RMA uden beviser?Af Ny på siden One-Eye2 | 30-09-2024 16:09 | 998 visninger | 11 svar, hop til seneste
Hej.
Jeg købte en bærbar i Power fra Outlet i slut marts. Den er begyndt at vise nogle grafiske fejl med skærmen, men det er så sjældent at jeg ikke har kunne dokumentere det endnu.
Der er ikke noget garanti på, men selvfølgelig reklamation.
Mit spørgsmål er bare, kan jeg overhovedet lave en reklamation på den, når ikke jeg kan dokumentere det der sker? Både min kæreste og jeg har vidnet det, men uden at nå dokumentere det.
Jeg tænker det ikke kan være et godt tegn, at den viser sådanne fejl, allerede efter 7 måneder.
Tak på forhånd. --
Ja, det kan du da.
De skal yde to års reklamationsret.
Så må de (Power) tænde den op og se hvad der sker.
De må have en formular, ellers så beskriv fejlen så godt som du kan.
Noget i stil med "Periodisk fejl forekommer. Jeg mistænker skærm og/eller GPU/IGPU"
(nogle butikker, de gode af slagsen, ombytter bare sådan noget outlet-skrammel eller betaler pengene retur - de ved godt outlet-varer er lidt et sats nu og da) -- Goats are better people --
Sidst redigeret 30-09-2024 16:16 På den her side bliver man jo altid nysgerig om hvad fejlen er, kun i spil, alle spil, spil med mods, trackere i. streames der samtidig osvosv, er der system i fejlen når den endelig kommer. Hav mobil kamera klar når det går galt eller se om du kan finde andre der har samme fejl på google. -- Hvis du ikke har dokumentation, så glem alt om det.
Hvis du ikke kan fremprovokere fejlen, så du kan vise den i Powerbutikken, så glem alt om det.
De har den bare stående tændt i 24 timer og så får du den retur med - ingen fejl fundet. Forgæves fejlsøgningsgebyr 500 kr (eller hvad Power nu tager).
Dette er dog bare min mening.
Har du opdateret drivere osv, altså det helt basale. -- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. Jeg synes ikke du skal glemme alt om det, jeg har sjældent læst så slatten en holdning, som den Jacob lægger op til.
Du har købt et produkt der fejler syv måneder efter købet, det holder ikke en meter.
Men måske Jacob er en solstråle mht at gøre opmærksom på du nok burde snakke med dem, inden de bonner dig for et eller andet og sender dig hjem med samme problem.
Få aftalen på skrift, om nødvendigt.
(er Power lige så ringe som Fønix, æder jeg mine ord, jeg sværger)
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 30-09-2024 16:45 Skal man æde noget, der både indeholder godt og skidt, vil det være ret dumt ikke at starte i den gode ende!!!
Det er bestemt et af de øv tilfælde, der ligger lidt uden for normen af problemstillinger, så jeg ville først skrive nøjagtigt, hvad du her har fortalt, og høre om hvorledes de mener, du skal forholde dig til problemet. Ud fra deres svar, kan du så tage stilling til, hvorvidt du skal sidde parat til videooptagelse, eller andet jævnfør deres anvisninger. Husk selvf. at skrive pænt og "nysseligt hehe" da de sikkert modtager en hel del af det modsatte.
Good luck, og lad høre om resultatet :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
37 + på B&W listen.. --
Sidst redigeret 30-09-2024 16:56 #4
Læs #0 igen og læg mærke til:
men det er så sjældent at jeg ikke har kunne dokumentere det endnu
Nu er sjældent jo et relativt begreb, 1 minut for nogen, 2 dage for nogen og 60 dage for andre.
Faktum er bare at den fejl finder Power med garanti ikke.
Jeg tillader mig bare at være realist.
Endvidere skriver #0 bare grafiske fejl, så må det jo uddybes, hvis vi skal tage en beslutning på bedre grundlag end det vi har.
Min mobiltelefon viser også en underlige ting på skærmen af 1 sekunds varighed en gang i mellem, ca 1 gang om måneden.
Ikke noget mønster, ikke noget jeg kan fremprovokere og ikke noget jeg kan dokumentere, men den er inden for 24 måneders reklamation - vil du give mig en ny telefon?
