En stor det af at kunne kode korrekt er at kunne sin matematik.
--
Eat, Sleep, Code - Repeat
Programmering deler rigtig mange logiske overvejelser med matematikken og omvendt. At opfinde en matematisk formel til at beskrive en problemstilling er faktisk samme lidt ligesom at skrive en algoritme til at løse et problem. Matematik virker mere abstrakt, men det er det ikke. Det handler om at give et sæt af instrukser, som hvis man følger nøjagtigt giver et resultat.
Derfor er dygtige programmøre ofte også gode til matematik.
Derudover bruges matematik konkret i programmering hele tiden.
--
Sidst redigeret 15-09-2017 10:10
Selvfølgelig er mat en stor del af programmering, men så kunne man jo stadig have begge ting på A. Programmering er som den eneste studieretningslinje på B
--
1
QuadCore
ikke helt. Programmering kræver ikke at du skal være speciel god til matematik dog kræver det self du kender til diverse elementer.
dog er programmering meget mere logisk end noget andet.
--
Jeg vil give fransfrakker og Quadcore samt simonlvschal delvist ret.
Arbejder selv med programmører til dagligt. Det er rigtig. at man ikke skal være god til matematik for at kunne programmere. Men man skal være god til noget matematik, hvis man skal være en god programmør inden for bestemte områder.
Kommer meget an på hvilke programmeringssprog og kompleksiteten af de features, man skal programmere er. Matematik er jo også et paraplyterm. Der er linær algebra, komplexe tal, differentialligninger og uendelige tal mm.
De programmører (DSP) jeg arbejder med skal saftsusemig være skarpe i nogle rimeligt komplekse algoritmer, grænseværdier, afhængigheder mm. for at kunne skabe løsnigner der er bedre end konkurrenternes.
--
#5 og #6
Jeg har svært ved at se hvordan man kan analysere og optimere sin kode uden at kunne matematik.
Hvis du ikke kan fx boolsk algebra eller bare ved en smule om tidskompleksitet så får du svært ved at lave god kode.
Men det kommer selvfølgelig an på om koden er til et hyggeprojekt eller til en kunde/skal i produktion.
--
Eat, Sleep, Code - Repeat
--
Sidst redigeret 15-09-2017 11:41
#7 Og boolsk algebra og Big O, er matematik på A niveau?
Er bestemt enig i at, der er matematik i programming, men det er bestemt ikke nødvendigvis af højt niveau. Medmindre du laver spil, scientific udvikling etc.
Hvis jeg selv skal sige det, har jeg klaret mig meget godt, selv uden en gymnasial. :)
--
#8 Jeg har også selv først lært matematikken efterfølgende, men jeg ved hvor meget det hjælper mig i mit daglige arbejde. Det er derfor jeg sagtens kan se logikken i at lægge vægt på matematikken, og give en introduktion til programmeringen. Hvis man så synes "Hey at kode er fedt" (hvilket jeg kun kan være enig i) så kan man jo læse videre og dykke dybere ned i det.
Min ærlige mening er at det klæder unge programmører bedst på at bruge lidt ekstra tid på matematikken, og så gå i dybden med at kode.
Boolsk algebra og Big O er så vidt jeg ved ikke en del af pensum på Mat A. Jeg tænker dog ikke at det er begrænset til spil/scientific udvikling. Boolsk algebra hjælper jo dig fx med at lave mere inteligente IF statements mv. :)
--
Eat, Sleep, Code - Repeat
Jeg har til dato ikke mødt en person der var god til at programmere og på samme tid dårlig til matematik.
Mig bekendt gælder det for alle ingeniørfag, at den faglige begrænsning sættes af matematikniveauet.
--
Sidst redigeret 15-09-2017 12:30
#7
QuadCore
well optimering af kode er ikke så meget matematik som det er at kunne forstå hvilke ting tager mere processor tid osv. og fx du kan gøre det samme med mindre kode osv.
self er programming meget matematik men syntes selv det er meget mere logik end matematik.
og forresten jeg er Spil udvikler.
Uddannelse Datamatiker med speciale i spil. i grenå
--
Sidst redigeret 15-09-2017 12:40
#11
For at forstå hvad der tager lang tid er du typisk inde og analysere det, der kan du benytte matematik. Fx Big O aka tidskompleksitet :)
--
Eat, Sleep, Code - Repeat
#12 Jeg kan tælle på én hånd hvor mange gange jeg har skullet optimere kode i mine 5 år som udvikler.. Jeg laver selvfølgelige også "kun" diverse micro-services, rest-api'er, uden komplekte matematiske problemstillinger. Men jeg laver trods alt også lidt data indsamling, og analyse værktøjer.
I dag er der hestekræfter nok i det meste computing, til ikke at skulle optimere kode i forhold til runtime af algoritmerne. Det er langt vigtigere at blive godt til at skrive kode som er nem at vedligeholde. (som helst almindelige programmør, hvilket de fleste er, imo).
Jeg tænker aldrig over Big-O eller runtime af algoritmer når jeg koder, kræfterne bliver lagt i at lave kode som er nem at forstå, vedligeholde og teste
Jeg er langt hen af vejen enig med #0 - men om det hedder A eller B er sgu lidt underordnet i virkeligheden, så længe tiden på det bliver brugt 50/50 :)
--
Sidst redigeret 15-09-2017 13:31
#13 Jeg har ikke engang været udvikler i 5 år, jeg har ikke længere tal på hvor mange gange jeg har haft behov for at optimere kode.
Hvis du har et produkt der skal fremstilles i 1.000.000 eksemplarer, og du ved 1000 timers kodeoptimering kan mase din kode ned i en 8 bit CPU istedet for en 32 bit, så er det det man gør. Hvis du skal skrive i assembler, så er det det du gør.
--
Er svaret ikke så enkelt som at niveauet af et fag afhænger af hvor mange år eleven har modtaget undervisning i det? Og fordi gymnasieelever ikke har flere års forudgående programmering på lavere niveauer, så giver det ikke mening at kalde det A fra starten af?
--
C:\DOS
C:\DOS\RUN
RUN DOS\RUN
Har været programmør i alt for mange år. Sidder pt med et realtids system for fuelolie.
Vi har optil 30.000 nye priser i sekundet. Først havde vi skrevet en beregningsmodel i c# som vi var nød til at skrive om i c for at få den nødvendige hastighed.
1 sekund er ikke meget når man skal hente data fra en service fra bloomberg lave beregninger samt præsenterer på en skærm for brugerne.
Så optimering er vigtig og der giver matematik en god ballast.
--
Fordi gymnasierne ikke har kapacitet til at undervise i programmering på højt nok niveau, antager jeg. De fleste, der kan programmere ordentligt, tager et bedre betalt job som.. ja .. programmør.
--
ASUS Z270 TUF Mk1 | 7700K | GTX 1080TI | 32GB 3000MHz | Fractal Define R5 | Samsung 960 EVO 1TB | PG279Q | 2xU2715H
#15 Så kan man heller ikke tage spansk på A niveau?
--
#1 matematik er som udgangspunkt ikke "svært" for mig
men jeg fatter hat af hvordan man skal skrive selve koden ind og hvilke ord man skal bruge osv :<
--
#11
"self er programming meget matematik men syntes selv det er meget mere logik end matematik."
Diskret matematik er hele fundamentet for computere. Den logik du refererer til er matematik :^)
--