Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Lenovo USB-C dock driller, billede, udfald mm.

Af Gæst Niels Møller | 11-02-2022 07:04 | 2757 visninger | 21 svar, hop til seneste
Min chef har købt en ny Lenovo Ideapad "et eller andet". Helt isoleret set virker den rigtig godt. Han har en Lenovo USB-C dock, så der kan komme to skærme på. Og her er så problemet. Det virker utroligt dårligt. PC'en tænder typisk, men har kun billede på den interne skærm. Så kan jeg koble dock'en til og fra og for det meste overføres billedet så til de eksterne skærme. Men den kan også finde på at komme med et spontant udfald, hvor der bare slukkes for skærmene uden videre, og typisk kan det kun virke igen, hvis enheden fjernes i enhedshåndtering. Der kommer heller ikke billede på skærmene, hvis der laves en genstart efter f.eks opdateringer. Docken har jeg fundet 3 opdateringer til, herunder en firmware som blev installeret uden problemer. Men jeg vil faktisk mene at det virker endnu dårligere efter den firmwareopdatering, men der var intet som fejlede i processen. Er der en service som ikke startes ordentligt, når der aldrig er billede ved start/genstart? Hvad er det lige som går galt, når den laver udfald? Så står den med gul advarsel i enhedshåndtering med en fejl at den ikke kunne resette. Den bruger noget Generisk USB driver, som jeg ikke kan finde opdateringer til. Lenovo Vantage havde kun opdateringer til BIOS. Jeg kunne godt tænke mig at docken på en eller måde kunne fjernes totalt fra systemet som om PC aldrig har set den før. Jeg tror PC'en har en slags hukommelse i den retning, så selv om jeg fjerner enheden, så skriver den aldrig at ny hardware er tilføjet. Så hvis PC'en ser et problem med noget, så blive den aldrig helt fjernet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
utyske
Gæst
11-02-2022 07:34

Rapporter til Admin
Vi bruger Lenovo på arbejdet og nogle af vores computere havde det lidt stramt med dem, indtil vi installerede driveren til docken på computerne. Hvis det ikke løser problemet, så prøv Lenovos support.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
prosasan
Superbruger
11-02-2022 08:26

Rapporter til Admin
Har du mulighed for at skrive hvilken type det specifikt er, vi har haft snart 6+ varianter med hver deres små finurligheder. Så det lidt nemmere at hjælpe ^^
--
AMD 2700X - 32gb Hynix Ecc 3200mhz ASUS ROG Strix B450-i GAMING - Gigabyte RTX 2070s
#3
Niels Møller
Gæst
11-02-2022 08:58

Rapporter til Admin
Docken er en ThinkPad Hybrid USB-C / USB-A, model DUD9011D1 Mig bekendt er der vist ikke generel software/driver der installerer docken som helhed, men det vil helt sikkert gøre det lettere.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Tux
Guru
11-02-2022 09:06

Rapporter til Admin
#3 Der er flere drivere på deres hjemmeside til den dock, blandt andet en display driver. https://support.lenovo.com[...]
--
Don't feed the trolls.
#5
h-m
Ultrabruger
11-02-2022 09:10

Rapporter til Admin
Download Lenovo System Update og installer alle opdateringer på computeren, imens docken er sat til. https://pcsupport.lenovo.com[...] Hvis der stadig er problemer efter det, er docken defekt og vil blive ombyttet gratis af Lenovo, hvis den er indenfor garantien. Ud af ca. 250 docks (USB-C gen2 og Hybrid USB-C docs) er ca. 5% fejlet med blinkende skærme.
--
#6
Niels Møller
Gæst
11-02-2022 09:16

Rapporter til Admin
#4. Den er installeret allerede. Det er nærmere som om USB'en smider forbindelsen. Skal signalet til skærmene være gennem USB-C, eller kan den fungere over USB-A, hvis PC'en oplader alene tilsluttes USB-C?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
puma99dk|
Monsterbruger
11-02-2022 09:23

Rapporter til Admin
#6 Har du slået USB suspend fra og evt. valgt en anden strøm plan i Windows når bærbaren alligevel er sat til strøm?
--
#8
ToFFo
Guru
11-02-2022 09:32

Rapporter til Admin
Det var et besynderligt varenummer. Kan du prøve at kigge under bunden igen? Jeg tror den hedder 40AF0135EU eller DK til sidst. Det er det "normale" varenummer for hybrid dock'en. Hvilken computer bruges den med? Også her skal det specifikke varenummer bruges, idet forskellige konfigurationer af maskinen har forskellig funktion med dock'en i forhold til hvor mange skærme den understøtter og i hvilken opløsning. Og USB-C kablet er selvfølgelig tilsluttet BAG på dock'en og ind i computeren, ikke? Det skal IKKE sættes i stikket i fronten.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
--
Sidst redigeret 11-02-2022 09:33
#9
Lowice
Supporter Aspirant
11-02-2022 09:36

