* Uofficiel Black/White liste V3
|
Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Service Ford Focus, hvor ofte?Af Semi Supporter Mazies | 11-04-2018 15:44 | 5978 visninger | 57 svar, hop til seneste
Nu dukker der jo så meget offtopic op herinde, og der plejer altid være nogen som vil kloge på det, så tænkte jeg også vil prøve lykken.
Jeg har ingen forstand på biler, men blev lidt forarget da jeg netop snakkede med det værksted jeg benytter.
Jeg har en Ford Focus 1,5 TDCi fra ultimo 2015 (2016 udgaven)
Til at starte med, ringede jeg for at få skiftet til sommerhjul samt olie+filter.
Han informerede mig så at mine sommerhjul, som jeg har betalt for at få opbevaret, kun har 3 mm og skal skiftes. Så jeg har betalt for opbevaring af dæk som skal smides ud.
Dernæst skal de have 1495,- for skift af olie og filter, hvilket lyder dyrt. Min far som kører Mondeo fik det gjort for 895,-
Men så informerede han mig at da det er et år siden service skal det også laves. Spurgte så hvad det omfattede ud over olieskift, og fik at vide de skiftede brændstoffilter og gik bremserne igennem. Begge dele er skiftet på denne tid sidste år. Dette ville koste 3800,-
Jeg har som nævnt ikke forstand på biler, og det hjalp nok ikke at jeg var lidt skuffet over at have betalt for opbevaring af dæk som skal kasseres, så er i tvivl om det måske bare er mig som ikke har styr på biler, og disse ting rent faktisk skal laves.
Kan det virkelig passe at man skal have lavet service hvert år, med skift af brændstoffilter, og for at få bremserne gået igennem (Og hører det ikke med i hjulskifte at de lige kaster et blik på dem)? --
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
Et almindeligt service eftersyn burde du kunne få klaret for omkring 1.500-2.000kr. Det er det jeg normalt giver. Større service eftersyn, som jo også skal til ind imellem, koster lidt mere.
Jeg kører bilen til service for hver 20-30k km. -- - Indsæt signatur - #1
Den fik fuld service til 3800, sidste år på denne tid, har gået lige knapt 20k siden. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Det står i dit servicehæfte.
Men som regel 1 gang om året. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Såfremt du kan lide din bil -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ellers prøv Autobutler. Jeg fik nogle vidt forskellige priser derinde. -- #2 Så burde du uden tvivl kunne køre en 20-25k mere.
Og når du så skal fortage service, så gør det selv.
Ikke svære end at samle sin egen computer, og kan gøres for 500 og 30-45 min.
#3 Kommer helt an på hvor hårdt/langt du har kørt.
Med OP's kørsels forbrug, burde han sagtens kunne køre en 20k mere uden problemer. -- Grafikkort oraklet! Hvorfor gør du det ikke bare selv?
Det er altså ikke raketvidenskab at skifte hjul, eller hive bundproppen og hælde frisk olie på.
Se bremser efter betyder som regel at du enten betaler for at de ser på dem, eller de vil sælge dig nye til mange mange penge ;)
At du har betalt for at få opbevaret ubrugelige dæk er ikke deres skyld. Du kunne lige have kigget på dem inden du afleverede dem ;) -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! --
Sidst redigeret 11-04-2018 17:07 Sælger reservedele til dagligt.
Olie koster Ca 140 kr literen (lidt højt sat) olie filter koster Ca 140 kr. Og der skal Ca 4 liter til. Så er der nok en bundprop til 50 kr, eller en pakning til 10 kr.
Så er der løn. Så 1495 lyder okay. Dog måske lidt dyrt.
Brændstof filter 500 kr.
Men ja ville nok få service på bilen hvert år eller hvert andet alt efter hvor langt du køre. Men generelt har en diesel brug for oftere service, især brændstoffilter samt olie filter ds motoren sviner mere end benzin. Så der kommer mega meget koks og slam i motoren som kan lave meget ravage. Såsom stoppet partikel filter og ødelagt turbo. Så ville aldrig gå over 2 år mellem olie skift og diesel filter skift :) --
#8 140 kr literen?
