Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Køb af bil. Hvad skal jeg gøre/huske?

Af Gæst Skumfidus | 18-02-2021 20:17 | 1290 visninger | 14 svar, hop til seneste
Hej allesammen Jeg står i den situation at jeg skal skaffe mig en bil, en Toyota Aygo 2020 for at være helt præcis. Jeg leaser ikke men betaler månedligt for bilen gennem finansiering. Jeg er dog blevet meget usikker i hvad der er nødvendigt og hvad der er krav, håber i kan hjælpe lidt. Jeg ved der er ting som undervognsbehandling, serviceaftale, bilsyn m.m. Jeg ved selvfølgelig at bilsyn er et must ifølge loven som man skal følge, men skal jeg gøre noget for at jeg bliver mindet om når bilen skal synes eller sker det automatisk når jeg registrerer bilen på skat.dk? Hvad med serviceaftale? Min far siger det er en super god idé da man aldrig vil blive ramt af pludselige store behandlinger af bilen, men en af mine venner siger man lige så godt bare kan ligge de penge som det normalt ville koste, til siden. Han oplever selv aldrig at han rigtigt har benyttet sig af forhandlerens værksted og at han de gange han har skulle betale, bare nemt tage fra sin opsparing. Med hensyn til undervognsbehandling. Min far får sin egen bil lavet hvert andet år og siger jeg også skal det. Men det er skide dyrt. Igen, min anden ven har aldrig lavet på sin bil (Suzuki Celerio) og den er der ingen problemer med. Hvad med forsikring? FDM er dem jeg ser på lige nu, de har givet mig det bedste tilbud selvom egenrisiko er lidt højere end andre. Men kan det virkelig passe at man ikke kan skaffe sig forsikring uden nummerplade? Det lyder lidt mærkeligt for mig når jeg skal køre hjem efter at have købt bilen, men måske er det bare mig der misforstår noget? Hvis jeg er fuldstændig galt på den, så råb op! Vil helst ikke lave nogen dumme fejl med mit første køb.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Vandkanden
Super Supporter
18-02-2021 20:22

Rapporter til Admin
Skumfidus: Først og fremmest, velkommen til #TeamAygo :D Jeg fræser selv rundt i den gamle model fra 2015. Fik bilen da den havde kørt 5km og har nu rundet de 115k. Jeg har ALDRIG haft problemer med den. Den kører som en drøm. Blot sørg for at holde diverse service tjek og du er good to go. mht til undervogsbehandling så er det ikke slemt altså. Det koster mellem 3-4k hver 2-3 år. Jeg får det selv gjort hvert 3 år. Så lad os sige det koster 4k dvs. 4000/36 = 111kr om måneden :) Det er sgu ingenting. Men godt køb af Aygoen! Den skal du nok blive glad for!
--
#2
Thilne
Superbruger
18-02-2021 20:25

Rapporter til Admin
Hvis det er en ny bil, ville jeg kun købe en serviceaftale, hvis du har en stram økonomi. Du betaler for en sikkerhed, men alt andet lige så vinder forhandleren på det (ellers solgte de det ikke). Af samme årsag forsikre jeg mig også kun på ting, hvor min økonomi ikke ville kunne holde til et tab (eksempelvis hvis huset brænder ned). undervognsbehandling afhænger af, hvor længe du vil have bilen. Er den ny og du skal have den i under 8-10 år mener jeg kun ejer to får glæde af at du undervognsbehandlet den nu. Brugtprisen ændres ikke.
--
#3
Martin Lohse
Monsterbruger
18-02-2021 22:06

Rapporter til Admin
Jeg har serviceaftale på vores Mazda - Se det som en sikring, hvor du får udvidet garantien. Selv har jeg 7 år ved Bjarne Nielsen til 580 kr i måneden.
--
#4
Dennyaaa
Juniorbruger
18-02-2021 22:52

