* Uofficiel Black/White liste V3
|
Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Elbil - For/Mod?Af Gæst Anno | 12-07-2020 14:35 | 6211 visninger | 127 svar, hop til seneste
Hej Gutter
Jeg skal have ny bil inden for den nærmeste fremtid, umiddelbart ville jeg ikke have overvejet en elbil men det lader til at der er mange penge at spare i forhold til en traditionel benzin bil..
Så vidt jeg kan forstå er beskatningen af en elbil kun på 20% op til 400.000 kr, derudover er lån til grønne biler billigere hvilket betyder lavere måned omkostning. Elbilerne (Specielt Tesla) skulle holde værdien rigtig flot og reparation m.m. er begrænset ifht. de få dele der kan gå i stykker i den.
Hvis jeg har forstået korrekt er beskatningen i år på 20% op til 400.000 og over de næste par år stiger den gradvist indtil den er på samme niveau som benzinbiler. - Betyder det at en elbil potentielt kan blive en god investering over de næste par år?
Er der andre som har elbiler (Specielt Tesla Model 3/S) - Hvordan ser jeres total økonomi ud på bilerne ift. en traditionel benzin bil i samme prisklasse? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
En ny seriefremstillet bil, bliver aldrig en god investering. Derudover klarer Tesla sig ikke ret godt i forhold til fejl og reparationer. Forsikringen er til gengæld dyr.. -- En hurtig udregning jeg lavede nogle måneder tilbage viser at jeg sparer over 5000 kr/år kontra min gamle dieselbil. Primært fordi den var røvdyr i reparationer, men selvfølgelig også en del på brændstof. Til gengæld er forsikring næsten dobbelt så dyr på en TM3 (i mit tilfælde i hvert fald). -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] En elbil der er værd at eje er sindssygt dyr. Altså i Danmark. Du kan takke vores dobbeltmoralske stat for, at det er så dyrt at købe en Tesla herhjemme, mens vi ser vores norske naboer, deres børn og deres kæledyr køre en Tesla.
Jeg har været lidt betænkelig ved at købe en elbil, primært pga. rækkevidde og opladningsmuligheder. En ting er at købe bilen, en anden ting er at lade den derhjemme. Det tager meget meget lang tid at lade bilen i hjemmet, uden at få udbygget sit elnet. Altså man skal have elektriker besøg, og købe en meget dyr lader for at kunne lade hurtigt derhjemme. Så ud over bilen er dyr, er det også dyrt. Og strøm er jo ikke ligefrem gratis.
Dertil kommer at jeg har læst Tesla har haft lidt babyproblemer som aldrig rigtig er blevet løst. Der virker til at være en del fejl, som bilen skal serviceres for, på ejerens regning.
For mig er 5000kr om måneden, i afdrag på et billån, ekstremt mange penge. Især fordi det netop er et billån der er tale om. Et lån, til den dårligste 'investering' man overhovedet kan lave. Det er et beløb jeg har gættet mig til skal det lige siges.
En udregning på en Model 3 Long Range uden nogen former for ekstra udstyr, bare en Long Range, koster jf. Teslas hjemmeside 3.386kr i afdrag om måneden. Men det kræver så at du kan smide den nette sum af 160.000kr kontant på bordet fra dag et. Jeg har ikke lige 160k til udbetaling. Og selv hvis jeg havde, synes jeg stadig 3386kr er mange penge hver måned for en bil. Så kan føler jeg at jeg ligeså godt kan lease en anden bil.
Og hvad med Battery Day? Hvad med alt det udvikling der sker med batteri teknologi for tiden? Folk snakker om nye batterier der vil revolutionere elbiler fuldstændig. Jeg ville være utroligt bitter over at have smidt 400.000+kr for en bil, der er "yesterdays tech", for jeg hænger på den måske 10 år frem.
Jeg HAR råd til en Tesla. Jeg kunne sagtens bestille en lige nu, og bare æde afbetalingerne hver måned. Det har jeg et fint rådighedsbeløb til. Der er bare andre ting jeg hellere vil bruge pengene på. At binde sig til at smide 3500-5000kr om måneden i så mange år er ikke ligefrem tiltalende. Slet ikke på en bil der måske er obsolete om 2-3 år, eller hvornår der nu kommer et million mile batteri.
Og husk... Når du så afdrager whatever om måneden, så afdrager du kun på bilen. Der er også andre omkostninger der skal regnes ind i det. Eventuelle gebyrer for lånet, forsikring, dæk, bremser, generel vedligehold. Alt det pis. Jeg forestiller mig reservedele til en Tesla er temmelig dyre, fremfor til en Skoda eller en VW. De dæk den kører på er jo gigantiske. De kan ikke være helt billige heller. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 12-07-2020 15:53 Jeg går selv og tænker elbil med køb inden året er omme.
Som du selv skriver, så er afgiften på 20% lige nu.
I 2021 er det 65%, så afgiften stiger med 45% point. Det er meget synes jeg, så skal jeg købe så burde det nok være i år. Det kan jo så være at staten vælger at udskyde forøgelsen så det først sker i 2022 (corona kan være årsagen?)
Jeg er selv vild med Tesla, bortset fra at ALT styres fra en skærm, samt den er meget lav.
Jeg er blevet forelsket i Ford Mustang Mach-E, men desværre kommer den først næste år.
https://www.ford.dk[...] -- Med en stigning i afgift på 45% er der ingen, som køber Elbil hverken i 2021 eller fremover.
At spekulere i bil køb i år og regne med at at holde udgifter/ værditab på nul ved salg af elbil er vel en svær størrelse. Den eneste bil jeg kender til var Lupo, men over tid endte den med samme værditab som andre. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Det er mig uforståeligt at man ikke bruger brint -- #7 Det er mig uforståeligt at nogle kan se en god ide i brint. -- #0 Tror du skal skynde dig at bestille den Elbil for markedet vil dø med de stigende afgifter.
Om det er en god forretning at købe nu før afgifterne stiger kan du jo spørge de mange der købte en Tesla om, da afgifterne sidst tog et stort hop i 2016. På bilbasen er der 58 Model S til salg og de 55 af dem er årgang 2016 og ældre. -- Ghost S1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, EVGA RTX2070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Brint er fint til større køretøjer, det har helt sikkert en stor fremtid, i personbiler ser jeg dog batterier som den umiddelbare fremtid.
Har du tænkt på en Kia Eniro ?
335.000 for den med det største batteri, den kører fint over 400km på en opladning, 200 heste og føles som en 3.0 v6 motor med spjældhuse.
Relativt potent bil for pengene og så er der jo garantien der dækker hele bilen i 7 år, derudover tilbyder fx arbejdernes landsbank (mener jeg det er) halv rente i samarbejde med dansk naturfredningsforening.
Den nye Seat Cupra El-born ser også pivfræk ud -- En Tesla er den dyreste bil at forsikre. -- Asrock Z370 Extreme4 - I5-8600K - NZXT Kraken X62
Ripjaws 2x8gb 3200Mhz CL14
Asus 1080 Strix A8G - Acer XB271HU
Adata XPG SX8200 Pro 1TB #0>>Jeg kan godt forstå du overvejer det, de er blevet rigtigt gode og næsten uanset hvilken du vælger vil du usikkert blive glad for den. Men du skal sørge for at du sætter dig ind i hvad den kan og hvad dine behov er før du køber den. Jeg Købte her i januar en Tesla Model 3 LR og inden jeg købte den havde jeg regnet godt på tingene. Første ting jeg gjorde var at finde ud af hvor meget jeg kører og hvad jeg forventer den kan alle dage om året. I mit tilfælde var det at jeg skulle kunne køre fra Næstved til Søborg og stadig have nok strøm til at køre 80 km ekstra på en kold vinter dag. Det udelukkede en del af de mindste biler også en model 3 SR+ jeg egentligt havde regnet med at skulle købe. Men der var stadig flere tilbage og vælge mellem. Det næste jeg gjorde var at regne på total økonomien. Jeg fandt ud af at det ville koste mig 4300 kr om måneden at hold min gamle bil kørende da der var nogle dyre reparationer der nærmede sig med 40-50.000 km om året. Så fandt jeg den diesel bil som jeg formentligt ville købe og fandt ud af at den ville koste mig 7.000 om måneden. Det der så afgjorde det var at den meget dyrere Model 3 LR også kostede 7.000 kr om måneden. Men hvis jeg nu havde nøjes med en Kia Eniro så havde jeg været på en totalomkostning på omkring 5500 om måneden.
Men hvad angår dine spørgsmål. Der er ingen afgift på elbiler under 400.000 kr og efter nytår stiger det til 65% medmindre stigningen endnu engang bliver udsat. Så hvis du regner med at købe elbil så ville jeg helt klart gå efter at skifte den i år. Jeg forventer dog at politikerne så den stigning udsat, men indtil det sker må vi jo agere som om det ikke sker. Min bil kostede mig 467.000 og jeg betalte omkring 5000 kr i afgift.
#2>>Du har ret i at Tesla har mange fejl, det er dog generelt småfejl som rettes af Tesla her i Danmark. Men samtidig med der er mange fejl er ejerne også nogen af de mest tilfredse.
#3>>Ja jeg sparer ikke noget i forhold til min gamle da den nærmest var fuldt afskrevet, men til gengæld fik jeg en markant federe bil end jeg ellers ville kunne have fået råd til.
#4>>Jeg synes faktisk ikke engang det er så slemt som du får det til at lyde. Min bil kostede 467.000 kr og jeg betalte 5000 kr i afgift og 95.000 kr i moms. Det er en besparelse der vil noget i forhold til en sammenlignelig Benzin bil. Faktisk vil jeg sige at når man kigger på hvilken hjælp bilerne får af staten så er der nok ikke mange lande udover Norge og måske et par enkelte andre hvor det giver mere økonomisk mening at købe en elbil end i Danmark. Et super godt bud på en elbil til familien Danmark er Kia eNiro. For 350.000 får man en bil med god rækkevide både sommer og vinter og incl i prisen er installation af en ladeboks fra clever. Totaløkonomien på sådan en hvis man som mig kører langt til arbejde er super god.
