Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Processor
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

TSMC’s $100 Billion Plan To Fix The Chip Shortage

Af Maxi Nørd BoreBissen | 01-11-2021 16:56 | 2817 visninger | 26 svar, hop til seneste
Til de interesserede så er her en kortere video der forklarer, hvordan TSMC vil udvide deres wafer kapacitet med bla. nye fabs i USA, så vi i fremtiden forhåbentlig ikke kommer til at mangle chips. https://www.youtube.com[...] Spændende video. Enjoy.
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#1
Mr. WoLF
Guru
01-11-2021 16:58

Rapporter til Admin
Desværre tager det år at få en større produktion
--
#2
BoreBissen
Maxi Nørd
01-11-2021 17:01

Rapporter til Admin
I år 2024 mener jeg at kunne huske, at deres Arizona fab er klar til produktion. Men ja, det er ikke noget man lige gør fra den ene dag til den anden. :-)
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
--
Sidst redigeret 01-11-2021 17:02
#3
ToFFo
Guru
01-11-2021 17:46

Rapporter til Admin
Fuck det hvor længe der går, hurra for at der bliver gjort noget :D
--
- Indsæt signatur -
#4
Wut
Semi Nørd
01-11-2021 18:26

Rapporter til Admin
Fedt! Så kan man få sig en elbil allerede fra Herrens Aar 2025 ;-) Det er tiltrængt! Og fedt med investeringer i tech udenfor Asien! :-)
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#5
Mr. WoLF
Guru
01-11-2021 18:28

Rapporter til Admin
Nogle af de store aftagere har sovet i timen fordi man kunne købe billigt fra Kina
--
#6
BoreBissen
Maxi Nørd
01-11-2021 18:32

Rapporter til Admin
#5 Købe hvad i Kina?
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#7
Mr. WoLF
Guru
01-11-2021 18:37

Rapporter til Admin
#6 Lige for lidt fokus på sted her og mere på nogle har sovet i timen her mens jeg spiller, skulle være asien/taiwan og sydkorea
--
#8
mr doc22
Junior Supporter
01-11-2021 21:23

Rapporter til Admin
Nogen gør noget, Amerikanske "Intel" siger de ikke vil bygge fabrikker til at lave "gamle chips" til bil-producenterne
--
Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
--
Sidst redigeret 01-11-2021 21:24
#9
crucial-kid
Redaktør
01-11-2021 23:36

Rapporter til Admin
#8 mr doc22 Nej. De siger, at det ikke er deres førsteprioritet, og det samme gælder for TSMC. Men der er forskel på at bygge nyt til dem, og at ville adressere deres behov. Bilfabrikkerne skal først og fremmest opbygge et strategisk forhold til chipproducenterne (Qualcomm, NVIDIA, Marvel, Broadcom, Mobileye osv.), og ikke Intel/TSMC. Bilproducenterne opgraderer prioriteten af chips fra operationel til strategisk ligesom de har med de andre vitale dele i deres supply chain. Altså et langsigtet strategisk samarbejde, og ikke blot komponentsamarbejde, hvor de forecaster 3-6 måneder i forvejen. De gjorde de tidligere, og det gør ondt på dem nu. Men man smider ikke gammelt udstyr ud, man malker det i den grad man har mulighed for. Og det gør de allesammen, uanset om man hedder SMIC, UMC, GloFo, Samsung, TSMC eller Intel. Intel kommer jo til at have masser af 14nm udstyr, som i stigende grad vil blive brugt til chipsets, I/O, controllere mm., og spørgsmålet TSMC og Intel står med er, hvor meget udvikling de vil bruge på at gøre denne kapacitet interessant for andre typer chips kontra GloFo og UMC, som netop bruger så meget af deres R&D som muligt på netop at specialiserer sig indenfor de områder TSMC, Intel og Samsung ikke er så gode til at adressere. Det er groft sagt specialisering vs. stordrift. Intel's første prioritet er at øge deres TAM (det marked de har mulighed for at konkurrere om), og det vil primært være igennem amerikanske orienterede firmaer som Qualcomm, AWS, Tesla, IBM, Cisco, Apple og sekundært Skyworks, Ericson, Nokia, de amerikanske bilproducenter osv. Så geografisk orientering er i højsæde, og så høj tech som muligt indenfor disse afgrænsninger. Jo mindre specialisering jo bedre set med Intel briller, da deres dollars skal bruges på leading edge. #0 BoreBissen | Der vil altid være tidspunkter, hvor der er mangel på kapacitet. Det har der altid været, og sådan vil det altid være. DRAM markedet rammer f.eks. break even punktet ca. hvert 4-5. år, og pudsigt nok er resultatet, at de resterende producenter er forbeholdne med at udvidde. Det er indbygget i markedsmekanismerne, og det er særlig udtalt på chipproduktion, da de har så lang indkørselstid og høj grad af faste udgifter (dvs. lille reduktion i omkostninger af at sænke produktionen i dårlige tider).
--
Søger: bundkort til i7-7700 Mvh. Thomas Christensen.
#10
mr doc22
Junior Supporter
02-11-2021 15:19

