Skærme med KVM/USB-C som dock?Af Elitebruger Hype | 19-08-2024 18:15 | 2052 visninger | 19 svar, hop til seneste
Jeg synes ikke at Google og de reviews jeg kunne finde helt rækker, så jeg håber, at I har nogle erfaringer at byde ind med.
Jeg overvejer at anskaffe en skærm med indbygget KVM switch og USB-C Alt Mode + power delivery og bruge den til stationær samt dock til en bærbar. De to maskiner bruges på skift og ikke samtidigt.
Dels prøver jeg at finde ud af, hvor let det er at skifte rundt. Kan de skifte automatisk efter input, skal man dybt ind i en menu etc. - det svinger sikkert efter model, men det er svært at finde info omkring.
Dels ved jeg ikke hvor vigtigt det er, at der er nok strøm - og hvor meget strøm er nok strøm til primært kontorarbejde på en moderne bærbar. Den skal også skiftes.
Nogle af skærmene har fx kun 60W power delivery. Hvis computeren så nogle gange bruger 40W og andre 100W forestiller jeg mig, at det nok går at den dræner batteriet lidt og lader lidt i løbet af en arbejdsdag?
Det kan også være, at det giver alverdens problemer? Men så stort er udvalget af skærme med KVM/ USB-C PD heller ikke. --
Sidst redigeret 19-08-2024 18:16
De har vidst flyttet på produkt url, som nu ser ud til at være:
https://www.fcomputer.dk[...]
Jeg har en arbejdspc og en arbejdsdock hvor docken er for svag. Maskinen brokker sig ved opstart, men da jeg kun bruger den til arbejdsformål, ender jeg altid med en fuldt opladet pc.
Hvis jeg gamede fuld skrald på den ville den helt sikkert løbe tør.
https://www.hp.com[...]
Den sender vidst 65w ud på usb-c.
Hvad dit faktiske strømforbrug er undervejs er svært at svare på, men du kommer til at balancere på kanten ingen tvivl om det. -- #2 Hvordan brokker den sig? Lavt batteri besked, en popup man skal klikke på eller hvad?
Jeg har engang haft en bærbar, som faktisk havde en lidt mindre strømforsyning end den trak. Så ved full load drænede den batteriet lidt - men aldrig et problem og faktisk et fint tradeoff for at have en mindre power brick.
Tak for links til gode tilbud. Det er dog erfaringer med skærm med KVM/power og ikke links til modeller, som har KVM jeg søger. Den den kan Google og reviews ganske fint klare :-)
Men del meget gerne hvis I har erfaringer med dem eller andet KVM/PD som er værd at tage højde for inden køb. -- Jeg kigger med.
Har selv spurgt om det samme for længe siden, men aldrig fået købt.
Er det rigtigt man skal have en KVM switch med USB-B til sin stationære og så den power USB-C til sin bærbar.
Så kan man switche rundt mellem de 2 maskiner?
tænker også man skal op i 90w USB-C
-- Jeg har selv to Philips 34" skærme med KVM og USB-C.
Det er nemt at skifte imellem, og hvis du har input sat til auto, skal du ikke skifte manuelt, hvis du kun bruger en af enhederne ad gangen.
Jeg har til min stationær et USB-A kabel og et DisplayPort kabel.
Mus, tastatur, USB-lydkort og lignende tilbehør er tilsluttet en USB hub, som er tilsluttet skærmen. På den måde følger disse enheder med, når jeg skifter mellem USB-C og DisplayPort.
Mht. powerdelivery, så har begge mine 90w eller 100w. Kig på laderen til din bærbar - hvis skærmen kan levere mindst lige så mange watt som den, så er du rigeligt dækket ind. -- Jeg kigger også lidt på noget a'la det her. Men vil helst ikke have buet skærm.
Kan man have en 34" ikke buet (med KVM) og stadig se det hele :-) -- Jeg har lige købt en Dell U2724DE. Den har 90W USB-C PD / Thunderbolt og indbygget KVM-switch (det er forskellen på D og DE).
