Næsten alt Opel i den prisklasse er fra 2001 og ned, og de ruster som bare fanden allesammen - Der er bare gået et eller andet galt. Dem vil jeg fraråde på trods af jeg selv har haft en Vectra og nu har en Omega.
Hvis du vil have den er i nogenlunde mekanisk stand så er servicebog og tandremsskift dine nøgleord. Eller at sælge kan vise mekanikerregninger. Mange i den prisklasse får bare lov at køre på gammel olie, med tandremsskift når vandpumpen begynder at rasle.
Hvis du skal bruge den 1-1½ år så gå efter noget nysynet. Det er ingen garanti for der ingen kvaler er, men så har du ikke den hovedpine midt i det hele. Syn holder 2 år for gamle biler.
--
Desktop: i7 4790K, GTX 1070QS, 16GB, Xonar Essence STX
Laptop: i7 3610QM, GTX 675M, 8GB, Xonar U3
Fine systemer, haps!
--
Sidst redigeret 10-06-2018 02:02
Hmm - i den prisklasse er det som oftest biler der i samlet flok bliver hentet til skrotning!. Det var det allere sidst i 70 erne, men ved så ikke, om konkurrencen nu til dags er blevet så stor, at bilhandlerne bruger tid på at score små penge nede på det niveau :)
Så bare rundt og se på div. billige biler, der ofte står på række parat til afhentning. Husk skrotprisen sjældent når over 2000.- så du skal bare smide et bud derpå eller lidt over - samt måske ha` en kyndig bilkender/lokal mekaniker til lige at tjecke den før køb, så du ikke bare får en rusten konservesdåse, der står og optager en p plads til gene for andre :)
--
Jeg ville selv gå efter noget Toyota Corolla. Eller Mazda 626.
De virker altid og er lette at sælge igen.
Eller måske Skoda Fabia.
Gå for gud skyld uden om Ford og Opel, som en anden påpeger ruster de og du vil med al sandsynlighed ikke kunne syne den igen medmindre du har en ven der tilfældigvis syner biler ;)
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
Find en Suzuki.
De er bland de biler som får mindst i stykker overhovedet.
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
Du kan få masser af bil for under 15.000.
Synes dog du skal overveje hvor meget plads du har brug for.
Der er mange større biler i den prisklasse, hvor du vil føle at du får rigtig meget for pengene, men bagsiden er at de er dyrere i vægtafgift, forsikring, brændstof osv.
Står lidt i samme situation som dig, da jeg snart skal finde en billig begynderbil til vores datter.
Ville helst havd noget Toyota Aygo/Citroen C1, men de er nok i den tunge ende af budgettet.
Så er nok over i noget Suzuki Alto eller Kia Picanto.
Hvis det er muligt, så find en bil der er passet med service, det er vigtigere end hvis den har lidt bilkabuler.
Og jeg ville gå efter en der er nysynet, og som har fået service/skiftet sliddele for nylig.
Har haft flere ældre biler som jeg har kørt i 6-18 måneder uden de har kostet 1 kr at vedligeholde.
--
Kia er godt.
Har selv kørt Suzuki, måske havde jeg bare en "mandagsmodel", men den gik sgu i stykker hele tiden. Helt ned i detaljer så knækkede dørhåndtaget når man ville åbne døren (og et nyt kostede over 400 kr) altså bare for et plastikhåndtag....
Kia har 7 års garanti, så der burde man kunne punke forhandleren ;)
Der er også Fiat Tempra, hvis du har mod på digitalt speedometer. Fra midt-90erne og virker lidt sci-fi-agtig gg ;) Næsten Retro ;)
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
Ville også finde en så ny suzuki som overhovedet muligt :) evt en Swift eller Alto hvis den ikke skal være stor. De er billige i evt stumper men går sjælden i stykker i forhold til Peugeot og lign af en hvis alder :) men hvis størrelse ikke er et problem så gå efter en Alto de koster næsten gratis :)
--
#6: Der er 11 Fiat Tempra´er indregistreret i Danmark. Ingen af dem er gamle nok til at have digitalinstrumenteringen (Den fandtes kun på SX/DGT udgaver af Tipo og Tempra i de første år).
Såeh, lidt mærkeligt forslag, til trods for jeg selv har 2 Fiat Tipoer, den ene en DGT med digitalt instrumentbræt. Og selv om jeg synes godt om de biler, så vil jeg ikke anbefale dem som "daily drivers", de er simpelthen for gamle og for svære at få reservedele til.
--
Whatever
#8
Jeg påstod heller ikke at Fiat Tempraer hænger på træerne vel ;)
I øvrigt er det noget virkeligt røv hvis tandremmen går at få lavet, jeg opgav helt min og sendte den til skrot, da det var umuligt at få en anden motor (måske er det samme som på Tipo) Anyway ud kom den ;)
Nu kan jeg ikke huske "efternavnet" på min Tempra, men der var i al fald digitalt speedometer/cockpit. Det virkede så bare ikke særligt godt.
Fx skrev den kvart tank når man lige havde fyldt helt om. 3 grader uden for om sommeren som nu, eller 22 km/t når man er på motorvejen ;)
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
--
Sidst redigeret 10-06-2018 10:36
Ellers findes der Fiat Palio, eller Bravo hvis den skal være lidt mindre. Evt Brava.
--
Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs !
Hvis det skal være Fiat så hellere Punto eller Grande Punto.
--
#10: Du nævner stadig biler der ikke rigtigt eksisterer "in the wild" længere... Bravo og Brava er 23 år gamle modeller (Går ud fra du ikke mener Bravoen fra 2007). Jeg tror du lever i et andet årti.
#11: Enig - En Punto fra cirka 2004 kan fås i det prisleje, og det er en virkeligt god lille bil. Min mor har en, der virkeligt er blevet brugt, og her i en alder af 14 år har den endnu aldrig været gået i stykker. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde som olieskift, filtre og bremser, men den har aldrig fejlet noget.
--
Whatever