Rapporter til Admin
#9 Det var at de ikke ville lave "gamle chips": https://hardware.slashdot.org[...]
--
Ryzen 5 5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16-16-16-36 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
--
Sidst redigeret 02-11-2021 15:20
#11
BoreBissen
Maxi Nørd
02-11-2021 15:37

Rapporter til Admin
#9 Min fejl. Det burde retteligt have stået "så vi forhåbentlig ikke kommer til at se chip mangel som vi gør i dag". Alle tre store producenter (Intel, Samsung og TSMC) udvider alle med nye fabs. Så alt andet lige kommer vi til at se en øget kapacitet inden for en overskuelig fremtid. Så er spørgsmålet om ASML kan levere nok litografimaskiner, hurtigt nok.
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
--
Sidst redigeret 02-11-2021 15:39
#12
crucial-kid
Redaktør
02-11-2021 16:20

Rapporter til Admin
#11 BoreBissen Det kan de ikke. Det er bl.a. derfor, at Intel ikke kommer med bombastiske udsagn med udgangspunkt i EUV. Deres vi kommer tilbage og slår TSMC påstand tager udgangspunkt i anden generation EUV, som Intel skulle få de/den første maskine til. Historien melder bare ikke noget om, hvor mange eller hvornår TSMC modtager deres. ASML's ordrebog på EUV er fyldt op, og de kan ikke bare skalere produktionen op. Det tager en krig at producere, og i lige så høj grad at samle ud på fab'en. Det er jo hele hold af specialiseret arbejdskraft, som arbejdere flere måneder for at samle og installere dem ude hos Intel, TSMC, Samsung osv. Derfor har der lidt i alvor og lidt i ironi været snak om, at TSMC kan holde Intel ad pinden ved blot at købe 1. gen EUV maskiner. Det nytter ikke meget for Intel, hvis de på magisk vis laver et kæmpe hop i 2022/2023 på 1. gen EUV, hvis TSMC har 10 gange kapacitet. Så når Intel siger, at de vil indhente dem igen, er det med udgangspunkt i EUV 2. gen. #10 mr doc22 Igen værd at pointere, at de ikke køber deres chips hos Intel eller TSMC. De køber dem hos Qualcomm, NVIDIA, Marvel, Broadcom, Mobileye og et hav af mindre chipproducenter alt afhængig af, om det er en display chip til LCD skærmen (en af de store problembørn det sidste år) eller produktstakken hele vejen op til de selvkørende elementer. Og her skal de indlede et strategisk-samarbejde, hvor de pt. bare har kørt det på operationelt niveau. Når de køber en skivebremse, så er de kongen og kan vælge og vrage, men når de køber en displaychip til deres ADAS gigant skærm imellem de to forsæder, så er de blot en indkøber i et kæmpe hav, og der mange foran i køen, da der bliver solgt milliarder af forskellige skærme hvert år til diverse formå. Den virkelighed har ramt dem hårdt, og det er reelt det den din artikel handler om. Altså bundlinjen er: det kan godt være, at i føler jer store i jeres bil-andedam, men når du køber en lille display driver chip, så er du intet, så kom til bordet og lad os snakke hele jeres chipstrategi og ikke komponent x på 90nm. Det er to vidt forskellige verdener, som mødes, og bilbranchen har sovet i timen, så derfor bliver de hård ramt.
--
Søger: bundkort til i7-7700 Mvh. Thomas Christensen.
#13
PeterAA
Guru
02-11-2021 19:47

