte opnå ikke bare 30%, men nogle gange helt op til 40% rabat på.
Og bluetooth højttalere og head/ earphones er godt med, her er der også ofte 20-30% rabat. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Nu har jeg efterhånden benyttet mig af returret både hos Elgiganten og Power et par gange, og det har altid været problemfrit. Senest havde jeg købt en Bærbar jeg havde taget i brug, installeret Windows på og opgraderet og fjernet film fra oplader og bærbaren. Jeg leverede den tilbage, og det eneste de gjorde var at se at den kunne tænde og se fik jeg pengene prompte tilbage. Jeg var lidt overrasket over, hvor lidt de egentlig tjekkede når der var tale om en bærbar til 12.000 kr.
Jeg har også for nyligt købt en kaffemaskine, hvor jeg var noget utilfreds med modellen og fandt en bedre model med et langt bedre tilbud 25 dage efter køb. Jeg rensede maskinen og afleverede tilbage med der manglede noget emballage og havde taget sådan et vandfilter i brug som hørte med. Igen, ingen spørgsmål eller ventetid, jeg fik bare pengene tilbage.
Jeg ved også, at en af mine venner havde købt et Samsung Smartwatch som han efterfølgende returnerede fordi han fik en iPhone fra arbejdet. Det havde han også flittigt brugt i et par ugers tid og fik uden problemer pengene tilbage for det.
Ingen af gangene er der blevet givet et afslag i prisen pga. værdiforringelse. -- #24 Jeg tror pilen peger din vej, angående hvad dumhed angår. Det er lidt svært at sælge en outlet vare dyrere end den koster på nuværende tidspunkt - tilbud kan jo vare i længere tid og over flere omgange. Outlet varer er der ingen fortjeneste på. Men det er der jo allerede en der har forklaret dig.
De 30-40% rabat er ofte på retail price, og altså ikke et udtryk for hvad varehuset sælger tvet til under normale omstændigheder (som jo er noget billigere). -- #28
Ja hvis de når at sætte den på mens tilbudet kører, så vil outletprisen være højere end tilbudsprisen i et par dage.
Men så snart tilbudet er udløbet, hvilket det som regel gør efter en uge, så vil outletprisen igen være den billigste.
Så nej, pilen peger ENTYDIGT i din retning. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hmm.. vi er måske lidt ude over den del af emnet nu, men nuvel..
Folien på en skærm er ikke nødvendig for at skærmen fungerer, derfor er fjernelse af folien ikke en forringelse af skærmen på nogen som helst måde.
Folion på skærmen blokerer typisk noget af skærmens visningsområde, hvorfor fjernelse af folien er en nødvendighed for at afprøve om hele skærmen virker - hvis den dækker over et hjørne og skærmen afprøves med folien på, ved man jo ikke om det hjørne der er tildækket virker.
Ingen problemer ift. fortrydelsesretten - ellers skal butikken kunne bevise at folien er en nødvendig/uundværlig del af skærmen, og det er da jævnt sagt en tåbelig sag at kæmpe for :p -- Hvis jeg var en øl måtte du kun knappe mig op med din lynlås! #29 Til gengæld passer dit gæste brugernavn rigtig godt til dig.
I Guder......! -- Sidst redigeret 22-11-2022 00:07 Selvfølgelig kan du fjerne folie. Hvordan ville du få den optimale oplevelse af det produkt ellers.? -- jep jep
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|