Umiddelbart virker det til at beskrive det behov du har. Den kan også auto-skifte mellem inputs, når et nyt billede dukker op, vise picture-in-picture og tage KVM-switchen med input-skift eller blot begrænse KVM-switchen til kun at servicere det ene input fast.
Min udfordring i øjeblikket er, at jeg skal daisy-chain både USB-C til HDMI (laptop) og DP-DP (stationær) hvilket krævede en USB-C til HDMI converter, samt at jeg ofte har begge maskiner tændt samtidigt og har kablet internet i begge, men laptoppen kan kun få internet fra KVM-switch (enten dock eller skærm) og stationær skal ikke bruge internettet fra KVM-switch, da den får det direkte på motherboardet - og så bliver alt lidt mere kompliceret. Så jeg prøver om jeg kan lave et smart setup der :D
Din usecase lyder noget mere simpel og der tror jeg den ville løse præcis dit behov. Den eneste anke jeg har er, at ghosting er lidt mere tydeligt i høj kontrast (hvid skrift, sort baggrunde, i bevægelse) end jeg har været vant til med min 240hz, 1ms, 1080p IPS skærm fra ASUS.
Link: https://www.pcworld.com[...]
-- [Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed
[Mindre] Bias og skjult reklame --
Sidst redigeret 01-10-2024 00:19 Tak for input #7og #9 som jeg dog ikke fik set før nu. Jeg kan så bidrage med mine egne
erfaringer nu.
Jeg endte med atkøbe en Philips Evnia 34M2C8600 34 UW OLED, som jeg er fint tilfreds med
til prisen.
Bemærk dog, at Philips ikke giver burn-in garanti, som man kan få hos blandt
andet MSI på 341CQPX.
Dernæst har Philips skærmen en aktiv blæser, som dog kan slås fra i skærmens
software.
Et par flere kommentarervedr. skærmen nederst.
Ang. KVM:
Det virker fint med auto switch på min skærm så længe kun den ene PC er tændt
ad gangen. De fleste skærme jeg kiggede på inden køb havde ikke source
switching begravet alt for dybt i menuen.
På specifikt min Philips skærm (har ikke test det på andre) kan det dog drille
lidt, hvis jeg har begge pc'er tændt samtidigt.
Udfordringen jeg oplevede var, at KVM først skifter, når skærmsignalet skifter
- og hvis jeg skifter manuelt til et slukket" input/signal så hopper den
selv tilbage til forrige input (også selvom dette skulle være slukket) før skærmenden
går i standby.
Så problemet opstod, hvis jeg havde PC A tændt og lige hurtigt skiftede til PC
B længe nok til at skærmen slukkede eller standby på PC A.
Så jeg kunne jeg ikke "vække" PC A med tastatur/mus hvis
skærmen har været på input B og PC A i mellemtiden har slukket skærm eller gået
i standby.
Jeg har løst det ved at have mit tastatur sat direkte til begge maskiner
foruden KVM switch (MX Keys med 3 output).
Alternativt kunne det løses ved at sætte skærmen til aldrig at slukke før
maskinen går i standby. Det har jeg så ikke gjorde for at forsøge at skåne OLED
skærmen lidt.
I mit setup har jeg desuden min laptop stående som "stationær"i en
vertikal laptop holder de fleste dage. Så det er bare nemmere altid at sætte
den i standby og vække med tastaturet sat direkte til den. Sætter man PC'en til
USB-C når man kommer hjem fra arbejde eller altid tænder/slukker maskinerne
separat så virker auto-source perfekt.
Ang. USB-C pwoerdelivery:
Min skærm har op til 90W PD (ved ikke hvor meget den reelt spytter ud, da det vist
også er knyttet til brightness) og jeg har også prøvet at køre med den i 65W
mode og det virker fint til alm. Kontorbrug. Jeg har testet både på en Lenovo
Legion 5 Pro (I7 13700HX + RTX4070) og en Yoga Pro 9i (Ultra 9 185H + RTX4070) og
til trods for at de PC'ere har power bricks på 300W og 170W absolut ingen
problemer. Ingen advarsler ved opstart eller batteri drain.
Performance bliver dog kraftigt reduceret. Det virker til at Lenovo downscaler
power budgettet til det power den får så den ekke dræner på batteriet.
På Yoga Pro 9i er gaming performance faktisk ca. lige så dårlig som ”battery
saver” power mode på batteri. Legion Pro brugte jeg kun til en hurtig test om
PD virkede, så jeg husker ikke hvor kraftigt den er ramt.
Det er dog bare at sætte den rigtige lader i og så er der fuld performance og stadigvæk
KVM funktionen via USB-C. Det er rigeligt fint til mit behov, som er primært alm.
kontorbrug.
I øvrigt skriverfolk på nettet, at Yoga Pro 9i angiveligt dræner på batteriet under fuld
load med sin 170W power brick (jeg har ikke testet det) men til alm. kontorbrug
via PD er der absolut ingen udfordringer eller power drain.
Philips Evnia 34M2C8600 34” UW OLED.
Jeg endte med at købe en PhilipsEvnia 34M2C8600 34” UW OLED. Det fungerer godt med KVM switch og PD på op til
90W. Philips skærmen kan vist kun give mere end 65W hvis brightness er
under 70%
Den går i 100% brightness ved HDR, som ikke kan justeres ned.
Ellers har jeg den kun oppe i 70% eller højere, når aftensolen kommer ind fra
siden. Da skærmen står lige ved et stort vindue) og nu her det er blevet
efterår er der ikke engang blus nok på aftensolen til at drille.
Jeg havdeegentligt tænkt mig at købe MSI 341 CQPX grundet heatsink (ingen blæser) og
også burn-in garantien. Jeg skulle dog også bruge en afklaring på om OLED var
den rette vej (ikke til at se dem udstillet) og MSI skærmen var ikke kommet på lager noglesteder i august da jeg bestilte. Derudover var/er prisforskellen fra 5.500,-
til 8.000,- så jeg endte med at beholde Philips skærmen. Så har jeg 2.500,- til
en opgradering, hvis den en dag viser tegn på burn-in. Jeg vil måske alligevel
skifte skærmen, når OLED får en bedre pixel struktur eller at der kommer reelle
OLED alternativer i 34” UW Mini LED.
Mht. pixel struktur var min første tanke faktisk, at skærmen skulle retur med
det samme, da tekst så forfærdeligt ud. Så satte jeg sharpness setting på 100
er det faktisk fint og synes heller ikke sharpness giver "støj" i
spil. Tekstkvaliteten er dog ikke så godt som en alm LCD enten 27” 1440p
eller 32" 4K med alle skærmene på 100% UI scaling, men jeg tænker slet
ikke over det i kontorbrug 8 timer om dagen.
I øvrigt totalt ”forbudt”brug på en OLED, jeg ville have en HDR skærm og Mini LED i 34” UW er der bare
ikke nogle gode muligheder endnu. De fleste døjer ifølge reviews med VA
ghosting/smearing og jeg forsøgte mig også med en Lenovo Mini LED, som dog ikke var
for mig. Den havde ellers nogle fede unikke features.
Lenovo Y34wz-30Mini LED
Responstid var hurtignok for mig, men den var for upræcis i farvegengivelsen (kritisk for mit
arbejde) og for mat i udseenet i sRGB mode. Blooming synes jeg ikke var et
problem trods kun 384 zoner dimming. Der er alligevel også lidt blooming på
OLED med fx curser på sort baggrund.
Lenovo skærmen havde nogle GENIALE PbP og ”True split” funktioner. I tillæg også 140W USB-C PD.
PbP kan på defleste 34” UW kun være 50/50, men Lenovo skærmen kunne også køre en simuleret
27” 1440p + 33% ”mini skærm” til siden.
”True Split”kunne give to simulerede skærme (så du kan køre fullscreen windows) fra samme
video input og kunne køre i samme assymetriske mode. Det gad jeg virkeligt godt, at min OLED kunne. Da jeg bruger min skærm som en 27" + en smule ofte. Med Lenovo skærmen kunne jeg slippe for en bjælke i toppen eller køre en youtube video fullscreen i siden.
Selvom dertydeligtvis var mere brightness i Mini LED skærmen (næsten for meget på test/setup
peak window) så var HDR oplevelsen i Battlefield V/1 og Battlefront jeg brugte
til test meget ens side by side.
Så er prisenfortsat lavere end OLED på Lenovo skærmen og præcision i farveangivelsen ikke
kritisk for dig er den bestemt et kig værd. Skærmfoden ser absolut forfærdelig ud,
men det er subjektivt og den er solid nok. Skal man have den på en monitor arm
er det jo lige meget :) -- Sidst redigeret 02-11-2024 16:16 Jeg prøver lige at poste #10 igen fordi formateringen gik totalt bananas, da jeg kopierede fra word og ind her.
Jeg endte med atkøbe en Philips Evnia 34M2C8600 34 UW OLED, som jeg er fint tilfreds med til prisen.
Bemærk dog, at Philips ikke giver burn-in garanti, som man kan få hos blandt andet MSI på 341CQPX.
Dernæst har Philips skærmen en aktiv blæser, som dog kan slås fra i skærmens software.
Et par flere kommentarer vedr. skærmen nederst.
Ang. KVM:
Det virker fint med auto switch på min skærm så længe kun den ene PC er tændt ad gangen. De fleste skærme jeg kiggede på inden køb havde ikke source switching begravet alt for dybt i menuen.
På specifikt min Philips skærm (har ikke test det på andre) kan det dog drille lidt, hvis jeg har begge pc'er tændt samtidigt.
Udfordringen jeg oplevede var, at KVM først skifter, når skærmsignalet skifter - og hvis jeg skifter manuelt til et slukket" input/signal så hopper den selv tilbage til forrige input (også selvom dette skulle være slukket) før skærmenden går i standby. Så problemet opstod, hvis jeg havde PC A tændt og lige hurtigt skiftede til PC B længe nok til at skærmen slukkede eller standby på PC A. Så jeg kunne jeg ikke "vække" PC A med tastatur/mus hvis skærmen har været på input B og PC A i mellemtiden har slukket skærm eller gået i standby.
Jeg har løst det ved at have mit tastatur sat direkte til begge maskiner foruden KVM switch (MX Keys med 3 output).
Alternativt kunne det løses ved at sætte skærmen til aldrig at slukke før maskinen går i standby. Det har jeg så ikke gjorde for at forsøge at skåne OLED skærmen lidt.
I mit setup har jeg desuden min laptop stående som "stationær"i en vertikal laptop holder de fleste dage. Så det er bare nemmere altid at sætte den i standby og vække med tastaturet sat direkte til den.
Sætter man PC'en til USB-C når man kommer hjem fra arbejde eller altid tænder/slukker maskinerne separat så virker auto-source perfekt.
Ang. USB-C pwoerdelivery:
Min skærm har op til 90W PD (ved ikke hvor meget den reelt spytter ud, da det vist også er knyttet til brightness) og jeg har også prøvet at køre med den i 65W mode og det virker fint til alm. Kontorbrug. Jeg har testet både på en Lenovo Legion 5 Pro (I7 13700HX + RTX4070) og en Yoga Pro 9i (Ultra 9 185H + RTX4070) og til trods for at de PC'ere har power bricks på 300W og 170W absolut ingen problemer. Ingen advarsler ved opstart eller batteri drain.
Performance bliver dog kraftigt reduceret. Det virker til at Lenovo downscaler power budgettet til det power den får så den ekke dræner på batteriet. På Yoga Pro 9i er gaming performance faktisk ca. lige så dårlig som ”battery saver” power mode på batteri. Legion Pro brugte jeg kun til en hurtig test om PD virkede, så jeg husker ikke hvor kraftigt den er ramt.
Det er dog bare at sætte den rigtige lader i og så er der fuld performance og stadigvæk KVM funktionen via USB-C. Det er rigeligt fint til mit behov, som er primært alm. kontorbrug.
