Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
VVS-råd - justering af gulvvarmeAf Gigabruger bjQrnen | 05-10-2016 19:28 | 11531 visninger | 39 svar, hop til seneste
Hej hol,
Det her er vist et af de særlige tilfælde hvor jeg endnu ikke har kunnet google mig frem til en god løsning selv :-)
Jeg bor i en lille lejlighed med gulvvarme, og over sommeren har jeg bemærket at mit gulvvarmeskab har givet ret meget varme fra sig. Når jeg ser ind i skabet kan jeg se og føle, at alle telestater er lukkede, og at det kun er de 2 rør ind og ud der er varme. Jeg kan endda høre at der render vand igennem.
Det virker altså til at mit anlæg kortslutter sig selv, så det varme vand render lige direkte ud igen - og det koster jo et gebyr når fjernvarmevand ikke bliver kølet nok ned.
Jeg har på fornemmelsen at synderen er den hvide regulator midt i billedet. Men hvordan er det lige man indstiller sådan en bedst? nu står den f.eks. 6, og når jeg skruer den ned på 4 lyder det til at gennemstrømningen stopper. Men hvad er logikken lige her? og hvordan skal jeg indstille det her når det er sommer og vinter?
https://imagebin.ca[...] --
Sidst redigeret 05-10-2016 19:33
Det lyder helt korrekt, når ingen vand bruges, så afkøles der ikke noget. Så ingen fejl der.
Du skal fysisk holde på slangerne på returen og se om de er kolde/varme, varme betyder forbrug, og din termostat ser ud til at være skruet helt op?? Sort streg peger på 6 , det er helt vildt højt. du må have 40+ i gulvet hvis de andre er åbne (HVIS de er) -- Sidst redigeret 05-10-2016 19:42 Både røret ind og retur er meget varmt. Men regulatorerne på rørene der varmer gulvene har ikke været åbne i flere måneder, og de rør er kolde, så der er ikke noget forbrug i selve gulvene.
Så der må da næsten være noget galt når rørene der føder varmt vand ind til selve gulvkredsløbene er brandvarme, selvom der ikke er åbnet op for vandet ud til gulvene?
Men når den hvide regulator stilles for højt, f.eks. 6, hvorfor åbner den så for direkte forbindelse mellem indløb og returrøret?
-- Så længe din termostat er på 6+, så vil der cirkulere vand igennem frem til temp matcher vand temp. og når alle regulatore er lukket, så fiser det direkte ud igennem retur på gulvvarme anlæg. -- Sidst redigeret 05-10-2016 20:33 1: Regulatoren skal absolut ikke stå på 6. Det giver en meget svingende temperatur i gulvene. Den skal reguleres til, så fremløbsvandet til dine kredse lige akkurat er varmt nok til at holde lejligheden varm. Ved at sætte den på 6, så løber der brandvarmt vand frem i alle kredse, og så kommer kredsene (pga termofølerne) til at være lukkede det meste af tiden og varmen føres frem som "pulser" af meget varmt vand og så en lang lukkeperiode = svingende temperatur.
Skru den ned på måske 2 eller 2,5 her i starten af fyrringssæsonen og skru så langsomt op efterhånden som gulvvarmen ikke kan levere nok varme. Du kan f.eks. holde øje med telestaterne, om de står åbne hele tiden - så er det på tide at skrue lidt mere op. Og så skru ned igen i løbet af foråret. For høj fremløbstemperatur giver for svingende temperatur og for dårlig udnyttelse af varmen :)
2: Din pumpe er af en gammel dato. Du kan spare ret mange penge på at skifte den til en ny. Bare lige et tip ;-)
3: Der er to haner på rørene. Luk dem om sommeren, så er du sikker på, at der ikke render varme igennem. Men ellers har #3 helt ret: Når regulatoren står på 6, så vil den stå og lække vand igennem hele tiden. -- Sidst redigeret 05-10-2016 23:44 #4 Jeg har 6 faser, og gulvtermostat på 1+ (ca. 1.2) og det giver mig pt. 30,8g ud i gulvene, som alle står på samme tryk.
Der er vist også regler for hvor meget varme som må sendes ud i visse typer gulve, det ved #0 måske heller ikke efter overtagelse af lejemål, det burde udlejer nok have sagt, afhængig af gulvtype (beton/træ/mix)
-- Mange tak for forklaringerne!
Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det overhovedet er indrettet på den måde, så at vandet kan løbe direkte retur, når regulatoren på fremløbet af indstillet for højt. Hvis den "direkte forbindelse" var afspærret, så ville telestaterne jo sørge for at kredsløbet ikke sådan kortslutter om sommeren.
Jeg har faktisk boet her i over 6 år, men det er da fedt endelig at blive lidt klogere på det system. Om vinteren har jeg faktisk tit bemærket at laminetgulvene flere gange om dagen pludselig knager og brager, når de udvider sig pga. varme. Og det lyder jo som de symptomer som #4 beskriver, hvor varmen altså kommer som en kraftig "pulsen".
-- Så det må være noget med at cirkulationspumpen hele tiden holder gang i sit eget lille kredsløb her under gulvene, og når så temperaturen bliver for lav i det kredsløb, så sørger regulatoren/termostaten for at der kommer nyt varmt vand ind.
Alt det her kræver dog at telestaterne ikke er lukkede, så pumpen ikke står og render panden mod en mur mens alt det varme vand render direkte retur gennem den forkert indstillede termostat :-) -- Sidst redigeret 06-10-2016 01:19 Stop lige en halv.
Vi skal lige have noget på det rene.
Hvis begge rør (frem&kreatur) ud i gulvet er varme, betyder det ingen afkøling i gulvet. Dvs at selve gulvet er varmt nok. Eller for højt flow. (Fuld åben Telestater)
Selve din thermostat står for højt, men i dit tilfælde har det reelt intet med problemet at gøre.
thermoataten lukker for frem ind i shunten når retur ud af shunt har den ønskede temperatur som måske er ca 45gr ved niveau 6.
Jeg kan næsten med sikkerhed sige at det er dine Telestater som er defekte.
Nu kan jeg ikke lige se hvilken styring du har, men hvis pumpen er tilsluttet i klemmerne i styringen, så slukker pumpen når telestaterne er i lukket position.
-- --- Intel 4690k @4,9 --- Gigabyte G1 980Ti --- --
Sidst redigeret 06-10-2016 01:35 Selve thermostaten har intet at gøre med at der køre vand igennem hele tiden. Den styrer kun hvor meget varmt vand der skal lukkes ind via fremløb til shunt, for at nå den ønskede temperatur.
Så når retur vandet feks kommer tilbage med en højre temp end din thermostat er sat til, så blander shunten retur vand sammen med frem så der ikke kommer en højere temp end de indstillede niveau 6.
Om sommeren har man som regel også lidt gulvvarme på. Men hvis du vil lukke helt ned. Så luk den ene kuglehane og sluk for strømmen til styring. -- --- Intel 4690k @4,9 --- Gigabyte G1 980Ti --- #7
Så det må være noget med at cirkulationspumpen hele tiden holder gang i sit eget lille kredsløb her under gulvene, og når så temperaturen bliver for lav i det kredsløb, så sørger regulatoren/termostaten for at der kommer nyt varmt vand ind.
Alt det her kræver dog at telestaterne ikke er lukkede, så pumpen ikke står og render panden mod en mur mens alt det varme vand render direkte retur gennem den forkert indstillede termostat :-)
Ja det er stort set essensen af det.
Regulatoren er en trevejs-ventil, der enten kan sende returvandet fra gulv-kredsene ud i kredsene igen, så vandet står og cirkulerer hele tiden, eller den kan vælge at tage varmt fremløbsvand fra forsyningen og putte ind i kredsen (så stiger trykket i kredsene og der presses automatisk lidt lunkent vand fra kredsene ud gennem returslangen til forsyningen). Herved kan den holde en ønsket temperatur i det vand, der cirkulerer.
Pumpen er til for at få vandet i kredsene til at stå og cirkulere. Det gælder om at vandet skal cirkulere hele tiden (telestaterne åbne) fordi så får du en jævn varme over hele gulvfladen. Hvis der bliver for koldt, må du skrue lidt mere op for trevejsventilen for at regulere varmen lidt op. Bliver der for varmt, så vil termofølerne selv beordre telestaterne til at lukke, så temperaturen i rummene bliver som ønsket. Men hvis trevejsventilen er sat på fuld skrald, så får du netop det der med at der bliver for koldt, og så åbner telestaterne, og der blæses en ordentlig røvfuld skoldhed vand ud i kredsene en kort periode. Mange gulvtyper kan slet ikke holde til det. Eksempelvis har vi Alloc Klik-gulve (laminat) og de kan vist ikke holde til mere end 37 grader (så vidt jeg husker, kan godt være noget helt andet), så hvis man blæser 60 grader varmt vand ud i kredsene, så risikerer man at gøre skade på gulvene og katten får brændte poter og hvad har vi. Parketgulve (laminat) kan simpelthen krølle/revne og rigtige trægulve kan tørre så meget ud at de flækker. Badeværelsesgulve (f.eks. terrasso) kan også enten revne eller begynde at krakkelere i overfladen.
Når alle telestater er lukket, så står pumpen bare og trykker vand ind i en mur, som du siger. Pumpen leverer bare et konstant tryk (linjetrykket), uden at vandet bevæger sig.
Hvis du slukker pumpen og alle telestaterne, så er der ikke 100% lukket for varmen. Trevejsventilen vil stadig stå og forsøge at regulere vandet (der står stille i ventilen) til at holde den temperatur, du har valgt. Når ventilen så står og køler af og kommer under set-temperaturen, så vil den lukke op på et tidspunkt og vandet vil presses af linjetrykket fra forsyningen ind igennem ventilen og ud i returen indtil ventilen er blevet så varm, at den lukker igen. Så der står hele tiden noget vand og siver igennem.
Så alt i alt: Sluk for pumpen og luk for hanerne til forsyningen. Så er du sikker.
Og ja: En pumpe kan risikere at gå i stykker (sedimentere i løberens lejer) når den står slukket, men besparelsen i strøm ved at slukke den halvdelen af året overstiger langt (!!) den indregnede risiko for at måske at skulle skifte pumpen - og worst case hvis den går i stykker: Så tjener en ny pumpe sig ind på 2 år bare i sparet strøm alene ;-)
Edit:
Lige et pro tip:
Når du starter varmen op igen efter sommer, så sæt pumpen på fuld gas og lad den køre et døgns tiden sådan. Undervejs så åbn og luk lidt for automatudlufteren (cylinderen med den lille drejelige kappe helt øverst), så du får luft ud af systemet. Ellers kan der stå luftlommer i slangerne, som reducerer effektiviteten af gulvvarmen (kolde pletter på gulvet eller dårlig cirkulation i nogle kredse). Når du har gjort det, så luk for automatudlufteren, så den ikke står og trækker luft ind i systemet og skru pumpen ned på en lav setting. Hvis temperaturen er sat rigtigt på trevejsventilen og der ikke er luft i systemet, så behøver pumpen kun køre på aller laveste setting. -- Sidst redigeret 06-10-2016 08:25 #7 Tak for den grundige forklaring! Det er da et ret spændende fag det her. Føler mig nærmest motiveret til at springe ud som VVS'er nu :-)
Opfølgende spørgsmål: Ville det ikke være "pænere" hvis der sad en ensretter/kontraventil, så der under ingen omstændigheder kan løbe vand direkte i returløbet? -- #11 Du har allerede en ensretter ved termostat, så retur fra slangerne/kredse kan køre i shunten og mixe varmt+koldt. Jeg tror ikke det giver mening at sætte ensretter på retur bare fordi du slukker pumpe og din primære skubber det ned forbi på tilbagevejen fra andre(vvb/radiator), jeg tror det har lettere ved at køre forbi, når gulvet er slukket. hvis der ikke findes andre strenge til vvb/radiator så burde det nok slet ikke ske og som tidligere nævnt så er problemet måske defekte regulator(termoaktuator er vist mere korrekt) -- Sidst redigeret 06-10-2016 14:17 #11
Hvis du vil have en returventil på, så skal den sættes på det rørstykke, der forbinder returløbet (bagest inde mod væggen) og trevejsventilen. Det rørstykke er jo bare en integreret del af den færdigtsamlede mixer, så det går ikke. Samtidig så skal alle telestater være 100% tætte, så det ikke kan sive baglæns gennem systemet. Og det er jeg ikke sikker på, de nødvendigvis er.
Det er langt nemmere bare at lukke for hanerne, når du lukker for varmen i foråret. ;-)
PS: Jeg er ikke VVSer men bare en interesseret ingeniør, der har tæppebombet diverse VVSere med spørgsmål, som har givet dem grå hår på hovedet :D -- Sidst redigeret 06-10-2016 15:08 Der sidder kontraventil i shunten som kun kan lade vandet løbe fra dine returslanger og op i fremløbsslangerne for at blande vandet til den ønskede temperatur.
Når telestaterne er i lukket position, kan der ikke løbe noget som helst igennem dem. Dvs slet ingen cirkulation.
Om så din shunt thermostat står på maks, så vil der stadig være lukket for cirkulation. (Ingen varme i gulvene).
Netop derfor sætter man pumpen til i gv styringen, så den ikke bruger unødig energi.
Jeg roder med netop de problemer dagligt. Og især nu her hvor der begynder at skal fyres op.
-- --- Intel 4690k @4,9 --- Gigabyte G1 980Ti --- #11 Hvis du alligevel har kørt med det i mange år og aldrig før haft problemer, og regningen for varme er normal som du ser det, så er det galmatias at sætte ensretter på retur, når det ikke er normalt eller dine omstændigheder er, dette skal på, fordi dine pumper kan cirkulere modsat eller der er andre årsager. Det lyder ikke til at være tilfældet så spild af penge. Bare gør som tidligere sagt, sluk pumper om foråret så kommer vandet ingen vegne der.
Den mindste cirkulation og vand vil frem den letteste vej, er det ned om ved retur fra gulvvarme så gør den det, er det tilbage hvor det skal ud igen, så er det letteste vej frem. Der skal skubbes før det bevæger sig nogen steder hen ;)
En ting er sikkert, det er ikke normalt med ensretter på den position.
Men klart, vvs'ren vil sikkert gerne tjene penge, og kunden bestemmer :) Hvis du altså ikke spørger ham pænt til råds omkring det først, for spørger man ikke, så gør vvs'en det du beder ham om.
-- #13 hvorfor er det så vigtigt at telestaterne er 100% tætte ifm. med en ensretter fra retur og ind i trevejsventilen?
#14 Hele mit problem er jo, at når termostaten er åben samtidig med at telestaterne er lukkede, så render der vand direkte fra fremløb til returløb. Altså den forkerte vej gennem shunten. Så hvis der er en kontraventil et sted må den vel være defekt.
#15 Jeg betaler 380 kr om måneden for varme og vand, med 42 kvm og 2 personer i husstanden. Men ja, jeg vil vist ikke til at lave nogen strukturelle ændringer så. Fremover må jeg så være opmærksom på at det kræver justering flere gange om året, og at telestaterne helst skal være åbne hele tiden. -- #16
Vandets forløb er sådan her (mener jeg)
Varmt vand -> termostat -> Termostat åben -> Vand sendes ind og mixes med retur vand fra kredse og op forbi pumpen (ensretter/kontraventil sikrer varmt vand ikke løber direkte igennem til retur men op til pumpen)
Termostat lukket -> retur vand, hvis kredse åbnes, løber igen forbi pumpe og ud i kredse, er disse så lukket ved retur, så stopper fremløb, og det løber ikke op til pumpen men den letteste vej, ud gennem retur slange.
Alle Kredse lukket/tætte og termostat lukket, så er der intet varme på retur slange, kun det som kunne komme fra anden ende (radiator/vvb), hvis det blandes på retur, så kunne det nok ske, vand løber jo den vej som er lettest.
Ved gennemløb:
- pumpe tændt 1 kreds defekt, termostat tester temp, åbner når nødvendigt og kører pumpe, så trækkes det altså rundt helt som planlagt i shunten.
ELLER
- pumpe lukket, kreds defekt, pumpe(eller trykket) udenfor anlæg kan skubbe varmt vand igennem og op igennem pumpe som dog ikke trækker rundt, trykket fra anden pumpe/vand i system gør, løber igennem der hvor kreds er defekt og telestat(aktuator) er lidt åben og vand kommer altså ud af telestat og kører pumpen ikke , så løber det ud via retur slange.
Så prøvede jeg lige at spendere lidt på forskellige forklaringer med samme mål :)
Måske kan #14 bedre beskrive, hvis man gider :)
NOTER: Jeg aner ikke om cirkulations pumper er åbne, når de ikke får strøm. Det ændrer jo min forklaring en del, så antaget at de er åbne men ikke noget som trækker vand igennem. -- Sidst redigeret 06-10-2016 19:33 #17 fint beskrevet:-)
En slukket pumpe står bare åbent. -- --- Intel 4690k @4,9 --- Gigabyte G1 980Ti --- #16
#13 hvorfor er det så vigtigt at telestaterne er 100% tætte ifm. med en ensretter fra retur og ind i trevejsventilen?
