Jeg har selv haft samme tanke. Bare med en Tesla. At der kommer forhøjede afgifter er jo til fordel for brugtmarkedet. Ligesom afgiftnedsættelser er til ugunst for brugtmarkedet. Så rent teoretisk kan du godt købe en PHEV Kuga nu her uden afgift, og så se den stige med 60% fra 2021, hvilket så vil kunne bruges som udgangspunkt for at regne værdien af din bil ud, og dermed teoretisk sælge bil om 2-3 år til samme pris som du har givet for den i 2020.
Der er dog flere ting som holder mig tilbage.
1) Det er ikke vedtaget på finansloven endnu.
2) Afgifterne kan blive ændret igen næste år.
3) Der er sikkert mange professionelle som også vil "investerer" i biler uden afgift, hvilket formentligt vil kunne skabe mindre efterspørgelse og dermed holde prisen nede.
4) Trods 0% afgift er det ikke en økonomisk fordel for mig at købe en ny bil kontra den jeg har nu.
5) Markedet for elbiler bevæger sig hurtigt. Så en fancy PHEV i dag, kan være skrald næste år.
--
Husk at det ikke altid bør komme an på "specs"
Der var mange der tjente penge på netop den finte på Teslaer for en 3-4-5 år siden. Der var også mange der brændte nallerne da der så kom afgiftsnedsættelser rimelig hurtigt efter.
Hvis du vil købe bilen for at sælge den i Januar 2021, så nej. Alle der vil købe el-bil i januar 2021 vil også gøre det i December 2020. Men der kan være en potentiel gevinst hvis man venter til markedet sætter sig.
Jeg ville aldrig gøre det, da der er alt for mange nuancer i en brugt pris som #1 også skriver.
--
Jeg tror der er meget stor sandsynlighed for at afgiftsnedsættelsen forlænges, ligesom de gjorde sidste gang.
Lige meget hvad, så lad være med at købe en bil for at tjene på den. Køb en bil for at bruge den og skulle du være så heldig at afgiftssystemet gør at brugtbilprisen bliver højere, så glæd dig over dette, når den skal udskiftes.
--
Enig med #3 , regeringen vil slet ikke nå deres mål , og med afgifter på elbiler skyder de selv i foden, så tror ikke der kommer afgifter på dem.
--
Lød måske forkert..
Men nej det er ikke for at købe, og for at sælge. Mere at købe NY og at den så rent faktisk holder sin pris "okay" de næste par år :)
Har altid svorget jeg aldrig ville købe ny, da det simpelthen mister for meget i værdi de første par år :)
--
Vent med at købe e-bil, det er for tidligt. Tesla præsentere nyt batteri i denne måned, udgivelses dato ukendt indtil videre.
Tesla Battery Day - 22 september 2020.
https://www.tesla.com[...]
--
Må sige at min oplevelse indtil nu er at det er mere som at købe en gamer computer end noget andet.
Godt eksempel er BMW i3, hvor de øgede batteriet med 50% men prisen var ca den samme, og folk havde meget svært ved at acceptere at den gamle pludselig var mindre værd.
Jeg har snakket med flere bil forhandlere fordi jeg tidligere overvejede en i3, men de havde brændt fingrerne på dem så mange gange at de ikke var særligt interesserede i at have dem stående i butikken.
Lidt samme med Tesla, der er det versioner af især computer udstyret, som gør en forskel. Dertil optimerede batterier og motorer.
Og hvis Mango får ret kan det være at Tesla dukker op med friske tryllerier, der kan få prisen til at falde med måske 20% på under en måned.
Så køber man en elbil skal man nok enten lease eller forvente at beholde den til den er betalt ud. Jeg sigter pt efter sidste logik, men jeg er også et fjols til at sælge mine biler igennem historien, samt er ok med at reparere på mine biler selv.
Men vil sige at Hyundai Kona og lign nok ikke har et helt så aggresivt fald, mest fordi de er billigere at købe, og trods alt må forventes at virke fornuftigt i en 10 års tid.
Jaguar tror jeg til gengæld er en dårlig ide, de er pt ret ineffektive i forhold til kwh/km.
Ingen ved helt hvor slemme elbiler bliver når de bliver gamle. Har set en del teslaer fra 13/14/15 som har gået 300.000 til 500.000. De er især på mobile.de.
Faktum er at hele industrien har hver sin model klar inden for 6-12 mdr.
Tror til gengæld at ladestationer bliver et ganske underholdende problem inden for ca 2 år. Der skal ske noget mere for at det hele fungere i skala. Både Clever og Eon skal til at have fingeren ud og lave flere lade stationer som ikke er små 11kwh stationer og har mere end 2 ladere pr station. Vigtigst er dog nok stadig antallet af ladestationer.
--
#0 vil du stadig købe sådan en kuga efter de historier der har været med at de bryder i brand?
Men ja du kan potentielt sælge din elbil med gevinst i 2021/2022 hvis du køber den nu.
--
!AMD HAS RYZEN
Det er med at købe sidste nye model inden afgiften stiger
El-biler forbedres hurtigt pt., så den nyeste er altid den man skal købe
iflg økonomer, de gamle 2-4 år efterspørges ikke så meget
--
6800K/Z370F/2080/U3818DW
Afgiften kommer først på når bilen får plader på, så du kan ikke bare bestille en bil i december også slippe for afgifts stigning i januar 2021, da biler som regel har minimum 3 mdr leverance tid hvor op mod 6 mdr er rimelig normal ventetid
--
#1
Punkt 5: En BEV og PHEV er 2 vidt forskellige køretøjer.
#6
Elbiler har nået det punkt, hvor forbedringer er minimale. De har stor batterikapacitet og moderne udstyr som de almindelige køretøjer også har.
At Tesla vil præsentere et nyt batteri er fint nok, men teoretisk ikke noget som kunne blive aktuelt for en slutbruger de næste 3-5 år.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.