#0
Den eneste grund til at det skal dokumenteres er for at gøre din sag stærkere. Hvis du får din computer retur med besked om den ikke fejler noget.
Jeg er helt sikker på at Power ikke bytter/reparerer din computer på grundlag af en video du har optaget.
Kan de ikke påvise fejlen, så findes fejlen ikke.
Igen jeg er bare realist.
Derfor vil din sag være nemmere, hvis den kan fremprovokeres.
Eksempelvis den kommer altid hvis Chrome er åben på HOL og jeg starter Fortnite - eksempelvis.
Spørg Power og forklar dem fejlen og hør hvad de siger.
Du kan være heldig at producenten giver penge retur i stedet for at bøvle med rep (det ved jeg Logitech har gjort - ved ikke om de stadig gør). -- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. Kan du give et bud på HVOR sjældent det sker og hvad er det for en slags fejl?
Bliver grafikken "strukket"?
Lidt ligesom det her: https://answers.ea.com[...]
Eller oplever du misfarvninger som sådan her?
https://preview.redd.it[...]
Eller sådan her?: https://external-preview.redd.it[...]
Uanset hvad er det en svær sag, for det kræver jo at man sidder og glor på maskinen hele tiden, for at se om den kortvarigt laver fejlen.
Er det kun i specifikke spil/programmer det sker? Eller er det helt tilfældigt uanset hvad du laver? Hvor længe varer fejlene når de kommer? -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #6
Jeg er rimelig ligeglad med din telefon.
Hvis den kikser, så opret en reklamationssag hos den butik der har solgt dig det skrammel.
Det nytter ikke noget at råde folk til at give op, blot fordi du har givet op. -- Goats are better people #8
Men han har en pointe, reklamerer du over et problem er det også en forudsætning at problemet er til stede, ellers kan du ikke reklamere over den.
Virksomheder som Power (og de fleste andre kæder, har selv erfaring med Bilka hvor jeg håndterede RMA) har som regel også et klausul at en evt. ikke godkendt reklamation kan medføre et gebyr, for at dække de omkostninger en virksomhed nu engang har i forbindelse med at håndtere en reklamation. Et produkt der ikke har en replikerbar fejl vil i teorien kunne trigge denne foranstaltning (omend jeg mindedes at vi sjældent rent faktisk gjorde brug af den, det var kun over for dem der virkelig prøvede grænser af).
Også ofte omtalt som et "Undersøgelsesgebyr".
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#9
Både du og Jacob har måske ret.
Min erfaring med de supermarkeds-agtige elektronikbutikker er stærkt begrænset.
Min sidste reklamation (hos Proshop) gik således;
-Min PSU støjer, det er nok noget coilwhine
-Kom ud med den
-Værsgo
-Vi gider ikke teste den, vil du have en ny?
-Jatak
-Farvel -- Goats are better people ..jeg blev ikke helt færdig.
Jeg har købt en del outlet- og genbrugs-stumper og maskiner (godt nok alle andre steder end Power/Elgiganten/Bilka) min oplevelse er at butikkerne ofte tilbyder erstatninger eller penge retur, simpelthen fordi det ikke altid kan svare sig at bruge en masse tid på fejlsøgning - det kender vi vel alle..
Jeg synes det er et forsøg værd at tage ud og snakke med dem, hvis ikke geografien er en dræber.
Ni ud af ti er det SÅ meget lettere med dialog ansigt til ansigt.
Mails frem og tilbage er lidt en tålmodighedstest for begge parter.
Igen; jeg har læst mange tråde hvor elektronik-supermarkederne får tæv, så måske er jeg helt ude af trit med virkeligheden når jeg forestiller mig at OP får smidt en anden maskine i hovedet eller får pengene retur.
OP, hvor dyr er din laptop?
(for mig kan det være af væsentlig betydning ifht om jeg gider bruge tid på det, kontra at sælge skidtet som defekt til en HOL-nørd der har mere talent end eksempelvis Powers RMA-crew, alternativt kan man udnytte forummets kapacitet - der er som sagt nogle nørder der beskæftiger sig med laptops dagen lang) -- Goats are better people
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|