Nu skriver du at man skal have installeret en dyr lader. Det giver jeg dig helt ret i, jeg betalte ca 9000-10000 for at få den installeret (jeg fik også skiftet eltavle så det var en totalpris på små 13.000). Men så fungerer det på den måde at jeg hver måned betaler 729 kr i abonnement men til gengæld får jeg refunderet penge for den strøm jeg forbruger. Så i sidste måned indsatte de faktisk 807 kr på min konto i stedet for at hæve abonnement. Så nok var laderen dyr men den betaler sig hvem på omkring et år.
#5>>Man vænner sig faktisk overraskende hurtigt til skærmen men jeg skal da indrømme at jeg synes at et par fysiske knapper til nogle af funktionerne havde været rart. Det med højden er jo ret individuelt, for mig var det en stor fordel at den ikke er så høj da jeg ikke bryder mig om SUV. Derudover er Model 3 faktisk ikke laver end de fleste andre biler og selvom den føles lav i kabinen er der faktisk ikke så langt ned som man skulle tro.
#6>>over tid vil alle biler i bund og grund ende med at være 0 kr værd.
#7>>Der er en super god årsag til at man ikke satser på brint. Hvis vi skal køre rundt på grønt brint skal du groft sagt bruge 3 gange så meget strøm som til en batteri bil.
#9>>Ja dem der købte en Model S før afgiften steg dengang har ekstremt lave værditab når man sammenligner med tilsvarende biler.
#10>>Enig havde af de biler der var oplagte for mig var eniro nr 2 på min liste og det var især den manglende trækkrog der gjorde udslaget.
#11>>Ja den er dyr, men husk at det er en bil med over 300 heste de er altid dyre at forsikre. Jeg betaler 9000 kr om året.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #12 - Jeg synes også 467.000kr er meget for en bil. Det er klart hvis man har pengene, go for it, hvis det er det man har lyst til. Men om det er en smart investering, i forhold til en benzin bil er en svær størrelse.
Jeg har kun 15km (hver vej) på arbejde. Jeg kan sågar lade min elbil ganske gratis på arbejde. Men når jeg har så kort på arbejde, behøver jeg kun tanke min bil en gang om måneden. Det er måske 500-600kr om måneden i brændstof jeg kan spare. Og så måske 500kr om måneden til mekaniker regninger jeg sparer. Men der er bare stadig langt op til det månedlige afdrag der skal til, for at få en ordentlig elbil synes jeg.
Det, plus den helt store hage i min optik. At der er nye revolutionerende batterier på vej. De er bedre på alle måder, og billigere end de nuværende. Jeg ville være så uendeligt sur på mig selv hvis jeg brugte så mange penge på en bil, for så at finde ud af jeg kunne have købt samme bil, med længere rækkevidde, og længere levetid, til en lavere pris om måske 2-3 år.
Så et andet spørgsmål kunne også være, om det, med den teknologiske udvikling, er en dårlig ide at købe en elbil nu, fremfor at vente 2-3 år.
Also, 9000kr om måneden for at forsikre en Tesla, mens jeg antager du kører rigtig mange kilometer årligt, virker faktisk enormt billigt. Kan se Tesla selv udbyder en forsikring til ca. 9000kr årligt. Det var slet ikke så dyrt som jeg troede. Men stadig meget mere end det jeg giver for min nuværende bil, så det er endnu en udgift i mente. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 12-07-2020 19:41 Jeg har næsten lige bestilt en Tesla Model 3 SR+.
Jeg smider 150k I udbetaling (det er også en pæn sum), og skal så afdrage med 2800 I måneden. Forsikringen vil stå mig i 850 I måneden.
Jeg havde en Qashqai før, som også var en rigtig fin bil, og grunden til at jeg valgte at skifte, var mest fordi jeg har længe gerne ville have en Tesla, Al-finans har et billigt billån og vores dejlige grønne regeringen sætter afgiften op til hvad en normal bil er, over de næste 3 år, hvis ikke det udskydes igen.
For mit vedkommende sparer jeg penge på brændstof, service og vægtafgift. Lån og forsikring stiger en smule.
Men tilgengæld får jeg en fed og sjov bil! :)
En bil bør næsten aldrig ses som en investering, for det er verdens dårligste :P -- Prøv at kigge på billigere el-biler end Tesla (selvom Tesla er Lækre).
Der er en tendens til at glemme de almindelige biler, som også findes.
Det kunne være Nissan Leaf, Mazda MX-30, Hyndai Kona.
I de helt små biler er der Seat Mii, Skoda Citigo og VW up.
VW e-golf (Så længe de er på lager, da de erstattes af ID.3)
Honda e er lige kommet.
Den kinesiske MG ZS EV
Peugeot 208 og 2008 er også som elbiler.
Ligeledes er VW snart klar med ID.3
Citroen har DS 3 og DS 7 Crossback E-tense
Det er biler der koster fra 160.000 kr og opefter.
Der laves idag mange typer af disse biler.
Mazda og Honda (Og den aldrende e-golf) har ikke ret lang rækkevidde. Til gengæld er de billigere, da omkostningerne til batterierne er lavere.
Hyundai Kona og Nissan Leaf har muligheder for lang rækkevidde, hvis man har behov for at skulle køre 400-500 km helt uden at skulle stoppe. -- Sidst redigeret 12-07-2020 20:10 #12 hvor lang tid tager det at lade den op til 80% og hvor mange km har du så realistisk set? -- Skal dælme ikke købe elbil.
Hvis man sammenligner elbiler med telefoner, så er vi vel omkring en nokia 3210 lige nu.
Kan godt være biler er en dårlig investering, men elbiler er da den ultimative dårlige investering. -- although the world may be round, we still trapped in the square #17 Så Nokia 3210 var en dårlig telefon da den kom på markedet? -- Til Model 3 ejerne: er der noget man skal være opmærksom på inden bestilling?
Er på nippet til at bestille en SR+, da vi snart står foran udskiftning. -- #16: Jeg bruger 10% batteri på de 44 km jeg har på arbejde som er ca. 10% landevej, 45% 110 km/t og 45% 130 km/t.
Så det giver mig 440 km rækkevidde ved 90% motorvej ved omkring de 10-20°C. Lidt lavere om vinteren. EPA sider 499 km og WLTP siger 560 km rækkevidde og når jeg tager landevejen hjem så er det ikke noget problem at nå - men nok kun om sommeren.
Men nu lader man jo aldrig op til 100% med mindre man skal ud på langtur, så rækkevidde ved 100% er ret irrelevant for de fleste.
Hvor lang tid det tager at lade op kommer jo an på hvordan man lader. Snakker vi AC? 1 fase? 3 faser? 16A? 32A? DC? DC ladning ved høj effekt degraderer batteriet så det gør man normalt kun hvis man skal hurtigt videre eller ikke har andre muligheder. Og DC er jo også mange ting, der er alt fra 50 kW til 350 kW (selvfølgelig begrænset af hvor hurtigt bilen kan tage imod). Og deler man ladepar med en anden bil så får man under halvdelen. Så for at svare på hvor lang tid det tager skal man vide hvordan der lades :)
Tesla siger 270 km rækkevidde på 30 minutter. Hvilken model 3 (SR+, LR, P) eller model supercharger skriver de ikke lige. Bjørn Nyland på youtube laver "1000 km challenge" på alle elbiler han tester, hans resultat er at model 3 tager 10 timer inkl ladning, altså gennemsnitsfart på 100 km/t.
https://i.imgur.com[...]
https://www.youtube.com[...] = videotesten -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #19: Husk at bruge en referralkode så du og vedkommende får 1500 km gratis supercharging. Tag stilling til om du vil have EU- eller ikke-EU-plader og har du ønsker om synlig/usynlig nummerpladeholder så kan du sige det på forhånd, ellers skifter de den også gerne ved udlevering.
Og så selvfølgelig find ud af (hvis du lader hjemme) hvilken type lader du vil bruge/købe. Mormorladeren der følger med er fin nok hvis du kører maks 100-110 km/dagen.
Køb nogle måtter og tag dem med ved udlevering af bilen, der følger vist ikke nogen med til SR+. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #22: Der er intet i den artikel der kommer i nærheden af dit udsagn. Artiklen handler om at folk ikke fatter at indstille antal ampere efter installationen/anbefalingerne. Har sat min på 6A, mit hus er fra 1997 og der er ca. ½ meter fra min tavle til stikkontakten - siger du det er farligt?
Edit: Og husk lige at FDM helt tilfældigt sælger og udlejer ladebokse.. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 12-07-2020 22:25 Før batterikapaciteten kommer op på et fornuftig niveau, kunne jeg ikke drømme om at købe en elbil... -- #13>>At kalde en bil for en investering er efter min mening helt forkert medmindre vi taler om gamle speciel biler. Nej en Bil er en udgift, men en nødvendighed for mange af os. Jeg kører rigtigt nok mange km 178 km om dagen bare for at komme på arbejde og jeg er helt enig i at elbilerne er stadig så dyre at det ikke giver mening økonomisk hvis man kører få km.
Teslaen er ca 4000 kr dyrere at forsikre om året end min Mondeo, men havde jeg købt en BMW 330 så havde den også været dyrere. Det man skal huske er jo at en Tesla uanset hvilken model man vælger er en bil med ekstreme præstationer og det koster mere at forsikre.