Hvis du sætter en kontraventil, så der ikke kan løbe vand fra forsyningen (varmt) gennem trevejsventilen tilbage til returen (kold) til forsyningen, så kan vandet stadig løbe den anden vej rundt. Altså forsyning -> trevejsventil -> gennem pumpen -> ud i kredsene -> gennem telestat-ventil -> over i returen og tilbage.
Det forudsætter naturligvis, at telestaten enten står åbent eller den ikke kan lukke helt (lækker). Så en derfor fungerer det kun med en kontraventil, hvis telestaterne lukker helt. Jeg har selv et vrøvl med en af mine telestater: stuegulvet bliver varmt også selvom der ikke burde løbe vand i kredsen. Den må have sat sig på en måde. Det skal jeg have fikset ved lejlighed. ;)
Den pumpe, du har, er en UPS(2) fra Grundfos. Det er, som de fleste cirkulationspumper, en centrifugalpumpe. Når sådan en pumpe slukkes, så leverer den ingen trykforøgning, men står bare åbent for gennemløb i begge retninger. -- Sidst redigeret 07-10-2016 08:29 Jeg har et oliefyr som er tilsluttet gulvvarme i underetagen (1. sal er der radiator).
Da vi ikke syntes vi kan styrer gulvvarmen har skruet næsten helt ned på den trådløse termostat. Men nu er den begyndt at varme mere og mere og vi har skruet helt ned på termostaten og der er omkring 22-23 gr. i stuen - det er selvfølgelig varmt nok, men vil have den næsten slukket.
Og - måske er det indbildning - virker det som om at når det har været varmt at den selv har skruet ned. De andre rum med gulvvarme er fortsat lave i temperatur.
Hvad kan det skyldes at jeg ikke kan få temperaturen ned i stuen ?
Ser frem til at høre
Kim -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. På forhånd undskyld for at vække en meget gammel tråd (men på en måde var det#20 der gjorde det først)
Jeg har (også) noget gulvvarme, hvor jeg ikke helt forstår hvad der sker. Så her er et par spørgsmål (jeg prøver lige at uploade lidt billeder om lidt) :
Telestaterne der er trådløst forbundet til selvstændige enheder på væg i hvert rum i kælderen) styrer de, at varmt vand kan løbe frem til hvert rum? Eller styrer de, at vandet ikke kan "løbe ud" så længe der er varmt nok i hvert rum?
Min pumpe til gulvvarmen er sluttet til samme styreboks som alle Telestaterne. Betyder det, at den kun kører når min. en af Telestaterne "kalder på varme / er åben"?
Der er en termostat lige ved pumpen, der med en lille tråd er forbundet til fordeler røret med udtag til de fem rum i min kælder. Det er fordeler røret, hvor Telestaterne IKKE sidder. Hvad er det den styrer? Hvad på jeg sætte temperatur på? Den har angivelser i grader (45, 48 etc).
Jeg har støbt betongulv, der er malet med epoxy i alle rum.
Håber på at blive lidt klogere. Der er i hvert fald nogle af de tidligere svar, der er ret omfattende (om end lidt svære at forstå for en fuldstændig noob).
Mit primære problem er, at når jeg fyrer godt op for varmen i alle rum i kælderen kan jeg ikke få tilstrækkeligt med varme i radiatorerne på første sal. Endvidere åbner Telestaterne først når jeg sætter temperatur på ca 25 grader, selv om der helt klart er væsentligt koldere i de enkelte rum. Følere mærker luften. De har ikke forbindelse til gulvet. -- Billeder til #21
https://imgur.com[...]
PS Beklager slåfejl og nogle lidt underlige autokorrektur ændringer. Det gik lidt hurtigt, og så er en telefon ikke optimal til at skrive en længere tekst. -- Sidst redigeret 12-05-2019 12:52 #22 Har du kontrolleret at allle ventiler ved termostaterne kan åbne og lukke uhindret? Det oplever jeg er det der oftest forhindrer centralvarmesystemer i at fungere optimalt. Specielt ifm med skift mellem årstiderne. -- #23 ja, de fem telestater / ventiler kan åbne (toppen hæver sig, og der kommer en blå ring til syne) og lukke. -- #24
Sidder er ikke en termostat ovenpå ventilen ? Den skal af så man kan se ventilsplitten. Kender ikke helt til de nyeste elektroniske systemer. Men sådan fungerer de almindelige analoge termostater. -- https://m.imgur.com[...]
Jo de fem termostater sidder hver oven på sådan en spilt lige som en alm radiator. Alle fem små splits kan (når jeg fjerner telestaterne) trykkes op og ned med fx en lille hammer.
Altså sådan en her ca sidder under hver telestat.
https://www.lavprisvvs.dk[...] -- Sidst redigeret 12-05-2019 16:43 Når et rum "kalder på varme", så åbnes ventilen til den sløjfe der er til det rum.
Samtidig starter cirkulationspumpen, så vandet kan cirkulere.
Ventilen åbner formentlig på afgangssiden.
Termostaten med tråden ind i røreret, benyttes til at måle temperaturen på den overordnet gulvvarme sløjfe, og åbner/lukker for kedelvandet alt efter hvad den er sat til af temperatur, og temperaturen på gulvvarmen.
Det er ikke utænkeligt, at din varmekilde ikke kan levere varme nok til, at alting kører for fuld udblæsning. Det kan det heller ikke hos os, hvis jeg starter alle radiatorer på vores første sal.
Det er, efter min bedste overbevisning, ret sjældent det er tilfældet. Men det skulle gerne være sådan, at der kan holde varme på alle steder, til en fornuftig temperatur.
Naturens love siger dog, at de steder der ligger først på varmestrengen, får først.
Gulvvarme og radiatorer kører ikke på samme kreds, men samme varmekilde. -- http://hamdentykke.dk[...]
http://onsdagssnegl.dk[...] #27 Tak!
Det giver god mening. Problemet opstår typisk ved meget store fald i temperatur, som det har været tilfældet for et par uger siden.
Som jeg læser nogle af de tidligere svar kan det være en god idé, at sætte termostaten, der lukker det varme kedelvand ind i gulvvarme anlægget relativt lavt.
Vil det hjælpe på, at gulvvarme anlægget så ikke "stjæler" alt det varme vand fra varmeveksleren? Da gulvvarme anlægget er lige ved varmeveksleren, men radiatorerne på 1.sal er længst væk. -- Har du prøvet at kikke på thermometre på selve fjernavarme forsyningen?, Hvad er temperaturerne der.
Hvad er frem og returløbs temperatur?
At der er en pumpe indikere for mig at der er en varmeveksler i mellem fjernvarmen, og det vand som cirkulerer i centralvarmen dit hus.
Det vil også forklare shuntventilen, så pumpen ikke dør. Så måske er det bare en sjat varmt vand som cirkuleres rundt i et par rør og din fjernevarmeveksler. Denne kræves der ikke meget fjernvarme til at holde varm.
Den pumpe skal måske også også cirkulere varmtvand til opvarme din varmtvandsbeholder.
SÅ hvis du slukker den, ender du med billige kolde brusebade.
Et anlæg uden fjernvarmeveksler, bruger normalt trykket i fjernvarmen, til drive vandet rundt i rørene, og har dermed ingen pumpe.
Den nævnte pumpe kan måske også være til at cirkulere dit varme vand.
Disse systemer kan strikkes sammen på flere møder, afhængig af hvor du bor i DK. I Køvenhavn er der generelt varme veksler på. I Odense, Ringe og omegn, kørers fjernvarmen hele vejen ind i huset -- #29 Jeg bor i København, og der er - som du beskriver - en varmeveksler, der fører det 60-70 grader varme fjernvarme vand forbi mit eget lukkede kredsløb. Mit kredsløb indeholder så en varmtvandsbeholder, et radiator system (1.sal) og et gulvvarmeanlæg (kælderen). Der er lige monteret hel ny pumpe på radiator anlæg (og det varme brugsvand antager jeg - hvordan skulle der ellers komme varmt vand til bruser på 1.sal?).
Der er så en selvstændig (gamle) pumpe til gulvvarme strengen.
Når det varme fjernvarme vand har varmet brugsvand i varmtvandsbeholder og de to strenge med (radiatorer og gulvvarme) løber det ud igen med ca 40 grader.
Ikke helt god afkøling, men anlæg er fra 1997 så det er måske ok. Gulvvarme er vist først etableret for ca 10 år siden. -- Hvad er shunt ventilen?
Er det termostaten med angivelse af grader? -- Sidst redigeret 12-05-2019 19:40 #32 Tak, det ligner ret godt min installation.
Men stadig, hvad er shunt ventilen? -- Sidst redigeret 12-05-2019 19:46 #26
Kom til at svare i en anden tråd -Derfor komemr mit svar lidt forsinket :-)
Hmm Så kunne det være enten:
1. Fremløbstemperaturen i centralvarmesystemet (40-45 grader i forår/efterår og 45-60 om vinteren afhængig af hvor koldt det bliver for radiatorer). Gulvvarme behøver generelt ikke så varm en fremløbstemperatur som radiatorer for at opnå samme opvarmning af rummet.
2. Termostaterne der er defekte og ikke aktiveres når de skal
Her du mulighed for at se hvad vandet der ryger ud i radiatorer og gulvarme er ? (fremløbstemperatur til centralvarmesystemet).
I de varmesystemer jeg har hjulpet familie og venner med at justere har flg været gældende (efter anbefaling fra HoFoR):
- Temperatur i varmtvandbeholder - 55 grader (test ved at tænde for vandet på den hane længst væk fra systemet og lad løbe et stykke tid, mål da temperaturen der skal være mindst 50 grader)
- Temperatur for fremløb i centralvarmesystemet:
?- Forår/efterår: 40-45 grader
?- Vinter: 45-60 (afhængig af hvor kold vinteren er) -- #34
Anlæg frem 55
Anlæg retur 40
Varmt vand har jeg altid oplevet som varmt nok, og aldrig helt stolet på måler (der typisk viser 40-45 grader, men også nogle gange væsentligt lavere). Måske falder temperatur ifølge måler, hvis jeg ikke har tændt for noget varmt vand?
Jeg er ikke lige klar over hvor smart den måler temperatur for varmt vand. -- Når du skriver anlæg frem -og retur hvad er det så mere specifikt du mener?
Er det temperaturen for det vand der løber ud i radiatorerne som vist på et termometer i centralvarmesystemet? For så virker det utroligt varmt sat med tanke på at det næsten er sommer. Man skal jo justere varmen i løbet af året for at systemet og pengepungen har det bedst.
Har oplevet VVSere og ingeniører kalde tingene noget vidt forskelligt. Så vil bare være sikekr inden jeg svarer noget der måske er vrøvl :-)
-- #36 Jep, det er målere direkte ved varmeanlæg. Det er blot nogle dymo klistermærker, der beskriver at det er anlæg frem og anlæg retur. Det kunne jo meget vel være en amatør som undertegnede, der har sat de klistermærker på. Jeg er i hvert fald hverken VVS'er eller har noget der ligner en naturvidenskablig baggrund.
Derfor også mine mange dumme spørgsmål!
Jeg synes dog, at jeg allerede har fået mange gode og fyldige svar, fyldt med forklaringer og argumenter jeg kan forstå (selv med min stærkt begrænsede viden på området) -- ... men giver det ikke meget god mening, at mit "anlæg frem" kan sende noget varmt vand videre, der er 5 grader koldere end det fjernvarmevand, der er sendt ind i varmeveksleren?
Jeg vil da foretrækker, at ikke alt for meget varme/energi går tabt før end det kommer rundt i mine to varmesystemer (gulvvarme + radiatorer) -- HoFoR har en pdf et sted på deres hjemmeside med sådan et stort flot diagram over fjernvarmesystemet med forklaringer på hvad der er hvad osv. Hvis du kan finde den er der også en masse godt at hente dér :-).
Det jeg oftest oplever er ventilsplitter der sætter sig fast eller termostater der går i stykker. Justerer fremløbstemperaturen til hele centralvarmesystemet 2 gange om året så både forår/efterår og vinter har optimale temperaturer. Temperaturen til varmtvandsbeholderen står altid på det samme så vande ti hanerne er varmt nok til at dræbe legionella. Ligeledes lukker jeg for "sommerventilen" om sommeren. Men lader pumpen køre så der bare kører tempereret vand rundt i radiatorerne.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|