Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
"køb" af bil: Leasing eller ikke?Af Bruger Aspirant Vandkanden | 05-12-2017 20:25 | 2566 visninger | 20 svar, hop til seneste
Hejsa
Min kæreste og jeg er fra fyn af. Kæresten har netop fået job i Jylland, Vejen og jeg blev ringet op i dag og også tilbudt job- dog i Brande.
Jeg har selv en fin lille Toyota Aygo som jeg er ufatteligt glad for, men på det længere turer som f.eks. fra Odense til Brande, der kan det godt mærkes på brændstoffet..
Vi har ikke fundet et sted at bo derovre endnu, men regner med begge at have 30-45min kørsel til begge vores job. Og i den forbindelse skal vi bruge en bil til kæresten, da offentligt transport hedder 1½ time, hvori med en bil, kan det gøres på de 30-45min max (for os begge rent faktisk)
Og i den forbindelse.. LEASING!
Alle mine alarm klokker ringer så snart jeg hører leasing.. Jeg frygter "skjulte" gebyer, afgifter, regninger osv osv..
Men er der noget hold i det?
Hvad er fordele og ulemper ved at lease. HVAD skal vi kigge præcist efter? Inde på bilbasen står der ganske fint leasing pr. måned som hedder f.eks. 1,500,- .. Men hvad er ulempen ved leasing? Min kæreste påstår hårdnakket at leasing er inkl. bilforsikring ?! Det nægter jeg dog at tro på.. Hvis leasing var så fantastisk som hun får det til at lyde som om, så ville ALLE jo lease frem for at leje.
Som sagt, en venlig sjæl som kan hjælpe her med, at forklar leasing reglerne. Tænkte jeg lige ville høre jer af først, inden vi f.eks. tog hen til en bilforhandler for at høre af.
Vi er ikke interesseret i en facy car.. Audi 9000 osv.. Vi skal KUN fra A til B. Vil køb af en bil fra 10.-50.000,- være en bedre løsning?
Jeg gav selv 90.000,- for min Aygo fra 2014 som netop nu har rundet 35.000 km. Kører og starter perfekt.
På forhånd tak! --
Sidst redigeret 05-12-2017 20:26
https://gomore.dk[...]
Det kører gennem Leaseplan som får gode anmeldelser. Desuden er det noget af det billigste, hvis ikke det billigste. Du får 24.0000 km, lav mdl. ydelse (alt efter bil), ingen udbetaling (kun depositum - som du får tilbage til slut) og inkl. forsikring.
Jeg har selv haft en Clio Zen til 2900 kr. i mdr i et år her til slut december. Det er fint nok at lease. Dog er det nok lidt "sjovere" og mere lukrativt på større biler. Mange forhandlere har også forskellige leasingtilbud, du kan kigge på.
Set i bakspejlet skulle jeg nok have købt en Clio for et års tid siden. Men så har jeg kørt i en sprit ny bil i et års tid og "prøvet det" og skal ikke til at "bøvle" med et salg. Synes det er en rigtig fin bil til prisen (150.000 kr.), kører langt på ltr. (23-25 ved blandet kørsel).
https://www.mybanker.dk[...]
Et lån kunne fx lyde: udbetaling: 50.000 kr., lån 100.000 kr., rente 4 %, løbetid: 4 år.
I alt tilbagebetalt: 108.350 - 109.217 kr.
Så det er faktisk ikke så slemt at købe selv. Så det er helt 50/50 hvad I er mest til :) -- Du skal sætte hele regnestykket op - tag fx den her Aygo (kan ikke linke direkte, vælg Aygoen :P):
https://www.toyota.dk[...]
2000kr/mdr lyder måske ikke af så meget, men det er når du laver en 36 mdrs aftale.
36*1995 = 71.820kr
Dertil er der et engangsbeløb/førstegangsydelse på 4995, så hele beløbet ender på 76.815kr.
- Hvis du holder dig under 15.000km/året. De oplyser ikke lige priserne for ekstra km.
Hvis du så vil af med bilen efter de 36mdr, skal den gennemcheckes af deres mand, og selv de mindste skønhedsfejl skal du betale for at få fikset.
Udover det skal du selv betale forsikring (_skal_ være kaskoforsikret) og grøn ejerafgift.
IMO kan det kun betale sig at lease, hvis du har tænkt dig at købe ny bil hver 3. år. Ellers ville jeg hellere købe noget brugt til de samme penge :). -- Der er mere en en slags leasing, som hver tjener deres formål. Men det man bør bruge hvis man vil lease en alm. personbil til alm. brug, er privatleasing.
Ved privatleasing betaler man en førstegangs ydelse, og en månedlig ydelse. For dette får man råderetten over bilen i den aftalte periode, og det aftalte antal kilometer. Service og reperation af bilen som nødvendigt, undtagen dæk. Inkluderet her i er også "normal slitage", altså skal bilen ikke afleveres tilbage i perfect stand, men i en stand passende til bilens alder som brugt af almindelige mennesker. Skader ud over normal slitage, skal man selv betale for at få lavet (typisk bør man tage skader med sin forsikring når de opstår!).
Ikke inkluderet i privatleasing er halvårlig ejerafgift, forsikring, vinterdæk.
Det er vigtigt at man bruger et leasingselskab der får vurderet bilen af en uvildig tredjepart ved endt leasing periode, gerne FDM, da man sådan undgår at skulle betale for at få lavet ting der er inkluderet i "normal slidtage".
Det er typisk lidt dyre at lease end at købe, til gengæld er det mere forudsigeligt økonomisk. Det kan være attraktivt at lease hvis man ikke har pænge til udbetalingen ved køb. -- Leasing er blevet ganske lukrativt, men det skal være på større biler. Det kan ikke betale sig at lease en lille bil, med mindre du kan få den til en lav ydelse, og en lav udbetaling.
Man kan også se leasing som at bo i lejlighed. Transport er en fast udgift alligevel, og du slipper for at betale mekaniker regninger. -- Nu uden signatur :O #3: Jeg skal lige være helt med her.. du siger privatleasing. Findes der flere former for leasing? -- #5 Jeps
Privatleasing: alm. biler til alm. brug.
Flexleasing: Dyre luksusbiler, hvor man kan spare på financieringen.
Splitleasing: Hvis man også køre på arbejdet, og kan deles om udgiften med arbejdsgiver.
Sæsonleasing: Til den der Ferrari som kun kommer ud om sommeren.
Erhvervslasing: Firmabilen. -- Og så er der også tjænester som SimplyGo, som teknisk set ikke er leasing men langtids leje.
Det fungere lidt på samme måde, ud over at ejerafgift og forsikring er inkluderet, og at det normalt er i kortere perioder end leasing (3-12 måneder). Og så er der også andre regler for normal slitage osv. -- Altså...
Uden at kende jeres økonomi er det jo svært at anbefale noget
Og ja, så er der komforten når man kører en del... og så skal i jo op i en dyere klasse. fx en golf eller noget i den størrelse (eventuelt brugt?)
De der små leasing biler og lign har som oftest rimeligt begrænsede kilometer på, så hvis du skal køre en del er de ikke en mulighed
45 minutters kørsel hver dag - bare for arbejde (og hjem igen - 90 minutter) løber jo op i en del kilometer på et år. hvis du arbejder 45 uger på et år, 5 dage hver af de uger.. så er det jo over 20000 kilometer om året - bare til og fra arbejde (sådan.. rundt regnet?)
imo, køb en aygo. -- Nu leaser vi selv, men hvis det var i dag, havde jeg overvejet det en ekstra gang. Så vidt jeg kan se er nedslag i priserne fra reformerne ikke påvirket leasing. -- ASUS PG278QR 27" - GTX1080 8GB - i7 7700K - 16GB RAM 3200Mhz - 240GB SSD - 500GB SSD - 2TB HDD Ville købe en Aygo mere eller microbil efter damens ønske. En brugt Aygo fra 2014 kan fås til 50.000. Det er i min optik bedre givet ud end at lease. Så kan den sælges når i er flyttet. Taber ikke meget værdi over tid. -- #6: I see.. Så vi er ude i Privatleasing lyder det til.
F.eks. denne her:
https://gomore.dk[...]
2500*12 = 30.000,- + 6,000,- = 36.000,- som er inkl. kasko forsikring.
Så kommer der så benzin oven i som er godt og vel 700,- om måneden..
Dvs. godt og vel 3,200,- om måneden ~ 38,400,- om året inkl. benzin.
Jeg har dog ikke regnet vægtafgift ind osv, da det er små beløb.
#9: Konen har "kun" 24.000,- om måneden mens jeg er på 35.000,-. efter skat har vi tilsammen godt og vel 35.000,- udbetalt.
Og btw det med Aygo, vi kommer begge til at køre på motorvejen af de 30-45min og der kan det virkelig godt ses hvor hurtigt den sluger benzin. Aygo er by bil og ikke beregnet til længere kørsel imo. Det vil blive dyrt i benzin :( -- Sidst redigeret 05-12-2017 21:14 #0 Vi kører selv med leasing fra Peugeot 208 da den kom frem som pendlerleasing. Jeg har 35.000 km pr år inkl service for 3094 pr mdr. for hver overkørt km skal jeg betale 1,38 pr km. Kører jeg mere end 25 % over pr år (8750 km) kan de opkræve et forudbetalt depositum for at dække de overkørte km samt for evt overkørte km i fremtiden.
Efter 12 mdr kunne jeg opsige den fra 11 mdr til aflevering i 12 mdr. Jeg betaler selv vægafgift, brændstof og bilforsikring.
min engangsydeles blev 6499 fordi de ikke kunne få den hjem som jeg ville have fra start.
Regn ud hvor mange km du har fra a-b og hvis i kun bruger den bil til hendes job er det nemt, og så bruger din egen til alt familie tam tam i stedet.
jeg kører 120 km på motorvej og 20 km på vej og min kører 22,8 pr ltr. den er opgivet til 33,3 hvilket den også kan køre hvis den kun var på landevejen -- Sidst redigeret 05-12-2017 21:15 Et lille regnestykke på en god pendlerbil:
Peogeot 208 1.6 Blue HDI 33,3 km/l
Ved køb: (Desire sky til 155.000 kr)
Udbetaling: 31.000,-
Ydelse: 2.319,- pr md. i 5 år.
Service og vedligeholdelse: 500,- pr md.
Totalt: 2.819 pr. md.
gensalgsværdi efter 5 år: ca. 60.000,-
Totaludgift om året 28.030,-
Hertil kommer jo så eventuelle udforudsete udgifter hvis motor, gearkasse, kobling eller lign. står af før tid og skal skiftes.
Ved leasing: (Envy, altså mindre udstyr)
Udbetaling: 7.500
Ydelse: 2.300,- ved 15.000 km pr. år i 3 år.
(GÆT) 2.800~3.000 ved 25.000 km. pr. år i 3 år.
Totaludgift om året 36.100,-
-- #12 GoMore er så vidt jeg ved ligesom simplygo ikke privatleasing, men langtidsleje. Der er aldrig forsikring og ejerafgift inkluderet i privatleasing. -- Fluse: Iflg GoMore: "Privatleasing foregår i samarbejde med Privatleasing.dk."
* Inklusiv forsikring med kasko. Selvrisiko 5.000 pr. skade. -- Regnetstykket i #14 er baseret på et billån i sparekassen sjælland, som så vidt jeg ved er et af de billigste (ÅOP 4,7% og variabel rente). -- #16 ja okey, det er så fordi i dette tilfælde er privatleasing.dk leasingselskabet, og gomore financiere førstegangsydelsen og forsikre bilen.
Men så kunne du jo lige så godt lease af privatleasing.dk direkte, og bruge dit normale forsikringsselvskab, samt selv lægge udbetaling. Hvis ellers det er billigere end det GoMore tilbyder. -- #0
Hvorfor køber du ikke bare en brugt bil?
Hvorfor binde sig til noget når du ligeså godt kan købe en solid brugt bil til rimelig penge? Mit råd ville være at kigge på en VW Polo 1.2 TDI eller VW polo 1.6 TDI, hvis den skal bruges til længere distance. Der er mange brugte til salg og de kan let findes til omkring 60.000,- dog er der nogen af dem som har kørt mange km, men km tal er ikke så vigtigt i en diesel bil som f.eks. i sådan en bil.
Netop 1.2 TDI modellen er meget billig i drift og er pålidelig. Køber du sådan en og vil sælge den efter et par år kan du stadig hive en del penge ud af den. -- Leasingverdenen kan være svær at overskue - no doubt!
Fordelene ved leasing - som flere andre er inde på - er størst ved biler i en lidt højere prisklasse end Aygo.
Hvis I stadig overvejer leasing, så kig på fx findleasing.nu
Hvis I vil have endnu en bil - også i den mindre klasse, så vil jeg klart foreslå en finansieringsløsning. Det kan typisk også gøres gennem leasingselskaber, som kan hjælpe med at hente den helt rigtige bil hjem til jer fra fx Tyskland.
Fordelen ved at finansiere igennem et finansieringsselskab er typisk:
- Ingen rentejustering af forretningsmæssige årsager (det står tit med småt på billånet i banken)
- Dit "låneloft" i banken bliver ikke påvirket i samme grad (hvis overhovedet nogen)
Jeg sælger markedsføringsydelser til et leasingfirma, så jeg er lidt inde i fordele og ulemper :)
Du må gerne skrive privat, hvis du vil have lidt uvildig rådgivning.
Dbh.
Christian. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|