Er applikationen gratis, skal indtægten hentes andetsteds, og for antivirusprogrammet AVG er det data om dig og din browserfærd, som i fremtiden kan sælges videre i reklameøjemed, skriver
Wired.
Det er dog ikke nyt, at AVG indsamler data om dets brugere, da de i forvejen indsamler brugernes søgeord, som derefter kan sælges videre. Det sker ifølge producenten for fortsat at kunne levere gratis beskyttelse.
Fra 15. oktober udvides det til også at inkludere din trafik. Ændringen er derfor endnu ikke trådt i kraft, og AVG brugere vil kunne slå den udvidede dataindsamling fra. Om det også inkluderer søgetrafik indsamlingen, melder historien ikke om.
AVG begrænser dataindsamlingen til hvad de kalder "ikke-personlig data", så navn, e-mail og lignende må være fri. I en verden med avancerede databaser over unikke hardwarekonfigurationer koblet med diverse brugermønstre og andre kombinationer til at identificere dig på tværs af enheder, er det svært at forestille sig, at tredjepart ikke med tiden vil kunne identificere brugeren.