I øvrigt skriverfolk på nettet, at Yoga Pro 9i angiveligt dræner på batteriet under fuld load med sin 170W power brick (jeg har ikke testet det) men til alm. kontorbrug via PD er der absolut ingen udfordringer eller power drain.
Philips Evnia 34M2C8600 34” UW OLED:
Jeg endte med at købe en Philips Evnia 34M2C8600. Det fungerer godt med KVM switch og PD på op til 90W. Philips skærmen kan vist kun give mere end 65W hvis brightness er under 70%
Den går i 100% brightness ved HDR, som ikke kan justeres ned.
Ellers har jeg den kun oppe i 70% eller højere, når aftensolen kommer ind fra siden. Da skærmen står lige ved et stort vindue) og nu her det er blevet efterår er der ikke engang blus nok på aftensolen til at drille.
Jeg havde egentligt tænkt mig at købe MSI 341 CQPX grundet heatsink (ingen blæser) og også burn-in garantien. Jeg skulle dog også bruge en afklaring på om OLED var den rette vej (ikke til at se dem udstillet) og MSI skærmen var ikke kommet på lager noglesteder i august da jeg bestilte.
Derudover var/er prisforskellen fra 5.500,- til 8.000,- så jeg endte med at beholde Philips skærmen. Så har jeg 2.500,- til en opgradering, hvis den en dag viser tegn på burn-in. Jeg vil måske alligevel skifte skærmen, når OLED får en bedre pixel struktur eller at der kommer reelle OLED alternativer i 34” UW Mini LED.
Mht. pixel struktur var min første tanke faktisk, at skærmen skulle retur med det samme, da tekst så forfærdeligt ud. Så satte jeg sharpness setting på 100 er det faktisk fint og synes heller ikke sharpness giver "støj" i billeder eller spil. Tekstkvaliteten er dog ikke helt så god som en alm LCD enten 27” 1440p eller 32" 4K med alle skærmene på 100% UI scaling, men jeg tænker slet ikke over det i kontorbrug 8 timer om dagen.
I øvrigt er det angiveligt totalt ”forbudt” brug af en OLED til massere af kontorbrug. Jeg ville have en HDR skærm og kun én skærm. Mini LED i 34” UW er der bare ikke nogle gode muligheder endnu. De fleste døjer ifølge reviews med VA ghosting/smearing og jeg forsøgte mig også med en Lenovo Mini LED, som dog ikke var for mig. Den havde ellers nogle fede unikke features.
Lenovo Y34wz-30 Mini LED
Responstid var hurtignok for mig, men den var for upræcis i farvegengivelsen (kritisk for mit arbejde) og for mat i udseenet i sRGB mode. Blooming synes jeg ikke var et problem trods kun 384 zoner dimming. Der er alligevel også lidt blooming på OLED med fx curser på sort baggrund.
Lenovo skærmen havde nogle GENIALE PbP og ”True split” funktioner. I tillæg også 140W USB-C PD.
PbP kan på de fleste 34” UW kun være 50/50, men Lenovo skærmen kunne også køre en simuleret 27” 1440p + 33% ”mini skærm” til siden.
”True Split” kunne give to simulerede skærme (så du kan køre fullscreen windows) fra samme video input og kunne køre i samme assymetriske mode. Det gad jeg virkeligt godt, at min OLED kunne. Da jeg bruger min skærm som en 27" + en smule ofte. Jeg gad bare ikke have to skærme - det ser rodet ud.
Med Lenovo skærmen kunne jeg slippe for en bjælke i toppen eller køre en youtube video fullscreen i siden.
Selvom dertydeligtvis var mere brightness i Mini LED skærmen (næsten for meget på test/setup peak window) så var HDR oplevelsen i Battlefield V/1 og Battlefront jeg brugte til test meget ens side by side.
Skærmfoden ser absolut forfærdelig ud, men det er subjektivt og den er solid nok. Skal man have den på en monitor arm er det jo lige meget :)
Så er prisenfortsat lavere end OLED på Lenovo skærmen og præcision i farveangivelsen ikke kritisk for dig er den bestemt et kig værd. -- Hej Hype
Tak for grundig gennemgang.
