Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
ElbilerAf Elitebruger Seje | 30-08-2015 17:26 | 2997 visninger | 30 svar, hop til seneste
Hej alle sammen!
Jeg tænkte på om der er nogen herinde der har en elbil, eller kender noget til at eje en?
Min kære fatter overvejer at købe en Tesla Model S, men han er lidt bange for at der ikke er ladestationer, og om hvor besværligt det er, mht. tid og så videre.
Har I haft nogle problemer, eller kender til nogle forfærdelige problemer ved elbiler? --
Et godt sted at starte ville være her: http://teslaforum.dk[...]
Så vidt jeg ved, at der kun en Supercharger i Middelfart, men ellers kan man lade ved diverse større butikker og arbejdspladser, samt derhjemme :) -- Hvis jeg var din fatter, ville jeg se at få fingeren ud i hvert fald.
Fra næste år kommer der nemlig afgift på, magen til de normale biler.
Her kan du se Tesla Supercharger-stationer i DK:
http://www.teslamotors.com[...] -- Sidst redigeret 30-08-2015 21:23 0#
Min fatter købte en Tesla S P85 (470hk) tidligere på året(Med ALT i udstyr!!) - Lad mig starte med at sige at ladning/rækkevide er INTET problem.
Hjemme i garagen lader den ca. 60km/timen - på de gratis lade-stationer lader den med 400A og 450V - der skal man satme ikke stikke dilleren ind :-)
Rækkevide bliver aldrig et problem hvis man bare planlægger en lille bitte smule - som en gang i mellem når man kommer hjem så lige smide stikket i - så har du lige 500km til næste dag.
De gamle kørte til Skagen tidligere på året - og der tog de en pause ved en lade station - som man nok alligevel havde gjort ved tanksstationen. Dette var dog ikke nødvendigt da der var masser af strøm tilbage men de havde brug for at strække ben og så kunne man jo lige fylde gratis strøm på.
Dem som piver over rækkevide ANER ikke hvad de snakker om eller er pisse misundelige!
Med hensyn til Performance og "nice-ness" bliver det simpelthen ikke vildere. Bilen står for mit vedkommende til fri afbenyttelse og har efterhånden kørt mange km i den.
Det er og bliver den fedeste vogn jeg nogensinde har kørt i!
Man behøver ikke nødvendigvis at rykke fra 0-100 på 3 hele tiden. På autopilot på motorvejen er en også eminent det samme med alm. "cruise"
/mvh -- IDGAF! --
Sidst redigeret 30-08-2015 21:35 #3 - Er misundelig :P
Det er altid dejligt at høre at folk har købt sig en Tesla, så de kan blive mere "mainstream" og forhåbentlig åbne et marked for billigere elbiler.
Men nu må vi se hvad regeringen gør. De sætter sikkert afgiften op, når de ser der er penge at hente ved salg af elbiler. Der vil sikkert ske det samme som da skete med solcellerne. Hele den industri er da rimelig død i forhold til dengang regeringen ikke havde afgifter på dem? -- En Tesla er en super fed bil ingen tvivl om det, og jeg kunne da godt tænke mig én.
Men jeg ved ikke om jeg vil gå så vidt som at sige at der ikke er problemer med rækkevidden. Måske kommer det af geografiske forskelle, men der er ingen tvivl om at en Tesla er den længste lort i kummen, og kan sætte de fleste biler til vægs. Og alligevel så bliver man aldrig overhalet af en Tesla på motorvejen. Jeg kører ikke stærkere end man må i min Datsun Qashqai og kan kun formode at de mange Tesla´er jeg overhaler snegler sig af sted grundet strømforbruget.
I hvert fald ville jeg - havde jeg en super potent elbil - give den noget mere at leve af hvis ikke rækkevidden er et problem. Og hvorfor skulle man ikke det? Brændstoffet er nær gratis i modsætning til tid. -- Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic
- Arthur C. Clarke (1917-2008) #5 Kunne det tænkes at de overholder fartgrænserne? -- Google is your friend
Tag altid BACKUP!! #6 Sikkert - men det gør jeg jo også.
Det er bare påfaldende at folk som kører super el-bil de samtidigt kører 20-30 km langsommere på motorvejen end man reelt må. -- Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic
- Arthur C. Clarke (1917-2008) --
Sidst redigeret 31-08-2015 09:25 #7 Ok, ja så kan det tænkes at deres GPS siger der er 20km til målet og deres batterie siger der er strøm til 19km :-)
Jeg har også set flere Teslaer på motorvejen, de har dog alle kørt 110 eller lidt hurtigere :-) -- Google is your friend
Tag altid BACKUP!! Jeg hader folk der kører under fartgrænsen. -- i7-5930K, 32GB, Titan X SLI, Asus PA328Q 32" 4K. #5 - En Tesla bruger en del mere strøm når der bliver trykket i bund. Specielt hvis du ikke overholder fartgrænsen. Jeg har dog ikke hørt nogen sige at de er nød til at kører langsommere end den angivne hastighed.
Er forresten selv blevet overhalet af Teslaer på motorvejen, ved 130 km/t hehe -- Mig bekendt er Tesla model s vist blandt de elbiler med den længste radius før batteriet er dødt og derfor blandt de mest brug bare af slagsen. Men som andre elbiler bliver batteriet vesenlig hurtigere tømt når der trædes til på speederen end ved lavere hastighed.
Hvis man er toldmodig og kan leve med snegle fart, kan en tesla komme over 700 km på en opladning som de her gutter har gjort det. De har så også hold en hastighed på kun 40 km/t...
https://www.youtube.com[...]
Så er spørgsmålet om man vil være sig selv det bekendt eller man når at blive hævet ud af bilen og gennem banket af en folk sure trafikkanter som har været fanget bag en den sidste time eller 2 med 40 km/t... -- I7 920 4 GHz|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 970 SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB #9 Det er mig der kører 100km/t på motorvejen i 130km/t zone ;-) Jeg kører langt pr liter og kommer ikke meget senere på job. -- i5-4690K, 8GB ram, R9_280. #9 Jeg hader folk der ikke kan holde sig under fartgrænsen. Og så vræler over bøder bagefter. -- #11 - Det er helt rigtigt, men så er den til gengæld meget økonomisk når det kommer til bykørsel.
En rækkevidde på 700km er dog ikke nødvendig, da der stortset er en Supercharger inden for rækkevidde. -- #14
Tja det syntes jeg lige du skulle regne på end bare at antage det.
En nissan leaf koster ca 65 kr at lade op, har en rækkevide på 130 km, hvis du laver regnestykket, så vil du se, at det ikke er bedre, end de nye effektive små biler.
Så skal man også tænke på, at levetiden for en batteripakke er 5-10 år, og de mindste af dem, koster 50000, så jeg tør slet ikke tænke på, hvad de koster til en tesla.
Så er det heller ikke en bil man køre på ferie i, hvis man køre til syd europa, da det jo ikke bare tager 5 min, at fylde op.
når det så er sagt, så er teslaen en rigtig fed bil, men om man spare noget på el biler i det lange løb, har jeg svært ved at tro på. -- 15
Fordelen ved Tesla er gratis ladning på deres standere.
Jeg bor 5 minutters kørsel fra sådan en, og kan den lade min bil fra 20-80% på tyve min, er det ikke en dårlig måde at spare 250 kr i el, for en halv times "arbejde" - skattefrit tilmed. -- Not working is defined as your PC being reduced to a slab of molten metal and plastic. If thats not the case, be more specific! #15
Så du vil sidde og glo 20 min i din bil, mens den bliver ladet op?
Nu er det heller ikke alle der er så heldige at have det så tæt på, og yd og mere skal du tænke på hvad sådan en ladning gør ved batteriet. -- 15# + 17#
Jah... det kan man sagtens. Når vi er på tur og alligevel skal ud og strække ben så er bilen jo bare i laderen.
Alm. hverdag sætter man jo bare vognen til engang i mellem derhjemme og så har du en "fuld tank" næste dag.
Der er 8 års garanti på batterierne i Teslaen - der er ikke nogen vægtafgift og service er YDERST begrænset da der er så få ting der kan gå i stykker ift. motoren på en alm. bil.
/mvh
-- IDGAF! Nu koster de også 600000, man får en rigtig lækker bil til 300000, og så er der 300000 til brændstof.
Jeg bruger 4000 i måneden i brændstof, og køre ca 160 km om dagen, hvis jeg købte en ny bil til 300k, så ville jeg kunne køre i 6 år og 3 måneder, for de sidste 300k, hvor det også vil være at du skulle til at skifte batteri i din tesla, og med de nye finansierings aftaler, kan man få evt reparationer med ind under, for næsten ingen ting.
Og regnestykket går kun op, hvis du kun lader gratis hver gang.
Kan bare ikke se fidusen, så længe elbiler er så dyre. -- #15 -
1. https://www.clever.dk[...]
2. http://cleantechnica.com[...]
Du har 8 års garanti på et Tesla batteri. Efter 8 år, kan man vel godt antage at prisen på et nyt er faldet og der måske er kommet endnu bedre batterier? Batteriet kan også stadig virke helt fint efter 8 år.
3. Du kan sagtens kører til Sydeuropa i en Tesla. Det kræver bare lidt planlægning ;)
Man holder vel også pauser når man kører til Sydeuropa? Så kan man jo passende lade på bilen imens.
4. Synes du skulle regne på det, end bare at antage det :P -- Tesla'erne er jo en milepæl inden for personlig transport. Det kan godt være el og batterier, ikke er fremtiden. Hvem ved?
Det er jo en skændsel at sammenligne Tesla model s til 600.000 med biler til 300.000. Model s har superbil 0-100 KMT. På linje med porche 911 turbo s. Den er en fantastisk luxoriøs cruiser på linje med Mercedes s klasse, BMW 7-serie, Audi a8 osv. Dog koster disse luxus flydere 2 mio. UDEN de store motorer og udstyr som kan konkurrere med model s.
Desuden har model s baggerum på størrelse med en stationcar.
Den store batteri pakke til model s koster ca. 250.000 men holder 8 år. De har opdateret roadster modellen. Samtidig med udviklingen af nye batterier, og de passer alle i de første årgange. Dermed kan roadsteren opnå rækkevide som model s.
Husk på at vi snakker en bil til 2 millioner med afgift. Batterierne er dyre ja. Men der er altså ikke særligt meget andet som slides på og simpelt opbygget. samlignet med en brændstof motor.
Med de værkstedsudgifter og reservedele priser som andre biler i 2 millioner+ segmentet oplever. Er 250.000 på 16 år ikke slemt. -- #20
Godt nok de giver 8års garanti på batteriet, men det er stadig ikke nok.
Det kan godt holde mere end 8år ja, men det holder med garanti ikke 15, og har de specificeret, hvad deres garanti om fatter, eller er det bare funktions garanti?
Det kan man godt, men det er yders upraktisk, at skulle til at undersøge, om der er lade stationer, alle vegne man køre.
Jeg har skam regnet på det, og det kan overhovedet ikke hænge sammen...
Syntes selv du skulle bruge den beregner, for sætter du en diesel bil ind, som køre 22 km/l(hvilket ikke er noget specielt for diesel i dag) og bare gennemsnits danskerens km om året, hvilket er 16000, så vil det være dyre fra dag et, at køre el bil.
#21
Den teknologi har været der i mange år, gm havde også gang i noget for 30 år siden, men droppede det igen.
Det syntes jeg så ikke, man kan få mange rimeligt lækre biler til omkring 300k, men du snakker vist også kun ud fra billeder af teslaen, for da jeg kom ind i en, blev jeg ikke synderlig imponeret af bygge kvaliteten, interiør der giver efter bare man kigger på det, den ser flot ud, men skulle også gerne føles som kvalitet, og der blev jeg lidt skuffet.
Det er korrekt at den har nogle rigtig gode accesartions præstationer, men der stopper ligheden mellem den og super biler altså også.
Det er jo fuldstændigt underordnet hvad de har, du skal jo stadig betale i dyre domme for det, du kan jo få lavet alt på din bil, hvis du vil betale for det....
Hvis du dybt seriøst tror at det eneste vedligeholdelse der kommer på sådan en, vil være batteriet, så har du enten aldrig ejet en bil, eller også ved du bare intet om biler.
Der er selvfølgelig samme vedligeholdelse som ved andre biler, det eneste du har mindre på er motor, men et service en gang om året, skal den jo have alligevel, og de første 4 år koster 19000, det er jo vandvigtigt dyrt for service.
Og nu er de hyppigste reparationer på brændstofs biler, jo ikke på motoren, det er alt andet, som den også deler med en elbil, der skal laves, en motor holder for det meste bilens levetid, men nu er det jo så smart, at man i dag kan lave en all inclusive aftale når man køber bil, som dækker udgifter forbundet, i op til 6 år.
Og som jeg kan huske, var tesla ved at dreje nøglen, fordi de havde kæmpe problemer med deres biler, og havde alt for mange der gik i stykker, så de endte med at måtte give folk nye, fordi de ikke havde reservedele til dem.
Det vil aldrig være billigere at køre el bil i danmark, hvis man skulle købe den, skulle det være fordi man syntes den er fed, og for dens præstationer.
Hvor mange af jer, ejer rent faktisk selv en bil, for begynder sku at tvivle.... -- #22 - Det er jo en antagelse om batteriet stadig virker efter 15 år? Men hvor relevant er det egentlig også?
Der er indbygget navigation i bilen, så den fortæller dig præcist hvilke ladestationer du skal køre efter.
Jeg får det til en besparelse på 1.863 kr. om året ved at køre i en Telsa til en pris på 2,20 kr./kWh, kontra en diesel der kører 22km/l, 8 kr. literen. Udover dette er det gratis at oplade sin Tesla ved deres Superchargers, hvilket ville gøre besparelsen endnu større. -- #
Nu køber man jo typisk heller ikke en tesla fordi man skal spare penge men fordi man vil have noget legetøj . De gamle har 2 andre biler udover Teslaen men det er den de bruger mest.
Hvis man vil spare penge på transport er der andre alternative .
/mvh -- IDGAF! #23
HVORDAN GØR DU DET!!!!!
For selv samme beregner som du linker til, siger noget helt andet.
Amen altså da, kom nu ind i kampen.....
Jeg vil godt garantere at de batterier ikke fungere som nye når de er 15 år gamle, og jeg vil også godt garantere at der ikke er 300 km i dem til den tid, så ville det ikke være der, at de skulle skiftes for, at bilen stadig ville være brugbar.
Det er fint det er indbygget i navigationen, men det nytter jo ikke noget hvis nærmeste er 500 km nede i tyskland, og du kun kan køre 400 km vel.... Og når du har brugt deres ladere lover de også kun 270 km.
Du lyder som en der aldrig har haft bil før, og aldrig at skulle tage de ting til overvejelse, og du er jo håbløst naiv...
#24
Nemlig, det er ikke noget man skal vælge for økonomien eller for at være grøn, for så bliver man snydt.
Men er man ligeglad med det, og bare tænder på bilen, så er det jo sådan det er, og den eneste grund til, at købe den. -- Jeg må indrømme at de eneste elbiler der imponere mig indtil videre er Teslas egne modeller.
Sådan nogle som Peugeot Ion og Nissan Leaf er bare ikke kvalitet.
Så en test med Nissan Leaf hvor han blev nød til at slukke for alt i bilen (varme, radio osv.) for at have strøm nok til at kører turen han skulle kører på 150 KM.
Men Tesla ved hvordan man skal gøre. Det er virkelig kvalitet.
Der kører en 3 stykker rundt her i Lemvig kommune. -- Intel i7-4710HQ 2,50 GHz Quad-Core
16 GB ram
Nvidia GTX 980M 4GB
256 GB SSD og 512 GB SSD #19
Du kan da ikke sammenligne bananer med æbler?
En Tesla S er som #21 også angiver i klasse med Mercedes S-klasse, Audi A7/A8, BWM 7 serie osv. At du sammenligner den med en bil til 300k for så at sige så har du 300k til brændstof er jo helt absurd.
For at regne økonomien på en Tesla S skal du netop sammenligne den med hvad det vil koste at eje en af de overnævnte biler.
Du kan ikke nævne bare én bil til 300k som har samme komfort, køreegenskaber, udstyr mm. som Tesla model S -- #25 - Du aner ikke hvad du snakker om og har tydeligvis ikke sat dig ind i tingene overhovedet. Hvorfor gider du overhovedet diskutere noget du intet aner om?
Du aner ikke hvordan det kommer til at se ud med batterierne i fremtiden, så hold da kaje.
Det er ikke min skyld at du ikke kan finde ud at bruge beregneren...
Der er I.K.K.E 500km til den næste Supercharger når man kører ud af Danmark og ind i Tyskland... omg >_>
Du er håbløst kynisk... -- Først og fremmest er opladning intet problem. Og kun noget "benzin hoveder" bekymrer sig om. Når man får elbil, så er det tværtimod svært at forstå at man kunne leve med gammeldags biler, hvor man står en råkold morgen i regnvejr på tankstationen og er ved at komme for sent på arbejde fordi bilen er tom for benzin. Med en elbil er der hver morgen fuld tank. Og bilen er selvfølgelig varm eller kølet ned til 22 grader , da man via sin smartphone har startet varmepumpen. Har leaset og Kører selv i en Renault zoe.
Tesla er desværre blevet det eneste der kan tales om, når der skal tales elbil. Og ingen tvivl om at det er en lækker bil. Men det er de fleste biler til 700.000 kr. Og det er så mange penge at det for de fleste er umuligt. Der findes en masse billigere og gode alternativer. Renault zoe kan købes fra 162.000kr. Ved Renault lejes batteriet, så diskutioner om batteri udgifter er ligegyldige. Vw har e-up som har et optræk fra 0-80 km/t der er hurtigere en den nye golf GTI. Koster 182.000kr.
Den nye e-golf koster 287.000kr. Eller den hurtige golf gte med hybridteknik og 204 HK. Koster 426.000kr. Midt imellem er Nissan leaf. Er man bange for at eje, så kan man leje. Både avis og sixt tilbyder at leje. På dansk elbil support kan læses om hvorledes der kan lejes en Elbil til kun 2500kr/ mdr. http://www.elbilsupport.dk[...]
EON søger elbil ambassadør til den nye store 7 personers Nissan Evalia. Det kræver dog man kører i Aarhus, København, Bornholm eller Samsø.
sidste mulighed er at købe brugt. Disse kan købes og prøves her http://e-autohus.dk[...]
-- Sidst redigeret 11-09-2015 22:09 #26 den test du sikkert har "læst" må være den flere år gamle test, hvor en journalist af en eller anden grund valgte at køre til den vestlige del af Jylland hvor der dengang ikke var ret mange ladestationer. Oven i købet var det første generation leaf med en el varmeblæser som varmeapparat. Her kunne vedkommende så planlægge en strækning uden mulighed for ladning. Det var på forhånd givet at bilen måtte køre tør. At have læst om en Peugeot ion er fra samme tidsalder. Bilen var første generation elbil, og sammen med Citroën C-Zero og Mitsubishi imiev for længst udgået. Det var sjove historier fra gamle dage. Alle bilerne er veteranbiler teknisk set, og ganske umoderne.
--
Opret svar til indlægget: Elbiler
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|