Rapporter til Admin
Ingen grund til undervognsbehandling med mindre du vil kører bilen i graven, det har ingen effekt på hverken garanti eller videresalgs pris. Sørg for at få nogle ordentlige måtter til bilen (gerne sommer og vinter) så dine vinter sko ikke ødelægger inventaret ved pedalerne. Stænk lapper til de dæk som trækker er også en god plan, da du herved ikke får en fin stribe af asfalt og andre ting på vejen op af din bagklap. Serviceaftale er ren og skær sikkerhed. Havde det de første 5 år på min Huyndai og det kommer jeg ikke til at have på den næste bil (det kan ikke betale sig med mindre du kører 30K+ om året). Tillykke med dytten, den bliver du glad for :)
--
#5
7430
Mega Nørd
18-02-2021 22:53

Rapporter til Admin
havde nappet en kia ele alene pga garantien
--
jep jep
#6
FlyingHippo
Mega Supporter
19-02-2021 03:05

Rapporter til Admin
Du får helt automatisk en indkaldelse til syn, no worries. På så ny en bil bør en serviceaftale ikke være nødvendig, de første 3 år er langt de mest normale ting dækket af Toyotas garanti. Så vil jeg hellere lægge lidt penge til side hver måned til eventuelle reparationer (max 3-400). Undervogns behandling hvert andet år er nok lidt overkill. Hvert 3-4 år vil være rigeligt imo. Og #2 siger så er det reelt ikke noget du behøver, medmindre du vil have bilen i mange år. Mht. forsikring vil jeg bare vælge det billigste sted. De dækker stort set de samme ting. Du kan altid finde både skræmme- og solskinshistorier om alle forsikringsselskaber. Når du henter bilen smider forhandleren plader på/omregistrere den. Ved omregistreringen til dig skal du vælge, hvilket selskab den skal forsikres hos. Så får de automatisk en besked om det og du kan herefter kontakte dem, og vælge dækning osv. Bilen er teknisk set forsikret hos dem, så snart omregistreringen er done.
--
var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("fuerzzz1")').parent().parent().parent().hide()}
#7
Duckman
Giga Nørd
19-02-2021 08:30

Rapporter til Admin
Undervognsbehandling hvert 2. år er næppe nødvendigt. Slet ikke på så relativt billig en bil. MEN jeg ville helt sikkert sørge for at den får undervognsbehandling 1. gang, med det samme du overtager den. Det er rigtigt at hvis du kun har bilen i en kort årrække, så er det ikke sikkert det kan svare sig. Men det er ikke 8-10 år vi snakker. En 10 år gammel Aygo, der ikke er undervogsnbehandlet, den er reelt klar til skrot, og vil være meget tæt på at være så rusten, at den ikke kan synes igen. Et familiemedlem købte i 2009 en fabriksny Peugeot 107 (Samme som den gamle Aygo). Han fik den ikke undervognsbehandlet. Sidste år var den så rusten, at den ikke vil kunne synes igen (jeg ved faktisk ikke om den er skrottet nu). Den havde kørt under 100.000 km, og fejlede ellers intet. Så det er rigtigt dumt at spare undervognsbehandlingen på en mikrobil helt væk - Hvis den ikke får behandling mindst 1 gang, så regn med at bilen er klar til skrot efter 10-12 år, uanset hvor få km den ellers har kørt.
--
Whatever
#8
Martin Lohse
Monsterbruger
19-02-2021 09:21

Rapporter til Admin
#7 Helt enig - nap undervognsbehandlingen - der kan ske så meget i livet, så den periode man havde planlagt, man ville have bilen kan både forlænges eller forkortes. Imo er det gode penge, og sælger du den privat, så tænker jeg, den er mere attraktiv. En Aygo kan altid sælges privat pga. størrelsen og prisen. Der er altid lige et par som er gået fra hinanden, hvor den ene part skal have en billig bil. Jeg har typisk fået Dinitrol (ret dyrt), men har denne gang fået Tectyl. Sidst vores Citigo var til tjek ved Dinitrol, skulle undervognsbehandleren ind med et lille kamera for at finde en grund til, den skulle undervognsbehandles. Det er vel 4 år siden nu.
--
Sidst redigeret 19-02-2021 09:22
#9
MtM
Juniorbruger
19-02-2021 10:10

Rapporter til Admin
Ved ikke om en aygo har plast inderskærme. eller er det også en super god ide. Det var der ikke på vores C1 som jo er samme bil og de koster ingenting. 3-400 kr Tager mange af de stenslag der altid vil komme i hjulkassen og så tager de lidt dækstøj og jo en undervognbehandling når bilen er ny ( eller næsten ny) senere vil jeg ikke gøre det. hvis du kun har bilen en 8-10 år og husk at overholde at få skiftet motorolie selv om du ikke får kørt de 15000 om året. det er næsten det eneste der kan slå motoren ihjel.. God bil nej! men man kommer billigt fra a til b og tilbage igen.. ALKA er også super billig med forsikring til de små billige biler.. giver 2600 for ansvar/kasko om året med 15000 km i nordsjælland men ring rundt til diverse forsikringsselskaber tit kan du få en anden pris end på nettet.
--
#10
WaqasHW
Ny på siden
19-02-2021 10:30

Rapporter til Admin
Lad vær med at købe en aygo, det er er virkelig en spand på hjul, mekanisk ok bil men der er ikke meget komfort og den støjer ved alt over 50 km/t. Køb en brugt bil til samme penge, det kunne være en fabia, polo, fiesta eller lign og så har du en bil som er en klasse større og generelt bedre på alle punkter. Drop serviceaftalen, det kan slet ikke betale sig , læg heller 500 kr til side hver md, så har du til uforudsete udgifter, men på nyere biler skal der som regel ikke skiftes andet end olie, og det kan klares for 1000 kr. Undervognsbehandling er godt hvis man beholder bilen længe, altså over 7 år.
--
#11
bobson
Monster Supporter
19-02-2021 10:43

Rapporter til Admin
Har aldrig haft undervognsbehandling på de 10+ biler jeg har haft. Alle købt fra ny. Serviceaftale virker som en rigtig dårlig ide, rent økonomisk. Lidt tarvelig kommentar, når du nu er glad for at have valgt en Aygo; men hvis du sætter dig grundigt ind i tingene, vil du opdage, at der er langt bedre køb at foretage i det segment. Det er naturligvis bare min mening :) Mit råd vil iøvrigt være at søge info ved folk der beskæftiger sig med den slags - det kunne være FDM, og så lade HOL være for hyggens skyld.
--
#12
SUPERBOY
Giga Nørd
19-02-2021 11:07

Rapporter til Admin
Jeg valgte selv en Hyundai i10 for snart 6 år siden da den og UP'en fik langt de bedste reviews. ifht. Peugeot/Citroën/Toyota hvis du ikke allerede er fastlåst på en Aygo. i10 blev valgt bl.a. pga. 5års garanti. Jeg fik min undervognsbehandlet - har dog kun fået gjort det den ene gang. Jeg valgte også serviceaftale - af den grund at jeg ikke kan fikse noget som helst selv på bilen, udover hælde olie på (aldrig været nødvendigt da det er sket ved servicebesøg) og skifte dæk. Så det er mere at sikkerhed fordi jeg ikke gad, at tænke over hvor dyrt evt. servicebesøg/mekaniker kunne blive. Gruer allerede nu for, hvad det kommer til at koste mig når jeg skal til syn om et par mdr... da serviceaftalen kun løb de første 5år. :-)
--
Tag altid BACKUP!!
--
Sidst redigeret 19-02-2021 11:09
#13
Decolour
Maxibruger
19-02-2021 11:13

Rapporter til Admin
En Aygo fejler aldrig noget, så det er for dyrt med en serviceaftale. Få den undervognsbehandlet inden du kører i den. og så glem alt om det fremover. Det eneste der betyder noget er om den har fået noget da den var ny. Og så glæd dig over de bare kører og kører. Og faktisk stadig er penge værd når de er 10 år gamle. Noget andet er, der er lidt mere "rigtig" bil fornemmelse i en vw up/skoda citigo. Men jeg ved ikke om det er samme prisklasse mere. De er mere egnede til fx motorvejs pendling da de har noget lavere støjniveau. Men du kan nok ikke blive billigere kørende end i en Aygo. Held og lykke med det uanset Mvh Kim
--
#14
thechillum
Mega Supporter
19-02-2021 11:23

Rapporter til Admin
(SYN) En bil fra 2020 skal først til syn 2024 og derefter hvert 2 år. (Forsikring) Find en forsikring som giver god samle rabat på dine andre forsikringer, du har jo som minimum en indbosforsikring med udvidet elektronik og en heltids ulykkeforsikring. Ved at have bil nu, så bør du få en god samlerabat, så find et sted der giver mening. (Undervogn) Du bør som andre nævner få lavet en omgang undervogns behandling til at starte med og derefter bør du nemt kunne vente en 4-5år før det igen giver mening. Undgå PAVA som sviner hele din undervogn til og ødelægger alt fra skruer, paneler og andet. Dinitrol/tektrol lige så godt og mere skånsomt og din mekanikker synes også det er sjovere. (Værksted/Mekanisk Service) Service aftale er spild af penge, du har minimal service omkostninger på en bil som er helt ny. (En god ting er dog at ligge et fast beløb til side om måneden til vedligeholdelse/reperation m.m.) Du finde et lokalt værksted som er billigt og er autoriseret Toyota værksteder (dette er altså ikke kun din Toyota forhandler som er autoriseret) - Tjek automester/autopartner i nærheden. Du bør kun bruge en autoriseret mekanikker til dine ting/service sålænge der er garanti på drivlinjen (3 år/100.000 km så vidt jeg husker) Derefter bør du selv kunne klarer de almindelige services selv inkl. bremser. (Tøm for olie og tilføj nyt - Udskift filtre Brændstof/Pollen/Luft - Skille bremser ad og rense dem og evt. udskifte klodser/skiver) - Alt dette er SUPER nemt og kan nemt læres, der er guides på youtube til det hele og det koster INTET når man selv køber delene hjem direkte samlet fra forhandlere. (Vedligeholdelse) Undgå at bruge vaskehaller, de ødelægger din lak og der er i visse tilfælder der ødelægger det også din bil med store skader (Det er ALDRIG deres fejl, alt er på eget ansvar også selvom deres store maskiner bare halvere din bil i to...) Cleanyourcar eller andre websites og køb microfiber handsker, spand, klude og håndklæder. Du kan se et par videoer på youtube om hvordan det bør gøres ordentligt, for en forkert vask i hånden er lige så slemt som en dårlig tur i vaskehallen. Det er så meget bedre at gøre det selv og det giver faktisk en ret dejlig følelse at gøre det selv. Du bør have to sæt dæk, et med sommerdæk og et med vinterdæk, din lokale automester kan dog opbevarer dem for dig for sølle 200-400kr om året hvis du ikke selv har plads. Det gode er også hvis du en morgen går ud og dit ene baghjul er fladt, så tager du donkraften og udskifter dine to baghjul til det andet sæt dæk midlertidigt og så er du kun en halv time for sent på arbejde den dag. Kørsel i vådt fører ved lav temperatur (som nu udenfor) på sommerdæk har du en reduceret bremselænge på 40-50% samt et dårligere vejgreb. Ved at bruge vinterdæk om sommeren, så slider du dem op dobbelt så hurtigt, der er en helt anden hårdhed i gummiet blandt andet. Du må aldrig bruge "helårsdæk", de er på ingen måde i nærheden af vinterdæk, det er en falsk tryghed som burde afskaffes totalt. Det var sådan ca. lige hvad der lå først for som gode råd til en ny bilejer :)
--

Opret svar til indlægget: Køb af bil. Hvad skal jeg gøre/huske?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE