Nej, ikke så længe gearolien blir skiftet inden for intervallerne, så burde den holde levetiden på bilen. Men ja det er så stadig dyrt hvis uheldet skulle være ude.
--
Har kørt med det i 4 år uden problemer - det er lækkert, men kan ikke sammenligne det med andre typer.
Andre har mere forstand på den tekniske side end jeg - men som sagt, vi er mere end tilfredse.
Har lige købt en bil nummer 2 - El - det er endnu sjovere :)
--
Der findes flere forskellige versioner af dsg7 gearkassen. Det kommer an på hvad motor der ligger i bilen.
--
Har kørt med DSG i 5 år, og elsker det! Ingen problemer overhovedet. Skulle jeg have noget lignende næste gang, ville det også blive DSG, men nu bliver det el i stedet.
#2: Hvilken elbil valgte I, da det kun var en #2 bil? Og er der downsides (udover formentligt en kort rækkevidde, medmindre jeres budget har tilladt en model 3 som 2'er bil :-))?
--
#4 Hehe ikke helt :) Vi har købt en Nissan Leaf.
--
#1 Der skal ikke skiftes olie på en DSG7 kasse, VW melder selv den er vedligeholdes fri.
Jeg har dog selv valgt at få skiftet det olie der nu er i kassen, efter 200k KM alligevel.
Både vores første og nummer to bil er med DSG7, #2 bilen har lige rundet 206.000km, og er stadig godt kørende :)
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#6
How often does the oil in the DSG gearbox have to be changed if at all?
If it's a wet clutch DSG where the transmission fluid is shared with the clutch pack, change the fluid and filter every 3-4 years. It's actually a reasonably straightforward job that can be DIY. Confusion arises because the dry clutch lightweight low torque 7-speed DSG in which the fluid is not shared with the clutch was originally filled with synthetic long-life fluid, but it was later discovered that this becomes conductive at high temperatures leading to loss of drive, so there was a worldwide TSB (not a safety recall) to replace this fluid in affected cars up to about 2012. After this has been done, Volkswagen says no need to change the fluid again. But independents say it needs to be done every 4 years.
--
#7
Kilde?
Hvis du kigger i VW's egen beskrivelse, så er det ikke en del af deres serviceprogram :)
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#8 Googlede bare DSG Oil change, og der så det ud som om at der var bred enighed om at der bør skiftes olie.
Fords powershift (deres DSG variant) har også anbefalet olieskift for hver 60.000 km.
--
Alle modeller op til maks 250 nm kører med DSG7 DQ200 gearkassen. Denne kører med tørkoblinger og skal derfor aldrig have skiftet olie.
- Dog er det korrekt at der har være tilfælde hvor olie i hydraulik/mechatronic enheden har været elektrisk ledende og skulle skiftes, for at undgå kortslutning.
Dette må dog ikke forbindes med gearolie, da mechatronic enheden sidder som en sepperat del på forsiden af gearkassen.
Alle modeller med over 250 nm kører med oliebadet koblinger for at klare det større moment.
På disse modeller skal gearolie og oliefilter skiftes hver 60.000 km, da der kommer partikler i fra koblingsbelægningen.
Dette er dog ikke en ulempe da olien er nem at skifte, og koblingerne holder godt når de kører i olie.
Til svaret på dit spørgsmål:
Nej, du skal ikke være bange for det, hverken med tør eller oliebadet koblinger
Ja, der er problemer med det i ny og næ, men husk vi hører meget om det på VAG bilerne, eftersom de har langt flere biler på gaderne end de øvrige bilmærker med dobbeltkoblinger.
Derudover er jeg ret sikker på at hvis der sker noget, så en VAG bilerne langt de billigste at reparere på, da der er mange eksperter på lige netop deres gearkasser, og derudover er de nemme at finde bruge gearkasser til, hvor man måske ved andre bilmærker er tvunget til at købe en fabriksny gearkasse hvis uheldet er ude.
--
Vi har en 2017 Polo BlueGT med 150hk og DSG - det kører vildt godt synes jeg selvom det er den "dårlige" tørkobling.
--
Mange tak for jeres svar :)
--
Det har intet med DSG at gøre, men da jeg i 90`erne købte en brugt VW Transporter aut.
var mekanikerne meget skeptiske (for at sige det mildt) da jeg insisterede på at al olie skulle skiftes,
også i aut.gearkasse og diffrantial (det gjorde man ikke, kun toppede op)
Men da jeg hentede den igen, fortalte min mekaniker, at de var enige om på værkstedet at deres egne biler også skulle have frisk olie samme steder,
--
6800K/Z370F/2080/U3818DW
Jeg kan bekræfte #11 havde en 2015 passat bi turbo med dsg7 den fik pænt skiftet olie til de officielle services 2 gange da jwg solgte den 2019 med 146000 km på tælleren
--
#15 DSG7? Eller den ældre kun med 6 gear?
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#16 Mener helt klart at det er DSG6 i den Passat...
--
Ville holde mig væk fra DSG7. Kører selv i det lort. Evt. læs den 200-300 post tråd på vagcars
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Både jeg og min kone har kørt DSG7 på vores sidste to biler (Octavia/Fabia - nu Kodiaq/T-Cross). Det kører bare fantastisk lækkert. Jeg kunne aldrig finde på at køre i en bil med manuelt gear mere...det er livet bare for kort til! :P
--
#17 Det er nemlig også det jeg tænker, og det er langt fra det samme.
--
i7-8086K | RTX 2080 Strix OC | Z390-E Gaming Strix | PC-O11DX Dynamic
#16 og #17
Den passat er med syv trins oliebadet koblinger
--
Kører dsg7 og har kun positivt at sige. Kender ingen med problemer men korrekt der er en del skriveri på nettet om folk der har problemer.
Dog vil jeg sige at der er ekstremt mange på vejene med dsg7 og %vis andel med gener er ikke alarmerende i forhold til andre mærker. Lad være med til at lytte for meget til skræmmekampagnerne på vagcars og lign.
--
Populære gearkasser kan altid købes billigt brugt, som regel under 20% af nyprisen, du kan altid finde en mekaniker der vil skifte den på time basis og I langt de fleste biler er det oftes relativt simpelt.
--
#18.
Der findes dq200, dq380, dq381, dq500 som 7 gears dsg (og derudover har audi også nogle)
Så du må have dårlig erfaring med maaaaange 7 gears dsg gearkasser, siden du kan skrive som du gør.
Men dq200 (tørkobling) er der mange der har dårlige oplevelser med. Om det er 1% af køberne eller 10% skal jeg ikke gøre mig klog på.
Jeg kan bedre lide en traditionel automatgearkasse.
--
Sidst redigeret 05-06-2020 21:19
#24 Af ren interesse hvordan kan man chekke hvilke gearkasse ens specifikke bil har?
--
Det er svært.
Dq200 bliver kun brugt på biler med max 250nm.
Hvis du har 4x4 så er det enten dq381 eller dq500. (eller dq250 hvis det er en 6 gears)
Nogle få af de nyere Vag biler med max 250nm har fået dq381. F.eks. Skoda kodiaq 1.5 tsi.
--
Min Octavia med DSG7 har rundet de 220000 nu, uden der har været andet lavet end alm service - og den køre stadig smooth. Næste bil bliver absolut også med DSG
--
Det kører pisse godt og koster knaster at skifte.
--