Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Højre bagdæk larmer periodiskAf Gæst Bagdæk | 10-02-2017 18:03 | 5435 visninger | 36 svar, hop til seneste
Hej alle sammen.
Jeg har et underligt problem med mit højre bagdæk.
Jeg fik smidt et par nye vinterdæk på her forleden, og lige siden har der periodisk været larm fra højre bagdæk. Det underlige ved det hele er, at det sker kun én gang på turen ind på arbejde, og én gang på turen hjem fra arbejde, larmen varer kun et par minutter, og forsvinder derefter.
Den bedste beskrivelse jeg kan give af larmen er, at det lyder som en helikopter, og giver rystelser i rattet.
Inden jeg smutter til mekanikeren på mandag, er der måske nogle herinde som kan have en anelse om hvad fanden det er? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Hjullejet. -- Slettet jfr GDPR Har du efterspændt dine dæk efter skift? -- #1 Også selvom det kun sker én gang pr tur? Det virker bare utrolig mærkeligt.
#2 Alt er blevet efterspændt af mekanikeren som også skiftede dem :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #3 Ja. Det vil gradvist blive værre og værre. https://www.youtube.com[...] Det er er metal der skuer mod metal, deraf den høje larm. -- Slettet jfr GDPRSlettet jfr GDPR --
Sidst redigeret 10-02-2017 18:45 Rystelser i rattet fra et bagdæk! - Så er problemet allerede nævnt. Det må være hjullejet, der laver unoderne på et tidspunkt. Det skal laves hurtigst muligt, da det udover larmen også kan give andre langt større problemer.. -- #6 - så ville det ikke kun være en enkelt gang imellem :)
Hvis mekanikeren derimod har glemt en fedtet metalgenstand i dækket, der løsner sig på sjældne tidspunkter - så måske - men tror det nu ikke.. -- Sidst redigeret 10-02-2017 19:21 Er du sikker på, at det kommer bagfra? Det kan være meget svært at retningsbestemme den slags mislyde, når man kører i en bil.. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO et defekt leje burde da heller ikke ligefrem give rystelser ? så må det være meget defekt. jeg ville undgå høje hadtigheder og længere turer indtil det er checket. -- #9 - jo et defekt leje kan sagten give store rystelser - har selv prøvet det. Men vi ved vist ikke, om det er en forhjulstrukket eller baghjulstrukket bil?.. Ved baghjulstrukket - kan der være andre problemer via transmissionslinjen..
Og ja - hold venligst hastigheden ned, indtil problemt er løst. Få mekanikeren til, at "flå" aktuelle dæk af, da det andet jo ikke laver unoder. Det skal jo nødvendigvis af, da problemet ikke var tilstede før monteringen af de 2 bagdæk :)
P/S - har mekanikeren "dummet" sig ved monteringen, er han absolut ikke glad for, at indrømme det!!
-- Hvad er det for en bil og hvor mange km har den kørt.
Du kan udelukke hjullejet da et defekt hjulleje vil støje konstant selv ved lav hastighed.
Hvis det skulle komme fra dækket så kan carkassen være gået i stykker men det giver en mere vuggende kørsel ved lav hastighed og rystelser ved høj hastighed.
Hvis det er en defekt støddæmper så vil det kunne ses på dæksliddet den slider dækket pletvis og mærkes især hvis man kører over et hul i vejen.
Hvis det skulle være en defekt gearkasse så kan man som regel mærke det på gearstangen og det kan være svært at skifte gear og ikke sjældent er der også en snurrende lyd.
Hvis vi kigger på bagtøj og kardan så kan kardankrydset være defekt men så hopper kardanen og det mærkes tydeligt i hele bilen , bagtøjet kan være defekt i differentialet og lyder som om der er sand i.
Endelig er der trækakslerne der kan knokkelleddet være gået men det giver ikke rystelser i rattet og mærkes som regel når man drejer skarpt og med deraf følgende knæklyd.
Men du skriver at lyden kommer fra bagdækket og mærkes i rattet og det giver ikke umiddelbart nogen mening.
Du skal se og få den bil på værksted så hurtigt som muligt så de kan stille en ordentlig diagnose herinde kan vi kun gætte. -- Ja det er lige til højre benet.
Hvis lyden er opstået lige efter montering af nye dæk, så er det dem som er grunden til lyden.
Din mekaniker vil med garanti gerne skifte dem igen (og tage penge for det!) -- Du kan sige hvad du vil om alt, og vide hvad intet betyder! #12 - hehe nemlig
Det hører til de manglende muligheder for langt hovedparten af de danske bilejere, når skidtet begynder at lave unoder :)
Utroligt mange ting ville af almindelige mennesker hurtigt kunne laves selv for et minimum af penge, hvis disse bare havde en smule plads og værktøj til rådighed!..
Nogle ting har det dog desværre bare med at tage overhånd og udnytte/manipulere folks tegnebøger - og under bilreperationer/etc. er det da virkelig gået helt fløjten efterhånden!
Andre (hovedsageligt økonomisk involverede) kan selvf. ha` en anden mening :)
Fortsat god aften
Kim -- Nu jar jeg ikke hørt lyden, men har 2 muligheder.
1.
Din fælg er sandsynligvis skæv, og dit nye dæk kompenserer muligvis ikke nær så godt for det som dit gamle. Eller dækket i sig selv er skæv i karkassen.Det vil typisk vise sig ved rystelser i karossen eller styretøj, afhængig af aksel og bil. Det varierer meget mellem dæk og køretøj hvordan det spiller sammen.
I nogle tilfælde vil du dog ikke mærke ujævnheder, men du kan høre det som en periodisk rungen. Typisk i vådt føre, på sort blank asfalt og ved 50 kmt +/-. Intensiteten kan være skiftende afhængig af belastning på dækket i sving osv.
2.
Normalt skifter man ventil ved dækskifte, og skærer den gamle af. Ventil bunden ligger måske og rutcher med rundt i dækket. Overskudende monterings sæbe kan også samle sig i små kugler som kan give lidt ubalance.
Mulighed 1 er dog den mest støjende, og sandsynlige. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg kan da lige tilføje at afbalancering er vist ikke blevet nævnt det er absolut også en mulighed.
#14 hvis det er en skæv fælg så vil det kunne mærkes hele tiden og det er kun periodisk. -- Tusind tak for de mange svar!
Aller først, jeg smider den selvfølgelig tilbage til mekanikeren på mandag, var bare nysgerrig efter folks meninger. Det kunne jo være vi havde en gut eller to herinde, som havde oplevet det samme!
Dækkene er sprit nye, og blev bestilt pr. min henvendelse.
Rystelserne i rettet bemærkes, men er ikke vildere end, at det føles som ved kørsel på dårlig asfalt, grusvej eller lign. men mærkes kan det.
I starten var jeg sikker på det var underlaget jeg kørte på der bare gjorde det, men har selvfølgelig prøvet at skifte vejbane når det sker, sætte farten ned, og sætte farten op - det eneste der ændrer sig er selve hastigheden af lyden, men ikke lydstyrken. Derudover er der ingen ændringer i kørslen, når lyden kommer, alt 'føles' normalt - bortset fra lyden som kan beskrivesen som en helikopter dun-dun-dun-dun. Det giver sådan en rungen i kabinen, så selvom anlægget spillet på max. volume, så kan det høres, eller bemærkes.
Jeg har endnu ikke oplevet at det er sket på de første, eller sidste 20-30km af min ruten, og er derfor stadig usikker på om det nu kunne være underlaget? Det virker bare underligt at lyden komme fra bagenden/højrebagdæk, og kun varer 2 min, men jeg må høre hvad mekanikeren har at sige til det. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Mht. afbalancering og lign. må jeg melde pas. De blev købt med tilhørende stålfælg, og blev direkte monteret og skulle være klar. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men det er det bedste bud jeg har ud fra informationerne :D
Var det kun en lydgene som følge af en skæv fælge, så er mislyden meget afhængig af underlag og belastning, og kan derfor virke periodisk. Men hvis der er en mærkbar ubalance, så har du helt ret i at den altid vil være der, "typisk" ved 50kmt +/- og igen ved 110 kmt +/-.
Et skævt/ubalanceret baghjul kan nu også godt mærkes i rattet, afhængig af bil, undervogn og dæk.
Men eksempelvis kan et alpin 5 godt synge/runge en del fra lamellerne under de rigtige/forkerte omstændigheder, men kompenserer til gengæld godt for ujævnheder.
Alt vil dog være gætværk fra nogen her, da der er for lidt information, og ingen her har kørt bilen.
Man kan dog formode det er relateret til hjulet, da fejlet er opstået efter dækskifte. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #17
Som udgangspunkt afbalancerer man altid personvognshjul ved dækskifte, Så det går jeg ud fra er gjort :) Hvis de er købt som komplet hjul med nye stålfælge også, ja så burde de jo ikke være skæve.
Men det sker altså at nye dæk kan være lidt for skæve i kassen, og den kan være svært at balancere sig ud af. det kan give lidt rystelser, og specielt vinterdæk har en tendens til at "runge" også. Jeg kan dog ikke skrive hvordan det lige lyder, ligesom jeg heller ikke kan læse mit til hvad "don don don don" er :)
afhængig af situationen, så har jeg da først kørt en tur med kunden ved siden af, det kan gøre det lidt nemmere at udrede. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Min bil har samme problem, men sjovt nok er det kun når svigermor sidder lige over det pågældende hjul :):):)
(hyggekrogen) -- Med venlig hilsen Fatter
#20
Tak for en god morgengriner. Så løsningen er: Afinstaller svigermor ;)
Men til trådstater: Hvis problemet/lyden opstod da du fik nye dæk på, så er der noget galt med dem på den ene eller anden måde. Har du været inde på daekonline.dk og bestille dæk af mærket "Kenda"? De er tit fine, men det kan også være virkeligt lort.
Du kan evt teste det ved at sige til din svigermor at hun skal sidde i højre bagsæde. Hvis det så er det andet baghjul der "larmer" så er det pga din svigermor ;) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. fik du fixet problemmer ?
har samme problem lol -- #22
Det kan være hjullejet. Jeg skal ned og have skiftet mit på onsdag. Er det ved alle hastigheder du oplever det?
Min er værst omkring 60 km i timen. Efter 60 larmer det men ikke lige så meget. Det stopper med at larme når jeg drejer til højre... -- If you don't want to be, be the one who want to be a wannabe.. Jimminez: prøv evt at bytte om på for og baghjul i den side du syntes lyden kommer fra.
Så kan du få elimineret dæk/fælg som fejlkilde eller få det bekræftet. -- Hjulleje eller afbalancering -- Tjek for løse hjulbolte. -- lyder er der ved ca 50kmt og stopper efter 50 og så igen hvor der er højst ved 90kmt
det er helt nye stålfælge og dæk og skete lige efter jeg skriftede fra gamle vinterfælge og dæk -- #27 din bil skal spores, samme str dæk som før? -- Ja samme dæk størrelse -- #29 okay så skulle det være sært, er det billig dæk? Er det en dækmontør eller et autoværksted som har sat gummi på jernet? Prøv lige at mærk rundt på toppen af kanten af dækket om der er kraftig kant på, samme følelse som når du mærke kanten på dine bremseskiver og skal bedømme hvor slidt de er -- Jeg havde samme problem, det viste sig at afbalanceringen af mine hjul var helt off. Underligt at det betød det kun var kortvarigt det skete på hver tur og ikke konstant, men efter jeg fik nogle andre end quickpoint til at afbalancere, så var alt godt. Ps kan ikke anbefale dem, de har kun ramt korrekt 1/4 gange. -- Og en anden ting kan være, at hvis du kører tesla, så er der inde i sommerdækene nogle lydabsorberene materialer som kan løsne sig, og give oplevelse af vibrationer osv. -- #31 det er Nexen 155/65 R14 75T N'blue HD Plus
købt hos daekekspert.dk -- #34 prøv lige at tag hen hvor de afbalancerede de dæk, der er noget som ikke virker rigtigt. -- de ligger i Tyskland men tager den til min mekanikker --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|