Men jeg er ikke bekymret for at der sker noget der gør min bil forældet. Det er rigtigt at Tesla formentligt annoncerer deres million mile batteri her lige om lidt, lige som der er en kinesisk producent der siger deres batterier holder 2 millioner km. Det batteri der sidder i min vil formentligt holde 4-500.000 km og det er mere end de fleste biler overhovedet kører i deres levetid. Der er heller ikke noget der tyder på at batterierne bliver markant mindre lige foreløbigt, så kapaciteten vil næppe sige markant. Faktisk mener jeg at 100 KWh nok er noget af det maksimale vi vil opleve for hvor tid har man brug for at kunne køre længere. Opladning derimod vil kun blive kraftigere og dermed hurtigere.
#16>>Det kommer an på hvordan du lader. Jeg lader min hver nat hjemme i min garage med 11KWh. Jeg har sat den til at starte kl 2 om natten og så er den typisk færdig et sted mellem kl 5 og 7 Så jeg har faktisk endnu ikke prøvet at lave en fuld ladning på en lynlader. Jeg har dog hørt andre der rapporterer omkring 25-30 minutter fra 20-80%. Jeg kan i teorien køre på arbejde 2 gange på en opladning da jeg bruger ca 45% på turen hvis vejret er godt. Så det ville give mig omkring 390 km men plejer at sige 350 da jeg sjældent lader til 100%. Min strækning er groft sagt 5 km by 15 km landevej, 25 km 130 km/t motorvej og rest ved 110 så jeg kører kortere end andre da min gennemsnitsfart er noget højere.
#17>>Jeg vil da håbe at vi er på Nokia 3210 fro så vil de blive ekstremt meget bedre. Men realiteten er nok nærmere at det er en Iphone 5S. En fin telefon der lige manglede det sidste. (og det kommer fra en iphone hader som mig :-)
#19>>Som tidligere nævnt vær klar over dit behov før du bestiller. Derudover skal du være klar over at service og samlekvalitet kan være lidt af en udfordring. Jeg har ikke haft store problemer men der er mange historier. Og når du bestiller så sørg for at bestille via er referal link (du må gerne få mit) så får du 1500 km (jeg fik 372 KWh) gratis opladning på en Tesla superlader (gyldigt i 6 måneder) og det fede er at jeg også får 1500 km og det udvider mine eksisterende km med 6 måneder.
#22>>Ja men konklusionen er også overdrevet, for hvios man som Ronson siger stiller bilen til at kun lade med 6A så bør det ikke være noget problem. Problemet opstår da ledningerne i dit hus ikke er dimensioneret til at lade 10A i mange timer i træk.
#24>>Hvor meget tror du du har brug for? -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk --
Sidst redigeret 13-07-2020 00:09 Jeg har lige købt en Nissan Leaf. Vi kommer til at spare omkring 6000 kr. om året på "brændstof", og da vores nu tidligere Skoda Octavia, var på papegøje plader, det samme i ejerafgift.
Derudover så kører Leaf'en noget bedre end Octavia'en, og sikkerhedsudstyr samt ekstraudstyr tåler ikke sammenligning.
Det tog 3 timer at få sat en ladeboks op, og pengene er tjent ind på under et år.
Rækkevidde skal man jo kunne leve med, den er ikke god på vores Leaf, men det passer fint til vores behov, og vi starter jo hver dag på 100% med en lader herhjemme.
Min eneste reelle bekymring går på den forventning jeg har til, at der selvfølgelig dukker bedre elbiler op snart, som næppe koster mere end en Leaf - men sådan er det jo altid.
Lige nu er det i hvertfald en fornøjelse hvert gang vi sætter bilen i gang :)
Desuden har jeg "gratis" el indtil 11. november i år, som jeg ikke selv skal bruge. Det kan købes til en fornuftig pris, hvis nogen her skulle være interesseret. Hos Clever. -- #25 Der er to ting i det. Det ene er, som jeg skrev, at den mobile connectoren ikke er beregnet til at blive brugt som primær lader. Det har jeg fra, at Tesla selv anbefaler at installere en wall connector og gemme den mobile i bilen som citat "backup". Det fremgår både af deres hjemmeside og af brugermanualen til laderen.
Det andet er sikkerheden. Det er fint, hvis man har taget stilling til ladeeffekten/installationen og dimensioneret derefter. Men hvis ikke jeg havde bragt det op, så ville det nok ikke være blevet nævnt i tråden. Uanset om FDMs konklusion er overdrevet, så er det da værd at tage med som input, når man tænker på at købe elbil eller andet udstyr, der skal trække strøm fra installationen.
Jeg ville uden tvivl få installeret en dedikeret lader. Både mht sikkerheden og komforten, men også at effektelektronik dimensioneres efter brugsmønsteret. Når Tesla selv anbefaler kun at bruge den som backup/væk-hjemmefra-løsning, så er den nok (er mit gæt) ikke lavet til ladning hver dag. -- Ignorér tågehorn: https://www.hardwareonline.dk[...]
Sneak peek indlæg: https://hamdenkloge.dk[...] --
Sidst redigeret 13-07-2020 00:32 #0
Fremtiden for priserne på Elbiler i DK er ganske umulig at sige lige nu.
Vi kører pt på en midlertidig aftale, som er blev forlænget og lidt af hvert under vejs.
Der skulle være en kommision som er igang og gerne skulle komme med deres anbefaling "inden længe".
Før den kommer så gør regeringen i hvert fald intet, og hvis de gør noget, hvornår bliver det så...
Derudover så sker der også rigtig meget udvikling på batterierne så de bliver større og billigere.
Igen er hvornår svært at sige, nogen siger kina får dem næste år, så måske EU om 2 år?
Og hvor meget rykker det egentlig på prisen...
Så kort sagt, priserne på elbiler kan stige, falde eller forblive de samme ud fra hvilken kombination får af afgifter og udvikling på elbilsmarkedet.
Forhåbentlig tænker regeringen sig om og lader være med at bremse for elbilssalget med tåbelige afgifter, men det er jo ikke til at vide...
Så enten så acceptere du usikkerhederne ved fremtiden, eller også går du halvdelen af vejen med en Plugin hybrid som også stadig nyder godt af lavere afgifter og der får man mange med omkring 50km på ren el, men stadig benzin motoren så man ikke skal bekymre sig om rækkkevidde. -- i9 9900K, Gigabyte Z390 Auros Elite, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI RTX2080Ti Lightning, Coolermaster H500, LG 27GL850. #4
Du er tydeligvis ikke klar til en Tesla lige nu.
Og det er ganske forståeligt, for fremtiden er ekstrem usikker.
Prisen kan gå op og ned eller forbliver den samme, vi aner det ikke lige nu.
Forhåbentlig går der ikke alt for længe inden vi hører mere om hvad regeringen vil gøre med afgifterne, hvis noget, og hører mere om de nye batterier.
Så imo skal man kun købe en Tesla nu, hvis man er parat til at tage slaget hvis det hele går den rigtige vej, dvs regeringen holder nallerne fra afgifterne og batterierne bliver billigere = stort værditab på nuværende elbiler.
Hvis du kan få hjemmeladning, så burde sådan en som dig hapse en plugin-hybrid, der ser jeg en større chance for at man kan beholde den de mere typiske 3 år og så se hvordan udviklingen har været på elbilsmarkedet. -- i9 9900K, Gigabyte Z390 Auros Elite, Noctua NH-D15, 16GB DDR4 3200MHz, MSI RTX2080Ti Lightning, Coolermaster H500, LG 27GL850. Her er en rigtig god artikel, som gennemgår alle fordele og ulemper ved elbiler https://am.dk[...] -- #31
Mange af de ulemper de beskriver er ikke til stede;
# Batteriet har en begrænset levetid - Men er 400.000-800.000 km ikke også rigeligt?
# "Optankning" tager længere tid - Ja, men har man lader hjemme, så er den ladet op hver dag og man skal aldrig bruge tid på en tankstation.
# Tungere i vægt - ja, men det er ikke meget.
# Dyrere i indkøb - muligt, men min kostede det samme som en BMW 320d, som var alternativet for mig. Eller en BMW 340i, hvis man skulle sammenligne performance, hvor elbilen faktisk er noget billigere.
# Dårligere rækkevidde om vinteren - korrekt, men med stort batteri er det ikke et problem for de fleste.
# Ikke mulighed for anhængertræk - Min har nu et fint træk, 1000 Kg.
# Lang ventetid og begrænset udvalg - jeg fik leveret i løbet af 3 uger.
# Begrænset udvalg på brugtmarkedet - Øh ja, fordi det er forholdsvis nye biler.
# Stort forbrug ved høje hastigheder på motorvejen - ja for pokker, men OK ved stort batteri.
Jeg har kørt 14000 i min bil, har kostet mig ca 2000 kr, da jeg har ladet gratis rundt omkring.
Har købt/lejet en 11 kW lader - installationen i huset var klart med et rødt CEE stik, så jeg betalte kun de 5000 for laderen. Får afgiftsrefundering på 1,03 kr per kWh jeg bruger gennem laderen og når jeg skifter elselskab med intro tilbud for strøm til 0 kr, så er den reelle pris ca. 46 øre det næste halve år. Eller under 10 øre per km. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP Enten kan man jo leve med rækkevidden, eller også kan man ikke.
Jeg kan, og skal aldrig "tanke" ud over hjemme om natten.
Og prøv så lige at køre i en elbil - så er det svært ikke at blive lidt fristet, tror jeg :) -- #33
One-pedal-driving FTW! -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #32
Men hvad så med en trailer om vinteren? Da jeg undersøgte det, var det ca 30% reduktion i rækkevidde bare fordi det er vinter, og omkring en halvering med trailer. Det giver dælme ikke meget tilovers så :P
Jeg overvejede meget en Tesla, men endte med at købe en plugin hybrid i stedet. Det passer perfekt til mit forbrug, det daglige bliver kørt på ren el, og når jeg skal trække ting skifter jeg bare til benzin. Så fik jeg også en mere lækker kabine, bedre garanti og væsentlig billigere forsikring med i købet. -- Evolv mATX | ax860i | 9900k | 4x8gb trident z rgb 3200mhz | Asus z390m tuf | RTX 2080 ti | 1tb evo 970 | 1tb crucial mx500 | Acer X34A Jeg købte en brugt Model s fra 2015 til 490.000,-
Den bruges til arbejde og til egen virksomhed.
Jeg har samtidig clever pga refusions ordningen.
Med lidt hurtigt regne snilde ku jeg nemt regne ud at med et kørsels mønster på 40.000 om året.
20.000 privat 20.000 erhverv, + refusionen, så har bilen betalt sig selv når den skal fejre 8 års fødselsdag. :)
Så det er en god investering for mit vedkommende.
Kunne en billigere elbil give det samme... ja
Kan en billigere pc spille et pc spil ligesom en dyr pc kan. Men det er nu noget federe og have en fed bil (hvis man syntes den er det) fremfor at køre rundt i en pisbil til 50.000 som nypris... eller en Dacia :) -- #25 - 400k til 500k km er også langt mere end hvad jeg forventer af en bil, så det er ikke der min bekymring ligger. Det er mere i forhold til videresalg af bilen. En bil med en levetid på 1.000.000km vil jo være mere værd ved videresalg end en bil der har den halve levetid.
Jeg er i hvert fald spændt på at høre hvad de nye batterier kan og hvornår de kommer i produktion til Teslaer. For jeg er virkelig tæt på at købe en Model 3 som næste bil. Så skal jeg bare lige køre lidt længere tid i min nuværende bil. -- - Indsæt signatur - #35
Det er nu ikke min erfaring at det er en halvering med trailer.
Mit vintergennemsnit var på ~214 Wh/km, en del motorvejskørsel uden at risikere klip i kortet.
Når jeg har kørt med trailer i løbet af vinteren, mener den landede omkring 270 Wh/km ved ~80 km/t. Så en rækkevidde på ca. 260-300 km ved 100% opladning. Passer mig fint, da jeg ikke skal køre så langt med en trailer :) -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #35
Hvis man tager højde for lavere forbrug, og ingen service på elbilen, så tror jeg ikke der er den store forskel når forsikringen er dyre.
Jeg giver 7100 om året for 20000 km. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP --
Sidst redigeret 13-07-2020 10:38 Jeg har ikke mulighed for at lade hjemme og derfor er jeg virkelig i tvivl om det giver mening med en el-bil.
Er det muligt at lade en Tesla op til 80% på 30 minutter, ved de offentlige standere? -- Sidst redigeret 13-07-2020 11:11 Når el biler får en rækkevidde på 800-1000km på en opladning og kommer ned omkring 200.000kr, så er jeg da klar til springet. Men at betale en halv million kr for en plastic bil med begrænset rækkevidde er ikke noget for mig. Jeg bor i lejlighed og orker ikke at finde og holde ved en ladestander 1-2 gange om ugen. Så er min diesel bil fin nok. 25 km/l og den tager 5 minutter at tanke op:-) -- #35>>Jeg kører kun lokalt med trailer så jeg kender faktisk ikke rigtigt forbruget lige som det ikke bekymrer mig. Men en vigtig ting at huske på er at når du kører med Trailer så kører du også langsommere end normalt. Så noget af det ekstra forbrug vinder du ved den lavere hastighed.
#37>>Det kommer naturligvis an på hvor længe man forventer at beholde sin bil. Men da jeg plejer at have mine biler i mange år så er restværdien næsten ligegyldigt. Min forrige bil en Mondeo Diesel havde tabt 89% af det jeg gav for den og normalt regner jeg ikke afskrivninger på mine biler, men at et salg er rent overskud. Dvs jeg skal typisk set have betalt bilen af før jeg skifter den.
Men 4-500.000 kr er flere end langt de fleste biler når at køre før de bliver skrottet. Jeg tænker at den lange holdbarhed primært vil være noget der kommer i brug til at bruge bilerne til at balancere strømnettet.
#41>>Jeg vil sige at det kommer an på hvor meget du skal køre. Hvis du kører 40-50 km om dagen så burde du kunne kombinere ladning med feks indkøbsture for at lade til 80% kræver hurtigere ladere end dem du finder rundt omkring i byerne. Lige nu er det maksimale man finder i byerne 50KW ladere og der siger matematikken at selv hvis du kan lade 50 KW hele tiden så ville det tage 1½ time at fylde mit batteri 100%. Men hvis du kan kombinere det med at lade når du handler ind så burde det være i orden.
Men hvis du som mig kører langt og ikke kan lade hjemme eller på arbejde, så ville jeg vælge diesel.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #38
Men hvad trækker du så? En lille trailer? Jeg ska' nemlig trække en camplet/campingvogn, og det æder sgu på forbruget :D
#39
Jeg har jo stadig det lavere forbrug 90% af tiden, da jeg har cirka 60km på ren el (hvilket dækker hverdagen), så jeg tror ikke der er særlig meget at spare ved at skifte til ren BEV.
Jeg giver 400kr/året for service -- Evolv mATX | ax860i | 9900k | 4x8gb trident z rgb 3200mhz | Asus z390m tuf | RTX 2080 ti | 1tb evo 970 | 1tb crucial mx500 | Acer X34A #35
En Plug-In skal også opvarmes om vinteren. Men da batteriet har en lille kapacitet, sker det med hjælp fra en brændstof motor som starter flere gange undervejs og det er ikke ligefrem godt for miljøet i byområder. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #2 Ren og skær nonsens, jeg har netop fået købt mig en Tesla Model 3 Performance, der var 2 ting der skulle fixes efter levering og det klarede de indenfor 1 uge.
Forsikringen for en Model 3 Performance giver jeg 550 kr./md. for med ubegrænset km, glas, friskade hos HF Forsikring for.
#0 Du skal bare få købt den Model 3, det er simpelthen et vidunder af en bil!
Du kan ikke sammenligne udgifterne, vi havde en VW Up! som overgangsbil indtil Teslaen kom, den kostede stort set det samme i benzin og vedligehold som Teslaen gør(!), netop fordi vi kan køre ubegrænset hos Clever for 799 kr./md. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #41 Du starter aldrig på 0% og så til 80%, hvis du vælger en supercharger på kortet i Teslaen så opvarmer den batteri og så kan du på 30 min godt ramme 80%... jeg gik fra 28% til 93% på under 30 minutter første dag jeg var ude at køre. Kunne lige nå at fodre den ene knægt med noget skrald fra Burger King og så var den nået så langt.
Og så husk på den er spækket med underholdning hvis du skal sidde og vente.... spil, Netflix, Youtube, browser osv.... tiden flyver bare.
Jeg har sgu præsteret at sidde i min garage og nørde i bilen i timevis for at lære alt at kende her de sidste par uger :D
Så ja KØB DEN :D og gerne i år, for eftersigende kan der ske afgiftstigninger på 65%+ fra 2021.... og så er det jo hundredetusindevis af kroner oveni for ingenting du skal punge ud. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #46 - Hvis du har samme udgifter til en Up som til en Tesla 3 Performance som koster 4 gange så meget, så må du da virkelig have kørt absurd mange kilometer i den Up?
Altså... En Performance koster næsten 500.000kr. En up koster... 125.000? Noget i den stil.
Det virker fuldstændig sindssygt at en Up koster det samme som en Tesla 3. Det må være et meget specifikt behov i så fald. Hvis jeg kunne have samme økonomi i en Tesla som i en VW Up havde jeg sgu købt 2! :D -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 13-07-2020 11:46 #47 Skal bare køre 45min for at komme til nærmeste Tesla Supercharger. Hvis jeg kunne lade til 80% på 30 min. fra alle standere, så ville jeg overveje det. -- #48 20% udbetaling, 1,25% i rente hos AL Finans (Grønt billån) - kan ikke svare sig at udbetale til sig selv med de vilkår, så månedligt afdrag er ca. 5.000 kr./md. og så fri kørsel for 799 kr. via Clever, forsikring 550 kr. (Har sat den til at lade om natten, og jeg får 2.03 kr./kWH i refusion per kWH og køber det til under den pris).
Up!'en stod i 2.500-3.500 kr./md. for brændstof (kører en del), 2.500 kr. i afdrag/md., forsikring 475 kr./md. og så skulle den til service for hver 15.000 km. til 2.500-4.800 kr. i snit, dvs. prisen per måned faktisk er stort set ens.
Det er en no brainer, også fordi nu har jeg 512 hk at lege med :D
Havde egentlig droppet ideen om at bruge penge på biler, men en Tesla sætter bare helt nye standarder. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg bestilte SR+ i sidste uge og glæder mig :)
I er velkommen til at bruge mit referral link og få 1500 km gratis supercharge ved bestilling:
?Ref link slettet da vi generelt ikke tillader den slags -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. --
Sidst redigeret 13-07-2020 12:20 af Thomas #50 - Ja okay så kan jeg godt se det. Men det virker stadig vildt. Hvis du har givet 2500+kr for service hver 15.000km, så er du blevet snydt så det driver. Eller også har du mishandlet din Up helt vildt :D
Og hvis vi tager et gennemsnit på 3000kr kr i brændstof om måneden til din Up, som kører ca. 20km/l så har du kørt 6000km om måneden i din Up. Det ville jeg aldrig kunne holde ud i en Up. Shit det er udholdenhed! Det er 200km om dagen, alle ugens dage. Så er den satme også kørt til. Så har du om nogen fortjent en Tesla :D -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 13-07-2020 12:18 Uden at have læst alle indlæggene igennem, så er der alligevel noget der undre mig.
Der går en fælles nævner igennem på nogle af indlæggende (dem som jeg læste), der omhandler at regne på prisen af en elbil kontra "den gamle".
