2 sek.. googler lige..
--
i7-7700k, z270, 1080ti OC 11gb, m2 ssd 960 evo 500gb,
Lockheed Martin F-35 Lightning II (Det kommende danske kampfly)
Sukhoi Su-57
Sukhoi Su-35
Saab JAS 39 Gripen
Shenyang J-21/J-31
Shenyang J-16
Chengdu J-20
Eurofighter Typhoon
KAI T-50 Golden Eagle
for at nævne et par kampfly.
Du kan se lidt flere herinde:
https://en.wikipedia.org[...]
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Jeg er simpelthen nød til at spørge : hvorfor ind i helvede ikke google det, og få svar med det samme?!
--
-----------------
Lars B. / ZulfoDK
#1 Tak
#3 Fordi jeg ikke umiddelbart kunne finde et svar
#2 Men bliver de alle produceret i dag? Jeg kan godt se at flere står til at være "in service" men betyder det også at de fortsat bliver produceret?
--
#4
De er alle i produktion, eller under udvikling med enkelte modeller på vingerne.
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Airbus a380 . Topfart 1020 km/t
march speed er 900
boeing 737-800 den mange charter selvskaber bruger har en topfart på 946 km/t
--
1020km/t er ikke mach1
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. EN af NOrwigeians fly har lige sat rekord over atlanten når man ikke tæller Concorden med. De nåede vist 1200 km/t med 340 km/t medvind!
--
MMO for en Boeing 737 er 0.82 = 82% af lydens hastighed.
Lydens hastighed er afhængig af temperatur, og derfor kan man ikke sige at det er en bestemt hastighed... Flyets hastighed over jorden/havet er altså afhængig af både vinden i den højde man flyver, samt temperaturen...
En typisk march-hastighed for en Boeing 737 er Mach 0.78, da det er den mest økonomiske hastighed. Dette er pga. meget højere vindmodstand...
MMO = Maximum Mach Operating speed.
Selvom en Boeing 747 er noget større, har den faktisk MMO på hele 0.92!
--
#5 ok, var godt klar over at der blev videre udviklet på de eksisterende i mange tilfælde, men vidste ikke at de fortsat ny producerede dem alle.
--
Lige et par pointer. March-hastighed og Mach-speed er to vidt forskellige ting.
Et fly opererer med flere forskellige hastigheder, hvoraf March-speed er den typisk hastighed flyet bevæger sig igennem luft med (dermed ikke nødvendigvis over jorden!) Det er ikke det samme som dets tophastighed.
Tophastigheden, Vne er den maksimale hastighed flyet er certificeret til at måtte flyve. INGEN kommercielle fly er i dag certificeret med en Vne over Mach1.
Mach er et udtryk for hastighed i relation til lydens hastighed. M0,5 er derfor halvdelen af lydens hastighed, M1 er lydens hastighed og M1,5 er halvanden gange lydens hastighed. Problemet er bare at lydes hastighed varierer med temperaturen - man kan altså ikke sige at lydens hastenhed er lig med x km/t uden også at inkludere temperatur som en faktor.
Kigger man aerodynamisk på det, er der en rigtig god grund til at ingen kommercielle fly længere flyver ved eller over M1. ...Luften der bevæger sig hen over vingerne bevæger sig hurtigere på oversiden end på undersiden, og genererer derved lift. Det vil også sige at selve flyets hastighed er LAVERE end luftens hastighed henover vingerne. (Ja, det lyder underligt, men det er nu sandt.)
Når luftens hastighed henover vingerne nærmere sig M1, begynder der at opstå chokbølger på vingens forkant, der forstyrrer det laminare luftflow henover vingens overside, og dermed begynder flyet at miste opdrift, vibrere, blive ustabilt, og i sidste ende vibrere så kraftigt at flyet bliver rystet i stykket. Dette området kaldes det trans-soniske område, og er kritisk at komme igennem. Når man ER igennem dette område (hastighedsmæssigt) og dermed er i det supersoniske område, er det markant nemmere igen. Heraf begrebet lyd-muren. Den er svær at komme igennem.
Fly er generelt enten designet til at flyve over eller under lydens hastighed (generelt, ikke altid) og kun i de tilfælde hvor det er tvingende nødvendigt, foretager man de dyre tekniske justeringer der skal til for at sikre at flyet kan holde til passagen gennem det transsoniske område. ...Dvs militærfly, hvor fart er en meget signifikant faktor.
--
#11 "Lige et par pointer. March-hastighed og Mach-speed er to vidt forskellige ting." Forklar venligst hvad forskellen er, udover at det ene er på dansk og det andet på engelsk??
Ved du faktisk noget om dette emne? eller har du bare været lidt på google?
Vne = Velocity Never Exceed, og bruges kun i forhold til “true airspeed” Det har som sådan ikke noget med Mach at gøre. Lydens hastighed (Mach) er som sagt afhængig af temperatur.
Det er korrekt at der opstår en shockbølge på vingens forkant, som separer det laminare luftflow over vingen, når man nærmer sig Mach 1.
Problemet med dette er blot at man så mister opdriften fra den del af vingen som er efter denne shockbølge. Det betyder at man kommer i et High-speed stall!
Jo hurtigere man flyver, jo længere bevæger denne shockbølge sig bagud, og jo mere lift begynder vingen at generere igen.
For at flyve hurtigere end Mach 1, kræver den en helt masse motorkraft, for at skubbe/accelerere flyveren igennem dette trans-soniske hastighedsområde. (sådanne motorkrafter i forhold til flyverens størrelse, ses typisk kun på militærfly)
En helt anden faktor, når man taler om vinger og vingedesign, er udformningen på vingen: Jo mere pileformet (sweptback) en vinge er, jo bedre er den til at flyve hurtigt, men dårlig til at flyve langsomt. Man kan f.eks se på en lille Cessna 172, som har fuldstændigt lige vinger, og se på en F16, som har bagudrettede vinger.
--
#12 Han har da ret. Mach hastighed er sonisk hastighed, og March hastighed er den normale hastighed flyet flyver med
--
Puls er en bonus!
#13 Jeg undrer mig bare over : March-hastighed og Mach-speed er to vidt forskellige ting.???
Men jo, ellers er Mach speed det man normalt bruger, når man flyver jet i kommerciel lufttransport.
--