Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Nyheder

Konsollens Spil Dominans Er På Lånt Tid

Skrevet af Thomas Christensen | 25-03-2008 01:53 | 2727 visninger | 9 kommentarer, hop til seneste

Vi har hørt adskillige profetier om, at PC'en taber tærran til konsollerne i spilkapløbet, og den tæt på piratfri distribution af konsol spil lader til at være den primære årsag, men ifølge Alex St. John, CEO hos WildTangent og tidligere Microsoft "Games Evangelist", vil konsollen som vi kender den dø.

Denne kontroversielle pointe er at finde på ExtremeTech, hvor han i interviewet fremhæver den ændrede distributionsmodel for spil, da online distribution af indhold samt community baserede spil som WoW vil skabe problemer i retail leddet, som lever af spilsalget, og er grundlaget for udviklernes store interesse i konsollerne som spilplatform.

Han argumentere desuden for, at de tre producenter vil få svært ved at differentiere sig på hardwaren, og ikke mindst grafikken. Det har ifølge ham baggrund i Sony og Microsoft's underskud for konsollerne kontra Nintendo's kæmpe succes med standard mainstream hardware. Ingen af de tre vil udvikle specielle konsol grafikkort, men i stedet vælge desktop løsninger fra NVIDIA og ATI.

Han nævner intet om processorerne, men man må formode, at samme vil være gældende for processoren, hvor vi desuden har en enormt sulten Intel, som vil gøre alt for at komme tilbage i konsol markedet igen efter IBM vandt kampen om alle tre konsoller.

Han mener derfor, at PC udviklerne vil skifte til community baserede spil, som dermed omgår piratkopieringsproblematikken ligesom WoW. I samme forbindelse forventer han, at de vælger konsol markedet fra grundet Sony, Nintendo og Microsoft's kæmpe royalties for konsol spil, der bunder i deres DRM styring og sikring imod piratkopiering. I den forbindelse nævner han, at den gennemsnitlige konsol gamer spiller mere på PC'en end konsollen.

Til historien hører, at Alex St. John arbejder på distribueringssoftware til PC'en, lidt i stil med STEAM, som sammen med WoW indtil videre har været det eneste middel imod den piratkopiering, som ligger til grund for størstedelen af al online PC gaming.

#1
RMj
Elite Supporter
25-03-2008 03:04

Rapporter til Admin
Ja det kan man jo så ikke sige, Da wow alså også store trives på private servere, findes mange servere der er lige sådanne som en original server. Så at du problemet er løst ved Online gaming tager de alså fejl :)
--
Info om kæresten i profilen.
#2
Haffelaf
Gigabruger
25-03-2008 09:10

Rapporter til Admin
Jeg har nu aldrig oplevet en private server som ikke var fucked..
--
#3
nikolajp
Supporter Aspirant
25-03-2008 09:49

Rapporter til Admin
Ja, private servere vil altid være bagefter. De vil ha' store problemer med nyere patches der ændrer mange ting. Balancen kan du smide ud i lokummet og du kan aldrig være sikker på, at der ikke hackes eller andet (kammerater til mods osv.). På officielle servere får du hele pakken og du er sikker på, at din character ikke bare forsvinder en dag. Jeg (og andre tror jeg) føler desuden noget specielt ved at game på officielle servere (spiller nu ikke WoW), fordi alle er på samme udgangspunkt. Der er gode web-muligheder (ladder osv.). Private servere kan ofte ikke rumme mange spillere pga. manglende hardware. Opsummeringen må være, at private servere hæmmer (eller fejler at skabe) det som spillerne spiller WoW for. Nemlig at spille med MANGE andre og sammenligne/konkurrere. Jeg tror mange børn (15 og under) spiller Wow på private servere. Fordi de måske ikke har råd eller ikke har tålmodigheden endnu. De vil måske spille på officielle senere - så det er faktisk en god ting for WoW.
--
#4
nikolajp
Supporter Aspirant
25-03-2008 10:03