Hvis min bil også var 17 år gammel, kørte 4,6KM pr. liter Benzin, og jeg skulle køre 200km om dagen, så kunne jeg også godt få mit regnestykke til at vise, at en Elbil, selvom den måtte være 4xx.xxx kr dyr, til at være en god forretning.
Men beregner I ikke med en tilsvarende ny bil i Benzin eller Diesel alt efter kørsels mønster?
Personligt synes jeg elbiler er fede, og på ingen måder pengene vær i dag.
Men hvad jeg personligt bliver en smule skræmt over, er tanken omkring regeringen går ud og siger, at pr. år 2030, så skal vi ikke længere købe brændstof biler, men kun El....
Men kan vi nå at få infrastrukturen klar til at alle kan have 1 eller 2 elbiler stående til opladning hver nat?
Det kræver ikke bare et par amps mere ude i husene. Core infrastrukturen for at levere alt det ekstra strøm skal jo være på plads først. Og det kommer til at koste...
Er det en regning som vi alle er klar til?
F. -- #53 - Det der bekymrer mig ved at regeringen mener vi alle skal køre el er, at de bliver ved med at sætte afgiften op.
Det er jo let at sige alle skal køre elbil, men hvis ingen har råd, fordi afgifterne bare stiger og stiger, bliver det ikke en let omstilling, og så vil folk køre deres "gammeldags" biler fuldstændig ud. Så får de lov at leve så længe som overhovedet muligt. Ligesom nu... Hvor man stadig ser gamle usikre smadrekasser på vejene, fordi afgifterne (måske) er verdens højeste. Det er til grin. Hvis regeringen ønsker alle skal køre el, må de sætte afgiften derefter!
Er der egentlig gørn ejerafgift på en Tesla? Bilbasen siger de koster 660kr om året i grøn ejerafgift. Det er det samme som jeg giver for min benzinbil. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 13-07-2020 12:26 #53>>Jeg lavede lige netop det regnestykke på flere forskellige biler. Jeg kom frem til et lignede resultat og det overraskede mig. Jeg kom frem til at det ville koste mig 4350 kr om måneden at holde min 10 år gamle bil kørende.
Omkostningen er som følger
Diesel 2400 (før Corona priser)
Forsikring 450
Ejerafgift 375
Service 625 (frit værksted)
Ekstra reparationer 500 (den skulle til og have skiftet bremser og koblingen var nok også ved at ryge)
Hvis jeg købte en ny diesel bil så var en Skoda Octavia et godt bud.
Afdrag 3100
Diesel 2400 (før Corona priser)
Forsikring 450
Ejerafgift 270
Service 730 (autoriseret værksted)
Ialt 6950 eller en stigning på 2600 kr.
Teslaen kom jeg frem til følgende.
Afdrag 4900
El 729 (i praksis omkring 600)
Forsikring 750
Ejerafgift 55
Service 210 (stortset kun rens af bremser)
Div abonement 200
Ialt 6844
De 2 biler har jeg regnet med samme udbetaling for at neutralisere den del. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #54>>Man forventer at elbiler om nogle år er billigere at producere end Benzin biler, så ville ikke bekymre mig over afgifterne. Men har dog en forventning om at indfasningen endnu engang bliver udskudt og et lille håb om at man tager elbilerne som en lejlighed til at faktisk få afskaffet de sindssyge afgifter vi har på biler i Danmark (selvom det nok er ret usandsynligt)
Du har ret 55 kr om måneden er hvad man betaler i grøn ejerafgift. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #52 Haha 20 km/L :D så har du ikke set hvor tung min højre fod er! Tror max jeg er kommet op på 400 km på en tankfuld, så er på omkring en 13-14 km/L i den...
Det var en Up! med aut. gear og soltag, den havde hele pakken, så den var faktisk til at holde ud og den holdte altid i en opvarmet garage, så den var nice hele året, udover accelerationen naturligvis.
Fik den serviceret hos VW altid, så røg spjældet også.... så røg der andre ting, selvom den var ny så var der bare slidtagedele der skulle skiftes i ny og næ, det øgede naturligvis service udgiften, men vi tog de seneste 12 mdrs. udgifter og kunne blot konstatere at en Tesla Model 3 Performance faktisk ikke var så meget anderledes rent udgiftsmæssigt :D
Selvfølgelig udbetalingen taget i betragtning, så er der altså bare en verden til forskel på de biler. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #55/56 - Der tegner sig lidt et mønster. Det er lettere at forsvare indkøbsprisen på en Tesla hvis man kører rigtig langt. Jeg kører ca. 10.000km om året og min nuværende bil kører ca. 18km/l i gennemsnit. Det er i hvert fald hvad der står i bilens display i gennemsnitsforbrug for det meste.
Så besparelsen i brændstof er ikke ret stor for mig. Ej heller i service og reparationer. Det irriterer mig faktisk at have så kort på arbejde lige nu. Men samtidig betyder det jo bare, at bilen er mere værd i længere tid, eftersom den bliver mindre brugt. Men den bliver stadig ældre... Det er sgu svært.
Jeg var ikke klar over man kunne låne til så lav rente med et grønt billån de fleste steder. Jeg tog udgangspunkt i Teslas egen finansiering som har en sindssyg rente i forhold til. Så det blev pludselig lidt mere "doable" for mig at få en T3 LR! :D -- - Indsæt signatur - #58 Ja jo mere kørsel des større besparelse jf. ICE biler :-) kan se at AL Finans faktisk kun kræver 10% udbetaling:
https://beregn.alfinans.dk[...]
Det gør det ret spiseligt for mange....
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #44
Det er en trailer med egenvægt på 282 kg, læsset med ca. 600 kg træ, så trods alt en fornuftig størrelse og ikke en af de små hobbytrailere ;)
Jeg siger heller ikke at der er meget at spare, kun elbiler er lidt mere effektive.
Når man sammenligner priser på elbiler og brændstofbiler, synes jeg man skulle prøve at beregne ydeevne kontra pris ;)
Jeg købte ikke min for at være 'grøn', det var simpelthen den billigste bil med den ydeevne og udstyr.
Men nu er jeg blevet så glad for køreegenskaberne i en elbil, at det er tvivlsomt at komme over i en brændstofbil igen.
#54
Alle elbiler koster 660 kr om året i grøn afgift, det har det gjort de sidste par år.
#53
Jeg betaler for at have adgang til 3x25 amp, det er ikke mit problem, at infrastrukturen ikke nødvendigvis kan klare at alle belaster nettet 100% på samme tid.
Men de fleste mennesker kører max 50 km om dagen - det er vel 10 kWh. Så jeg tænker med to biler, så giver det en belastning med 15 kWh i døgnet. De fleste biler holder stille hjemme 12? timer i døgnet. Det er ikke meget over 1 kW i timen - Det er vel det der benyttes i spidsbelastningen i dag. Så hvis alle sørger for at lade om natten, eller der eks. laves load balancing, bliver der ingen problemer med nettet som det er i dag. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP Personlig vil jeg vente med at købe elbiler, alene på grund af batteriene, der alt for meget udvikling i den verden lige pt, så står man med et produkt der mister værdi, fordi der kommer noget der bedre hele tiden.. så jeg vil vente til der kommer super batterier
https://www.youtube.com[...] -- en ting mere som gør jeg fra vælger elbil endnu, er infrastrukturen som ikke er god nok endnu, så kommer vi tætter på det her, så jeg mere med ..
https://www.youtube.com[...] -- #59 - Udbetalingen er ikke så meget problemet. Det er mere det månedlige afdrag, plus alle de andre ting der stiger i pris. Lige nu giver jeg 1675kr/md i afdrag på min nuværende bil. Så kommer service/reparation/brændstof/forsikring/grøn oveni. Så er det måske 2500-3000kr om måneden.
Så min månedlige udgift stiger, plus jeg skal lægge hele min surt optjente opsparing i udbetaling. Forudsat jeg kan få en fornuftig sum for min nuværende bil i bytte. Så jeg går i 0 på opsparing og skal tilmed betale mere månedligt end jeg allerede gør. Det er lidt noget lort. Men Tesla ER jo en luksusbil trods alt. Så det må man forvente. Mit forbrug kan bare ikke forsvare skiftet endnu. Jeg kører i en Skoda Rapid fra 2014 nu. Mangler kun at betale 40k af på den. -- - Indsæt signatur - #62 Der vil altid være udvikling i batterier - de nuværende i en Tesla Model 3 holder 300-500.000 miles(!), drivlinje og karossen burde holde til 1 million miles+ da den er bygget som en truck.
Der er 8 års garanti / 160.000 km, der er intet der burde holde dig tilbage nu.
Det er en raket forklædt som en iPad :D
Skulle man have bilen om 8 år, så er Tesla helt 100% på banen med en ny batteripakke der står i 5-7.000 dollars og derunder ifølge Elon, og da du ikke har vedligehold/service så er det jo en minimal udgift kontra alle de værkstedregninger en brændstofbil har haft gennem tiden op til. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #60 - Men man behøver ikke være bekymret med mindre kapacitet. Teslas Wall Connector kan 'dele' tre faser og tilpasse opladningen. Det er ligeledes relativt sjældent, at jeg har brug for 11 kw i 5 timer i streg...
#62 - Der går let 3-6 år inden et kommercielt produkt er klart. Der vil forsat være et marked for de brugte biler. Især, hvis man følger indstillingen fra klimarådet og lægger afgiften om til en forbrugsbaseret afgift på fossil brændstof. Vil betyde at benzin stiger til 38-40 kr. literen. -- #66 Jeg har lige købt en Toyota hybrid bil, så der går lige 8 år før jeg køber elbil, men igen infrastrukturen er ikke klar i odense, de håbløs bagud.. -- Sidst redigeret 13-07-2020 13:17 #63
Hvis man lader ved eget hus og har en Tesla, så det det intet problem med infrastrukturen.
Boede jeg i en lejlighed uden lademuligheder valgte jeg ikke en elbil, eller en bil overhovedet. Så nuppede jeg bare de delebiler der står rundt omkring, hvis det offentlige ikke lige kunne dække mit behov 100%.
Man kan altid blive ved med at vente på noget nyt! Der er også sket utroligt meget med biler og udstyr de sidste 20 år. Her tænker jeg med adaptiv fartpilot mv.
Jeg tror bare man bliver skuffet, hvis man forventer at 200 kWh's batterier kan lades op på 5 min. Det er ikke noget der kommer til at ske inden for en kort årrække. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #68 jeg bor til leje, så må ikke tag en plads til laderen her, men jeg siger heller ikke batteriene skal være mega store, jeg siger infrastrukturen skal være meget bedre end den er nu, før jeg hopper på elbilen.
Jeg håber odense vil have de lygtepæle lader og gerne så mange som muligt, det gør det lidt nemmere end bare 2 lader i føtex som slet ikke er nok.. -- #69
Helt enig og så skal de stikkontakter ikke være af typen 'all inclusive', hvor dem uden abonnementer skal betale 6-9 kr for en kWh. Jeg har fordelen hjemme med strøm til bilen til 45-60 øre/kWh.
Hvis man betaler over ~2,5 kr/kWh, så er det billigere med en dieselbil. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #69 - Med en Tesla Model 3 lader du 360km på 30 min. på SuC. Kender flere i lejlighed, der klare sig uden egen lader... -- uha... Danmark og Afgifter det gift i mine øre.. jeg hader vi som land finder os i afgifter på afgifter på el .. -- #71 det fint nok du kan det med en Tesla, det ikke alle steder der super charger til rådighed, men Tesla er langt foran med det.. men odense lægger lige i midten af fyn og der kun super charger i hver side af fyn :-p -- Sidst redigeret 13-07-2020 13:33 #73 - Plugshare melder om 23 offentlige laderestandere i Odense, de fleste med kapacitet på 50-60 kw. Det er på ingen måde umugligt... -- #72
Ja, det kan du jo så takke de røde for ;)
Sjovt nok vil fjernelse af afgifter på strøm komme deres kernevælger mest til gode...
Ufattelig at folketinget ikke har fjernet afgifter på alt strømforbrug. Der er godt nok mulighed for afgiftsfritagelse på strøm til biler og snart helt på opvarmning også. Men når det er fritagelse kan det hurtigt blive lagt på igen - i sær det til bilerne, da afgiftsfritagelsen kun er fastlagt til og med 2021. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #73
Du vil også kun supercharge på langtur - i det daglige er AC opladning at foretrække, bla. pga. batteriet. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP --
Sidst redigeret 13-07-2020 13:36 #74 det en start :-) men hvad er priserne ? -- #77
675 om måneden
https://clever.dk[...] -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP --
Sidst redigeret 13-07-2020 13:39 Ikea er gratis, men ellers kræver det 3-4 forskellige abon. eller kort for bruge alle dem :-S -- #68> Jeg bor i et "ny udstykket" område, med i alt 13 huse på vejen.
Det blev anlagt for 14 år siden, så ikke helt nyt, men næsten.
Hvis alle husene på vores lille vej lagde sig ud med 3x 25amp, så ville vi får forsynings problemer til området.
Det er fint at 1, 2 sågar 5 måske gør det.
Men hvis alle 13 huse (igennemsnit 2 biler pr hus) skiftede over til ren EL, og indlagde 3x25amp pr husstand, for at lade bilen op her kl. 16.30 når alle kommer hjem fra arbejde af...
Farvel transformere....
Den infrastruktur er der SLET ikke styr på endnu i lille DK.
Og det område jeg bor i, er kun 16 år gammelt.
Så tænk på de småbyer med 100 - 1000 husstande, og lige 3x 25amp ladestationer pr. husstand.
Der venter DK en billiard investering i infrastruktur, nu hvor vi alle skal være så grønne, og køre rundt i elbiler.
F. -- #80 - Det er jo op til den enkelte. Men det virker ikke sandsynligt at alle ville vælge at oplade deres elbil når det er aller dyrest. Tværtimod lades de som regel mellem kl. 3:00-5:00, hvor der i forvejen stort set ikke er noget forbrug.
Vi klare os fint med vores 35 amp, men har selvfølgelig også kun en bil. Tesla Wall Connector i serie op til 4 stk. kan dog sagten dele en 16 amp f.eks. -- Sidst redigeret 13-07-2020 13:46 #80
Enig, men sådan lader man jo ikke.
Strøm er desuden oftest billigere om natten, hvilket nok påvirker forbruget for de fleste.
Du kan max lade med 3x16 amp (groft sagt), med 2 biler der skal lades på samme tid kan man få udstyr der fordeler.
De fleste skal kun bruge 15 kWh til deres 2 biler i døgnet, i bilerne eller på laderne kan man skrue ladeeffekten helt ned på 6 amp.
Der er også apps såsom true energy, der kan lave load balancing, hvis bil/lader understøtter det. https://www.trueenergy.dk[...] -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP --
Sidst redigeret 13-07-2020 13:47 Forstår jeg dette korrekt?
Jeg køber en Tesla SR+.
Køber deres Tesla Wall Connector til 4050 kr + montering.
Skal jeg så have et abonnement ved siden af hvis jeg vil have all incluse? Fx Clever til 675 kr om måneder?
Den "gratis" ladning er ikke inkluderet når man køber Tesla's Wall Connector til hjemmet ? -- #83 - det afhænger af hvilken løsning du vælger.
Clever abonnementet inkludere en ladestander, samt installation i abonnementet. Der er godt nok en rimelig høj etablering.
Jeg har købt en Tesla Wall Connecter og fået den installeret af den lokale elektriker. Har tegnet abonnement hos Zapp. Men det kræver at man ikke er omfattet af andre tilskudsordninger f.eks. elvarme eller solceller.
Det afhænger med andre ord, hvad dit behov er. -- #84 mit behov er at køre mere økonomisk, men selvfølgelig heller ikke i slowmotion :D
Jeg har ingen andre tilskudsordninger.
Var egentlig i tvivl om Tesla's wall connector også betød at der fulgte et abonnement med.
Men det gør der så ikke. Men hvad er forskellen så for at købe deres wall connector frem for Clever's ladestander? Er det at den kan lade en Tesla bil hurtigere? -- Sidst redigeret 13-07-2020 20:30 #85>>Ja vi vil vel alle køre økonomisk men dit kørselsbehov afgør også hvilken ladning du skal vælge. Hvis du kører meget, dvs mindst 25.000 km om året, er er et abonnement fra Clever eller e-on det mest fordelagtige. Kører du rigtigt meget eller har solceller mv så er det dog kun Clever der er noget værd. Både clerver og Eon lejer dig en ladeboks der kan lade med 11 KWh.
Hvis du kører mindre end de 25.000 og ikke har meget behov for at lade på farten så kan det nok bedre betale sig at selv købe laderen, evt få installeret en bimåler og melde sig til et ladeabonement. Der er Teslas Wall charger en af de bokse du kan vælge og så ejer du den selv. Men ladehastigheden er den samme som den lader du kan leje af Clever og E-on -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #86 Hmm okay.
Jeg kører mellem 25.000-30.000 km om året (80-100 km om dagen).
Så lyder til det er bedst med Clever abonnement, og få installeret en ladestander hos dem også.
Du siger leje en ladestander hos Clever. Det synes jeg ikke har jeg stødt på. Hvor læser du det henne ?
eneste jeg lige kan se er at ladestanderen koster 7999 kr ? -- Hvorfor købe en Tesla model 3 over en Audi E-tron? -- #87 - de 8K dækker over installationen.
#88 - Det er to forskellige biler. Prisen er bl.a. forskellig, men også en lang række andre parametre. For mig er Teslaen et langt smartere produkt med nye funktioner der kommer ota. Den er hurtigere og køre imo bedre. Længere rækkevidde. -- Sidst redigeret 13-07-2020 22:10 #86>>Økonomisk set er E-on lidt billigere når du ikke kører mere. Men de tilbyder noget dårligere ladenetværk rundet om i Danmark og inkluderer feks ikke de ekstra hurtige ladere langs motorvejene som de ellers har etableret i samarbejde med Clever (Clever har dem med i deres abonement). Jeg lavede et regneark da jeg selv skulle vælge løsning og det vil jeg gerne dele med dig.
https://www.dropbox.com[...]
Der er en række parametre du skal tage stilling til inden du starter, de felter er markeret med grønt og det er primært tallene i kolonne B du skal tage stilling til. Feks om du har brug for at lade på offentlige standere og hvor mange km du regner med at køre osv. De andre burde passe rimeligt godt lige bortset fra at EVSE ikke tager nye kunder ind så der skal du nok opdatere med tal fra FDM eller Zapp
Hvad angår at det er leje finder du lidt dybere nede på siderne. Du vil også opdage at når du opsiger abonnement så koster det også penge at få dem taget ned igen.
#88>>Det er der vel mange årsager til. En af dem er vel at billigste etron koster 600.000 og den Billigste Tesla koster 370.000. Andre årsager kan være at e-Tron er en SUV og rækkeviden er kortere end den billigste Model 3. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #88: Pris og udseende på model 3, og så er en audi pænt tørstig i forhold til. Havde penge stående til en model 3, så gider man ikke spare flere hundredetusind kroner mere op for at få en audi. Samt superchargernetværket er der bare ingen andre producenter der kan matche. Det er guld værd og koster jo ingenting (2.9 kr/kWh) i forhold til at lade på andre ladere uden et abonnement (5-6-7-8 kr/kWh).
#87: https://1drv.ms[...] -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 13-07-2020 22:36 Efter at have regnet lidt på det er jeg faktisk overrasket over at økonomien ikke er bedre i det.