Rapporter til Admin
Vi bruger også Lenovo på mit arbejde og vi har haft samme problem med dem.. Det der har lykkes for os er at afinstallere display driver og så hente en ny via Windows update og ikke Lenovo System update.. Samt laver en High performance plan i strømstyringen hvor vi slår fra at skærme må gå ud mens der er strøm på.
--
#10
Fc Junkies
Giga Nørd
11-02-2022 09:51

Rapporter til Admin
#6 Du skal bruge USB C hvis muligt. Jeg tænker at der er en begrænsning hvis du bruger USB-A Og der er en 135 watt strømforsyning med til dock'en? Og hvilken opløsning og hz på skærmene?
--
Mvh Fc Junkies
#11
Niels Møller
Gæst
11-02-2022 10:15

Rapporter til Admin
PC'en er Ideapad? 5i 15 med I5 processor, 8GB ram. Der er noget onboard grafik ?Intel Iris Xe Graphics Skærmene er fuldstændig standard 24" FHD, 60 Hz. PC'ens skærm er lukket ned, og bruges ikke. Dockens modelnr. er DUD9011D1. ASM PN: SD20Q13457 FRU PN: 03X7469 Type 40AF ?Den er ganske rigtigt på 135 W. Det kan jo godt virke en times tid. Det kan også være at det hele fejler efter 2 min. Men ret fælles er, at der meget sjældent kommer billede på ved opstart, så er det kabel ind/ud og hele balladen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Fc Junkies
Giga Nørd
11-02-2022 10:21

Rapporter til Admin
Og du undlader at bruge den USB-A adaptor?
--
Mvh Fc Junkies
#13
Niels Møller
Gæst
11-02-2022 10:24

Rapporter til Admin
#12 Det har jeg ikke gjort endnu. Det var bare en tanke.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
Fc Junkies
Giga Nørd
11-02-2022 10:33

Rapporter til Admin
Og USB-C kablet sidder bagpå dock'en? Ikke i fronten :-) Har du mulighed for at låne/teste et andet USB-C kabel? Helst det originale - jeg har prøvet uoriginale som ikke er stabile.
--
Mvh Fc Junkies
#15
Niels Møller
Gæst
11-02-2022 10:39

Rapporter til Admin
Jeg kan desværre ikke sidde med den i dag. USB-C sidder i bagsiden, har aldrig været anderledes. Jeg skal se om jeg kan få fat i et andet kabel at forsøge med.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
ToFFo
Guru
11-02-2022 10:50

Rapporter til Admin
Jeg tror ikke det er dock'en der er problemet, men maskinen. Har du mulighed for at prøve med en anden maskine? Gerne en Thinkpad serie maskine.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
#17
prosasan
Superbruger
11-02-2022 10:53

Rapporter til Admin
Med hybrid docken har vi haft success med at installere de critical thunderbolt drivers lenovo har til deres maskiner og samtidigt manuelt opdatere firmware på docken :)
--
AMD 2700X - 32gb Hynix Ecc 3200mhz ASUS ROG Strix B450-i GAMING - Gigabyte RTX 2070s
#18
Lowice
Supporter Aspirant
11-02-2022 13:36

Rapporter til Admin
Det er display driver der er problemet som jeg skrev tidligere.
--
#19
SteffE
Semi Nørd
11-02-2022 20:25

Rapporter til Admin
#17 jeg er ikke sikker på at den understøtter Thunderbolt. Det gør meget få af de docks faktisk. De fleste benytter displaylink, hvor grafikken komprimeres og sendes over usb c kablet. Displaylink kan installeres fra deres website. Jeg har dog også oplevet st nogle docks er istykker. Prøv evt en anden maskine.
--
#20
Niels Møller
Gæst
23-02-2022 06:52

Rapporter til Admin
Vi har været ved at kigge på docken. Den USB-C som går fra docken til PC har en USB-A adapter hængende på ledningen. Hvis vi bruger den, så virker begge skærme altid, og der er ingenting som slukker. Docken virker i øvrigt også på en anden Lenovo vi havde på kontoret, også igennem USB-C. Betyder det så at USB-C porten er defekt på PC'en? Eller delvist? For den oplader jo, og docken virker 50% PC'en blev købt online hos Lenovo, hvordan er det med evt. reparation, kommer der en tekniker ud, eller skal den sendes ind? Den er kun 1 måned gammel. Den er solgt med Premium Care.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#21
ToFFo
Guru
23-02-2022 11:35

Rapporter til Admin
#20 - Jeg tror ikke dock'en fejler noget, jeg tror det er en begrænsning i computeren. Det kan du hurtigt finde ud af. Har du en smartphone med USB-C stik? Prøv at tilslutte USB-C kablet fra dock'en til din mobiltelefon. Så skulle der gerne komme billede på begge skærme og telefonen vil oplade. Det er faktisk rigtig smart. Sørg for telefonen er låst op når du tilslutter den til kablet fra dock'en. Det er muligt du skal ind og fifle med indstillinger på telefonen for at tillade det, men det skulle gerne virke som standard.
--
Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0
--
Sidst redigeret 23-02-2022 11:35

Opret svar til indlægget: Lenovo USB-C dock driller, billede, udfald mm.

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE