Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Opel Corsa airbag lampe lyser, reklamationsretAf Ny på siden BETASOFT | 20-08-2020 19:52 | 3048 visninger | 26 svar, hop til seneste
Hej til alle jer kloge herinde.
Min kone har i december 2019 købt en brugt bil hos opel. Bilen er en Opel Corsa.
Idag begyndte airbag lampen at lyse. Jeg har undersøgt på nettet og prøvet at gøre hvad de har beskrevet uden held. Jeg kan ikke selv fjerne fejlen.
Min kone kørte så forbi Opel. Der er jvf. købeloven på forhandlerkøbt bil, 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret. Jeg mener de skal lave det under de 18 måneders reklamationsret, da det er en fejl som er kendt ved Opel og fejlen er pludselig opstået uden vi har gjort noget forkert og det kan ikke smides under slidtage.
Hvad mener i ? - Skal de dække det ?
Mvh Bjarne Christesen --
Kan du bevise, at fejlen var til stede på købstidspunktet? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Og når #1 siger bevise, så er der ikke pisse meget at bevise for dit vedkommende.
Du skal blot fortælle hvordan bilen er brugt. Har du været ved at pille ved airbag på en eller anden vis, så er det noget hø for dig, men ellers er der vist ikke det store at gøre.
"Jeg/vi har ikke brugt bilen på en måde den ikke er tiltænkt, og det må forventes at bilens sikkerhedsudstyr kan holde til, at bilen bliver brugt normalt"
Udover det #0.
Er det overhovedet et problem? Eller forventer du blot at det bliver det?
Altså, forventer du, at forhandleren vil tørre den af på jer? -- https://onsdagssnegl.dk[...]
"Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed" --
Sidst redigeret 20-08-2020 20:15 Garanti er frivillig, men køber må ikke stilles dårligere end reklamationsretten som er 24 måneder. De første 6 måneder gælder formodningsreglen, hvor det er sælger der har bevisbyrden. De resterende 18 er det køber.
https://www.forbrug.dk[...]
Blot inden du begynder at kræve noget du ikke har ret til. -- Inden du begynder at hive paragraffer og afgørelser op af hatten overfor forhandler, så kontakt forhandler, og forklar problemet. Det kan være de bare siger "kom ned med bilen, så fikser vi det med det samme" og så er den ude af verden :) -- - Indsæt signatur - #0 hvad sagde de så hos opel da din kone var nede forbi med bilen?
Men mon ikke bare der skal en tester på og så slette fejlen, men du nævner intet om årgang eller andet på bilen.
Hvis opel vælger at slette fejlen, eller finde ud af hvorfor den er opstået UB, så har de også været large. -- !AMD HAS RYZEN
Afhængig af årgang og lokation, har jeg en tester jeg godt kan prøve at smide på, hvis Opel ikke er til meget hjælp -- MSI GTX 1070 - I7 7700k - MSI H110I Pro - 16GB DDR4 Vengence RGB - MasterLiquid Lite 120 - Cougar QBX #1 Hvordan skulle JEG kunne det ? - Det er en pludselig opstået fejl ! -- #2 Jeg har ikke pillet ved noget, den opstå ud af den blå luft og ja, det er et problem nu, for Opel siger at det IKKE er dækket ! - Og der mener jeg ikke de har ret jvf. nedenståendende Dansk bilforhandler union.
-QUOTE-
Købeloven gælder for alle forhandlere. Det vil sige, at du er dækket af en 24 mdrs. reklamationsret som forbruger, hvis du køber en brugt bil hos en brugtbilsforhandler. I praksis betyder reklamationsretten, at forhandleren er forpligtet til at udbedre eventuelle fejl på køretøjet i op til 2 år efter handlen.
-UNQUOTE-
#3 Og netop derfor har du ikke ret. Kom med links til lov eller andet inden man udtaler. Jeg har undersøgt sagen, men ville høre om der var andre som havde oplevet lignende tilfælde.
Det er svært for mig at påvise at fejlen var tilstede ved køb eller er opstået som en fejl ved bilens konstruktion, men når jeg søger på emnet, kan jeg se at det er en kendt fejl ved Opel.
#4 Det var så det vi gjorde, men da de opdagede at min kone ikke aner en dyt om dytter, så blev den hurtigt afvist.
#5 Det ville have 500,- for at slette fejlen og derudover skulle vi betale for en rep.
#6 Det lyder sgu da smukt. Hvor på lag ligger du i forhold til mig ? (Hedehusene)
Mvh Bjarne
-- #7 Du spørger til, om du kan gøre krav overfor værkstedet. Efter 6 mdr er det køber, som skal godtgøre, at fejlen var til stede ved købet. Præcis som #3 skriver.
Så hvis du kan bevise eller sandsynliggøre, at fejlen var til stede, så har du krav på udbedring af fejlen.
Men, som andre skriver, så start lige med at snakke med værkstedet. Det kan være, at Opel tager den, eller værkstedet selv selvfølgelig. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Den burde de da æde. Når der opstår airbag fejl i biler er det tit stikket under førersædet. Men Opel er nu ikke kendt for at yde god service. -- #9, Ja, jeg er er udemærket klar over 6 måneders garanti og 18 måneders reklamationsret og hvordan reglerne for dette gælder, det er ikke det jeg spørger om. Hvordan i alverden skulle jeg kunne bevise at fejlen var tilstede og som jeg også har skrevet, så HAR der været en dialog med værkstedet som blev afvist med krav om betaling.
#10 - Ja, lige netop, det er det jeg også tænker. Jeg har nemlig også læst mig frem til at det er en kendt fejl ved Opel at de har dårlige stik under forsæderne som tit går i stykker, og da sædefølere, selestrammere og airbag er koblet på samme system, så kan det være svært når man ikke kan aflæse fejlkoderne. Men værkstedet HAR sagt de vil have 500,- bare for at se fejlen og fjerne den fra loggen.
Jeg mener fejlen MÅ have været tilstede fra starten, da vi IKKE har pillet ved noget og bilen ikke har været udsat for andet end kørsel, så MÅ det være en fejl som bilen har haft fra starten, men da jeg skal bevise at det har det, hvad argument kan jeg så bruge, for de kan kan afvise hvad som helst.
Mvh Bjarne -- Jeg har lige talt med Opel og det eneste han ville være med til var, at vi indleverer bilen. Betaling på 550,- for udlæsning af fejl skulle først blive betalt når man ved om fejlen er dækket af reklamationsretten eller ej. Konstaterer de at fejlen ikke er dækket, skal skal der betales og så ved jeg godt hvad de vil sige.
Jeg gjorde ham opmærksom på at jeg ville have det på skrift og at fejlen er kendt fra diverse fora, men han siger de læser ikke eller søger på google for kendte fejl og jeg fortalte ham at det var en kendt fejl.
Vi kan ikke bruge reklamationsretten til en dyt idag.
Mvh Bjarne
-- #8, jeg er desværre fra fyn. Måske du kan finde en på sjællads siden, der også har en tester. -- MSI GTX 1070 - I7 7700k - MSI H110I Pro - 16GB DDR4 Vengence RGB - MasterLiquid Lite 120 - Cougar QBX #13 - Ubrugelig info, Fnat er en skod bil, så hvorfor.
#14 - korrekt !
#15 - Ikke til megen hjælp, drop venligst dine kommentarer. Jeg søger info on mine rettigheder.
#16 Øv, men tak for forsøget :-) -- 12# Det sker ret ofte de forløb du beskriver her når en bil er udover garantien.
Du slipper nok ikke for at få sat en tester på bilen, ellers vil Opel skulle gætte sig til om der er tale om en reklamationsberettiget fejl.
Så du slipper nok ikke for de 550 kr, med mindre du kender en som har en tester.
Det er selvfølgelig øv, men forhandleren gør nok bare hans for at dække omkostninger overfor Opel. -- #12 - Ja, det er jeg klar over. Og ja, jeg er klar over der skal en tester på, men jeg synes det er dårlig service at de ikke lige tager de 5 min. og kobler computeren til og konstaterer hvor fejlen ligger.
At det koster 550,- for at aflæse en fejlkode er dårlig service og jeg ved godt hvad de fortæller bagefter, når JEG ved at læse omkring emnet kan se det er en kendt fejl med stikket under forsæderne. De kan til enhver tid sige at det var andet soim IKKE er dækket af reklamationsretten og så fremlægge en monsterregning på rep. og de 550,-.
Jeg er i dialog med Skovstensgaard for at høre om deres pris ! -- Det er da underligt Opel ikke vil rette det uden beregning når de siger der er 24 måneders nybilsgaranti:
https://www.opel.dk[...] -- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe #23
Det er da ikke en ny bil som han henviser til. Brugt bil. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #23+24, Jeps, det er brugt bilskøb hos Opel, der er andre regler for det. 6 måneders garanti, 18 måneders reklamationsret. Og i de 18 måneder er jeg dårligt stillet, fordi alle fejl kan tørres af på mig, hvilket Opel også gør. For de vil uanset hvad de læser af fejlkoder tørre regningen af under at det ikke var en fejl ved bilen da vi købte den.
Skovstensgaard ville så have 750,- for det samme:-( Så meget for deres 'tyske priser' ;-) -- #21 - Dum kommentar. Kig på andres indlæg i selvsamme forum og smut du over på de andre fora og læs der.
