Spørgsmål om vigepligt.Af Guru BoreBissen | 11-11-2024 10:20 | 1214 visninger | 32 svar, hop til seneste
Efter en årrerække uden bil, så har jeg fået mig en igen. Og da det er mange år siden at jeg har taget kørekort, så er jeg kommet i tvivl om vigepligt.
Det er nu sket to gange på kort tid at jeg har været ved at båtte ind i en anden bil. Begge scenarier er ens: Jeg kommer kørende på en større vej, bilen foran mig skal svinge ned af en mindre sidevej til højre, på denne sidevej holder der en bil og skal svinge til venstre, da bilen foran mig begynder at blinke til højre, så trækker jeg ud for at overhale den, i det samme begynder bilen på sidevejen at dreje til venstre.
Hvis skyld er det hvis vi støder sammen? --
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
Tillæg: Den lille sidevej har hajtænder. -- MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850 Den bil der svinger ud har ubetinget vigepligt ud til en stor vej. Men da bilen kan have svært ved at se dig bag bilen der er ved at dreje til højre, er det en god ide at være opmærksom på scenariet, og måske være mere klar på bremsen end ellers når den situation opstår. -- Jeg har lykkeligt fortrængt samtlige færdselsregler.
-Det er under alle omstændigheder en dårlig vane at overhale i et T-kryds.
-- Goats are better people Hajtænder er ubetinget vigepligt, så det er ikke dig der har vigepligten her.
I en reel sammenkørsel kunne jeg dog godt forestille mig at det ville blive et delvist delt ansvar, da man ved overhaling skal have en 100% sikker bane, hvilket det ikke vil være hvis en eller anden klaptorsk trækker ud.
Uagtet kan jeg dog kun anbefale at få et dashcam i bilen. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Umiddelbart tænker jeg det er hans skyld fordi han krydser ind på din bane og derfor skal være mere agtsom. Han skulle også gerne kunne se om trafikken har en sådan tæthed at du vil foretage en umiddelbar overhaling - altså du basicly har været oppe i røvet på den bil foran dig og for ikke at miste momentum foretager en overhaling. -- Sidst redigeret 11-11-2024 10:29 Det er ikke din skyld, men det kan jo være ligegyldigt hvis du er død. Kør forsigtigt :) -- Lad os antage at den bil der plejer at dreje til venstre, en dag beslutter sig for at dreje til højre - så smadrer du ind i ham under en overhaling.
Det ville se skidt ud.
Jeg er med på at hajtænder er lig med vigepligt, men du ligger bag en anden bil -og nogle bilister slås en del med det koncept der hedder orientering, de har travlt med at skifte musik eller telefonere eller ser nyheder på skærmen mens de kører bil.
Du kommer ikke meget hurtigere frem ved at overhale og bliver du bag forankørende, har du sådan set elimineret risikoen betragteligt.
Det der med skyldsspørgsmålet er sådan lidt ligegyldigt hvis den ene eller den anden bliver slået ihjel i en situation der sagtens kunne have været undgået. -- Goats are better people Tak for jeres svar. Jeg havde ret, dog lettere ufedt at have ret, hvis man ender i kørestol. Tænker, at jeg fremadrettet vil være mere påpasselig, og måske holde mig bagved den svingende bil.
Dashcam bestilt. -- MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850 Når man har hajtænder foran sig, så har man ubetinget vigepligt, så man derved skal tjekke om man kan køre ud. I den forstand vil det være den anden bil, der skal kontrollere, om vedkommende kan køre ud. Herved vil det være vedkommende skyld.
Dog er det nok afhængigt om din vej var fuldt opmærket spærrelinje eller ej, hvis din vej er, så må du teknisk set ikke overhale bilen, der svinger.
Dog i det, man overhaler bør man være ekstra opmærksom, i samme forstand bør man være ekstra opmærksom når man kører ud fra en vej med ubetinget vigepligt, da der ofte er grund til der ubetinget vigepligt -- #9 Yes, det fik jeg ikke skrevet i #0, men det er tilladt at overhale begge steder, hvor det var ved at gå galt. :-) -- MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850 Jeg havde en håndfuld nærdødsoplevelser på motorcykel i mine yngre dage - ni ud af ti i T-kryds hvor folk trækker ud fra hajtænder.
Det er en stående (dårlig) joke blandt motorcyklister at vi alle sammen har endestation i et T-kryds.
(Ja, altså.. korset er allerede oppe, ikk' å) -- Goats are better people --
Sidst redigeret 11-11-2024 10:49 #10 jamen så kan man argumentere at det er vedkommendes skyld. Du overholder reglen med spærrelinjen, men at vedkommende ikke overholder reglen med at vigepligt, som siger at man skal holde tilbage for begge sider, hvilket vedkommende egentlig ikke gør -- Rettet. -- Amd 3700x, MSI Unify X570 & RX6800 Gaming Z trio, G.skill 32GB, Samsung 990 pro, Corsair 750d & K95 & RM650x, Noctua U12S, AOC AG273QX --
Sidst redigeret 11-11-2024 13:10 Som allerede nævnt, har sidevejen ubetinget vigepligt..
Det er ikke ulovligt at overhale ved en sidevej, men det kan være uhensigtsmæssigt; For det er ikke en selvfølge at andre ikke laver fejl!
Det ville være vedkommende fra sidevejens fulde ansvar, at sikre sig at det er forsvarligt at køre ud.. Det vil det ikke være, når der er en bil bagved den der blinker fra, da han ikke kan læse dine intentioner.
Det er lidt et fælles ansvar at geberde sig i trafikken. Og som også nævnt, så er det et fedt at have ret, hvis man slår sig selv eller andre ihjel. -- Har også et spørgsmål til vigepligt.
I krydset her skal jeg lave et højresving som den røde streg.
https://imgur.com[...]
Lægger mig stort set altid i venstre side i udgangen af svinget, da jeg skal til venstre i et andet kryds længere fremme, og da især i myldretiden er det næsten umuligt at lave vognbaneskift senere uden at være en bisse.
Har prøvet flere gange at blive dutter af, af modkørende (blå streg) der også vil have venstre side efter svinget, og forventer at jeg tager højre side, og gør plads til dem. Nogle gange bliver vi begge nød til at stoppe helt op, hvor trafikken går i stå i nogle sekunder.
Er det mig der har misforstået reglerne? -- Sidst redigeret 11-11-2024 13:56 #0
Det er jo allerede klarlagt at du har retten på din side, så intet om det.
Det du skal tænke på er udsyn og muligheden for at se dig.
Overhaler du en stor kassevogn og ligger i en uheldig vinkel skråt bag bilen du vil overhale, vil ham på sidevejen se en højresvingende kassevogn, uden nogen bagvedkørende.
Du kan slet ikke ses.
Brug det halve eller hele sekund det tager for den forankørende at få svinget, og bliv bag ham til det er sket.
Så har folk på sidevejen fuldt udsyn til din bil, i stedet for din bil er helt eller delvist skjult bag den højresvingende.
#16
Du må vælge begge baner, en modkørende venstresvingende skal holde tilbage for modkørende, med det sagt, er det fornuftige at vælge højre bane og efter få meter skifte til venstre bane, evt ved at markere dit ønske om vognbaneskift med blinklyset. -- Sidst redigeret 11-11-2024 14:17
Det er en dårlig ide, at overhale i den situation, at du har været tæt på kollision 2 gange burde måske have givet dig et hint!!!
Et er hvem der får skylden, men det er bedre for alle, helt at undgå uheld....
Måske et par timer med en kørelærer kunne være en god ide?
-- Der er godt nok mange råd, og lidt moral indblandet i det også. Der er ubetinget vigepligt, og det er ikke op til fortolkning. Man skal læse trafikken, og se kommende uheld. Sådan er det, når man er erfaren billist. Men færdselsregler er til for en ting. Hvis vi alle kørte efter hvad vi synes er bedst, så skaber det store misforståelser i trafikken, og det vil føre til uheld.
Hvis manden ikke overholder sin vigepligt, vil han få en ubetinget frakendelse af kørekortet. Det er den milde form. Hvis der sker skade på dig, vil han blive sigtet efter en meget alvorlige paragraf, som vil betyde at han mister kørekortet i flere år. Slår han dig ihjel, vil han blive sigtet for uagsomt manddrab.
Der er ikke nogen fortolkninger i denne sammenhæng. Man skal ALTID overholde sin ubetinget vigepligt (læg mærke til hvad ubetinget betyder i en ordbog).
Længere er den altså ikke.
Der er jo selvfølgelig den krølle på det, at hvis du ved at overhale manden foran dig, kører op på dobbeltoptrukne linjer, eller lignende, så er det rent faktisk dig der får skylden - for du må slet ikke overhale der, og så kører du på en sådan måde, at manden med ubetinget vigepligt ikke kunne have forudsagt det.
Håber det gav dig svar. -- #16 Det vil altid være bedst at vælge højre bane. Du skal altid vælge den bane der ligger tættest på dig. Sådan noget troede jeg gav sig selv, men jeg ser desværre en del folk krydse over i den forkerte bane, når der også er folk fra den anden side der vil over. Det giver den bedste afvikling af trafikken.
Husk, det er IKKE farligt at skifte vognbane. Det er derimod farligt at køre egoisitisk. -- #19
Forkert...
Politiet kan give dig en bøde på 2.000,- for ikke at overholde ubetinget vigepligt; og hvis din overtrædelse forårsager et uheld, kan du forvente en betinget frakendelse af kørekortet.
https://lzk.dk[...]
Det med at slå ihjel passer.
Du får et klip, hvis du overtræder reglerne om vigepligt. Derudover får du en bøde på 2.000 kr. og skal betale 500 kr. til Offerfonden.
Der er to former for vigepligt: Ubetinget vigepligt og højrevigepligt.
https://sikkertrafik.dk[...]
Hvis der ikke sker et uheld er der altså kun tale om en bøde.
Sker der et uheld er udgangspunktet betinget frakendelse, ikke ubetinget.
(Men kan skærpes)
Så jo den er længere. ;-)
#20
Det er også forkert han SKAL vælge højre bane.
Han MÅ vælge begge baner, da hans modkørende har vigepligt da han er venstresvingende.
Ud over det er vi enige, se #17.
PS.
Jeg håber da du overholder DIN vigepligt, hvis du kører som den blå linje viser.
(Ellers er du sgu farlig at have derude) -- Sidst redigeret 12-11-2024 00:59 Det burde være ulovligt at overhale i et T-kryds.
Mig bekendt er det heller ikke tilladt at overhale i andre kryds.
Uanset hvordan man vender og drejer det; om der er bødestraffe, frakendelser eller klip i spil - det forhindrer ikke trafikanter i at køre på rutinen.
(Jeg er spændt på hvordan vi skal håndtere det når elbilerne bliver fuldautomatiske; kan man rent juridisk straffe en bilist der ikke selv er fører i sit eget køretøj)
-- Goats are better people #22
Det ville eks hindre overhaling hvor du kører på en hovedvej, med små sideveje, hvor der er fin udsigt over der ingen er på sidevejene.
(Sideveje har altid ubetinget vigepligt hvis de støder ud til en hovedvej)
Der er masser af steder hvor det kan give mening at overhale i T-kryds (på den vandrette del naturligvis), hvor du påbegynder overhalingen længe før krydset, men ikke får den gennemført før sidevejen.
(Og du ikke kunne vide, at ham du overhaler slå højre blinklys til mens du overhaler)
Men ligger man "lige i røven" af en forankørende som begynder at blinke til højre, så behold banen og lad han svinge, før du forsætter i samme bane. -- Sidst redigeret 12-11-2024 11:30 Vanvittigt bilisten som har ubetinget vigepligt trækker ud, uden at vide hvad der kommer bagved den bil som skal dreje af...
Nu ved jeg ikke hvordan strækningen ser ud, så jeg ved ikke om det er en god ide at overhale en der skal dreje til højre. Umiddelbart lyder det også lidt vanvittigt. Forestil dig han fortryder og ikke drejer alligevel, så opstår der en temmelig farlig situation. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 12-11-2024 11:31 Måske du skulle indtage en mere defensiv positur, når du bevæger dig rundt i trafikken.
Vil du ha´ ret eller ro?
:) -- #25 Hint: Læs hele tråden inden du kommenterer. -- MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850 --
Sidst redigeret 12-11-2024 12:57 #27 Trådens tematik synes at være gentagelse.
;) -- Læs #8, så. -- MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850 #28 Ja, man siger jo godt nok, at videoovervågning kan have en adfærdsregulerende effekt, så et Dashcam er måske en fin hjælp til at ændre din adfærd.
:) -- #23
Godt svaret.
Det går op for mig at vi her ude på landet aldrig ville kunne overhale, hvis jeg var sheriff og forbød overhaling i T-kryds.
Jeg kører efterhånden sjældent bil, men når jeg gør, går det op for mig hvor lidt travlt jeg har.
Det kommer bag på mig hvor travlt de i forvejen hurtigste i trafikken har - de skulle tvinges ud på cykel eller gå-ben nu og da, så ville de måske have noget at sammenligne med.
Vi når det nok. -- Goats are better people #21 Du skal lige klappe hesten engang. Jeg skrev jo ud fra, hvis der skete et uheld. Beklager hvis det ikke fremgik tydeligt, men nu snakkede han jo om, at det havde været ved at gå galt begge gange. Naturligvis får man ikke frataget sit kørekort ved at overse sin vigepligt. Du har åbenbart lidt svært ved at læse det jeg skriver - fair nok. Sådan er det skrevne ord jo nogle gange.
Det samme gør sig gældende i den næste, hvor du vil korrekse mig. Først skriver du at han SKAL vælge højre bane, og dernæst at han MÅ vælge begge baner. Det er da i hvert fald det værste sludder. SKAL udelukker altså MÅ. Han MÅ altså gerne vælge begge baner, men det er ikke hensigtsmæssigt.
Jeg tror altså du skal trække vejret lidt inden du farer til tasterne, og måske få et slag pip efter behov. Jeg gav dig faktisk fuldstændig ret i det indlæg jeg skrev. -- #31
Det var DIG der i #19 skrev...
Hvis manden ikke overholder sin vigepligt, vil han få en ubetinget frakendelse af kørekortet.
Hvilket jo er forkert, selv hvis der sker et uheld.
Det korrekte er:
Politiet kan give dig en bøde på 2.000,- for ikke at overholde ubetinget vigepligt; og hvis din overtrædelse forårsager et uheld, kan du forvente en betinget frakendelse af kørekortet.
(Som kan skærpes)
PS.
Det er vist dig der har svært ved at læse i #31, for efter du i #20 påstod:
Du skal altid vælge den bane der ligger tættest på dig.
Forklarede jeg dig i #21..
Det er også forkert han SKAL vælge højre bane.
Han MÅ vælge begge baner, da hans modkørende har vigepligt da han er venstresvingende.
Men da fint du nu har forladt dit forkerte postulat om han SKAL vælge den bane som er nærmest ham. ;-) -- Sidst redigeret 13-11-2024 03:02
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 414 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|