Det er lækkert amd kommer mere ind på spil market.
Er selv meget spændt på hvad mantle vil gøre ved min hd 7950.
Der går jo rygter om 45% boost det lyder jo voldsomt i mine øre :)
Men vi må se hvad det ender ud med. :)
--
Synes at det er pinlige argumenter at AMD har solgt kort på. Virker lidt som om at de bare vil over NVIDIA og ikke længere hente ind, og så kommer det åbenbart ikke an på hvordan virkeligheden forholder sig og blot ud fra hvad man postulere. Jeg havde ellers respekt for AMD i starten af R9 release, men de svandt væk grundet en tåbelig mangel på at få lanceret andet end ref-kølere + det faktum at de generelt havde lidt urent mel i review-posen..., og så det faktum at vi ENDNU ikke har set Mantle... Det er sgu lidt pinligt at paperlaunche noget til en date og så bare kigge den anden vej efterfølgende og lade som om at det er fint nok.
--
4770K|Maximus VI HERO|16GB Ripjaws 2133 CL9|
Inno3D GTX690 4GB|BenQXL2411T/DELL U2713HM
Samsung EVO 250GB|1TB WD Blue
#2: du kan ikke forvente at et fundamentalt nyt grafikapi kan "hardlaunches", specielt ikke et api som egentligt kun er beregnet på / giver mening for AAA spil (foreløbigt i hvert fald) - hvorved der ikke er meget ide at frigive selv api'et offentligt.
..
Generelt er det sådan med mantle, at jo mere folk ved om emnet, jo mere positivt ser de frem til det. Specielt konsol platform koderne, der ved hvor meget mere effektivt det kan gøres, og som generelt fnyser af dx/ogl. Naturligvis med den malurt i bægeret at det indtil videre er AMD only, men håbet er naturligvis at det får skubbet til udviklingen, så paradigmerne fx kan overføres til "directx 12". Ligesom g-sync i øvrigt.
Mantle demoen blev vist til Kaveri launch event'en, så vel ikke så underligt at det var på Kaveri. I øvrigt blev der vist også demoet (og i hvert fald præsenteret performance tal) på APU13 - bare ikke bf4.
Mht hvad den gamle c/opengl/nvidia-hacker fra 90'erne udtaler om moderne grafik og api'er.. tjaa ;) OpenGL's overhead er generelt større end directx11, og at man kan lave visse ting med bindless extension (som er mere end alm instancing, men alligevel lidt i samme stil) er stadig et godt stykke fra performance på et moderne konsol style api. Og i øvrigt er pågældende tweet vist blæst noget mere op end carmack mente (hvis man fx ser på diskussionen der var på nvidias konference)
Som nævnt tidligere - laver du noget, hvor du kun tænker i konsol/mantle performance, så er der sandsynlighed for at det kører MEGET dårligere i directx (som den starswarm demo der snart skulle frigives), men hvis man som normalt optimerer efter og går alle de nødvendige omveje for at undgå directx's performance begrænsninger, vil forskellen ikke være nær så udtalt. Men ok, bare 20% gør også at et 280x løber lige op med et 780 ;)
Mht de store mangekernede cpu'er kan de med directx sagtens være cpu begrænsede, da directx (overheadet) i praksis kun kan tilgås enkelttrådet.. Det er bl.a. ret udtalt i BF4 (som i sin natur nok også virkeligt er et af dem der bl.a. vil have mange draw kald). BF4 gør alt hvad det kan for at være trådet (det skal jo også køre godt på konsollerne), men der er altså lige een tråd der skal pushe directx, og den er altså fyldt op..
Det er også klart at forskellen vil være meget mere udtalt, hvis man hører til dem der foretrækker 100 fps i så høje detaljer som nu kan klares, end for dem der synes 30fps og MAX settings er sagen.
--
#2 Det gælder al software uanset leverandør, lige fra OpenGL, CUDA, DirectX og Mantle. Sådan er det bare. Du skal have folk igang med at lave det, og derfor skal det lanceres før det kan bruges. Intet nyt der.
Som al anden PR kan den blive lidt problematisk for købere, men sådan er det med tech. Folk køber pga. løftet om noget fremtidigt, som først bliver brugbart når de opgraderer igen.
#3
Er ikke helt med på G-sync og DX12. Der er jo ikke brug for et ekstra software lag til at styre G-sync.
Det interessante til CES var netop, at trods de mente de kunne fremvise og lade folk spille BF4 Mantle, så var det APU only.
At der bruger Kavari som udstillingspunkt giver god mening, at de dels ikke leverer tal for desktop boost på det som tydeligvis var klar til at folk selv kunne prøve og dels heller ikke giver mulighed for at prøve det, giver derimod ikke i forhold til den forestilling der er.
Den bedste PR du kan lave er den du ikke selv står som afsender for, og ville de have pushed Mantle effekten, skulle de have undlade at give tal for desktop, og blot lade folk prøve det. Så ville nettet eksploderer, når den første person/side laver en sammenligning på egenhånd til CES.