Hvis jeg sammenligner med min nuværende leasingbil, en bil der koster det samme som en model 3, så er besparelsen ved køb af en Tesla til ca. kr. 400.000 (model 3 eller måske model Y hvis den kommer til at være i det leje) ved 25.000 km. om året kun sølle kr. 300 om måneden (dieselpris sat til 9 kr. literen og km/l sat lavt til 15,5) - hvis jeg kun kører 20.000 går det stort set i nul.
Det er klart, at en leasing bil jo ikke helt er sammenlignelig med køb af en bil, men hvis man skal bruge den som pendler er det jo et af de alternativer man har. I sammenligningen har jeg ikke engang medtaget, at man har det større udbetaling, samt at man har udgifter til en ladestander hvis det skal give mening.
Alt i alt skal man enten være meget glad for el-biler (de er også skønne at køre) eller køre 30.000 + km. pr. år før virkelig giver mening. Man har jo også risikoen for værditabet og kan ikke bare skifte til nyt hver 3. år.
Jeg er godt klar over at f.eks. Teslaen er en væsentligt mere lækker bil, men den er også meget mindre og har sine egne begrænsninger (især hvis man går efter at bruge supercharger netværket, det ser ud til generelt at ligge væk fra motorvejen på fyn/jylland på deres eget kort?), især den ekstra tid man skal bruge på opladning på længere ture (som er mit primære use case - få, lange ture). --
Bum bum
#92>>Må vi se beregningerne? For da jeg synes ikke det var det jeg fandt frem til -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #92 Hvilken leasingbil er det du har?
En Model 3 har fået en del benplads til bagsæderne, hvis du smider sæderne ned bag i, så har du ca. 2 meter bagagerum fra bagklap til bagsæder... en Hyundai Kona har 140 cm. -- Sidst redigeret 14-07-2020 13:23 #93 selvfølgelig - jeg kan jo have misset noget (jeg kan se der måske er et par hundrede ekstra i leasingydelse nu på den dyreste Sportage end da jeg leasede i starten af året, men jeg har sammenlignet med min egen ydelse).
Jeg har lagt et billede op her: https://imgur.com[...]
#94 En Kia Sportage, så en semi stor SUV. Jeg er forholdsvis sikker på den er noget mere rummelig end Model 3, men jeg kunne sagtens tage fejl. Men de ligger på samme prisniveau så det gør bare min sammenligning lidt nemmere (og det er den billigste Tesla - Hyundai'en er ret petit i det så en dårlig sammenligning synes jeg). --
Bum bum
#95>>Jeg har kigget på udregningen og jeg synes du har taget for lav Diesel pris. Den vil uden tvivl komme højere op igen.
Derudover mangler service på bilen, det er så vidt jeg kan se ikke inkluderet i leasing prisen.
Du har også set bort fra førstgangsydelsen, den bør deles ud over de 36 måneder da du ikke får den igen. Man kunne også argumentere for at udbetalingen på Teslaen burde tages med men det er jo dine penge og du får dem igen ved salget af bilen.
Men ellers ser det okay ud. Leasing er altid rimelig fordelagtigt hvis man kan holde sig inden for de km der følger med og ellers vil skifte bil rimeligt ofte. Årsagen til dette er at du sparer en masse afgift på leasing biler i forhold til køb.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #96 Enig i at prisen kommer op igen, men jeg har derfor også sat den ca. midt imellem nuværende pris og før Corona prisen.
Service er med i leasing prisen. Det er det som udgangspunkt i alle de leasingaftaler jeg har set for privatleasing.
Man kan argumentere for den skal tages med, men så bør de 40.000 også tages med hen over de 96 måneder Teslaen betales af på, da du jo kun får dem tilbage såfremt prisen ikke er er lig med / lavere end det du skylder i bilen når den sælges. Du har dog ret i, at førstegangsydelsen får du aldrig igen, mens du nok får en del af din udbetaling igen ved salg. Uanset hvad er det jo et større behov for en start investering end ved leasing.
Præcis pointen med min beregning - hvis man tænker på pendler kørsel / daglig kørselsbehov er der ikke nødvendigvis økonomi i at køre elbil.
Men du har ret i, at der er et par ting der kan justeres lidt op, men det ændrer ikke umiddelbart konklusionen særligt meget. --
Bum bum
#97>>Man skal naturligvis altid kigge på konkrete forhold og ikke bare høre på hvad andre siger. Lige netop når man kører relativt kort, så når man ikke på samme måde at få fordel af den lavere drift omkostning. Når du kobler det med den lavere omkostning ved leasing (var ikke klar over at service var inkluderet de Leasing, da jeg kører langt og det derfor ikke kan betale sig). Så er det klart at du ikke oplever en besparelse.
Det kunne dog være vigtigt at Men det er faktisk ikke altid at det kan betale sig at tage en løsning fra Clever eller e-on. Med dit forbrug ville et køb af egen lader og så refusion egnnem zapp give en lavere omkostning på strøm. Ifølge min beregning ville du spare ca 285 kr om måneden Dog har du regnet forkert pris for Clever den koster 799 når man skal lade hjemme. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #98 - Den løsning har vi. Med en fornuftig elleverandør, samt refusion igennem Zapp. Bruger 250-300/mdr. ekskl. abonnement. -- #97
Tesla har droppet Model Y SR, så der er kun Long Range og Performance tilbage. Jeg forventer prisen kommer til at være ca. 25.000 højere end en tilsvarende Model 3. Så regn med fra 480k for sådan en.
Prøv at se hvad andre 300-500 hk biler koster...
Men du har ikke taget højde for tilbagebetalingen for strøm, hvis du vælger clever og du har angivet forkert pris?. Du kan købe strøm til ~1,6 kr. med introtilbud og Clever tilbagebetaler lidt over 2 kr.
Du skal nok bruge 4000 kWh for at køre 20000 km. Dvs. 12x799 + 1,6x4000 - 2x4000 = 7988 om året, eller 665,67 om måneden. I hverfald indtil afgiftsfritagelsen evt. ophører.
Alternativt kan man i stedet for Clever bare have sin egen lader og refunderet afgiften, det er nok en sjat billigere ved 20k km - sådan gør jeg selv.
Mht. størrelse:
Tesla Model 3: 4,87x2,09x1,45 425+120 liter
Kia Sportage: 4,49x1,86x1,65 439 liter bagage
Sedan er pisse træls når man står og har købt en printer, som man skal pakke ud på p-pladsen inden der kan komme i bagagerummet ;)
Tesla's ladere ligger inden for 1 min fra afkørslerne! -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP --
Sidst redigeret 14-07-2020 15:42 #91 og #95 tak for links :)
Hvis man nu køber en elbil og får hjemmelader (fx Clever).
De har så refusion på ca 2 kr pr kwh man lader der hjemme.
Det gør det jo eftertragtet og billigt at lade hjemme.
HVIS så regeringen vælger at sløjfe denne ordning.
Så bliver det jo ligefrem dyrt at have elbil?
Medmindre de betingelser følger med i det man køber ordningen?
Det jeg spørger om: Forbliver betingelserne som de er købt med, eller forsvinder de hvis regeringen vælger at stoppe refusionen på hjemmeladning ? -- #101
Clever vil nok sænke returbetalingen med ca. 1,1 kr. Men det er rent gætværk, tænker ikke clever kan overleve med overrefundering, selvom EU har givet dem penge..
Netop det med EU tilskud gør det latterligt at ikke all inklusive kunder skal betale 6 kr for en kWh. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP --
Sidst redigeret 14-07-2020 19:44 Vi kan også lave samkøb på Tesla, og se om vi kan få en god rabat ? :D
Er vi en 10-20 stykker, mon ikke det kan lade sig gøre hehe :) -- Jeg er også så småt gået igang med at tænke på ny bil. Denne gang vil jeg gerne have en der kan flytte sig, istedet for min nuværende familie container.
Der kan Teslas elbiler jo fint være med, men der er en ting der bekymrer mig lidt og det ser ud til der er en del Tesla ejere her inde. Måske i kan oplyse mig.
Jeg kigger mest på en Tesla model 3 performance, den er opgivet til 530km rækkevidde.
Min bekymring er så at jeg køre ret mange km og møder også efterhånden en del Tesla i trafikken men stor set dem alle ligger i inder sporet med 100-110kh/h.
Jeg tænker det må være for at spare på strømen.
Hvad med rækkevidden når man godt kan lide at køre lidt hurtigere? Jeg kører i snit 150km/h når jeg er på tur og turene er oftest omkring 350-450km Hvordan vil sådan en tesla klare det?
-- #104>>Det er desværre i overkanten til hvad en elbil kan klare på en ladning. Jeg kører typisk fartgrænsen + 5 til 10 km/t og jeg kan normalt køre omkring 360 km på en ladning hvis jeg ladede fuldt op og kørte ned til 0. Med lange stræk med 150 km/t så ville jeg ikke forvente mere end ca 280 km på en ladning.
Men spørgsmålet er så om hvor tit du gør det og om du plejer at stoppe en gang undervejs. For med En Tesl har du et godt udvalg af hurtigladere og hvis du kommer forbi dem når du er godt nede i batteri stand så kan du lynhurtigt få noget ekstra strøm på til at klare resten af turen. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Det er ihvertfald ofte nok til jeg vil tro jeg vil have svært ved at leve med hvis bilen ikke magter det. Har dog lige tjekket op og det er nærmere 300-350 km og man plejer jo lige at skulle ind og strække benene. Så det kan den nok godt klare alligevel.
Thomas har du erfaring med at køre med trailer efter sådan en Tesla. Kræver det meget mere strøm end normalt kørsel. Tænker her en boggie trailer med maks 500kg på. -- #105
Et snit på 150 km/h betyder altså Du er nød til gennem længere tid/km køre over 180 km/h for at nå det snit.
(Jeg regner med 110/130 km/h hastighed på motorvejen giver et snit på 100/105 i snit.
Har tit kørt fra Aarhus/ Hamburg + retur m to chauffører og vi skiftes til at spise.)
Så held og lykke med at undgå fartbøder. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #107
Det er ganske sansynligt snittet bliver mindre end 150. Det er hvad fartpiloten bliver sat på. Nogle gange går det så lidt hurtiger hvis det passer ind og de fleste gange går det langsommere når man ligger bag nogle der kører langsommere med god afstand selvfølgelig.
Prøver såmænd ikke at undgå bøder, tager et bevist valg angående farten og så betaler jeg bøden hvis den kommer uden at klynke.
Det er da også blevet til 2 bøder på 1000kr stk i de 10år jeg har haft kørekort.(kom lidt sent igang) -- #104
150 km/t om sommeren = ~200 Wh/km
Vinter = 240 Wh/km
+20 Wh, hvis der regner.
Trailer med 80km/t = 280 Wh/km.
Der er lidt over 70 kWh på batteriet, ladet helt op.
Jeg kører i venstre side af motorvejen og følger trafikken, autopilot virker kun op til 150. Hvis man selv kortvarigt trykker på speederen over den hastighed med den slået til, deaktiveres den indtil man har parkeret.
15 min opladning giver 40% på batteriet, hvis man lader når det er ved at være fladt. Hurtigere hvis man benytter Ionity eller den nye v3 lader der snart åbner ved Ikast.
Tesla model 3 AWD har lidt længere rækkevidde pga. hjulene, så du skal nok lægge en smule til mine tal for en performance. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #44: Der er en på facebook der har kørt til Harzen og retur med en "1000kg Adria 2300mm bred og fuld højde" campingvogn, det gav ca. dobbelt forbrug. Altså omkring 250 km rækkevidde ved 100% batteri.
Edit: Altså ved en M3 LR
#35: Af hvad jeg har set om forbrug med trailer så svinger merforbruget rigtig meget, alt mellem 5-20%. Tænker der er meget stor forskel på læsset og trailerens aerodynamik. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 17-07-2020 09:22 #109 takker for tallene.
Skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt med fart piloten?
Hvis jeg har sat den til 150km/h og jeg så i forbindelse med en overhaling trykker på speederen og køre over 150km/h i en periode, Så slår autopiloten fra. Kan man så ikke bare sætte den til igen på de 150km/h eller skal man virkelig helt ned at stå stille for at kunne bruge den igen.
Håber jeg har misforstået din tekst for ellers er det da ligefrem torske dumt og faktisk grænsende til en deal breaker for det kan man da ikke bruge til noget. -- #111
Hvis autosteering er på og man hjælper med speederen over 150, så slår den fra resten af køreturen.
Men hvis man husker at slå den fra først, så er det intet problem at slå den til igen efterfølgende. -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP #106>>Der er meget man kan leve med når ført man har prøvet at køre i en bil der give baghjul til stortset alle andre biler på vejen :-) Jeg bemærker tit hvordan jeg er hele vejen over et lyskryds før bilen bag mig når til stregen hvor jeg holdt lige før. Og det endda uden at have fyret den helt af.
Men hvis det er 300-350 så vil du formentlig ikke have de store problemer. Prøv at taste din rute på https://abetterrouteplanner.com[...] Der kan du vælge bil og sætte referance hastighed, så hvis du feks kører 20% over hastigheds grænsen sætter de den bare til 120%
Jeg prøvede lige at lave en rute fra københavn til Skagen 524 km og der vil den have mig til at lade 2 gange ialt 30 minutter. Men skal du kun køre 350 km så er det formentlig et 15 minutters stop ved en superlader. Jeg kører ikke så tit længere end rækkeviden på min bil men de gange jeg har gjort det så har jeg bare planlagt at stop ender ved superladere istedet for ved en tilfældig motorvejs rasteplads.
Jeg tror du burde kunne se mit ruteeksempel her https://abetterrouteplanner.com[...]
Hvad angår trailer, så er min kørsel begrænset til kørsel til genbrug og i bauhaus. Der er distance for små til at jeg kan tale om det. Men det indlæg Rondon henviser til er en der har været på ferie i en Model 3 med campingvogn bagpå.
#109>>Min erfaring er at dine tal er lige i underkanten. Når jeg kører 135-140 km/t på motorvejen synes jeg nærmere at snit er omkring 220 Wh/km. Jeg prøvede for sjov at køre 150 km/t på arbejde idag og over de 10 km jeg prøvede det havde jeg et snit på 255 Wh/km. Jeg forventer det ville være lidt lavere hvis ikke det var fordi der var nogle der bremsede mig, for det er jo accelerationen der virkeligt æder. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #113
Der er så mange variabler.
For nyligt kørte jeg 167 km med snit på 129 km/t, inkl. kørsel til og fra motorvej.
Det kostede 35,32 kWh, eller ca. 211 Wh/km -- Asus SABERTOOTH X58 - Xeon x5660 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - RX580 8GB - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP Takker for jeres indput, det har givet stof til eftertanke. Elbil er i hvert fald ikke blevet mindre interessant. Måske man skulle tage en prøve tur i sådan en. Ærgerligt det ser ud til Tesla holder til på Sjælland kun. Bord i Nordjylland, så der er lidt langt. -- #115>>De har også en afdeling i Århus -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg prøvekørte i århus, de er rare at snakke med. De ligger meget tæt på motorvejen nord for århus.
Han sagde jeg roligt kunne køre en tur på 45 minutter så jeg havde tid nok til at prøve lidt af hvert. Prøvede en SR+ og synes allerede dér der var pænt meget skub i, det blev kun sjovere af at ende med en LR :)
Kunne nok godt have nøjes med en SR+, men jeg ville have et ordentligt lydsystem (ikke at lyden var dårlig i SR+) og større batteri til når den en dag skal sælges og kunne betale kontant, så for en gang skyld var jeg ikke nærrig. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 17-07-2020 16:36 #118 ja, der mangler klarhed.
Jeg overvejer selv en ny Diesel bil, som skal holde 10-14 år. -- #119
Gennemsnit for en bil i Danmark er ca.13 år
Så det må tage noget tid, hvis Løkkes vision om El- biler kan bliver realiseret.
Og pt er bilproducenter ved at imødekomme kunders ønsker. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Eftersom jeg også gerne vil have en Tesla, men har valgt at vente pga de nye batterier fra CATL, Teslas Autonomy Level-5 samt at de snart kommer med en revideret version af deres ældre modeller, så vælger jeg at vente (og spare mere op).
I mellemtiden ser jeg så at samtlige bilfabrikanter er begyndt at lave seje el-biler. Det er fanme en fantastisk tid vi lever i.
Selv Apples kulsejlede selvkørende bil-projekt er alligevel ikke kulsejlet. Det har bare hældt røgslør i hovedet på os (igen-igen). Projektet køre på fuld knald. Lidt nyheder om Apples hæmmelige plan om selv at komme med en el-bil:
??
Apple's Secret Plan To Outsell Tesla (Apple Car)
https://www.youtube.com[...]
Jeg vil lige til sidst nævne at her er ret mange Teslaer og hybridbiler (tilsammen) i den by jeg bor i. Så det er blevet til en vane at høre biler der er helt stille eller lyder anderledes når den køre. Det har så bevirket at når jeg høre en bil der kører på fosile brændstoffer at de lyder simpelthen så gammeldags nu. Lidt ligesom når man hører de helt gamle biler fra dengang man havde stumfilm. Så gammeldags syntes jeg at benzin- og dieselbiler lyder. Det er lidt tankevækkende, at el-biler har gjort det.
-- Status på B/W-listen: 2+/0- #122 jeg deler dit perspektiv / er i samme båd som dig. Jeg afventer ligeledes med en (old)gammel diesel-hakker der lige i dag har rundet 400.000km. Det bliver ligeledes spændende at se hvad regeringen har i sinde at gøre ift. reg.afgiften på elbiler næste år. Såfremt der kommer stigninger i afgiften til næste år, vil jeg kraftigt overveje at købe ny inden årsskiftet -- Jeg var forbi Kia forleden dag for at se på deres E-Niro.
Ganske fin bil.
Jeg spurgte så ind til service.
Den skal serviceres hvert 15.000 km, eller 1 år.
Jeg spurgte ind til hvad der da skal laves af service.
Svaret var alt det som man normalt gør, bare undtagen de ting som man gør med benziner og diesel biler. Nærmere kom han ikke ind på det.
Jeg nævnte så at det undrer mig at fx Tesla siger de slet ikke skal lave service på deres biler (mener at han læst det et sted at der ingen service er på Tesla).
Det kunne han ikke kommentere på.
Men det var et stort turnoff for mig at den skal til service hvert 15.000 km... For mig betyder det hver 6 måneder da jeg kører 30.000 om året... Hell no ! -- #123
Du skal bare lige være opmærksom på, at det ikke er nok at bestille bilen inden årsskiftet, skulle regeringen forsætte med afgiftsstigninger.
Den skal være leveret og have plader på.
For Teslas vedkommende, skal man nok ikke bestille meget senere end 1/10, for at være sikker på at få den, medmindre man vælger en lagermodel. -- #124 jeg har fundet dit svar her: Teslas tre modeller afkøles batterierne med væske, men her er der ikke et udskiftningsinterval, da det forventes, at kølervæsken holder hele bilens levetid.
https://fdm.dk[...] -- #125 tak det er jeg opmærksom på. Jeg har været i dialog med Tesla og de lover hurtig levering (deres lager beholdning røg meget hurtigt her i sidste uge men de har fået en del igen kan jeg se) -- Sidst redigeret 02-08-2020 21:06
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|
|
|