Det er derfor vi vælger 'hyggekrogen' for der hygger vi om alt muligt ! -- Vi lukker den her. Jeg havde håbet på en der lå inde med an tester eller lignende eksempel ved brugtbilskøb, hvor jeg kunne hente info og erfaring. -- #8 Der er ellers et fint link i min kommentar ;-) Det står for sig selv. Ellers kommer det her igen:
https://www.forbrug.dk[...]
Så hvis du mener, at Forbrugerstyrelsen ikke har styr på reklamationsretten og købeloven, så er det dem du skal rette henvendelse til.
Det er dog en sejlivet myte, at virksomheder skal stille garanti. Ved ikke hvorfor den bliver ved med at opstå...
Og lidt mere omkring garanti https://www.forbrug.dk[...]
[citat] Ordene garanti og reklamationsret bruges ofte i flæng, men de betyder noget forskelligt.
Garanti er en frivillig forpligtelse, som virksomheden påtager sig ved salg af produkter, hvor forbrugeren gives yderligere rettigheder end de rettigheder, som forbrugeren har efter lovgivningen.
[/citat]
-- Sidst redigeret 21-08-2020 15:11 Til at starte med. Selvom det lyder hårdt, er det på ingen måde et personligt angreb - I så fald er det ikke min hensigt.
#0 Hvorfra ved du det er en kendt fejl på bilen?
- I så fald skulle bilen være tilbage kaldt af Opel og fejlen rettet der, ligesom hvis det er kendt fejl at aircon er utæt og bilen kan bryde i brand. Så er airbag fejl også et ret stort problem.
Du har 2 års reklamationsret. 6 mdrs. FORMODNINGS-regl kalder man det. Hvor stort set alt, så formoder man, det er fra start fejlen har været der. - Forhandler fixer ub.
18 måneder. Reklamation - Man skal som køber kunne påvise at fejlen skyldes ved normalt brug. Det kan ofte være svært, men her ville jeg bruge at du altid har krav på at få tingene undersøgt, hvis det så viser sig, at du selv har været over en kantsten, hældt cola ud over hele motorrummet og klippet en ledning - Ja så må du selv betale for det hele. Men forhandler kan ikke afvise at undersøge fejlen.
Da jeg selv har været "lykkelig" ejer af en corsa, fra 2007, købt fra ny, og endte med at store værksteds regninger. Har jeg også prøvet lidt af hvert. Mit bedste råd - Snak pænt og roligt.
Forklar at det er kan være meget svært at ødelægge en airbag for dig selv. med mindre du er typen der sidder med benene oppe på instrumentbrættet når man kører...... Og har givet et tryk eller noget. (ANER ikke hvordan en bil er skruet sammen...)
En Airbag er ikke en sliddel. Så den kan man ikke bruge. Den burde virke 1 gang, og helst FØRSTE gang.
Mit speedometer gik i stykker. Så når jeg kørte i byen kunne det vise jeg kørte 200km/t - Mens jeg blev ovehalet af en cykelist. Det kunne jeg midlertidligt løse ved at pille en pol af batteriet - Måske det kan afhjælpe dig fejl også ? Og hvis der så er fejl, vil den komme igen. Men prøv måske det hjælper.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #31
Min kone var så på værksted med den i fredags. Det ER en kendt fejl.
Bilen er fremstillet i 2015 og i 2016, bliver opel opmærksom på at der KAN dukke en fejlkode op i airbagssystemet, som skal rettes ved at fejlen bliver slettet og ny software lægges ind.
Andersen og Martini vælger så IKKE at gøre dette på noget tidspunkt, da de mener at så længe fejlen ikke er dukket op, så behøver de ikke at gøre det.
Vi var derovre senere i fredags og det var en temmelig dårlig oplevelse, da de var ubehøvlede i deres opførelse og stadig fastholdte at det ikke var dækket af reklamationsretten. Fejlen var ikke tilstede ved købstidspunktet og det mener jeg jo så det var, da fejlen jo er kendt af Opel i 2016.
De vil have ca. 2000,- for at rette fejlen.
jeg har så skrevet et laaaangt brev til dem idag og gjort dem opmærksom på, at hvis det er rigtigt at airbag systemet nu, iflg. dem selv, er ude af funktion, så har de et seriøst problem.
Det skal lige siges at brevet er skrevet med hjælp fra en advokat jeg kender og hvis de stadig fastholder, så bliver sagen taget med FDM.
Dårlig service af Andersen og Martini. Min bror som er udviklingschef hos Andersen Biler, siger det samme, fejlen ER dækket af reklamatiosnretten. Det er en skjult fejl, som ikke var tilstede på købstidspunktet, men de var vidende om fejlen og burde have rettet den INDEN videresalg.
Jeg vender tilbage med svar senere.
Mvh
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|