Så jo man kan godt se det i lyset af, at det var deres overordnede CES præsentation, hvor de valgte APU'en til, men de valgte også med vilje desktop fra i en unødvendig grad, og det sagde noget kontra de forventninger der er ude om Mantle og ikke mindst i forhold til det billede deres APU tal gav.
--
Mvh. Thomas Christensen.
#0; Jeg syntes desværre artiklen har lidt for meget "New journalism" over sig. Ikke noget specielt sagligt, eller informativt
--
Thinkpad W500, Thinkpad T61F, HTC shift, OQO 01+, Fujitsu F-07C
#3 Problemet var jo netop at de sagde at der kom en funktionel API som fungerede til Battlefield i løbet af december. Lad os sige det sådan: hvis de vil hype noget; fint, men hvis du råber ulven kommer og der så ikke sker noget mister de troværdighed, hvilket jeg ved at jeg er ikke er den eneste der synes.
#4 Igen, når de sælger en generation delvist på det argument at der kommer mantle til BF4 (hvilket de gjorde + at de bundlede spillet med kortene der understøttede mantle), så er det nok lidt en tam fornemmelse ikke at rigtigt at ha fået tingene til tiden. Nu sider jeg tilfældigvis og har med udviklingsmetoder, og enten har der været problemer med deres process eller også har en eller anden fra marketing blot råbt i vildskab uden at de har kunne stoppe ham, for det er en brøller at launche noget så "simpelt" som en API som de iflg. dem selv allerede har samarbejdet med DICE for at få til at virke til BF4, og når det så kommer til stykket har de intet at vise.
--
4770K|Maximus VI HERO|16GB Ripjaws 2133 CL9|
Inno3D GTX690 4GB|BenQXL2411T/DELL U2713HM
Samsung EVO 250GB|1TB WD Blue
Meget indforstået artikel eller er jeg bare faldet af på den?
--
I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#4: gsync var bare nævnt som en analogi til mantle - målet/essensen vældigt spændende og savnet i mange år, men den aktuelle dyre og nvidia only måde er måske ikke lige den rigtige - men det skubber til markedet så vi når frem til en bedre løsning (som nvidias udmeldinger ovenpå "freesync" jo btw også tyder på kan lade sig gøre). På samme måde som man kan håbe på at mantle's paradigmer påvirker næste directx version / en ny fælles standard.
Jeg mener i øvrigt ikke at folk kunne prøve mantle udgaven, det var vist kun lidt live (og godt nok med 2 grimme lagspikes;) under pressekonferencen. Men det andet havde ikke været dumt nej.
#5: amd havde helt sikkert gerne set at dice havde kunne komme ud som aftalt ja, det er klart. Men selve lanceringstidspunktet kunne ikke være så meget anderledes, og det er klart det er noget der tager tid at få ud på hylderne, og det var temmeligt hemmeligt op til lanceringen.
--
#10 VictorH - Coorporate color. Har hidtil kaldt dem rød-grønne pga. ATI.
#7 Contradel - ja det er det nok, beklager :)
#5 QWERTY Andreas - Måske du misforstår genren. Håber sidste del af nedenstående giver en ide. Ellers så debatter, så tager vi den derfra.
#8 HenrikM
Ok get it, synes bare ikke helt den passede ind i det du skrev, men skidt pyt.
Ingen tvivl om, at de sender kanonskud i MS lejren, og at det bliver opfanget. Det var MS' november DirectX blog jo et godt eksempel på. Det var jo ren forsvar.
Synes dog lidt for mange har kritiseret MS på det forkerte grundlag. Der er forskel på, at understøtte egne nye kort, og så skulle understøtte alt fra fire fem forskellige leverandører fra 200x og frem.
Jeg er helt med på udskydelsen af BF4 Mantle. Der var ikke så meget andet at gøre, og AMD kan ikke rigtig gøre noget ved det. NVIDIA har andre muskler, og havde gjort det anderledes, men AMD kunne ikke klandres for udskydelsen. Caught in the middle, og de skal kun have ros for, at der rent faktisk gik så kort tid fra lancering til showcase.
Tanken bag blog indlægget var, at der ikke stod mål mellem hvad Mantle er og hvor fokus bliver kontra det folk ævlede om her og alle andre sider. Der blev portrætteret af deres 1 time lange præsentation, og det var mit påskud til at skrive det.
Det er naturligvis en ensidet fortælling, det ligger i selve præmissen for genren. Det er at få folk til at tænke, og starte en debat. Det gøres ved at se tingene fra en anden side af konsensus, og der kommer mere af den skuffe med min troværdighed som offer, for ikke alle kan se bort fra pointen, og tager det for en holdning for og imod firma/produkt x.
Jeg mangler debatten, og derfor forsøger jeg at skrive et partsindlæg om noget, som jeg mener er gået under radaen, og så må vi se hvor ofte det bliver og reaktionerne på det.
--
Mvh. Thomas Christensen.
AMD er ikke green base. Det er Nvidia! så kan ikke lige følge dig.
--
Nice sharing
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #14 flot genoplivning af en 4 år gammel artikel. ps. Mantle er død
--