Jeg prøver at blive lidt klogere på afgift og tænkte hol.dk måske havde nogle kloge ord :)
Jeg kigger på brugte biler på auktion, hvor der ofte er biler "uden afgift".
I en blanding af den nye afgiftsreform fra 1. januar 2021 og biler der har været leaset, så synes jeg det bliver lidt kringlet.
Man burde jo få en bindende vurdering fra skat, hvis man rent faktisk vil købe bilen, men det er også lidt træls at skulle gøre det hver gang man bliver interesseret i en bil.
Kan nogen fortælle om jeg er helt ved siden af eller komme med nogle råd eller tips?
Et eksempel:
En mercedes GLC 220 d suv 4matic fra 16' der har kørt 250k km og slår man nummerpladen op på motorregistret, var der en vurdering fra 1/2/2017 og en regafgift på 317k og der er betalt 138k.
Prøver man at finde noget tilsvarende på skat, så ligger nypris på omkring 850k, handelspris 350k og afgift på 200k. Ingen andre har kørt så meget som denne, så handelspris er lidt et skud i tågen.
Skal man så betale ca. 200k - de 138k der allerede er betalt i afgift = 62k
Bruger man
https://www.taxcalc.dk[...] så lander afgift på 186k - 138k = 48k
Er det helt skævt? Er det så simpelt som på taxcalc, at man bare bruger nypris, handelspris og co2 udslip, færdig bum? 5-10k fra eller til går, men 50-100k ved siden af bliver sgu lidt træls :)
Har lagt billeder op af det her:
https://imgur.com[...]
På forhånd tak!
--
although the world may be round, we still trapped in the square