Rapporter til Admin
Og det hjælper så IKKE en skid på at jeg skulle have haft en ny bil i oktober, og lige nu slår forhandleren ud med armene og siger, omkring marts/april 2022 :-(, og nå ja, de kan heller ikke få dele til soltaget, men som jeg forstå så er det specifikt på min bil (Audi Q4 E-tron), 6 chips, eller halvledere eller hvad det nu hedder, som mangler.
--
9900K, Z390 AORUS Master, 2080TI Gaming Trio, 16GB-3600mhz, 1TB m2SSD,ML240RGB,650W SupernovaG+,Core P3 Snow edition https://imgur.com[...]
#14
Wut
Semi Nørd
02-11-2021 20:43

Rapporter til Admin
#13 Glæd dig hellere over, at du står så langt fremme i køen. De fleste andre elbiler i den prisklasse har omkring 1 års ventetid ved bestilling i dag (som nok bliver forlænget løbende).
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#15
Bender82
Junior Supporter
02-11-2021 20:54

Rapporter til Admin
Elbilerne hjælper ikke på Chip mangel bare så i ved det, de bruge ca 5x så mange chips end en normal bil :-) og elbilerne banker der ud af nu, så jeg gætter på chip mangel forsætte flere år ud, fabrikkerne er meget bagud, og man kan ikke ansatte flere lastbilchefføre der er ikke nok til mætte det behov der er..
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#16
crucial-kid
Redaktør
02-11-2021 21:14

Rapporter til Admin
#15 Bender82 Det betyder meget lidt for den samlede efterspørgsel. Det er jo ikke chips lavet til biler, som er hovedudfordringen for dem. Det er med andre ord ikke NVIDIA's Jetson/DRIVE/Clara platforme, Snapdragon Ride fra Qualcomm, EyeQ4/EyeQ5 fra Mobileye eller de andre tilsvarende løsninger, som er lavet specifikt til bilindustrien. Det er generiske chips som display drivere brugt i samtlige skærme fra din gamer skærm, til infoskærmen i bilen, til den lille dumme tablet til 599 hos Harald Nyborg og den store 86" inde i mødelokalet. Det er simple controllere, strømstyringschips, IO/signal chips og alle de der små chips som ingen kender hverken navnet eller producenten af, men alle bruger på tværs af diverse markeder i diverse elektroniske dimser. Så om en elbil bruger 5 gange så mange chips, så er de jo så langt bagefter og kommer fra så lille en andel, at selv et skifte over mod elbiler ikke betyder noget kontra de ryk der kan/skal laves på udbudssiden for at bringe balance. Det kræver jo også, at efterspørgselsiden ændre sig. Alle er jo begyndt at stockpile de chips de kan få. Så Lenovo stockpiler 1 års forbrug af en bestemt chip, Huawei nogen andre chips, GN (Jabra) nogen helt tredje chips osv. (skal lige skynde mig at sige det er tænkt eksempler, om end Lenovo 100% sikkert gør det). Efterspørgslen er ekstremt høj, og det skaber frygt og større lagre, hvilket igen gør situationen mere ekstrem og ugennemskuelig. Man kan nemt se sig blind på detaljen, og en forskydning mod el-biler betyder ikke det vilde i den store sammenhæng. Bare det at Lenovo stockpiler en bestemt chip til 1 års forbrug kan betyde mere end et sving mod elbiler f.eks. Det er et tænkt eksempel, men det er bare for at få lidt perspektiv på. #14 Wut Det er vildt nok. Kender ikke så meget til bilmarkedet, men det er vildt nok, hvis der er 1 års leveringstid på biler.
--
Søger: bundkort til i7-7700 Mvh. Thomas Christensen.
#17
BoreBissen
Maxi Nørd
02-11-2021 21:19

Rapporter til Admin
#16 Måske misforstår jeg dit indlæg, men det har rigtig stor betydning for bilfabrikanterne at de ikke kan få nok chips. Chip shortage expected to cost auto industry $210 billion in revenue in 2021. The semiconductor chip shortage is now expected to cost the global automotive industry $210 billion in revenue in 2021, according to consulting firm AlixPartners. https://www.cnbc.com[...]
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#18
Wut
Semi Nørd
02-11-2021 21:21