Mener det koster 17 kr pr liter i Aldi. Og det har jeg hældt på alle biler jeg har haft uden problemer overhovedet. -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! --
Sidst redigeret 11-04-2018 17:11 Hvis du køre på værksted bruger de en olie som er foreskrevet til bilen. Ford har deres helt egne godkendelser der skal bruges. Selvom den pågældende bil køre med en motor fra PSA gruppen. Og ja en mekaniker vil tage Ca 140 kr literen for denne.. --
#10 endnu en god grund til at "gøre det selv" ;) Der er jo ingen teknisk forskel på de olier ;) -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! De nye PSA har en 0w30 olie som koster et godt stykke over 200 kr literen, olie er meget dyrt på nyere biler :) dog skal der tit også færre liter i..
Min Renault fra 2012 skal ha e næsten 9 liter! Mange biler Idag er Ca 3 liter :) dog kære min på mange liter, og en dyr olie! Fordi den har psrtikkelfilter.. Så det er dyrt når jeg skal have skiftet olie, men gør det med glæde en gang om året istedet for hver andet da alternativet måske er et ødelagt filter eller en ødelagt turbo... Hellere holde bilen vedlige end reparerer! --
Nej men på en olie til 17 kr literen er der.. Det er nok 10w40 olie det høre til på biler fra 2000..
Olier er vigtige Idag, da de gør andet end bare smøre. Ville aldrig bruge en ikke godkendt olie. Dog hvis man gør det selv, koster den rigtige olie jo heller ikke 140 kr. Så koster 5 liter nok 400 kr eller lign på nettet :) eller mindre. Samme med stumperne, koster jo intet. Men så skal man selv turde gå i gang eller kende en som kan klare det :)
Jeg får en til det som kan..
Har lige bestilt ate skiver og klodser (keramiske som ikke støver!) glæder jeg mig til at få på. Koster en del mere, men så er jeg fri for at døjes med at gøre fælge rene så tit :) --
0# Som minimum 1 gang årligt, eller ved et givent antal km, det står i din manual og servicehæfte ved hvilke km din bil skal have lavet de forskelige service. Mange biler idag køre på longlife olie og det skulle give et service intervalg på 20000-30000 km.
Personligt skifter jeg altid olie ved 10000-15000km, selvom om jeg egentlig kunne vente til 20000+km da jeg kan se på den olie jeg tapper af, den allerede der har optaget en del sod og mikroskopiske ting fra lejer osv i motoren.
Og tror din mekaniker mener han skifter oliefilteret, ikke brændstoffilteret. Dette høre sig generalt ikke til de første mange service.
6# Misforstår jeg noget, eller sidder du virkelig og anbefaler manden at køre 40000+ km mellem service? For det er da lige til at slå en motor ihjel med.. -- #9 17kr. for en liter? har du hældt dansk vand på? -- 6800K/Z370F/3000DDR4/EVGA 1080/34UM62/Vengeance 2100/QPAD keyb. #0
angående dine dæk, så er det da først hvis de er under 1,6mm mønster at de skal skiftes
havde de anden begrundelse eller sagde de "bare" at siden de var nede på 3mm mønster så skulle de skiftes? -- z87x-ud5h + 4790K, NH-U14S, 16GB 2400MHz ram, G1 gtx 1070, 1x10tb BarracudaPRO, 7x3TB WD black, 1 x sandisk ultra II 960, Case: Xigmatek Talon Generelt så skal de fleste biler til service hvert år eller hver 20.000 km hvad en der kommer først. Så at den skal til service nu bør ikke komme som en overraskelse. Men det kunne godt lyde somom du kører rigtigt mange km i din bil siden du både har slidt dine dæk og bremser ned på liger over 2½ års ejerskab. Så måske du har valgt at springe service over og tage den risiko med der er.
Hvad angår dine dæk så skal de ikke skiftes nu, fordæk skal nok snart skiftes, da det er anbefalingen at man skifter omkring 3 mm, men de er lovlige helt ned til 1,6 mm. Derudover så ville jeg nok undersøge hvad andre skal have for dæk, autoriserede værksteder tager efter min erfaring vilde overpriser for dækskifte. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #13 Hvor meget skal man slippe for keramiske?
Har selv overvejet det før, men har aldrig fået undersøgt sagen.
Kører VW Polo 6R
#15 Nej Fuerzz kører på rapsolie -- I5 4690K - MPower Z97 - Asus GTX970 Strix - 16 GB G.Skill 2600 MHz - M.2 950 Evo 250 gb - 850 Evo 500 GB - WD Red 4TB - Evga 850W G2 - FD Define R5 3 mm er det anbefalende minimum på dæk. 1,6 mm er der der bliver decideret ulovligt.
#9
Du kan selv se i Aldi næste gang du er der. 17 kr pr liter motorolie (måske er det steget til 18, har ikke købt for nylig).
Og ja der er tale om 10W40 ;) Og nej jeg har ikke haft en bil som var nyere end 2000 ;) Men 140 kr pr literen lyder mere som om at mekanikeren skal have de 100 af dem i løn mere end der er for selve olien ;)
Ja hvis man har 10 tommelfingre så er det godt hvis man har en ven som kan hjælpe en for en flok bajere, eller man laver hans computer i mens, eller hvad man nu kan blive enige om ;) -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! #18 smid din nummerplade i en pb så skal jeg svare, VW har så åndssvagt mange typer at jeg lige skal bruge stelnummeret :)
10w40 olie skal ikke bruges på nyere biler med turbo og lign. Det er næsten affalds olie!
Og ja 140 er meget men nu engang hvad en mekaniker ville tage sådan Ca. De hælder jo det rigtige på, og tager den udsalgs pris der nu engang er. Og ja de tager prisen som en 1 liters koster selvom en 5 liters dunk kunne købes meget billigere. Men ja, de skal jo tjene :)
Olie skift havde jeg nok også selv gjort og man kan tit selv nulstille service lampen via hjælp fra YouTube :)
Men bremser ville jeg nok lige lade en mekaniker om, Idag er det ikke altid så nemt med nye kalipere som skal drejes tilbage med speciale værktøj for at lave plads til de nye klodser.. Plus man skal gør det rigtigt så tingene sidder rigtigt og få ordentligt rent osv. Men olie service samt skift af luftfilter og lign kan man selv klare :) og Ford reservedele er billige! Eller i den billigere ende :) --
Det er meget godt #19. Men er olien så fuldsyntetisk, semisyntetisk, er det Longlife ?
De fleste nye biler i dag, skal have det som bilfabrikanten oplyser netop pga overstående.
Også har det også noget at gøre med hvor tyk olien er når den er opvarmet, hvordan smøre egenskaberne er osv.
Med en bil fra 2015, så ville jeg ikke tag chancen og smide 18kr olie på, det er helt sikkert. -- #21
Jeg tror nu mere det er salgsgas. Hvis jeg havde en bil fra 2015 ville jeg stadig smide aldi-olie på den, det har aldrig givet problemer af nogen som helst art.
-- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! Ej hvor sjovt, har samme model som din og årgang. Havde min til service idag med stempel og original Ford bremsevæske til 2500 kr idag med regning.
Det var bare det :) -- Hol.dk White/Black status: +11/-1 #22>>Så du ville for at spare lidt småpenge på olien rissikere at din bil til 250.000+ kr går i stykker da det 10w30 produkt som du bliver ved med at tale om slet ikke er god nok til det formål den skal tjene! Ja så kender man da dig igen.
En motor skal have den olie den er beregnet til ellers kan du godt regne med store udgifter til reparation af motoren. Så vil du ikke godt stoppe dit pjat inden du får ødelagt noget for nogen, som måske ikke kan gennemskue at du bare er fuld af varm luft. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Det var en masse kommentarer mens jeg har været væk.
Jeg har INGEN intentioner om at forsøge selv, eller bruge olie fra Aldi til 17kr/l. Var det min første Golf 2 fra 85 var jeg nok af en anden indstilling, men sku ikke med en Focus fra 2015.
Jeg er klar over der skal laves service, men som det blev nævnt i en af de første kommentarer ville jeg også tro at det kunne gøres billigere (1500-2000 for service). Og derudover så alle steder jeg har kunnet finde på nettet siger at man skal skifte brændstoffilter efter ca. 50.000 km. Derfor synes jeg det er lidt voldsomt at skulle smide 3800 hvert år på service for at de kan skifte et filter som ikke behøves skiftes samt "tjekke" bremserne.
Og den tro synes jeg bliver lidt bekræftet af #23 som endda også fik skiftet bremsevæske, hvilket men heller ikke trænger til. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 De fleste moderne personbiler kører med fleksibel service interval, det vil sige max 30000 km imellem service afhængigt af dit kørselsmønster.
Vi tager på min arbejdsplads 1250 kr + moms i timen.
Hvis du ikke har råd til at betale det, som det koster at køre på værksted, har du ikke råd til at køre bil.
Jeg tror de færreste mennesker er klar over hvad det koster at drive et værksted. -- #26
Nu er der jo et eksempel ovenover hvor en anden har fået præcis det service jeg skal have for 2500,-
Det synes jeg viser at 3800,- hvert år måske er i overkanten. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 #27 nu kan du jo ikke være sikker på at der er blevet lavet præcis de samme ting, ved begge service?
Der skal ikke meget til at prisen stiger den smule.
Hvis du syntes en værkstedesregning på 3800 kr er meget, skulle du måske overveje at tage bussen. -- #27 Det er dyrt at have en ny bil, men jeg synes også det virker skørt med 3800kr for service.
Jeg bliver glad for min gamle Kia Ceed der kører på Aldi olie når jeg læser sådanne beløb. -- #29
Ja hellere en Kia Ceed end sådan en Focus så da ;) -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! 3800 kr for et service er da overhovedet ikke dyrt.
Et stort service løber hurtigt op i 10-15000 kr.
-- #26 Det dyreste (autoriserede) værksted jeg har været på kostede ca. 800,- inkl. moms i timen, og det synes jeg er dyrt. Hvordan kan I tage små 1600,- i timen? -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #25>>Der er jo ingen der siger at du skal bruge Ford til at servicere din bil. du kan jo bare gå ud og få nogle andre til at gøre der. Jeg servicerede min Mondeo hos ford de første år men efter den var en 4 år gammel skiftede jeg til frie værksteder og nu betaler jeg omkring 2500 kr pr gang og de tjekker efter samme liste som Ford. Eneste store forskel er at de frie værksteder nok ikke opdatere softwaren på bilen det og så deres timeløn der skal betale de store fine huse.
#26>>wow det var godtnok en af de dyreste timepriser jeg nogensinde har hørt om, hvilke biler arbejder du på? i forlængelse af
#31>>Et stort service til 10-15000 kr igen wow det er dyrt
#29>>Det er jo ikke et spørgsmål om hvor du køber olien, men om den lever op til de krav der er for bilen. Derudover er det jo næsten ligegyldigt hvad olien koster, det er arbejdslønnen når man ikke selv kan klare tingene der betyder noget.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #34 Ja. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #33. Jeg arbejder med et af de tyske premium mærker. -- #35 Du har lige selv svaret på dit sprøgsmål, priserne i storkøbenhavn er helt anderledes. -- #0 dine dæk er slidte og nu er du sur over du har betalt for opbevring af dem? Har du overvejet at det det er opbevaring af hjulet du betaler for og ikke kun dækket? Skulle de bare have kasseret dine fælge sammen med dækkene i efteråret eller hvordan mener du det ellers skulle have været løst?
Din kritik her er fuldstændig forfejlet. Du har købt en ydelse og den har du fået. -- HO, HO, FUCKING HO! #33>>Jeg tænkte det godt, værkstedspriserne er Storkøbenhavn er fuldstændigt sindssyge, især når det gælder de tyske mærker. Men 1250 ex moms så er det godt nok også betalt. Bare en tur til Sydsjælland kan betyde markant lavere pris for ens bil reparation. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #37 Så er det jo godt at jeg kører skoda i midtjylland. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #31 Hvad inkluderer et service til 10-15K !?
Jeg kommer ALDRIG til at betale 1500kr/time til en mekaniker, det er jo nuts! Men ok, jeg kommer nok heller aldrig til at købe en ny bil fra et tysk premium mærke. -- Kvalitet koster. #41 #40 #39 -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tror min timepris sidst jeg var hos Audi Århus var 1400 incl moms, det gør ondt hver gang. -- 27" iMac - 13" Macbook Air - iPhone 7 128GB - Stationær: 3570K Gamer Folk der er glade for deres biler, og generelt kører i biler der koster 500k + forventer også det er kompetente teknikere der roder ved deres biler. - Det koster.
Der bliver brugt MANGE penge på kurser og lign for at få nogle dygtige folk til at skrue på kundernes biler. -- #42 Selvfølgelig koster det, og havde jeg en bil til 500K ville jeg da overveje at betale. Jeg kender dog en der er værkfører hos en tysker i København, og hans løn afspejler langt fra den pris der betales, så jeg tror helt sikkert værkstederne tjener KASSEN på de dyre biler. -- #42 Lad os ikke starte den diskussion igen...
Altid sjovt at se noget sælger snak, der skal kunne forsvare en timepris på 1200 ex. moms :-) -- Giver eller rettere sagt gav omtrendt 600kr i timen ved den forhandler der solgte mig bilen.. var dog kun da den stadig var dækket af garantien jeg fik det lavet der. Nu finder jeg en der kender en som kender en, og afregner efter fyraften.. -- Back in my days the video games were more about the game than the video #42 Nej. Udbud og efterspørgsel afgør priserne. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs Problemet med time priserne er jo at nogle værksteder, især autoriserede der er mekanikere på kursus konstant, og deres testere koster jo i nærheden af millioner samt resten af deres udstyr, plus værksteder ser super lækre ud, alt er super flot. Det koster bare, men ja 1600 kr i timen er jo helt sygt.. Men lokalerne er nok også meget dyrere i stor København, end resten af Danmark :)
Men Idag er kiler også sp avancerede at almindelige mekanikere næsten ikke kan lave dem, der skal virkelig mange kurser til, samt testere til virkelig mange penge, og abbonomenter til maskinerne. Dem som tager 400 i timen kan næsten ikke have sådan noget Idag :)
Bare det at skifte en forrude Idag i stort set alle nye biler er umuligt uden udstyr til 250.000 plus... Pga kamera osv i forruden. Utroligt men desværre sandt..
Bilerne er blevet så meget mere end computer end en mekanisk maskine.. Og der sidder Idag op mod 8 sensorer bare i udstødningen.. Førhen og langt op i 00erne var der 2 lamdasonder, nu er der tit 4 samt 2-4 sensorerne bare i partikkelfilteret..
Men til sin Ford, der er jo forskellige skemaer efter hvor langt den har kørt. Måske fik udskiftet ludtfilter og kabine filter sammentidig da du fik service til 3800 :) --
Kan se der nogle personer med tendenser til mentalt stupidhed herinde. Bare for der ikke andre der mener det der bliver skrevet måske kunne være rigtigt.
En olie f.eks 10/30W olie er ikke standard for at 10/30W olien lever op til de specifikationer som producenten har stillet til den olie som kunne bruges til deres 1.5 TFSI motor.
Hvorfor spørger du så måske?
En olie består af en masse additiver for at olien kan opnå de egenskaber som motorproducenten har stillet for a motoren kan yde i de spektre den skal.
Så for at være sikker på motoren kan yde og forblive i drift har producenterne en standard for den olie der skal på fyldes den pågældende motor under det vedligeholds cyklus man benytter sig af.
Der taler man om viskositet, viskositetsindex, flammepunkt, frysepunkt, filmtæthed, smøre egenskaber, osv. Som der bliver pillet ved at blande additiver i for at opnå nogle specifikke egenskaber da en motor yder på hver deres måde og i hver deres spektre efter design.
Som de personer der måske slår op i deres instruktionshåndbog til bilen vil se der stå hvilken standard/specifikation en olie skal lave op til, ud fra den vedligeholdelsecyklus man benytter sig af.
Det eneste 10/30W betegnelsen fortæller er oliens viskositet (tyktflydenhed). Intet andet.
Så om disse tenderende personer mener fordi sådan har de altid gjort uden der sket noget. Kan man så spørge sig selv. Ville sådan en person overhovedet opdage hvis der reelt skete noget og kunne sammenholde dette med deres egen påvirkning af denne situation. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #50 Den må du længere ud på landet med. Da jeg ringede til mit autoriserede værksted for at høre hvilken type olie jeg skule fylde på, sagde værkføreren intet om ALLE de parametre du nævner. KUN den overordnede type. Fandt den til en god pris i harald skrald :) -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
#51
Ja, fordi alle værksteder og mennesker der arbejder på dem går så meget op i deres fag at de tager sig tid til at opnå et acceptabelt niveau. Eller af den simple human factor at mennesker er glemsomme.
Har du så prøvet at kigge i den instruktionsbog og se om den pågældende olie skal leve op til en standard/specifikation?
Det står på din egen regning at citere et telefonopkald fra "autoriserede værksted" hvor ingen ved hvad der blevet sagt og hvad du har oplevet der er blevet sagt. Som en kilde til at noget skulle være forkert eller ude på landet.
Du kan jo også prøve at læse hvad 10/30W f.eks betyder. Og så lad være med at tro på at motor(e) yder ved spektre der differere fra hinanden.
Mennesker der tror på jorden er flad findes stadigvæk selvom beviserne for den er rund findes. Det samme foregår her med olien, findes masser af stof omkring at motor(e) skal køre på en olie der lever op til specifikation/standard stillet af producenten. Og ikke bare et viskositets tal som brugte før i tiden hvor motor(e) kørte med mindre eller ingen elektronik og større tolerancer. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Vil helt sikkert køre service på din ford hos ford de 5 først år af dens levetid. Du opnår derved kulance hvis der skulle ske noget.
Men hør de forskellige ford værksteder i området hvad deres pris er.
Desværre er der krav om service hvert år -- OP:
1# Ja din bil skal til service ved 20tkm
2# Kør til Ford, men check en anden forhandler som andre også siger. priser varierer.
3# du smider næsten 25% af levetiden væk ved at skifte lige inden du rammer 3mm på dæk. Kør 10-20tkm mere på dem, men kør forsigtigt /defensivt i regnvejr.
#50 spot on. 10w30 10w40 0w50 det har kun noget med klimaet at gøre du kører i, man har dog længe ment at olien med det mindste spænd vil holde længere end et med bredt. Kører derfor 10w30 / 10w40 eller 15w30 / 15w40 i sommerperioder hvor koldstart i minus grader ikke forekommer.
Det er enten A. godkendelser af bilfirmaet du ser efter ie. MB29.1 MB29.3. VW bla bla...
Eller B. Olie typerne ie. A3/B4 A5 B2 C3
En Ford 1,5 TDCi ecoboost 2014+ skal bruge en A5 olie. (M8DA,M8DB motor)
Min Colt 1,3 skal bruge A3/B4, min Tesla bruger slet ingen.
Check castrol.dk og klik olievælger i menuen og indtast nummerplade.
Der står hvilken type og hvor mange liter din specifikke bil skal bruge.
Brug normalt 10w30 hvis du skal bruge den hele året eller skal i kolde egne.
Den er god ned til -20°C og op til 30°C Ambient temp.
Gå op til 10w40 hvis du skal forbi italien eller spanien over sommeren.
Google: SAE Oil viscosity index hvis i ikke tror mig.
Første tal og W angiver hvor godt olien performer i kulde, andet tal angiver hvor flydende den er i varme områder.
Nu får i ikke mere fra mig for denne omgang!
-K -- Sidst redigeret 12-04-2018 12:08 Jeg køre service hver 20k. km. giver ca. ca. 3000 for et lille service, og ca. 5.000 for stor service, køre en Mazda 6. -- #51 Om du tror på det eller ej er din sag, men det er dog fuldstændig rigtigt det han siger! Din værkfører er enten inkompetent, eller har ganske enkelt ikke gidet belemre dig med forklaringen og tænkt "fuck it"!
eks 5W30 fortæller KUN om oliens viskositet. De 2 tal betyder betegner en multigrade olie, med forskellige viskositeter ved henholdsvis kold/varm tilstand.
Der kan ligge et hav af forskelle bag de forskellige krav en given motor kræver af olien, IKKE kun viskositets mæssigt, men af additiver og egenskaber også. Det vil i mange tilfælde måske ikke betyde noget at køre med en anden olie end producenter foreskriver, men det kan altså også betyde alt fra øget olie forbrug til motor haveri at køre med en "forkert" olie!
Det er muligt at det for mange virker simpelt og uvæsentlig, men det KAN have stor betydning. Det er vigtigt at bruge den rigtige olie som overholder de rigtige krav, for at bibeholde en sund motor på sigt. Og det er altså ikke kun for at prakke folk noget unødvendigt dyr olie på! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Da vi havde en Volvo V50 fik quickpot lov til at lave service. Jeg mener det kostede omkring 2200 med Petronas olie. Autoriseret Volvo er MEGET dyrt.
Hos Rensult betaler jeg 2800 for deres a+b service - jeg får det lavet hvert år selvom bilen må køre 30.000.
1500 er ikke dyrt IMO - men det kommer selvfølgelig an på, hvad der laves udover olieskift.
Du kan sagtens køre dækkene ned til 1.6 mm - jeg skifter personligt kun ved 3mm, hvis jeg ved vi skal til sydens sol, hvor fugten og regnbygerne også er noget kraftigere.
Er du bange for risiko ved aquaplaning, så skift nu.
Skrevet på Iphone -- Sidst redigeret 12-04-2018 18:08
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|
|
|