Din bærbar har du koblet op til skærm med USB-C PD port fra skærm.
Formoder du også har netkabel, samt mus og tastatur i skærm KVM ?
Hvordan kobler du din stationære til skærm, så den også kan benytte mus og tastatur samt net, når det er den stationære der er den aktive?
kigger selv på denne:
https://www.dell.com[...] -- Sidst redigeret 03-11-2024 15:45 Jeg er dog lidt i tvivl om 1 meter lige skærm er til at overskue og om buet er bedre, når den er så bred.
https://www.dell.com[...] -- Sidst redigeret 03-11-2024 15:50 Jeg har mus og tastatur i KVM, så det skifter med input.
Der er ikke netstik i Philips skærmen, men jeg kører i forvejen bærbar på WiFi og den stationære på kabel.
Der findes nogle få flade 34" jeg har ikke prøvet en flad.
Jeg synes en let bue passer fint til en 34" UW. Jeg har også prøvet en buet 32" 4K som virkede lidt mærkeligt (også en kraftigere bue) men til UW føles det perfekt.
Philips skærmen buer let 1800R som de fleste QD-OLED og det synes jeg er perfekt.
Jeg har også haft en 34" VA med 1500R som også er ok. En lige linie "buer" lidt men tydeligt på 1500R. Det kræver lidt tilvænning, men jeg synes det er ok. Er der frit valg ville jeg dog foretrække 1800R, hvor jeg ikke lægger mærke til forvrængning.
I mit tilfælde hjælper buen også lidt på reflektioner, da den står 90 grader op til et vindue og der er genskin fra væggen bag mig. Buen kan dog også "strække" reflektionerne, så det er nok enten et plut eller et minus efter setup. -- Sidst redigeret 03-11-2024 17:23 Jeg ville ønske man kunne se dem live et eller andet sted. De der store skærme.
Så man kunne sammenligne.
men power og elgiganten har jo ikke noget ordentligt udvalg.
Er lidt bøvlet at tage dem hjem for så at returnere :-) -- Jeg har en Samsung skærm med indbygget dock og købt en KWM switch ved siden af, har dog efterfølgende udskiftet mit tastatur og mus til Logitech. Hvor det er muligt at skifte mellem flere bruger, så min KWM er faktisk blevet lidt overflødig for mig nu. -- I5 2500K 3.3 GH--P8P67 PRO--GTX 670--Samsung 840 500 GB--Western Digital Black 500GB-Seagate 2TB-Cool master 700 Watt--8GB 1600 Kingston Hyperx #15 Ja desværre ikke. Jeg startede med at køre det halve af København rundt for at se en skærm i drift. Så jeg endte også med at bestille mere end en og så returnere.
Der kan jeg i den forbindelse give plus point til Elgiganten og Proshop mens Føniks Computer (som jeg ellers har brugt meget pga. deres tidligere fysiske butik) ville tage en procentdel alene fordi kassen har været åbnet.
Fordelen ved at bestille/hente hjem er i det mindste, at du så kan teste den i dine egne omgivelser, som ikke er det samme som butikken. Da jeg købte et QD-OLED tv for et par år siden havde jeg set det i butikken uden at billedet skilte sig ud fra de andre normale LED TV. Da jeg så fik det hjem og det kørte HDR i en halvmørk stue, så kunne jeg pludseligt forstå alt den Hype der er/var om OLED. -- Selve tilslutning af din skærm, formoder jeg jeg foregår med USB-B kabel fra din skærm til USB-A i din stationære samt display kabel fra stationær til den displayport i skærm der kan håndtere det setup (eller er det lige megen hvilken DP?).
USB-C bruger du så til laptop. -- #18 Ja eller du kan bruge HDMI istedet for DP. Dog er det ikke sikkert at HDMI understøtter fuld refreshrate på alle skærme. Jeg har ikke testet min, da jeg netop bruger DP og USB-C.
Du kan for den sags skyld ogsp vælge altid at bruge samme USB, men så går fidusen lidt af KVM. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|