Rapporter til Admin
#15 Elbilerne hjælper ikke på Chip mangel bare så i ved det, de bruge ca 5x så mange chips end en normal bil :-) og elbilerne banker der ud af nu, så jeg gætter på chip mangel forsætte flere år ud, fabrikkerne er meget bagud, og man kan ikke ansatte flere lastbilchefføre der er ikke nok til mætte det behov der er.. Jeg ved det ikke 100%, men mit indtryk er, at elbilerne ikke har flere chips fordi de er elbiler, men fordi producenterne nu introducerer ting som adaptiv fartpilot, automatisk baneskift, anti-kollissionssoftware osv osv, som introduceres i de nye biler (som mest er elbiler pt), men også kommer i fossilbiler. De fleste nyere benzinbiler, som jeg har set, har den samme mængde features og skærme og sager som elbilerne. Det er vist mest features med optisk/ultralyd-detektering af omgivelserne og automatpilot, der kræver mange chips. Muligvis er forventningerne til elbiler (drevet lidt af Tesla muligvis) højere end fossilbiler, men mange nye features bliver jo hurtigt enten standard eller standardiseret via lovkrav. Og jo så bliver elbiler oftere solgt med mere ekstraudstyr end benzinbiler pga de lave afgifter på elbiler, men det er nok mest en dansk ting. ;-) #16 Jeg fik oplyst 9 måneder ventetid på en Ioniq 5.. det tænkte jeg lige over 14 dage, og i mellemtiden er leveringstiden "ukendt, men sikkert ikke under 12 måneder". Avs! ;-/ #sidenote: Tesla er vist ikke så hårdt ramt af chip-mangel, da Tesla har været gode til at source chips i forskellige modeller eller fra forskellige kilder samtidig. Det må have kostet en del på softwareudviklingen at skulle understøtte mange forskellige mikroer mv.
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 02-11-2021 21:26
#19
Bender82
Junior Supporter
02-11-2021 21:22

Rapporter til Admin
#16 du glemmer at det de samme fabrikker der laver chip til biler og dele til grafikkort, ikke selve GPU chippen, så det vil ramme om du vil tro det eller ej, jeg har 6 mdrs levering på min elbil.. der ingen vinder i denne krise her :-(
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#20
Bender82
Junior Supporter
02-11-2021 21:27

Rapporter til Admin
#18 det har de, der skal styre mere på motoren og batteriet, En elbil har en bremseforstærker som køre på chip i dag.. https://youtu.be[...]
--
Mac mini M1 Xbox Series X
#21
Wut
Semi Nørd
02-11-2021 21:38

Rapporter til Admin
#20 De første mange ting, de nævner i den video, er features, der jo netop kommer i både benzin- og el-udgaver. Den eneste forskel (i listen altså) er motorstyringen. Umiddelbart tror jeg ikke, at en elmotor kræver ret mange flere chips (eller hurtigere chips) at styre, end en benzinmotor. Den skal dybest set bare styre kommutationen af motoren (el altså), hvor en processor i en benzinmotor skal have styre tændrør og ventiler evt... som ikke er nævneværdigt forskelligt fra elmotoren. I forhold til at Ford skriver (et eller andet sted) at der går omkring 3.000 chips i en ny bil, så er motorstyring en meget lille del. Der sidder nok en eller flere chips i hvert stak battericeller i elbilen, men typisk så er det old tech chips og ikke de pressede 14nm/10nm baserede chips. Men muligvis er det en kombination af det hele. En anden spøjs ting er, at bag foundries er der virksomheder, der producerer silicium ingots. De er så også i short supply, så selvom der er ledig fab-tid, så er det svært at skaffe silicium af en tilstrækkelig god kvalitet. :-/
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
--
Sidst redigeret 02-11-2021 21:38
#22
brianmikkel
Ny på siden
02-11-2021 21:51

Rapporter til Admin
Ja, det er fint TSMC vil udvide i USA. Det hjælper bare ikke meget, når der også er mangel på råvare. TSMC hævder, at der må være firmaer og mellemled der horder chips i massevis. Læs mere her : https://www.techspot.com[...]
--
#23
Wut
Semi Nørd
02-11-2021 21:54

Rapporter til Admin
#22 Det er jo en klassisk sideeffekt ved short supply: Så sørger man for at kradse så meget ind af alle de andre ting, der er tilgængeligt, så man ikke ender med at stå og mangle dem, når de første ting, man startede med at mangle endelig dukker op. Råvaremanglen skyldes i øvrigt i stor stil at kineserne har været snu og fremadskuende og har sat sig på store dele af metalproduktionen i verden. Det ender med at kineserne sidder med alle kortene på hånden :-/
--
Proud survivor of the Copenhagen earthquake 2008-12-16
#24
BoreBissen
Maxi Nørd
02-11-2021 22:03

Rapporter til Admin
#23 Præcis! Vi har for første gang udsigt til, at et diktatur kommer til at være verdens største økonomi (og dermed også den største magtfaktor). Skræmmende! Men så længe folk kan spare lidt ved at handle skrammel på Aliexpress mfl. så er det lige meget at kineserne undertrykker og manipulerer egen befolkning. Hør denne podcast: A War Over TSMC: Is it likely?... https://www.youtube.com[...]
--
AMD Ryzen 5600x | MSI B550m Mortar Wifi MSI Gaming X 6700 xt 12 GB 2x8 GB Corsair 3,2 GHz | Noctua NH-U12A Corsair RM750 v2 | WD Black M.2 500 GB
#25
crucial-kid
Redaktør
03-11-2021 15:53

Rapporter til Admin
#17 BoreBissen Jeps. Du misforstår perspektivet. De er mega hæmmet ligesom alle andre er. Nu ved jeg ikke, hvilken del du refererede til, så det er måske lidt svært at svare, men formoder det var min pointe, at det i det store hele ikke betyder så meget, hvis efterspørgslen skifter mod elbiler, som har flere chips end klassiske biler (en påstand jeg ikke ved så meget om - tror jeg læner mig op af Wut #18 skepsis på det punkt). Her var pointen, at de produkter, der er de store syndere, ikke er bilchips. Dvs. bilefterspørgslen blot kommer oveni i et stort marked, så en udvikling mod flere chips per bil ikke betyder så meget i det store hele, da selv minimale justeringer andre steder i markedet betyder så meget mere for efterspørgslen. Håber det giver mening. #18 Wut "Tesla er vist ikke så hårdt ramt af chip-mangel, da Tesla har været gode til at source chips i forskellige modeller eller fra forskellige kilder samtidig." Tillader mig lige frækheden, at dreje den lige over mod min pointe: bilproducenterne har sovet i timen, og ikke arbejdet med strategisk chip-indkøb - det var operationel indkøb. Tesla arbejder med chips som et strategisk indkøb, og er endda gået så langt som at producere deres egne chips til de visuelle udregninger af mangel på bedre term (ved ikke lige hvordan deres FPGA bliver klassificeret). De slås ligesom alle andre om de samme chips, men deres samarbejde med producenterne er tættere, hvor bilproducenterne har siddet fast i et klassisk kunde/leverandørforhold, og fokus er på at holde omkostningen nede. #19 Bender82 Påstår ikke, at de ikke har et problem. Svært at argumentere mod, når det ikke er tydeligt, hvilken del du er uenig i. #22 brianmikkel Alle hoarder de chips de kan - og meget andet for den sags skyld. Det er standard respons uanset om du laver maskindele til græsslåmaskiner, biler eller grafikkort. Jo mere leveringsusikkerhed, jo større lagre vil du stræbe efter. Jo bedre leveringssikkerhed du har, jo mindre lagre og just in time princip kan man tillade sig. I starten af Corona havde vi den omvendte situation, hvor der i stedet udbudsusikkerhed var en ekstrem efterspørgselsusikkerhed, så alle annullerede ordrer og reducerede lagrene. Det var starten på de udfordringen vi har i dag, da situationen hurtigt viste sig at blive vendt på hovedet. Det er basal risikostyring uanset om du har en lille lokal tøjbutik eller en global supply chain.
--
Søger: bundkort til i7-7700 Mvh. Thomas Christensen.
#26
Bender82
Junior Supporter
06-11-2021 17:10

Rapporter til Admin
der lige en update på Intel :-D https://www.youtube.com[...]
--
Mac mini M1 Xbox Series X

Opret svar til indlægget: TSMC’s $100 Billion Plan To Fix The Chip Shortage

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE