Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hjælp til pendlerbil, 35-40k km

Af Maxi Supporter Sofacykel | 12-10-2020 02:52 | 3363 visninger | 34 svar, hop til seneste
Hej folk på HOL, Lidt udenom IT og hardware, håber I læsere kan bære over med det :o) Nu har jeg irriteret alle mine venner og nære familie i flere måneder med bilsnak, og tænker jeg måske kan få lidt hjælp herinde til at få taget en endelig beslutning. Sagen er: 35k km årligt (20-25k job, 10-15k personligt) Motorvej motorvej motorvej, 110-130km/t 40k kr udbetaling, smertegrænse på pris 200.000kr Har i forvejen Opel Karl med fartpilot og klimaanlæg der "fungerer" til jobbet, men ikke er just komfortabel når man tilbagelægger 600km på en dag. Derfor skal næste bil være en mærkbar opgradering mht. støj og komfort. Krav: Adaptiv fartpilot er et must, aktiv lane-keep assist hvis muligt. 4-cylindret motor og mindst 6 gear (man/aut) Så lavt støjniveau i kabine som muligt v. 130km/t Passer til ~2 meter fører - Plads i bagagerum/bagsæder ikke en prioritet Forhandler (Vil have lidt garanti) Under 100.000km Overvejelser: Pt. har jeg kig på ny 208/Corsa m. 100hk (på trods af 3 cylindre) eller brugt Golf 7 1.4TSI Er åben for diesel Privatleasing med så mange kilometer??? Kom gerne med tips og tricks på finansiering, leasing, bilmodel, evt. helt specifikke biler osv. Tak for jeres tid!
--
Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3 Fine systemer, haps!

--
Sidst redigeret 12-10-2020 02:54
#1
Fc Junkies
Mega Nørd
12-10-2020 08:24

Rapporter til Admin
Hvad med en Honda Civic med automatgear? https://www.biltorvet.dk[...] Og ellers er der massere af Poloer. Men de har "kun" 95 hk. https://www.biltorvet.dk[...] Sæder er noget helt andet i den Honda.
--
Mvh Fc Junkies
#2
Jesperdb
Gigabruger
12-10-2020 08:37

Rapporter til Admin
#0 Jeg har selv lige for nyligt købt en Seat Leon 1.2 TSI fra 2013, så den vil jeg gerne lige smide et godt ord for, 4 cylindre, 6 gear (ikke automat, men det kan sagtens fås) og ret komfortabel Der er ikke noget synderligt kabinestøj når du kører 110/130km/t :) Du kan finde en 150hk FR model med automatgear til mellem 150/200k både ST og alm Hatchback
--
#3
Mion
Super Nørd
12-10-2020 08:49

Rapporter til Admin
208 med det udstyr der er på tilbud til 17x.000kr virker som et robust tilbud. vil du have drift stabilitet, så gå efter Kia / Hyundai. (der kan du endag få en 100hk Ceed for under 200k.. ikke en raket, men større bil, bedre kørekomfort) jeg er faktisk positiv over den nye Yaris Hybrid, den helt nye.. den er også rost alle steder. H3 Hybrid med 116hk koster godt 192.000kr, H3 giver det meste af det du har brug for (Klima, P sensor, Bakkamera, Adaptiv fartpilot, Carplay) du får en virkelig robust drivlinie, et CVT som er "bedre" end det har været men væsenligt mere holdbar løsning end DSG. https://www.youtube.com[...] (og de er japaner kritiske) vil du have køreglæde, så prøv den nye swift, jeg sagde adr. indtil jeg faktisk kørte den, har følelsen af man kører en bil fra fordums tid, altså LET og hvor 100+hk føles HURTIGT, den har også ALT udstyr, men alt føles lidt billigt. den kører dog fantastisk. Mazda 2 Cosmo er også interessant Holder mig personligt fra tyskere, de er dyre, de er også drifts dyre. men ville se om jeg kunne snige mig en model størrelse op.. https://www.bilbasen.dk[...] og det er anbefalingerne for en mand som har 2 VW´er og snart kun 1VW og en Tesla. så det er ikke fordi jeg er helt bange for europæiske biler.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 12-10-2020 08:50
#4
Eall
Semibruger
12-10-2020 08:56

Rapporter til Admin
Købte selv bil her i sommers hvor jeg var ude og prøve begge biler som du har kigget på corsa og 208. Jeg faldt dog for polo highline 115 hk, køber du en demo model som har kørt 10.000 km, er du nede i 225.000 med næsten alt udstyr. Er kæmpe fan af bilen, synes helt sikkert du skal tag ud og prøve en hvis det er den størrelse bil du kigger efter. Synes du skal tag ud og prøve et par stykker, var ikke i tvivl om hvad jeg valgte efter at have prøvet de 3 biler. I forhold til finansering valgte vi at tage det hos bilforhandleren ikke fordi det var billigere men fordi vi fik en billig forsikring med så længe vi betaler af på bilen. Hvilket også er grunden til vi valgte at betale bilen af over 8 år. 8 års billig forsikring +den også dækker motor og gear de første 150.000 km plus en masse andet, hvilket er fint for os da vi ikke vælger at betale for service aftalen eller hvad det nu hedder.
--
#5
Mion
Super Nørd
12-10-2020 09:01

Rapporter til Admin
4# nu har jeg en Polo GTI som 2 bil... fra 2019, seriøst er du ikke skuffet over den enormt dårlige plastkvalitet på dørene, og generelle dårlige kvalitets følelsen i en VW.. jeg smed 315 for min GTI som er en Manuel med ALT udstyr, og jeg må indrømme da jeg satte mig i ALT andet i markedet, så følte jeg kvaliteten var så meget bedre, men min kone ville bare gerne en Polo... så det fik hun lov til. Jeg føler virkelig det er en skralderkasse, derudover har jeg alle de normale VW polo problemer, ALLE GTI´er larmer i tagstoffet og det kan de ikke løse.. (men du har jo også købt en GTI så man må leve med resonansen fra udstødningen får tagbeklædning til at rasle) - hehe passat på jobbet som mange her, der udveksler vi info om hvor man sætter pap ind i dørene, for at minimere rasle lyde, og hver gang den er til service, så skal man lige minde dem om ikke at fjerne de visit kort stykker der stikker ud diverse steder. LED lygter med Vand i.. hvor man får en god gave af en række billeder over at de godkender at hele lygten er fuldt med dug i 30 min før de kalder det et problem dørbeklædning der resonere ved lyd (Slemt også da jeg har beats, endnu slemmere i passaten med dynaudio) Generelt er VW det mærke hvor jeg har flest irritationer, af alt jeg har kørt i, og flest garanti sager, og er glad for min Passat er en ALD bil gennem arbejde.. Vil du have en VAG bil, så er Skoda bedre samlet, og Seat kører bare bedre.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 12-10-2020 09:03
#6
spangsbjerg
Elitebruger
12-10-2020 09:05

Rapporter til Admin
Jeg kører primært i gamle brugte biler og skifter ret tit. Synes jeg har været omkring det meste - en 520D STC AUT fra 2011 og frem er en super fin bil. De starter i 120 med mange km og stiger støt - omkring 180-200k så burde du kunne få en med en del færre km. Jeg vil også gerne tilslutte mig VW Polo den har jeg lige nu - og er faktisk en super motorvejspendler 1.6 TDI med 90 HK. Desværre ingen aut. det ville jeg klart købe den med med dit budget.
--
#7
Eall
Semibruger
12-10-2020 09:17

Rapporter til Admin
#5 Næ dørene synes jeg faktisk er fine nok, ikke det jeg er gået mest op i. Skal lige siges at det var lige så dårligt i de andre jeg har prøvet. Dårlig kvalitet følelse hmmm, det var den bil hvor jeg følte den bedste kvalitet imo. Har været ude og prøve en del biler i den størrelse og prisklasse. Kia, ?Hyundai, ?Peugeot, Seat osv. Automatgear i Kia, ?Hyundai i den prisklasse synes jeg var direkte elendig. Lød bare som en hårtørrer på fuld smadder. Ja alle de problemer du snakker om ved jeg jo af gode grunde ikke noget om i nu. Er Seat ibiza og polo ikke stort set det samme? Lød det ihverfald på ved de forhandlere jeg var ude ved.
--
#8
Coff
Mega Supporter
12-10-2020 09:18

Rapporter til Admin
Har du overvejet en plugin-hybrid? Hvis du pendler 40km dagligt så er det perfekt til en hybridbil.
--
#9
Coff
Mega Supporter
12-10-2020 09:48

Rapporter til Admin
#0 glem min #8. Jeg læste titlen forkert og troede du kun kørte 40km om dagen. ;)
--
#10
kolkjaer
Giga Supporter
12-10-2020 09:49

Rapporter til Admin
Glem privat-leasing med så mange kilometer. Jeg har en Golf 7 med DSG og diverse udstyr. Købte den for godt et år siden, og er stadig glad for at køre i den hver morgen. Fornuftig brændstoføkonomi, lav grøn afgift og god komfort. Jeg kiggede også på en Polo, men synes kabinen er 10 gange federe i Golfen. Jeg kiggede også på Peugeot 208 og 308 samt noget Renault, men jeg er simpelthen bare ikke til kabinerne i de mærker.
--
#11
kiomis
Nørd Aspirant
12-10-2020 10:09

Rapporter til Admin
Forstår ikke de anbefalinger der er her.. Fleste siger benzin. Til de KM og den hastighed, vil jeg da altid vælge diesel! Renault med deres 1.5 motor er økonomisk (ca 22-24km/l) v. 110-130km/timen. De er ganske komfortable, og massere af udstyr i prisklassen 200< Ny bil vil jeg holde mig fra, medmindre du er 100% ligeglad med værditabet. Peugeut 308 er også fin, igen, med deres 1.6diesel. 1.4-1.5 benzinerne skal du regne med at køre omkring 16km/l ved 130 i timen. 1.0 skal du absolut glemme ALT om, det er nærmere 13-14km/l. Har selv en ibiza 1.2 tdi, og kører primært landevej, 24-25km/l afhængigt af trafik. motorvej omkring 21km/l ved 110-120km/t. Fortryder at jeg ikke valgte 1.6tdi i sin tid, den har lidt mere overskud på motorvej, og bedre økonomi på motorvej :)
--
#12
Renetarderet
Semi Nørd
12-10-2020 10:29

Rapporter til Admin
Jeg ville kigge efter en Golf 7 1.6 TDI / Leon 1.6 TDI eller en Octavia (Hvis du er heldig) med 1.6 TDI Umiddelbart ser det ud til den nye 208 med en 1,5hdi er en mulighed - men ved ikke om den er for lille. JEg køre selv ca 35kkm dog 50/50 motorvej og landevej. HAr nettop skiftet men Octavia fra 14 med en 1.6 TDI DSG ud med en Octavia 2021 med 2.0 TDI DSG. Skiftede udelukkende pga km. Havde MASSER af plads i min octavia samt komfort. Min "long-term" statestik sagde 22.5 kml i snit. På motorvejen lå jeg typisk på de 20-21 stykker.
--
#13
ilmep
Elitebruger
12-10-2020 10:30

Rapporter til Admin
#11 Forstår hellere ikke hvorfor folk er så diesel forskrækkede. Har selv en diesel kværner med et gennemsnit på 27-29 km/l (Peugeot 308 sw)
--
#14
Sofacykel
Maxi Supporter
12-10-2020 10:36

Rapporter til Admin
1.0'ere er ikke rigtigt interessante - ligeledes er CVT gear ikke. 208 er kun interessant med adaptiv fartpilot, derfor er vi oppe i 185.000 :-) Ceed er på ønskelisten i PHEV til 280.000 (over smertegrænsen). En 1.0T vil jeg ikke køre så langt i. Mazda 2 er en fin lille bil, de er dog lidt dyrere end de andre mærker ift. størrelsen. Har prøvet CX-3 i diesel som jeg er rimeligt interesseret i, men kabinestøj var lidt meget. #5 - Når jeg prøver Polo og Golf så vil jeg være opmærksom på det. Tak for dybdegående info! #6 - Overhovedet ikke interesseret i gamle biler. Jeg har kørt i gamle store slæder i en årrække som jeg har været glad for, men med så mange kilometer har biler uden adaptiv fartpilot ingen interesse. For slet ikke at tale om brændstoføkonomien. #10 - SEAT forhandleren ville ellers helt vildt gerne sælge mig en leasingaftale :o) #11 - Min nuværende Opel Karl med fartpilot og klima kører 17-18km/l på de lange ture. Søger udelukkende en mærkbar forskel i komfort, så benzin er fint nok i og med jeg er mindre nervøs for reparationer, EGR system mm., men som sagt er jeg åben for diesel! Renault synes jeg ikke rigtigt at kunne finde med adaptiv fartpilot, og ligeledes er Peugeot 308 for gammel en model pt. til sådan noget. --------------------------------- Jeg synes mange af forslagene er fine biler som er taget med til efterretning - Tak! Tror det kan være svært at sætte sig ind i hvor stor en forskel adaptiv fartpilot eller sågar blot et armlæn eller et 6. gear gør på de lange ture uge efter uge. Når man kører samme vej hver gang (Skanderborg - Glostrup, Skanderborg - Dresden) bliver lane-keep assist pludseligt også sindsygt vigtigt klokken 5 om morgenen, da hjernen lettere kobler fra og øjnene nemmere bliver lange på vante strækninger. Det kan afværge en ulykke inden man får taget sig sammen til at holde ind.
--
Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3 Fine systemer, haps!
#15
kolkjaer
Giga Supporter
12-10-2020 10:36

Rapporter til Admin
#11 Enig i at diesel formentlig er det bedste bud, men den grønne afgift skal med i regnestykket. Med 35000km som forudsætning: Benzin: 19km/l 35.000km / 19km/l = 1842L 1842L * 10,19kr/l = 18771kr i brændstofforbrug Diesel: 22km/l 35.000km / 22km/l = 1590L 1590 * 8,2kr/l = 13045kr i brændstofforbrug Det giver en besparelse på 5726kr. Dertil kommer at dieselbilen formentlig, alt efter model, koster 2-3000kr mere i grøn afgift. Så er besparelsen nede på et par tusinde. For mig ville det være et temperamentsspørgsmål, om man er mest til diesel eller benzin. Jeg kan godt lide trækket i en dieselmotor, men der kan også komme nogle reparationer på dieselbiler, som ikke kommer på benzinbiler. Og uanset hvilken udvikling dieselmotorer er inde i, så kommer man ikke uden om, at dieselbiler er en varm kartoffel politisk. Og det skal man også være klar til at binde penge i.
--
#16
ilmep
Elitebruger
12-10-2020 10:46

Rapporter til Admin
#15 19 km/l er nu pænt sat for en benziner og 22 lavt for en diesel. Fx kører min far dagligt til kbh (300 km om dagen ca) og hans gennemsnit er oppe i 27-28 km. I forhold til udgifter, så er vi ikke tilbage i 90'erne. Har haft diesel i mange år har sjældent oplevet problemer, hvis man bare overholder service. Alle taxa biler har også kørt diesel de sidste 20 år
--
#17
Sofacykel
Maxi Supporter
12-10-2020 10:48

Rapporter til Admin
#15 er inde på noget af det helt rigtige mht. både økonomien og risikoen i diesel - I hvert fald i forhold til mine egne tanker. Jeg elsker dog hvor lave omdrejninger en diesel kan ligge og hakke, det giver god følelse i maven at vide alting snurrer lidt langsommere i motoren. Min nuværende bil gør mig næsten direkte nervøs når jeg prøver at følge med trafikken på autobahn med 130-140km/t og 4.200omdr./s i et par timer. Derfor er 6 gear rygende vigtigt for mit mentale helbred :o)
--
Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3 Fine systemer, haps!
#18
ilmep
Elitebruger
12-10-2020 10:52

Rapporter til Admin
#17 Folk undervurdere virkelig et 6. gear på motorvejen. Jeg kører samme hastighed med næsten under 2000 i omdrejninger. Synes det bedste du kan gøre er, at prøve bilerne. På papiret kan da godt være et godt match, men når du sidder i bilen og kører den kan det være helt anderledes.
--
#19
Renetarderet
Semi Nørd
12-10-2020 10:55

Rapporter til Admin
Enig i betragtelserne men udgangspunktet med benzineren der køre 19 og diesel der køre 22 er noget skewed. Som nævnt længere oppe kørte min gamle dieselhakker 22.5 i snit. Min nuværende 2.0 tdi ligger på de 24 i snit efter 1300km jeg har kørt siden jeg fik den (min er opgivet til 21.x) Modsat har min svigerfar netop fået en ny bil med en 1.5 TSI motor og samme antal heste (150) Han ligger omkring de 15-16 kml (som den også er opgivet til) Begge Skodaer fra årgang 2021.
--
#20
Steho
Ny på siden
12-10-2020 12:28

Rapporter til Admin
Kører selv ca 30K om året. Kører Octavia, og med de kriterier du opstiller er det efter min mening en no-brainer. Jeg er meget tilfreds med bilen, som dog er fra 2016. Fandt et udpluk på Bilbasen. https://www.bilbasen.dk[...]
--
#21
kolkjaer
Giga Supporter
12-10-2020 13:00

Rapporter til Admin
#16 Måske lavt sat for diesel, men jeg har INGEN problemer med at køre 19km/l på en liter benzin. 7. gear på motorvejen og så 120km/t, så rammer jeg ofte 20km/l. Som skrevet har jeg intet imod dieselbiler, tvært imod. Men nyt partikelfilter kan høre med. Det samme kan nye dysser. Og vi kan da godt rette dieselforbruget til 25km/l. Det giver 1500kr ekstra om året. Med forventet årlig kørsel på 35.000km vil jeg STADIG mene, at det er et temperamentsspørgsmål i højere grad end økonomisk. EDIT: I beregningen er der iøvrigt brugt dagspriser på både benzin og diesel. Prisforskellen på godt 2kr/l er ret høj historisk set.
--
Sidst redigeret 12-10-2020 13:05
#22
Slæden
Semi Supporter
12-10-2020 16:28

Rapporter til Admin
Hej, jeg er også 2 meter, og min kone 1,85 så vi har også jagtet biler Vores valg af pendlerbil blev en 308sw hdi 2016 fordi: 1. vi kører årligt 60000 km 2. en helt ny bil ville miste for meget i værdi enormt hurtigt 3. 1.220 kr årligt i grøn afgift 4. reelt forbrug motorvejstal = 24-25 km/l 5. pris 130k bagagerummet er i øvrigt klassens største bemærk forskel i akselafstang på 308 og 308sw med forsædet helt tilbage, kan du let være der motor med punch, total afslappende at køre med drejningsmoment på 300
--
#23
Mango
Junior Nørd
12-10-2020 17:32

Rapporter til Admin
Med hensyn til støj: Benyt trykudlignende ørepropper. Jeg benytter disse: https://www.apotekets.dk[...] Du mærker ikke at ørepropperne sidder i øret. Nem at vende sig til. Du hører det du skal høre og baggrundstøj går væk. Især motorvejskørsel og kørsel under vindstærke forhold gør en træt pga. støj, hvilket skader og forringer hørelsen. Jeg har testet støjniveau med decibelmåler både i mikro- og dyre komfortbiler. I mikrobiler ligger støjniveauet lige omkring 86-89 decibel og i komfortbiler omkring 82-84 decibel ved motorvejskørsel (130 km/t). De fleste biler er dårligt støjbeskyttet. Hos BMW kan man betale for extra støjreducerende vinduer, men de er noget dyrere og gør bilen noget tungere, hvilket forkorter rækkeviden (km/L). Før du køber en dyr bil, prøv med et par trykudlignende ørepropper til under 100 kr.
--
Sidst redigeret 12-10-2020 17:33
#24
CrixD
Juniorbruger
12-10-2020 17:50

Rapporter til Admin
Du går ikke galt i byen med en Golf/Octavia/Leon - Grunden til jeg nævner dem sammen er fordi de deler platform i VAG koncernen. Jeg har tilladt mig at søge for dig på bilbasen - Som du kan se er der en del biler med en alder på maks 3.5 år :) https://www.bilbasen.dk[...]
--
#25
WakeyWakey
Bruger Aspirant
12-10-2020 17:51

Rapporter til Admin
Kig på en brugt ford focus. Især deres 1.6 tdci 105 hestes motor 30kml 610 kr halvårligt. Kører som en drøm er billig og hammer billig brændstof
--
#26
Slæden
Semi Supporter
12-10-2020 19:12

Rapporter til Admin
Nåh ja, glemte 6. Yderst støjsvag
--
#27
Sofacykel
Maxi Supporter
12-10-2020 20:34

Rapporter til Admin
Jeg endte på en VW Golf VII 1.4TSI 125HK Comfortline fra 2017 med de nye lygter, pre-collision altmuligt og adaptiv fartpilot. Har gået 49.000km. 172.000kr. Kragetåen er sat. Mine grunde: Førerpladsen er bred, flot plads til lange ben. Langt teleskop i rat. Lydniveauet var usammenligneligt bedre end Astra, Corsa/208 og den Mazda CX-3 jeg havde været ude at prøve. Jeg giver det et sats, men har det lidt dårligt helt uden garanti. Håber VW står ved deres mekanik i tilfælde af fejl.
--
Desktop: R7 3700X, RTX 2060 Super, 16GB, Xonar Essence STX Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3 Fine systemer, haps!
#28
Slæden
Semi Supporter
12-10-2020 22:03

Rapporter til Admin
Tillykke med valget, fin bil Havde nu nok taget en diesel med alle de kilometer, men held og lykke med den
--
#29
Business
Mega Supporter
12-10-2020 22:18

Rapporter til Admin
Må man høre, hvorfor du prøvede en CX-3'er og ikke en 3'er? 3'eren er vel den direkte konkurrent til en Golf, med bedre design og kvalitet i min optik.
--
Sidst redigeret 12-10-2020 22:19
#30
CrixD
Juniorbruger
13-10-2020 13:43

Rapporter til Admin
#27 - Tillykke med købet - Den bliver du helt sikkert glad for :-)
--
#31
Satter
Giga Supporter
13-10-2020 15:35

Rapporter til Admin
Nu kan jeg ikke lige gennemskue dit daglige kørselsbehov (er det reelt 600km?!). Ellers ville jeg have anbefalet dig en e-Golf ;) Husk på, at du kan få ubegrænset brændstof til en elbil for 799kr/md hos Clever. Det kan du næppe gøre billigere i en Diesel. Elbilen er også billigere at vedligeholde. Så når du nu er blevet træt af din TSi'er, så overvej E-versionen næsten gang ;) Kan fåes til samme priser som den du lige har købt: https://www.bilbasen.dk[...] Når først man har prøvet sådan en fætter virker alt andet som noget gammeldags bras :)
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
#32
Jens
Gæst
13-10-2020 17:29

Rapporter til Admin
#0 hvordan lyder din rute på 600km? Er det til at holde ud at bruge så meget af sin tid i en vogn?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#33
Business
Mega Supporter
13-10-2020 17:34

Rapporter til Admin
#31 Du er klar over de kun har en rækkevidde på 200km? Tænker hvis man kører 600km om dagen, og skal lade op 2 gange på turen, at det kunne blive en irritationsfaktor.
--
Sidst redigeret 13-10-2020 17:35
#34
tirawir
Ny på siden
13-10-2020 21:18

Rapporter til Admin
Jeg har tidligere leaset igennem https://www.linderoth-as.dk[...] de har nogle billige leasing aftaler af brugte biler, som har kørt under 100.000km Dog er deres udbetalinger lidt over dit budget.
--

Opret svar til indlægget: Hjælp til pendlerbil, 35-40k km

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE