Skoda Enyaq erfaringer.Af Junior Supporter Jimstar | 25-10-2024 14:07 | 2477 visninger | 31 svar, hop til seneste
Hej,
Står og skal vælge mig en firmabil, hvor det nu er krav, at vi skal køre el. Jeg ved der er en del elbils entutiaster herinde, så jeg kunne godt tænke mig at høre hvad folk har af erfaring med Enyaqén.
Jeg har set en del youtube anmeldelser fra de forskellige danske kanaler (biler.tv, biltesteren, rundt om biler, kuffert og kørehandsker osv.), samt norske Bjorn Nyland/Teslabjorn.
Umiddelbart tror jeg valget falder på en Enyaq 85 Laurin & Klement.
Enyaqén får generelt rigtig meget ros i de tests jeg har set synes jeg, og ligger som regel enten som deres første valg, eller i hvert fald som en top2/3, når den holdes op imod konkurrenterne i samme "klasse", altså ID4/ID5/ID7 til dels, Q4, Model Y, XC40, osv.
L&K udgaven kommer med rigtig meget ekstra udstyr, uden at det gør det store ved beskatningsgrundlaget på firmabil, hvilket jeg synes giver det ekstra motivation til at vælge den, over f.eks. en Q4. Selv hvis Enyaq og Q4 har det samme udgangspunkt for beskatning/pris, så kommer Enyaqén i L&K med stort set alt i udstyr, hvor det skal tilvælges i Q4 og prisen derfor stiger gevaldigt.
Jeg synes den er flot, især med L&K pakken på, hvor man får div. opgraderinger både ude og inde, og jeg synes ikke jeg ser mange af dem på vejene, i hvert fald ikke med L&K pakken på - modsat f.eks. Model Y, som jo er overalt vitterligt, eller ID4 som der også kører en del af efterhånden.
Af hvad jeg kan læse mig til eller se i tests, så klarer den sig også fornuftigt ift. effektivitet og ladning, hvilket også er et vigtigt parameter for mig, da jeg ofte kører 400-600 km på en dag, hvis jeg er afsted på en længere tur til f.eks. kunder.
Men hvordan i praksis, når man har haft den over en længere periode? - fungere det med ladning, navigation, route planner osv., og hvad med kvalitet en af bilen, er der fejl på hele tiden, som ved Tesla og store no-go, som fantom bremsninger, vinduesviskere der ikke virker osv?
Kom gerne med jeres erfaringer :) --
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
for at være ærlig, så lyder det somom du har besluttet dig for en Enyaq, Det er uden tvivl også en lækker bil, skulle jeg have en bil fra VW koncerenen så var den nok højt på min liste. Men at det skulle være den bedste er bilkøberne så ikke enige i. Enyaq er den mindste solgte "VW" bil og de halter stadig lang bagefter Tesla.
Men hvis man vil have en lækker konventionel bil, så tænker jeg den tylbyder ret meget for pengene og formenligt også et fornuftigt beskatningsgrundlag. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Har selv kigget en del på Enyaq og andre modeller, men det er godt nok svært - når man klikker dem sammen med de ting man vil have i ender de allesammen på samme pris. Hvordan er servicen på de forskellige modeller ? - jeg ved at service og tesla ikke hænger særlig godt sammen.
Enyaq ser rigtig fornuftig ud hele vejen rundt, men ikke vildt afvigende overfor andre mærker som BYD m.m - jeg læner mig lidt op ad den konklusion at alle el-biler stort set er ens, vælg efter udseende :) -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram Tag ud og prøv samtlige modeller. Så kan du få ro i maven :)
Lige nu har jeg en ID3 og den har flere fejl end både den model 3 jeg havde fra 2022 og den model Y jeg havde fra 2023 :)
Jeg tror det er ret 50/50. De fleste producenter har fået rettet de fleste sygdomme efterhånden. Ingen bil i den prisklasse er perfekt. Min næste bil bliver også en Enyaq eller en model y når den får refresh :)
I sidste ende er det meget en smagssag hvad man er til :) --
--
Sidst redigeret 25-10-2024 17:16 #4
Beklager offtopic.
Hvilke fejl har du haft på din ID.3? Jeg spørger fordi vi har valgt at købe en brugt ID.3 som bil nummer 2. -- #5 Det er 'bare' software fejl.
eksempelvis virker funktionen til sænkning af sidespejle ikke når man bakker - på trods af den er slået til. Ellers oplever jeg jævnligt random reboots (sikkert også software(?)). Nøglefri adgang oplever jeg også lidt problemer med... det virker bedre på min ford kuga :o)
Ellers er det en rigtig fin bil - Jeg har dog hørt skrækhistorier om den første version.
Det var noget med at skulle sælge en masse biler for at mindske en gigantisk bøde fra EU.. ish. --
--
Sidst redigeret 25-10-2024 17:30 #0 Ville personligt prøve en ID.7 tourer inden jeg skrev under på en enyaq.
Får pæne anmeldelser og synes det er en pæn bil :) -- -all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
ned det kørselsbehov ville jeg kigge efter dem med længst rækkevidde. Det kunne fx være en id.7 i s-modellerne med en wltp på ca 700km. tests viser generalt at med 130km/h på motorvej hurtig kan barberes 30-40% af wltp'en og endnu mere når det er koldt -- Jeg har en enyaq og en fin bil men når det gælder hurtig ladening er den til grin, sat til 100 kWh det har jeg kun oplevet 1 gang du skal nærmer satse på 45-60 kWh, og få den med service aftale på. -- Den kører meget bedre en en tesla og du sidder bedre i den. -- #10 Den med at den kører bedre end en tesla kommer an på hvordan man ser på det. Komfort, ja, den er meget blødere end en Tesla Y. Men ser du på f.eks. elgtesten, så er resultatet omvendt. Enyaq kommer med nød og næppe igennem med en meget lav hastighed og på en måde hvor jeg vil mene at jeg var kørt galt. Den hårde undervogn på en Tesla Y viser virkelig en fin opførsel og Tesla y kommer igennem med en meget høj hastighed. Enyaq vejer også 300kr mere end en model y, før man kommer noget ind i den.1
Taler man firma bil hvor løbende udgifter intet betyder, men hvor komforten er i højsæde, så er Enyaq nok det bedste bud. Enyaq har samtidigt noget af det bedste lys, og en fornuftig styring af det.
Husk at træk er ekstra på Enyaq, hvis man skal bruge det. Det kan næppe efter monteres. -- #11 +1
Hvis man er til det, så er one pedal driving også fantastisk i Teslaen. Jeg synes det virker fremragende især i byen.
Vindstøj har jeg oplevet 50/50 i begge biler. men generalt set kan det godt betale sig med et par super gode dæk i elbiler (Det kan det selvfølgelig også i normale, men når det meste af larmen udefra er vindstøj finder jeg det vigtigere i elbil).
Jeg foretrækker dog designet af enyagen :-) --
--
Sidst redigeret 26-10-2024 22:15 En anden ting hvor Enyaq overgår en Tesla Y er på en parkeringsplads.
Den drejer meget skarpere og så er den 10 cm smallere, det betyder meget på de parkeringspladser hvor bredden på båsene ikke lever op til anbefalingerne. -- Skoda sænker priserne https://mobilsiden.dk[...] -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB #13 Tjo... en mindre bil = nemmere parkering, I guess! Min Fiesta parkerer nok endnu nememre end en Enyaq! -- Jeg havde en idé om hvilken bil jeg ville have da jeg købte ny. Men prøvede en masse forskellige og valget faldt på en anden jeg sad bedre i.
Så ud og prøv de forskellige i det segment. Jeg tænker du skal bruge en del timer i bilen, så vigtigt at du føler dig godt tilrette. Det er ikke noget du kan læse dig til :) -- Jeg venter spændt på elroq -- #15
Nu handler det om dreje aksel og ligefør jeg vil sige at Enyaq faktisk er lettere at komme ind med. Men skal dog siges at det gælder kun baghjuls trukket udgaver.
#11
Vi snakker køre komfort og ikke færdselsuheld. Tesla Y sæder er heller ikke geniale, så desværre mange overser at Tesla prøver at spare penge od nytænker mange ting. Men fjerner også gerne comfort og alt ekstra lækkerhed fra bilen for at gøre det billigt. Så synes Tesla generelt er meget bagud på bil konceptet og har for meget fokus på Software, så kan vi vende den rundt og sige andre halter meget på software og for meget fokus på bilen. -- #19 "Vi snakker køre komfort og ikke færdselsuheld. Tesla Y sæder er heller ikke geniale, så desværre mange overser at Tesla prøver at spare penge od nytænker mange ting. Men fjerner også gerne comfort og alt ekstra lækkerhed fra bilen for at gøre det billigt. Så synes Tesla generelt er meget bagud på bil konceptet og har for meget fokus på Software, så kan vi vende den rundt og sige andre halter meget på software og for meget fokus på bilen."
Det du skriver gør sig jo på ingen måde gældende kun for teslaer? Hvis det er din holdning kunne det godt tyde på du skal komme ud og prøve nogle flere biler.
Bare tag den ID.3 jeg har nu. Ligesom min c-klasse jeg har haft er den fyldt med piano lak og skriger på ingen måde kvalitet. Det er nærmest gældende for samtlige priser i den prisklasse. Selv min nøgle er der piano lak - det er simpelthen så møghamrende irriterende :-D
Q4 lider af det samme. Mange af de nyere volvoer kører med skærme der mildest talt minder om en billig tablet fra Aldi. (det tror jeg faktisk de har fikset nu, heldigvis).
Det er heldigvis min mening, ligesom du har din. Og der skal også være plads til at være uenige :) --
--
Sidst redigeret 28-10-2024 17:09 5 måneder på Enyaq her og har ikke oplevet nogle problemer - det er virkelig en velfungerende og lækker bil.
Al software har fungeret glimrende og vi har ikke oplevet fantomopbremsninger eller lignende.
Interiør er af høj standard.
Bruger Apple CarPlay så kan ikke sige noget til Routeplanner. Er ikke ofte på langfart, og de få gange vi har været det, har den ladet mens vi var i Rema eller Netto som har ligget ved ladestandere.
-- Skulle jeg købe elbil i dag ville det blive en Renault Scenic. -- #22 Er du ikke generet af en korte/standard garanti? -- Jeg købte netop en Enyaq 85 L&K med alt i udstyr (alle krydser sat - dog ikke 21" fælge og 4 hjulstræk) - i dag knapt 4 uger gammel.
Jeg synes, at det er totalt flot bil - ude som inde. Og jeg valgte den ud fra 2 kriterier:
1. Jeg har de sidste 8-10 år haft 2 Skoda Fabia'er, som har været et virkeligt godt bekendtskab.
2. Jeg ønskede at køre i en smule anderledes bil end andre (og bestemt ikke nogen Tesla eller kinøjserbil).
Bygge kvaliteten - synes jeg er meget tæt på Audi Q4 niveau, men ja en smule billigere - særligt når du begynder at putte ekstraudstyr i.
Kan klart anbefales - og så har jeg fået en virkelig fin Service ved Skoda i Silkeborg (Semler gruppen). -- Se system specs i profil Det er altid svært at få råd om biler. Det gør jo ondt at indrømme at han hellere vil have alt andet end den, man selv har købt :D
Jeg er selv på markedet efter en elbil, og har efterhånden prøvet alt i klassen og lidt ved siden ad. Har ikke købt endnu.
Min konklusion er at der er et beige segment i midten, hvor der er meget lidt forskel på bilerne.
Beige Segment
De er alle praktiske fine biler, men jeg kan ikke sige at nogle af dem virkelig skinner igennem fremfor de andre. Jeg synes de var lidt kedelige for at være helt ærlig. Men alle biler jeg ikke ville have noget imod at køre i til daglig.
Peugoet E3008, VW ID.4/5, Skoda Enyaq, Audo Q4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Nissan Ariya
Dernæst blev nogle udelukket af forskellige årsager.
ID.Buzz var for sløv, og ikke vildt imponeret over interiøret. (det var den gamle udgave, ikke GTX)
Hyunday Ioniq 6 kan jeg ikke være i, selv med sædet helt nede. (er 190+ cm)
Kia EV9 er gigantisk og nok lidt for upraktisk i byen. Derudover har jeg svært ved at give 600K+ for en Kia.
Tilbage stod vi med 3 biler i "finalen":
VW ID.7. Lækker bil. Ikke vild med metalister. Masser af udstyr hvis man vil betale for det (HUD, køling i sæder, automatisk nedblænding, etc.). Meget blød i undervognen hvis man ikke vælger adapter undervogn.
Tesla Model Y Da vi kiggede, var den noget billigere end alternativerne, men Ford har sat prisen ned i mellemtiden, så denne er nu udelukket. Dels da den kører lidt som min mors Peogeot 208, og generelt føles billig, dels pga. efterhånden mange anekdotiske historier om elendig service fra Tesla's side. Har to vennepar, der fortryder deres køb. Men prisen er der, og der er rigeligt kræfter.
Ford Mustang Mach E Nok favoritten pt. sæderne er dårligere end VW ID.7, og der er ikke meget udstyr, men køreegenskaberne på AWDen er langt de bedste jeg har prøvet. Stor sandsynlighed for at 2025 modellen kommer med varmepumpe, også i DK.
Men jo længere tid, jeg har ventet, jo billigere bil har været muligt, så jeg tror enten det bliver en Mach E 2025, eller måske en privatleaset Mercedes EQE, da deres leasingpriser er fornuftige, og så kan jeg se hvad jeg vil om 2 år uden den store risiko. Jeg har dog ikke prøvet denne endnu. -- Mach-E er så absolut en håbløs bil. Jeg er så træt af min, glad for det er en lease.
Det er en AWD UR, føj :D -- At kalde Mach-E håbløs er måske lige at stramme den, ift. hvad jeg har hørt.
Men der florerer mange historier om, at dens bremser ikke altid virker og at Ford ikke ved, hvad de skal gøre (eller vil gøre noget). Det synes jeg lyder helt vildt langt ude. Det er på Anders Berners youtubekanal og har været oppe i forskellige danske medier. Så det er nok ikke en bil, jeg ville turde sætte mig ind i (selvom den vel ellers er fin). -- Sidst redigeret 30-10-2024 09:11 #25 Du kommer til at blive træt af deres infotainment system :).
#26 Hvad synes du om softwaren? :D --
Jeg har en god ven der lige har modtaget sin nye Ford Explore, alt i udstyr på nær glastaget.
Jeg fik en tur i den, hold da op der er Mega plads i de møbler Ford kalder sæder.
Den kørte nu godt. -- #27, Så du mener ikke, at en bil hvor bremserne ikke altid virker ikke, er håbløs? -- Har nu ikke haft problemer med bremserne på min. Men ift. til min Model 3 SR, så kører de ca. lige langt selvom batteriet i Mach-E er næsten dobbelt så stor. Den lader ikke særlig hurtigt og infotainment systemet er håbløst.
Det genstarter i tide og utide, eller starter slet ikke. Bagagerummet er lille. Den gemmer ikke indstillinger, dvs. alarmen kan finde på at slå sig selv til selvom du har slået den fra.
Den har også tendens til at slå A/C fra, sikkert for at give lidt mere range hvis man ikke lige opdager det :P
Jeg har haft en Model S, en Model X, Polestar 2 og har nu Mach-E og Model 3 - skal ikke be' om mere Ford.
#30 Kim koncentrer dig om din Ironman træning --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|