Rapporter til Admin
Mht. emnet så glemmer han vist noget. Wii'en er en mega success for Nintendo. Xbox360 har da også lavet et fornuftigt stykke hardware som de faktisk har tjent på i lang tid. Konsollen appelerer bare til en anden gaming oplevelse. Den står i stuen, kan nemt startes og kan spilles med venner. Du kan ikke gøre gaming-marked-andele op i tid. F.eks. kan folk game 100 timer WoW på en måned (for 10$) og 5 timer på deres Wii. Det er stadig 1 solgt Wii og personen tænker ikke at WoW er 20 gange bedre. Fordi de 5 timer måske var med kæreste eller vennerne og noget helt andet. Jeg er enig med ham i, at konsoller nok ikke satser så hårdt på hardcore hardware næste generation (det har Wii liso vist). Community-gaming bliver helt sikkert også større og større. Man skal dog lige have for øje, at WoW altså kan køre på næsten hvad som helst. En Xbox360 er rigeligt kraft til WoW. Og udviklere af community gaming ved, at hardware-kravene skal længere ned, så deres marked bliver større. Derved bliver PC og konsol lige igen (hvis man skal følge hans logik). Men altså - konsol og PC er 2 forskellige oplevelser. Online verdener vil delvist sørge for, at PC'en har sin berretigelse, mens casual gaming i sofaen tiltrækker konsol-gamere.
--
#5
Gripen90
Guru
25-03-2008 10:11

Rapporter til Admin
#4: Men altså - konsol og PC er 2 forskellige oplevelser. Online verdener vil delvist sørge for, at PC'en har sin berretigelse, mens casual gaming i sofaen tiltrækker konsol-gamere. Ja jeg nyder begge dele ihvertfald... jeg bytter ikke min Xbox360 væk til noget PC hardware. Der er stadig noget "samling" om konsoller hvor det er skægt at sidde og spille sammen med andre og dele spiloplevelsen - det er sgu ikke det samme over nettet hvor man enten sidder 100m el. 3000km fra hinanden. Og lets face it, spillekonsoller har været her længere til at spille på end vores personlige computer (sådan for real).
--
Intel E8500|Gainward GF8800GT GS 1GB|Gigabyte GA-P35C-DS3R|AC Freezer 7Pro|Kingston 2x1GB PC6400|SS SH-S203D|SS 205BW|Antec 900|Corsair TX650W
#6
nikolajp
Supporter Aspirant
25-03-2008 13:41

Rapporter til Admin
Man skal også passe på med at bedømme online verdener som "the next big thing". Det er snarere et marked der vokser stille og roligt jo mere generationer bliver fortrolige med det. Jeg er f.eks. sikker på, at jeg sidder og gamer et eller andet MMORPG på plejehjemmet om mange år. Men det er altså ikke lige om hjørnet, at markedet vil eksplodere, hvor alle låser sig inde og spiller online. Det er en hype some specielt "2nd Life" har pumpet op i medierne. Det kommer, men bare ganske langsomt. Og derfor er der massere af tid for PC og konsoller til at tilpasse sig eller ændre sig fuldstændigt. Jeg har f.eks. altid funderet over mulighederne Cell-CPU'en introducerede (men dog ikke har indfriet), hvor forskelligt hardware i hjemmet kan arbejde sammen om at udregne noget. Det ville da være smart, hvis man kun behøvede at købe et grafik-kort til PC'en og så kunne spille med en billig-klient-konsol, der bruger dette kort også. Disse ting han snakker om er langt ude i fremtiden, og måske er hardware-virkeligheden helt anderledes.
--
#7
Junior-M.A.F.I.A
Monsterbruger
25-03-2008 16:36

Rapporter til Admin
Er det allerede 1. april?
--
Mo money Mo bitches
#8
Mr_Mo
Monster Nørd
25-03-2008 16:45

Rapporter til Admin
Enten bringer alle deres computere og man holder LAN, ellers spiller man på en konsol, hvor alle er samlet... Det er gaming som jeg kender det og det tror jeg ikke vil dø. Det er længe siden jeg virkelig sad og spillede en single player spil, eller community-spil som WoW.
--
Fujitsu Siemens Amilo Si 1848: Intel Core 2 Duo T7200 2GHz, Ati Mobility Radeon X1300, 2048MB RAM, 120GB HD
#9
FarmerJoe
Elitebruger
28-03-2008 00:16

Rapporter til Admin
Kan ikke selv fordrage konsoller som 360 eller PS3, men synes nintendo har gjort et godt job med deres wii som er virkelig nice at game på. Men angående wii så er det på denne konsol virkelig nemt at bruge downloadede spil. Det koster stort set ingen penge at chippe den selv eller få en anden til det, kender da et par stykket som har en chipped wii.
--

Opret svar til nyheden: Konsollens Spil Dominans Er På Lånt Tid

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning